Deväť rokov po tom, čo Tesla Model S prišla na trh a ukázala, že elektrické vozidlá môžu byť štýlové a zároveň na trhu žiaduce, vstúpil Mercedes-Benz EQS do tohto luxusného segmentu  elektromobilov.

Nový elektrický model Mercedes-Benz EQS dorazí k predajcom na jeseň tohto roku a ponúkne dojazd 770 kilometrov (podľa WLTP), čím prekoná dojazdom všetky ostatné elektrické vozidlá, ktoré sú v súčasnosti na predaj na našom trhu.

Značka Mercedes-Benz sa ako súčasť stratégie „Ambícia 2039“ snaží o to, aby do 20 rokov ponúkla flotilu nových vozidiel s neutrálnymi emisiami CO2. Už do roku 2030 chce spoločnosť predávať viac ako polovicu vozidiel s elektrickým pohonom – do tejto skupiny patria plnoelektrické vozidlá a hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete. Že to myslí štuttgardský výrobca  vážne ukazuje aj predstavenie nového plne elektrického modelu Mercedes-Benz EQS.

Futuristický interiér s pristrojovou doskou Hyperscreen 

Nedávno, ešte pred premiérov samotného vozidla, sme  mali možnosť sa zoznámiť s jeho neuveriteľnou prístrojovou doskou Hyperscreen s uhlopriečkou 56 palcov a trojitým displejom (viď video na www.autotest.sk). Priamo pred vodičom je 12,3-palcový digitálny prístrojový štít, na stredovej konzole je 17,7-palcová dotyková obrazovka, ktorá zvláda väčšinu funkcií v oblasti infotainmentu. Spolujazdec taktiež dostal vlastnú 12,3-palcovú dotykovú obrazovku, ktorú pred zvedavými (a rozptýlenými) očami vodiča stráži kamerový systém, ktorý sleduje vodiča a deaktivuje tento displej, ak cíti, že sa vodič nevenuje dostatočne pozorne vlastnému šoférovaniu a príliš pozerá na spolujazdcov displej.

2022-mercedes-benz-eqs-580-edition-interier-1

Inak môže spolujazdec pomocou tejto sekundárnej dotykovej obrazovky aktivovať masáž, kúrenie a ventiláciu pre vodiča aj spolujazdca, ako aj upraviť nastavenie klimatizácie, osvetlenia a zvuku. Taktiež môže prehrávať vlastnú hudbu pomocou slúchadiel Bluetooth alebo vyhľadať a navrhnúť navigáciu vodičovi.

Exteriér je iny ako má obvyklé luxusné auto tejto značky

Dnes konečne vďaka svetovej premiére môžeme vidieť aj exteriér, ktorý vyzerá super ale po pravde v nás nevyvoláva „wow“ efekt ako interiér. Produkčný EQS skrátka nevyzerá tak sexy ako zmyselný koncept Vision EQS z roku 2019. Napriek tomu pôsobí extravagantným až futuristickým dojmom a je otázne ako budú reagovať tradiční zákazníci značky  Mercedes pri  pohľade na túto elektrickú alternatívu k tradičnej triede S, ktorá nevyzerá ako obvyklé luxusné auto tejto značky.

Mercedes-Benz EQS je postavený na novej elektrickej platforme EVA. Na dĺžku meria 5 200m, na šírku 1 930 mm a výšku 1500 mm. Pre batožinu je k dispozícii kufor s objemom 610 litrov. Napriek tomu, že je to kus auta tak sa majiteľ tohto auta nemusí obávať o manevrovatelnsoť. Štandardne je totiž vybavený natáčaním zadnej nápravy, kde sa zdane kolesa dokážu natočiť až do 4,5 stupňového uhla.

Výkonné el. pohonné jednotky

Mercedes-Benz EQS bude v ponuke zatiaľ v dvoch výkonových verziách. Prvý s označením 450+ má výkon 245 kW a pohon zadných kolies a druhý výkonnejší s označením 580 4Matic s pohonom všetkých kolies disponujúci výkonom 385 kW. Slabší zrýchli z 0-100 km/h za 6,1 sekundy, výkonnejší to zvládne za 4,3 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h. Vysokovýkonná verzia s výkonom až 560 kW je v štádiu plánovania.

S EQS sa začína nová generácia akumulátorov s výrazne vyššou energetickou hustotou. Väčší z dvojice akumulátorov má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh. To je o približne 26 percent viac ako pri EQC (EQC 400 4MATIC: kombinovaná spotreba elektriny 21,5 – 20,1 kWh/100 km, kombinované emisie CO2 0 g/km).

2022-mercedes-benz-eqs-580-edition-exterier-11

EQS je možné nabíjať jednosmerným prúdom do 200 kW na rýchlonabíjacích staniciach. Už po 15 minútach je elektrický prúd dobitý pre ďalších 300 kilometrov (WLTP). Doma alebo prostredníctvom verejných nabíjacích staníc je možné EQS komfortne nabíjať striedavým prúdom do 22 kW pomocou palubnej nabíjačky.

V Japonsku bude s modelom EQS možné aj obojsmerné nabíjanie, teda nabíjanie oboma smermi. K tejto možnosti sa pripájajú inteligentné programy nabíjania, ktoré je možné automaticky aktivovať podľa polohy, a funkcie, ktoré prispievajú k zmierňovaniu zaťaženia akumulátora pri nabíjaní.

Technické údaje:

    EQS 450+ EQS 580 4MATIC
Náhon Na zadné kolesá Na všetky kolesá
Elektrický stroj (elektrické stroje) Typ Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)
Max. hnací výkon[11] kW 245 385
Max. hnací moment na výstupe prevodovky Nm 568 855
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 6,2 4,3
Maximálna rýchlosť[12] km/h 210 210
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP) kWh 107,8 107,8
menovité napätie Volty 396 396
Max. rekuperačný výkon[13] kW 186 290
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) kW 11/22 11/22
Čas nabíjania[14] z nabíjacej skrinky alebo z verejnej nabíjacej stanice (nabíjanie striedavým prúdom) (11/22 kW) h 10/5 10/5
Čas nabíjania[15] z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd) min 31 31
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom kW 200 200
Nabíjanie jednosmerným prúdom za 15 minút[16] – dojazd (WLTP) km Až do 300 Až do 280
Kombinovaná spotreba (WLTP) kWh/100 km 20,4 – 15,7 21,8 – 17,4
Emisie CO2 (WLTP) g/km 0 0
Kombinovaná spotreba (NEDC) kWh/100 km 19,1 – 16,0 20,0 – 16,9
Emisie CO2 (NEDC) g/km 0 0
Vozidlo
Dĺžka/šírka/výška mm 5 216/1 926/1 512
Dĺžka/šírka/výška (USA) mm 5 265/1 926/1 513
Rozchod kolies vpredu/vzadu mm 1 667/1 682
Priemer otáčania (s riadením zadnej nápravy 4,5°/10°) m 11,9/10,9
Objem batožinového priestoru podľa VDA L 610 – 1 770
Prevádzková hmotnosť[17] kg 2 480 2 585
Zaťaženie kg 465 – 545 475 – 550
Najväčšia prípustná celková hmotnosť kg 2 945 – 3 025 3 060 – 3 135
Hodnota cw od 0,20 [18] 0,20 [18]

 

Zaujímavé čísla, údaje, fakty

V závislosti od veľkosti akumulátora a výbavy, ako aj konfigurácie vozidla je možné dosiahnuť dojazdy až 770 kilometrov podľa WLTP.

Na ceste ku svetovému aerodynamickému rekordu vozidla EQS bolo potrebných niekoľko tisíc výpočtových úkonov vo virtuálnom aerodynamickom tuneli s približne 700 CPU na každý výpočet. S hodnotou cw od 0,20 je EQS sériový automobil s najlepšou aerodynamikou na svete. Čelná plocha vozidla EQS dosahuje 2,51 m2. Z toho vyplýva účinný odpor vzduchu od 0,5 m².

Moment, ktorý elektrické hnacie ústrojenstvo posiela na kolesá, sa kontroluje 10 000-krát za minútu a v prípade potreby je k dispozícii. Vďaka tomu je pri verziách s pohonom 4MATIC možné dosiahnuť oveľa rýchlejšiu reakciu ako pri mechanickom náhone na všetky kolesá.

Modulárna koncepcia pohonu umožňuje veľké spektrum maximálnych celkových hnacích výkonov od 245 do 385 kW. Vysokovýkonná verzia s výkonom až 560 kW je v štádiu plánovania.

Z maximálneho spomalenia v rekuperačnom programe DAuto sa až 3 m/s² z 5 m/s² dosiahne prostredníctvom rekuperácie (2 m/s² prostredníctvom kolesových bŕzd). Vďaka tomu je možné vozidlo spomaliť až do úplného zastavenia bez použitia brzdového pedála, dojazd zároveň profituje z tejto rekuperačnej stratégie a vysokého rekuperačného výkonu (až 290 kW ).

2022-mercedes-benz-eqs-580-edition-exterior-5

Na želanie je EQS vybavená štyrmi automatickými komfortnými dverami.[22] Prostredníctvom systému MBUX môže vodič navyše otvoriť zadné bočné dvere a umožniť vstup napríklad deťom pri škole.

K dobrému dojmu z manévrovateľnosti a dynamiky EQS prispieva aj sériové riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až 4,5°. Alternatívne je možné objednať riadenie zadnej nápravy s natočením do 10°, prípadne možno túto funkciu aktivovať dodatočne prostredníctvom vylepšenia vzduchom (over-the-air upgrade). To umožní priemer otáčania viac ako päť metrov dlhého vozidla EQS na úrovni 10,9 metra.

V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.

Služba Mercedes me Charge s viac ako 500 000 nabíjacími miestami v 31 krajinách, z toho viac ako 200 000 v Európe, má najhustejšiu sieť možností nabíjania.

Viacero displejov hyperobrazovky MBUX sa plynulo spája do seba, čím vzniká pôsobivý klenutý pás obrazovky so šírkou viac ako 141 centimetrov. Plocha, ktorú cestujúci môžu precítiť, predstavuje 2 432,11 cm².

Veľké krycie sklo hyperobrazovky MBUX sa trojrozmerne ohýba v procese tvarovania pri teplotách približne 650 °C. Tento proces umožňuje neskreslený pohľad na displej v celej šírke vozidla nezávisle od polomeru krycieho skla.

V závislosti od výbavy, funkcie EQS monitoruje až 350 snímačov, ktoré sledujú aj okolie vozidla. A to ešte nepočítame antény. Snímače zaznamenávajú napríklad vzdialenosti, rýchlosti a zrýchlenia, svetelné pomery, zrážky a teploty, obsadenie miest na sedenie, ako aj žmurkanie vodiča či reč cestujúcich.

Voliteľný zvuk jazdy EQS je interaktívny a reaguje na tucet rôznych parameterov ako poloha akceleračného pedála, rýchlosť alebo rekuperácia.

No.6 MOOD Linen je názov vône, ktorá bola vytvorená špeciálne pre EQS. Má v názve číslo 6, pretože v roku 1906 sa vozidlami „Mercédès Electrique“ do modelového programu dostali prvé elektrické vozidlá.

Do EQS sa dostalo viac ako 40 nových vynálezov. Okrem toho 20 registrovaných vzorov chráni výnimočný dizajn elektrického luxusného sedanu.

Ak sa chce používateľ dostať k najdôležitejším aplikáciám systému MBUX, nemusí prechádzať žiadnymi úrovňami ponuky. Preto vzniklo označenie nulová vrstva.

Plocha zobrazenia projekčného displeja, ktorý sa dodáva na želanie, zodpovedá monitoru s uhlopriečkou 77 palcov. Zobrazujúca jednotka sa skladá z matrice 1,3 mil. samostatných zrkadiel.

2022-mercedes-benz-eqs-580-edition-exterier-7

Vzor Mercedes-Benz sa v EQS používa na viacerých miestach, v exteriéri na želanie napríklad ako mimoriadny variant predného čierneho panela alebo pri dizajne disku z ľahkej zliatiny. V interiéri je vzor Mercedes-Benz umiestnený na podsvietených ozdobných prvkoch s laserovým výrezom alebo na displeji spolujazdca ako digitálny dekoratívny obrázok. Je to abstrahovaný, trojrozmerný vzor hviezdy na základe pôvodnej obchodnej značky spoločnosti Daimler Motorengesellschaft (DMG), ktorá bola 9. februára 1911 zapísaná v registri obchodných značiek.

Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) ako pevná súčasť mimoriadnej výbavy REGULÁCIE VZDUCHU ENERGIZING PLUS s objemom 9,82 dm³ na veľmi vysokej úrovni filtrácie vyčistí privádzaný vonkajší vzduch. Odlúči viac ako 99,65 percent častíc všetkých veľkostí. Na neutralizáciu zápachov sa používa približne 600 gramov aktívneho uhlia. Adsorpčná oblasť zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám.

Taktilné potvrdenie pri ovládaní zabezpečuje celkom 12 aktuátorov pod plochami dotykového displeja hyperobrazovky MBUX. Ak sa prst dotkne určitých miest, vyvolá sa citeľná vibrácia krycieho skla.

Obklopujúci ozvučovací systém Burmester® v EQS zahŕňa 15 reproduktorov s celkovým výkonom 710 wattov a vytvára nezvyčajne výrazný, prirodzený zvuk – Burmester® „feel-good sound“.

Povrchová úprava krycieho skla zjednodušuje čistenie hyperobrazovky MBUX. Samotné ohnuté sklo pozostáva z kremičitanu hlinitého, ktorý je mimoriadne odolný proti poškriabaniu.

EQS je prvý sériový automobil s hodnotou cw od 0,20. Využíva pritom výhody účelového dizajnu.

K technickým údajom MBUX patrí 8 jadier CPU, 24 GB RAM a prenosová rýchlosť pamäte RAM 46,4 GB za sekundu.

Prostredníctvom nameraných údajov multifunkčnej kamery a dodatočne aj svetelného snímača sa jas hyperobrazovky MBUX prispôsobuje podmienkam okolia.

V prípade hyperobrazovky MBUX možno zobrazovaciu oblasť spolujazdca individuálne prispôsobiť až siedmimi profilmi.

Systém ovládania hlasom Hey Mercedes podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU).

Zdroj: Mercedes-Benz    Text: Michal Pospíšil + Foto: Mercedes-Benz

Reklama