Prvý sériový solárny elektromobil na svete urobil na kolegov zo zahraničných automédii na prvých skúšobných jazdách veľký dojem.

Automobilový startup Lightyear 0 tvrdí, že koncom tohto roka začne vyrábať vo Fínsku svoj Lightyear 0 – a niektorí kolegovia zo zahraničných automédií už mali možnosť riadiť tento model ako predprodukčné vozidlo.

Dizajn á la VW XL1

Stredne veľký štvordverový sedan (po dizajnovej stránke sa inšpiroval  modelom VW XL1) sľubuje pridaný dojazd, resp. dodať energiu až na 70 kilometrov jazdy denne a uložiť ju do 60 kWh batérie a to vďaka solárnym panelom s plochou päť štvorcových metrov, ktoré pokrývajú jeho strechu, kapotu a zadné dvere.

Pri skúšobných jazdách, podľa vyjadrenia kolegov-novinárov, ktorí mali tu možnosť jazdiť na tomto solárnom elektromobile,  dodali solárne články pridaný dojazd cca 43 kilometrov. Treba však povedať, že svetelné podmienky neboli úplne ideálne, nakoľko bolo v tom čase aj zamračené.

Batériu je možné samozrejme nabíjať, nakoľko ide ako sme povedali o elektromobil so solárnymi panelmi, aj klasickým spôsobom pomocou kábla. Slnko predsa len nesvieti každý deň.

K dispozícii má štyri elektromotory umiestnené v kolesách predstavujúce najúčinnejší elektrický pohon, ktorý je dnes k dispozícii. Takto disponovaný s batériou 60kWh by mal mať dojazd 625 km+70km (vďaka slnečnému svitu). Samozrejme k tomu prispieva aj tvar karosérie (kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel, vzadu čiastočne zakryté kolesá,…) s koeficientom odporu pod 0,19 a znížená hmotnosť (vďaka tomu, že je takmer celý z karbónu).

Cena je zhruba 250 000€, to je -„uf“- vysoká cena, pre porovnanie auto v rovnakej kategórii, napríklad Tesla Model 3 začína cca na štvrtinovej cene. Tu však zatiaľ ide viac menej len o PR akciu.

Lightyear 0 -interier 1

Lightyear má totiž v úmysle zatiaľ len zaujať a poukázať na zmysel  takejto koncepcie vozidla. Preto postaví a predá len 946 príkladov, aby ukázal, že technológia je v praxi použiteľná. Taktiež týmto prvým krokom s obmedzenou sériovou výrobou získa údaje o skutočnom výkone svojich solárnych panelov.

Viacerých napadne, že prečo práve 946 kusov?  No tí, ktorí sú viac zbehnutí v astrofyzike vedia, že tento počet odkazuje na samotný názov Lightyear (v preklade svetelný rok), ktorý ma 9,46 bilióna kilometrov,…

Prekvapenie do budúcna?

Toto je skrátka prvý krok, ktorý má napomôcť získať viac kapitálu na ďalšie investície do tohto projektu. Pokiaľ to vyjde a Lightear získa viac kapitálu, tak podľa generálneho riaditeľa Lexa Hoefsloota môžeme očakávať druhý solárny model Lightyear 2 – kompaktný crossover, ktorý bude v rovnakom segmente ako Tesla Model Y.

Cieľová cena by mala byť výrazne nižšia za jeho druhý model. Spoločnosť Lightyear  hovorí o neuveriteľnej sume na hranici 30 000 € a dúfa, že bude Lightyear 2 uvedený na trh už koncom roka 2024. No, nechajme sa prekvapiť.

Lightyear 0 -exterier 4

Ďalšie modely so solárnymi panelmi  

V posledných rokoch vzrástol záujem o integráciu solárnych panelov do automobilov: Mercedes-Benz nedávno odhalil plány vybaviť pripravovaný elektromobil strešnými solárnymi panelmi, zatiaľ čo Toyota ponúkala solárne panely s obmedzenou kapacitou ako doplnok na svoj hybridný Prius.

Na budúci rok mníchovská spoločnosť Sono Motors plánuje uviesť na trh rodinné auto so solárnou podporou so štartovacou cenou 28 500 € a startup Aptera Motors so sídlom v Kalifornii uviedol, že predobjednávky na jeho futuristické trojkolesové solárne elektrické vozidlo sa vypredali za menej ako 24 hodín.

                           Zdroj: Carscoops                                                      Lukáš Vajda

Reklama