Pokiaľ sa rozhodnete, že z modelovej ponuky (VW Passat, VW Arteon, Kia Stinger, Opel Insignia…) na slovenskom automobilom trhu má byť vašim autom Škoda Superb, tak hľadanie správneho auta ešte nemusí byť na konci. Pretože iba jeden Superb neexistuje: dva turbodiesle, pohon 4×4, 7-st. DSG, viacero línií výbavy a voliteľných prvkov výbavy, nechávajú miesto pre individuálne chúťky a preferencie zákazníka.
Finálne rozhodnutie neuľahčuje ani fakt, že Superb nie je k dispozícii iba v jednej karosárskej verzii. V ponuke je ako liftback (výhodnejšie otváranie kufra ako má VW Passat – klasický sedan) a kombi. Výber správnej verzie, pokiaľ máte dostatok informácií (k tomu chce napomôcť aj tento článok), by mal byť však aj napriek tomu relatívne ľahký, pričom, samozrejme, na samotnú voľbu pri kúpe majú hlavný vplyv osobné preferencie (vkus a pod.), prepravné potreby kupujúceho a jeho finančné možnosti.
Pri kúpe, aj keď si človek auto odskúša, a pri výbere pomáhajú samotní predajcovia, nemusí byť výber v konečnom dôsledku správny. Až pri reálnom užívaní totiž môžete zistiť, že kúpený model nemusí zodpovedať vašim požiadavkám, resp. v porovnaní s konkurenciou zbytočne dané auto preplatíte. Predísť takýmto sklamaniam by sme radi napomohli informáciami v našej rubrike „Kupujeme“.
Napriek neustálemu pokroku v zlepšovaní kvality spracovania a vlastností predávaných modelov a určitej uniformite, je rozdiel stále prekvapujúco v niektorých vlastnostiach evidentný. Uvedená Škoda Superb/ Superb Kombi presviedča v priestorovom riešení (úctyhodná voľnosť vzadu pre kolená), veľkosťou a praktickým tvarom batožinového priestoru. Na daný typ auta veľmi dobrou ovládateľnosťou a komfortom pruženia adaptívneho podvozku, ďalej výkonnými a úspornými pohonnými jednotkami, širokou ponukou prvkov výbavy a konkurencie schopnou cenou (viď cenník) a vyššou zostatkovou hodnotou vozidla.
Karoséria
Na prvý pohlaď, resp. kontakt, je jasné, že najväčší model značky Škoda je produkt prezentujúci nemecky prístup, či už striedmym vzhľadom – bez dizajnových výstrelkov, ale vizuálne veľmi príťažlivým a moderným.
Plusom aktuálnej generácie Škoda Superb je nárast rozmerov v porovnaní s predchodcom, hlavne v prospech širšej karosérie (+47 mm), z čoho ťaží širší vnútorný priestor a väčší objem kufra (+25 litrov). Komfort cestovania už nie je limitovaný užším vnútorným interiérom a podpriemerne širokými sedákmi (vpredu), tak ako pri predošlej generácii. Skrátka, komfort a pohodlie cestovania vpredu a vzadu sú bez výhrad, až na príliš krátky sedák pre 5-teho cestujúceho v strede. Preprava 5 osôb nastane však v reálnej situácii zrejme málokedy, predsa len tento typ auta budú užívať max. 4 osoby, resp. vodič a jeden-dvaja cestujúci na zadných sedadlách, napríklad nielen ako manažérske vozidlo, ale aj ako lacnejšiu náhradu za prémiové vozidlá pre vládnych a vyšších úradníkov (napr. Česko).
Tu je rovnako dôležitý nielen komfort cestovania na zadných sedadlách, ale aj fakt, aby si dôležití pasažieri – napríklad pri štátnych návštevách alebo dôležitých stretnutiach – pri vystupovaní zo zadných sedadiel nezamazali oblek, či kostým alebo sa neudreli o karosériu – čo je detail, ktorý býva neraz zanedbaný aj pri väčších limuzínach. Pri Superbe si na to Škoda dala pozor a kraje operadiel na jednej aj druhej strane zasahujú na šírku, resp. prekrývajú časť „plechu“ karosérie textilným, mäkším poťahom.
Model | Škoda Superb | Škoda Superb kombi |
---|---|---|
Motorizácia | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Pohon | 4x2 | 4x4 |
Prevodovka | 6 M | 7 DSG |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 | 110 (150)/3500-4000 | 140 (190)/3500-4000 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | 340/1700-3000 | 400/1750-3250 |
Max. rýchlosť (km/h) | 219 | 208 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4.3 | 5.2 |
Spotreba v teste (l/100km) | 5,8 (6M) | 6,6(7DSG) |
Počet sedadiel | 5 | 5 |
Šírka (mm) | 1864 | 1864 |
Výška (mm) | 1468 | 1477 |
Rázvor (mm) | 2841 | 2841 |
Kufor (l) | 625/1760 | 660/1950 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 923 | 923 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 960 | 980 |
Šírka v lakťoch vpredu (mm) | 1502 | 1502 |
Šírka vpredu minimum (mm) | 1440 | 1440 |
Šírka v lakťoch vzadu (mm) | 1519 | 1519 |
Šírka vzadu minimum (mm) | 11393 | 1393 |
Poh. hmotnosť pre 5.miestnu verziu (kg) | 1540-1713 | 1677-1876 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 475-648 | 516-715 |
Hmotnosť nebrzdeného prívesu (max. kg) | 750 | 750 |
Hmotnosť brzdeného prívesu (max. kg) | 2000 | 2200 |
Cena modelu (4x2) | 26 490 € | - |
Cena modelu (4x2), 7 DSG | 28 790 € | 34 790 € |
Cena modelu L&K (4x2),7 DSG | 36 690 € | 40 790 € |
Cena modelu (4x4) | 28 790 € | 37 090 € |
V porovnaní s konkurenciou dominuje Superb voľnosťou pre kolená. Až na Arteon všetkých v tejto disciplíne poráža. V rámci našich testoch štandardne meraná vzdialenosť od predného operadla po zadné operadlo 928 mm (VW Passat 880 mm, Opel Insignia 878 mm, Ford Mondeo 810 mm), ponúka s veľkou rezervou voľnosť v oblasti kolien.
Pochvalu dostáva aj za kufor, a to nielen za objem s úctyhodnou hodnotou 625 litrov (liftback) / 660 litrov (kombi), ktorá ich radí opäť na čelo daného segmentu, ale aj ľahkým prístupom, pomerne nízkou nakladacou hranou, pre tak veľký kufor veľmi potrebným sieťovým programom a pod podlahou umiestnenou rezervou.
V pozícii vodiča, podľa očakávania (typické pre Škodu a ostatné modely VW Group), oceníte príkladnú ergonómiu, prehľadné umiestnenie ovládačov, jasne čitateľné ukazovatele a veľkú 9,2“ dotykovú obrazovku (podklad Európy na internej pamäti prístroja, LTE, rSAP, ICC, USB, SmartLink+, 2× SD slot a WLAN + online služby na 1 rok), štandardne od úrovne výbavy Style.
Motor a jazdné vlastnosti
Poďme však k jazdným dojmom. Škoda Superb v oboch verziách – liftback a kombi – príjemne prekvapuje jazdnými vlastnosťami – t.j. ľahkým ovládaním a na daný typ vysokou mierou obratnosti a pri vyhýbacích manévroch veľmi dobrou stabilitou. Skrátka, so Superbom sa jazdí v zákrutách takmer ako s autom rozmerovo o triedu menším. Pocitovo sme nevnímali v takej miere jeho väčšie rozmery a hmotnosť ako napríklad pri Mondeu, naopak, nastavenie podvozku na menej kvalitnej ceste filtruje malé nerovnosti o niečo menej suverénne ako Mondeo, stále však tak, že posádku neotravuje prenosom rázov od kolies do kabíny. To platí však pre klasické tlmiče, s adaptívnymi tlmičmi v režime Comfort sa však výrazne mení charakter podvozku v prospech komfortu a excelentnej absorpcii malých nerovností.
Škoda Superb má v ponuke aktuálne (v čase uzávierky), podľa cenníka iba dve pohonné jednotky: turbodiesle 2.0 TDI SCR 110kW a 2.0 TDI SCR 140kW. Kombinovať ich je možné s pohonom 4×2 a 4×4 a so 6-st. manuálom alebo 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Obe prevodovky dostávajú pochvalu – manuálna za presné a ľahké radenie a automatická za dobrú súhru s motorom s plynulým a rýchlym radením – aj keď pri parkovacích manévroch pri pohýnaní musíte rátať s miernym skokovým prejavom. Výkonnejšie prevedenie 2.0 TDI SCR 140kW dokáže v prípade potreby s vozidlom slušne zamávať. Čo je však v tomto prípade, vzhľadom na výkonové parametre, očakávatelné. Prekvapujúco sa však nedá zahanbiť ani slabšia verzia 2.0 TDI SCR 110kW, ktorá sa ľahko dostáva do pružného zrýchlenia a predbiehacie manévre zvláda s prehľadom, bez nutného podradenia. Výkonovo skrátka úplne postačuje a pre bežné jazdenie je viac ako dostačujúca. Pritom spotreba pri oboch motorizáciách je veľmi ústretová – s verziou Škodou Superb 2.0 TDI 110kW (6M) nám stačilo 5,8 l/100 km, s verziou 4×4 6,3 litra na 100 km/h a so Škodou Superb Kombi 2.0 TDI 140kW 4×4 (DSG) o cca 0,3 litra viac (viď tabuľka). Obe vozidlá, liftback aj kombi, s uvedenými motorizáciami poskytujú veľmi dobré odhlučnenie kabíny od motora.
Poruchovosť, ceny a strata hodnoty
Hodnotenie kvality spracovania a poruchovosti vykazujú rôzne štatistiky. Aby sme boli aj v tomto hodnotení max. objektívni a nezaujatí, tak nahliadneme do posledných zverejnených štatistík nemeckého TUV 2017 (obdoba našej STK), ktorá Superb v aktuálnej aj v predošlej generácii stavia v tomto hodnotení Superb pred konkurenciu (VW Passat, Opel Insignia, Mazda 6…).
Cena: Škoda Superb na prvý pohlaď nemá najnižšie ceny, ale pokiaľ zohľadníte rozsah výbavy a zarátate to do ceny, tak sa situácia v cenách obracia v prospech Škody Superb. Napríklad, keď porovnáme VW Passat 2.0 TDI 140kW 4×4 DSG s cenou od 36 430 € a Superb 2.0 TDI 140kW 4×4 DSG od 35 890 €, tak je vidieť, že rozdiel v cenách nie je veľký. Po zarátaní rovnakých prvkov výbavy však cena pre VW Passat 2.0 TDI 140kW 4×4 DSG Higline narastie na 48.760 € a obdobne vybavený Superb 2.0 TDI 140kW 4×4 DSG L&K len na 41 890 € (viď tabuľka s konkurenčnými modelmi).
Pokiaľ totiž porovnáte ceny ostatných áut s výbavou obsahujúcou porovnateľné prvky výbavy (viď tabuľky s porovnateľnou výbavou), tak zistíte, že Superb, konkrétne naše testované vozidlo Škoda Superb 2.0 TDI 140kW vo výbave Laurin & Klement, vychádza najlepšie. Navyše, v porovnaní so spomínaným Oplom Insigniou má Superb 2.0 TDI 140kW výkonnejší motor. Navyše, pri opätovnom predaji po 3 rokoch rátajte, že za Superb dostanete cca o 3 000 € viac (zdroj – autovia.sk).
Škoda Superb a Škoda Superb kombi patria vo svojom segmente k suverénnym lídrom predaja, pravidelne obsadzujú prvé dve priečky v predajnosti na Slovensku. Že to nie je náhoda, prezentuje aj naša rubrika „kupujeme“, kde Superb ukazuje svoje silné stránky nielen samotnými vlastnosťami: kvalitou spracovania (viď štatistika poruchovosti nemeckého TUV 2017), atraktívnym dizajnom, až na Arteon bezkonkurenčnou voľnosťou pre kolená a objemom kufra, ale aj konkurencieschopnou cenou a v porovnaní s prevažnou častou konkurencie vyššou zostatkovou hodnotou.
POROVNANIE S KONKURENCIOU
Model 4×4 | Škoda Superb | Ford Mondeo | Kia Stinger | Opel Insignia GS | VW Arteon | VW Passat |
---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2.0 TDI | 2.0 TDCi | 2,2 CRDi | 2.0 CDTi | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Výkon | 140 kW | 132 kW | 147 kW | 125 kW | 140 kW | 140 kW |
Prevodovka | 7-st. DSG | 6A PowerShift | 8A | 6M | 7-st. DSG | 7-st. DSG |
Zrýchlenie z 0-100km/h (s) | 8 | 9.3 | 7.6 | 9.9 | 7.8 | 7.5 |
Max. rýchlosť km/h | 228 | 225 | 230 | 218 | 233 | 224 |
Spotreba (l/100km) | 5.1 | 5.2 | 6.4 | 6.5 | 5.1 | 5.3 |
Test spotreba (l/100km) | 6.6 | 7.1 | 7.8 | 7.5 | - | - |
Kufor (l) | 625 | 550 | 406 | 530 | 563 | 586 |
Priestor pre kolená vzadu (mm) | 928 | 810 | 795 | 878 | 940 | 880 |
Výbava | L&K | Vignale | GT Line | Innovation | Elegance | Higline |
18“ zliat.disky | S | S | S | 200 | S | 770 |
Kožené sedadlá | S | 1990 | S | 3400 | 1000 | 830 |
Vetrané pred. sedadlá | S | S | - | S | 1520 | 190 |
Pred sedadlá s masážnou funkciou | S | S | - | S | S | 450 |
Vyhrievané zad. sedadlá | S | S | S | S | - | - |
Automatická klimatizácia | Trojzónová | Dvojzónová | Dvojzónová | Dvojzónová | Trojzónová | Trojzónová |
El. predné sedadlo spolujazdca | S | S | S | - (iba bedrová opierka) | S | - |
Infotainment s navigáciou + park. kamera | S (9,2“) | - (8“ 1250 €) | S (8“) | S (7“) (8“ 1350 € + kamera 400 € ) | S (8“) (9,2“ 2010 €) | S (8“) (9,2“ 2480 €) |
Nezávislé vykurovanie | S | 1240 | - | 300 | 1640 | 1640 |
Automat.svetlá | S (Bi-Xenon) | S (Full LED) | S ( Full LED) | - (LED Matrix 1400 €) | S (LED 1540 €) | S (LED 1540 €) |
Adaptívny podvozok | S | 2195 | S | 1100 | 2010 | 1070 |
Adaptívny tempomat | S | 1550 | S | 1000 | S | S |
Bezplat. servis na 5 rokov/100 000 km | S | - | 7r./100 000km | - | - | - |
Cena 4x4 od | 28 790 € | 34 190 € | 41 900 € | 32 790 € | 41 170 € | 36 430 € |
Cena 4x4, uved. motoriz. od | 35 890 € | 37 990 € | 41 900 € | 32 790 € | 41 170 € | 36 430 € |