Pokiaľ vsadíte pri kúpe na Octaviu 1.0 TSI, tak výber nemusí byť ešte definitívny. Predsa len aj konkurencia zaradila obdobné pohonné jednotky do svojej ponuky. Pre lepšie zorientovanie ako stojí Octavia 1.0 TSI v porovnaní s konkurenciou sme pre vás pripravili v rámci rubriky „Kupujeme“ aj porovnanie s niektorými vybranými konkurenčnými modelmi.

Škoda, okrem Fabie a modernizovaného Rapidu, zaradila benzínový turbomotor – litrový trojvalec 1.0 TSI 85kW aj do ponuky pre väčšiu Octaviu (pre Fabiu 1,0 TSI 70kW/81kW). V palete ponúkaných motorov nahrádza štvorvalec 1.2 TSI 81kW.

Kto by to bol ešte nedávno povedal, že downsizing zájde tak ďaleko a celá plejáda modelov v tomto segmente bude vybavená trojvalcom s objemom jedného litra. Tento trend neobišiel nielen segment kompaktných vozidiel ale prekvapujúco ani vizuálne väčšiu Octaviu. Tu si mnohí budú zrejme klepať na čelo pri pohľade do cenníka, keď nájdu kombináciu Octavie s litrovým trojvalcom.

Predsa len ide o model, ktorý veľkosťou, rozmerovo patrí skôr o triedu vyššie, resp. na pomedzie nižšej strednej triedy a strednej triedy. Na dĺžku je Octavia vo verzii liftback v porovnaní s ostatnými modelmi typu hatchback Opel Astra, Ford Focus, Kia cee’d o cca 300mm dlhšia. Dôležitá však nie je ani tak veľkosť, ale samotná pohotovostná hmotnosť a tu nie je obava namieste. Jej väčšie rozmery, resp. dĺžka, sa podľa údajov od výrobcu, neodrážajú na väčšej hmotnosti.

To je prekvapujúco dobrá správa pre potenciálnych záujemcov, nakoľko by sa väčšia hmotnosť mohla negatívne prejaviť v porovnaní s konkurenciou na jazdných výkonoch a spotrebe. Predsa len je rozdiel pre agregát, dupľom pre maloobjemový trojvalec, ťahať ľahšie a ťažšie auto. Podľa týchto údajov začína Octavia 1.0 TSI na hmotnosti 1150 kg, čo je prekvapujúco menej o cca 50 kg ako váži Opel Astra 1,0 turbo, Ford Focus 1,0 EcoBoost či Peugeot 308. Že zrejme nejde od Škodovky o podfuk – aj také ťahy sa od niektorých výrobcov ukázali pri prípadnom premeraní pohotovostnej hmotnosti – ukazujú aj namerane údaje jazdných výkonov, kde Octavia 1,0 TSI 85kW vyučuje celý rad konkurentov v jazdných výkonoch, konkrétne v zrýchlení z 0-100 km/h (Škoda Octavia 10,5 s, Opel Astra 11,4 s, Ford Focus 10,9 s, Kia cee’d 11,2 s, Peugeot 208 10,7s, či pre bežné jazdenie ešte dôležitejšom tzv. letmom zrýchlení. Napríklad na 5. rýchlostný stupeň zo 60-100 km/h(s) zrýchli Škoda Octavia za 10,0 s, Opel Astra 14,5 s, Ford Focus 12,4 s, Kia cee’d 12,5 s, Peugeot 308 15,8 s a z 80-120 km/h (s) Škoda Octavia 11,3 s, Opel Astra 15,2 s, Ford Focus 14,1 s, Kia cee’d 14,0 s, Peugeot 308 17,4 s.

Mnohým sa bude drať do mysle aj otázka, ako je na tom v porovnaní s predošlým benzínovým štvorvalcom 1,2 TSI 81kW. Prekvapujúco trojvalec nezaostáva, dokonca je na tom v zrýchlení (zrýchlenie z 0-100 km/h Octavia 1.0 TSI 10,5 s, Octavia 1.2 TSI 81kW 11,1 s, letmé zrýchlenie z 80-120 km/h(s) na 5. rýchl. st. Octavia 1.0 TSI 11,3 s, Octavia 1.2 TSI 81kW 14,0 s, letmé zrýchlenie z 80-120 km/h(s) na 6. rýchl. st. Octavia 1.0 TSI 14,8 s, Octavia 1,2 TSI 81kW 18,5 s) a aj mierne v spotrebe (Octavia 1.0 TSI 6,0 l/100 km, Octavia 1.2 TSI 6,1 l/100 km) lepšie. Oba agregáty sú spriahnuté so 6-st. manuálom – ich sprevodovanie je v podstate rovnaké, napríklad pri 60 km/h na 4. rýchlostný stupeň točia 1650 otáčok a pri 130 km/h 2750 otáčok. Z pohľadu kultúry chodu motora a hlučnosti nie je badať rozdiel, trojvalec je veľmi dobre odhlučnený, snáď až vo vyšších otáčkach ukazuje svoj trojvalcový charakter jadrnejším zvukom.

Celkový pozitívny dojem dotvára skutočnosť, že sa s autom veľmi dobre šoféruje, čo je jeho veľké plus. K tomu prispieva na daný typ auta nielen dobra ovládateľnosť (ľahšou pohonnou jednotkou menej zaťažený predok a tým menší sklon k nedotáčanému chovaniu) bez záludného chovania a primeraný komfort pruženia, ale aj samotná obsluha – nastavenie posilňovača riadenia, presnosť a chod radiacej páky radenia, rozmiestnenie pedálov, sily potrebnej na ovládanie pedálov. Záber spojky či nástup brzdného účinku je tak akurát, resp. bez dôvodu na kritiku. To je však prednosť nielen Octavie, ale aj ostatných modelov značky Škoda.

Pre veľkosť vnútorného a batožinového priestoru platí to, čo sme napísali pre ostatné testované verzie Octavie, či už z pohľadu rekordne veľkého objemu kufra 588 l/1718 l (Opel Astra 370 l, Ford Focus 363 l, Kia cee‘d 380 l, Peugeot 208 420 l), alebo nadpriemernej voľnosti pre kolená na zadných sedadlách. Nameraný údaj 836 mm (od predného operadla po zadné) je na tom lepšie ako pri mnohých reprezentantoch strednej triedy (Citroën C5 810 mm, VW Passat 834 mm, Opel Insignia 810 mm). Na šírku v lakťoch sa však radí skôr medzi kompakty typu Opel Astra, Ford Focus, Kias ceed, Peugeot 308. Pre prepravu 4 osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí, ale traja by už frflali na relatívne úzky interiér.

V pozícii vodiča hneď viete, že sedíte v Octavii. Výbornú ergonómiu, prehľadnú grafiku a jednoduché ovládanie dotykovej obrazovky a navigácie Amundsen (za príplatok 437 €), resp. Columbus (za príplatok 1631 €) dávame v mnohých aspektoch za príklad – či už prehľadnou grafikou, promptnou odozvou alebo vychytávkami typu zobrazujúcou sa spodnou „lištou“ s ikonami hlavných funkcií bez toho, aby ste sa dotykového displeju dotkli – stačí len priblížiť ruku. Veľmi praktické. Tu je Octavia niekde inde ako väčšina konkurentov, a navyše ešte dostala faceliftovaná verzia väčší 9,2“ modernizovaný a prehľadnejší dotykový displej. Aj keď objektívne treba povedať, že konkurencia, taktiež nespí a robí pokroky, hlavne Opel a Ford, ktorí ešte nedávno v tejto disciplíne zbierali negatívne body.

Z tohto porovnávania je zrejmé, že Octavia nepatrí len tak náhodou k lídrom v počte predaných kusov na našom automobilovom trhu. Jej prednosti ukazuje aj uvedená testovaná verzia Octavia 1.0 TSI 85kW, ktorá aj napriek menšiemu litrovému objemu agregátu a trom valcom ukázala veľkú presvedčovaciu silu.

Aj keď je cena Octavie o niečo vyššia ako majú spomínaní konkurenti, zákazník však aspoň vie, za čo si pripláca. Povedať však treba, že vyššiu cenu pocíti negatívne len pri kúpe, naopak, pri opätovnom predaji ako jazdeného vozidla sa to kompenzuje v podobe vyššej ceny.

[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Porovnanie s konkurenciou” tab_id=”1516014048712-3-9″] [/single_tab][single_tab title=”Názor technika” tab_id=”1524944356680-2-7″]

Benzínový celohliníkový trojvalec 1.0 TSI pochádza z konštrukčnej rodiny EA211. Vďaka kompaktnej konštrukcii (vŕtanie x zdvih ø 74,5 x 76,4 mm) a absencii vyvažovacích hriadeľov, má hmotnosť len 78 kg. Prirodzené vibrácie motora konštruktéri potlačili použitím hliníkových piestov, kovaných ojníc a presne vyváženého kľukového hriadeľa (v kombinácii s vyvážením remenice pohonu pomocných agregátov). Výfukové zvody a hlava motora majú vlastný chladiaci okruh slúžiaci k rýchlejšiemu ohrevu chladiacej kvapaliny a zároveň efektívnemu chladeniu katalyzátora. Vodou chladený medzichladič stláčaného vzduchu je integrovaný do sacieho potrubia, čo konštruktérom umožnilo zvýšiť plniaci tlak až na 1,6 baru. Priame vstrekovanie benzínu v tomto prípade pracuje so vstrekovacími tlakmi 25 MPa. Ľahká stavba trojvalca však kladie vyššie nároky na elektronický protipreklzový systém zabezpečujúci aj naloženej Octavii dostatočnú trakciu poháňaných kolies (ťažšie naftové agregáty majú lepšie trakčné schopnosti.
Václav Lipavský

[/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1524944358121-3-4″] [/single_tab][/ult_tab_element]
Reklama