Pokiaľ sa rozhodnete pre Citroën C5 Aircross, tak si tento SUV model môžete vybrať podľa vlastných preferencií vďaka ponuke viacerých motorov (tri spaľovacie a jedna hybridná pohonná jednotka), dvoch prevodoviek (6-st. manuálna a 8-st. automatická) a troch úrovni výbavy Feel, Feel Pack a Shine (prípadne doplnené o ďalšie príplatkové prvky výbavy).
Pokiaľ sa rozhodujete len medzi spaľovacími motormi, tak čítajte ďalej, nakoľko uvedený článok sa venuje práve týmto motorizáciám: benzínovému PureTech 130 a dvom dieselovým BlueHDi 130 a BlueHDi 160. Hybrid, resp. plug-in hybrid sme zatiaľ na test nedostali. Neskôr, pokiaľ uvedený model dostaneme na test, tak skúsenosti s nim doplníme do článku na web.
Jazdné výkony a spotreby
Pod označením PureTech 130 sa skrýva trojvalcový turbobenzín s objemom 1199 ccm, ktorý na prekvapenie poskytuje 1496 kg ťažkému vozidlu slušné jazdné výkony. Hlavne pri rozjazde je veľmi živý, auto sa nečakane živo rozbehne za plynom už od nízkych otáčok. V ponuke je nielen so 6-st. manuálnou, ale aj s 8-st. automatom prevodovkou. Pre komfort šoférovania je určite lepšie vsadiť na verziu s automatickou prevodovkou. Motor je aj vďaka prevodovke živší, takmer neprestajne držaný v pracovných otáčkach. Za automat si však musíte priplatiť 2.000 €.
Pokiaľ sa však rozhodnete pre verziu s manuálnou prevodovkou, tak určite nespravíte zle. Radiaca páka je umiestnená v ľahkom dosahu, radí sa presne a ľahko po krátkych dráhach. Súhra radenia a záberu spojky je príkladná, čo vždy pri modeloch tejto značky neplatilo – hlavne pri trojvalcoch. Vďaka tomu je rozjazd plynulý, bez toho, aby ste sa sústredili na citlivosť záberu spojky.
Pokiaľ by ste pri jazde benzínový motor PureTech 130 porovnávali s rovnako výkonným dieselovým motorom BlueHDi 130, tak by vám pocitovo pripadal benzínový agregát živší vďaka promptnejšej reakcii na stlačenie plynového pedála. To však platí pri rozjazde v nižších rýchlostiach. Pri letmom zrýchlení, t.j. pružnosťou záberu z rýchlosti 80-120 km/h je na tom o niečo lepšie dieselový agregát. Nameraná akcelerácia z 0-100 km/h za 10,5 s je však v podstate rovnaká pri oboch verziách.
Pod označením BlueHDi 130 sa skrýva štvorvalcový turbodiesel s objemom 1499 ccm s max. výkonom 96 kW/130 k a max. krútiacim momentom 300 Nm. V ponuke je taktiež so 6-st.manuálnou a s 8-st. automatom prevodovkou. My sme mali možnosť sa oboznámiť len s verziou vybavenou automatickou prevodovkou. Spolupráca motora a prevodovky je z pohľadu radenia bez výhrad. Preraďovanie je plynulé, ale v porovnaní s benzínovou verziou, pomerne komfortnejšie s dôrazom na ekonomickú prevádzku (režim ECO je preto viacmennej zbytočný). Inak podľa očakávania je diesel výrazne úspornejší, na 100 km mu stačí priemerne 6,5 litra nafty, čo je o liter menej ako potrebuje rovnako výkonný benzínový trojvalec.
Pre bežné jazdenie oba agregáty 1.2 PureTech a 1,5 BlueHDi z pohľadu jazdných výkonov úplne postačujú. Aj preto si nenájde síce výkonnejšia, ale výrazne drahšia dieselová verzia BlueHDi 180 s dvojlitrovým motorom s max. výkonom 130 kW a max. krútiacim momente 400 Nm zrejme väčšie množstvo zákazníkov.
Pritom je fajn mať „pod zadkom“ viac výkonu a neriešiť, či mám dostatok výkonu napríklad pri plne zaťaženom vozidle. Tento agregát je spriahnutý výlučne len s 8-st. automatom. Ten v tomto prípade presviedča rýchlymi reakciami, plynulými radením a optimálnym držaním motora v ideálnych otáčkach. To znamená, že aj vďaka veľmi dobrej súhre 8-st. automatu s uvedeným motorom sa dokáže najvýkonnejšia C5 Aircross prezentovať vzhľadom k veľmi dobrým jazdným výkonom (zrýchlenie z 0-100 km/h za 8,4 s), aj nízkou spotrebou (6,7 litra/100 km).
Ako je to s cenami a výbavou?
V tabuľke porovnávame C5 Aircross PureTech 130, C5 Aircross BlueHDi 130 a C5 Aircross BlueHDi 180, ktoré sú pre porovnanie všetky rovnako vybavené 8-st. automatom.
C5 Aircross PureTech 130 a C5 Aircross BlueHDi 130, obe motorizácie s 8-st.automatom, dostanete už v základnej výbave Feel, výkonnejšiu verziu C5 Aircross BlueHDi 180 až v najvyššej úrovni výbavy Shine. Aj z tohto dôvodu musíte za výkonnejší diesel siahnuť výrazne hlbšie do vrecka (viď tabuľka). Zato však dostanete výkonnejšie a lepšie vybavené vozidlo.
Inak v základnej výbave Feel dostanete štandardne prvky výbavy, ktoré by ste ešte donedávna vyberali na zozname príplatkovej výbave, napríklad: 18“ zliat. disky kolies, posuvné zadné sedadlá, 8“ dotykový displej, aut. dvojzónovú klimatizáciu. Štandardne je C5 Aircross už v základe vybavený taktiež náhradkou hydropruženia-tlmičmi s progres. hydraul. dorazmi. Výbava Shine ide však ešte ďalej, či už sedadlami potiahnutými kombináciou kože/látka, prednými Full Led svetlometmi, adaptívnym tempomatom alebo navigáciou a bezkľúčovým prístupom a štartovaním (viac cenník).
Pri výbere auta však z pohľadu vynaložených nákladov netreba brať do úvahy iba samotnú cenu, ale aj „druhotné náklady“: náklady na PHM, registračnú daň, poistenie a servis. A ak meníte autá v relatívne krátkom horizonte pár rokov, tak samozrejme aj samotnú stratu hodnoty vozidla, ktorá taktiež dokáže významne ovplyvniť konečné celkové náklady za automobil. Pokiaľ toto zoberiete do úvahy, tak už napríklad dieslový C5 Aircross BlueHDi 180 Shine nevyjde až tak nevýhodne v porovnaní napríklad s výraznejšie lacnejším benzínovým C5 Aircross PureTech 130 Feel ako keď ho porovnávate iba z pohľadu samotnej ceny. Rozdiel pri zarátaní nákladov na PHM, stratu hodnoty… už nie je 7.000 €, ale len cca 2.000 € (viď tabuľka). Za to však dostanete výkonnejšie a lepšie vybavené vozidlo. Prekvapujúce, či?
Porovnanie Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross | PureTech 130 | BlueHDi 130 | BlueHDi 180 |
---|---|---|---|
Palivo | Benzín | Nafta | Nafta |
Objem(ccm) | 1199 | 1598 | 1997 |
Počet valcov | 3 | 4 | 4 |
Výkon( kW) | 96 | 96 | 130 |
Krút.moment( Nm) | 230 | 300 | 400 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |
Zrýchlenie (z 0-100km/h) (s) | 10.3 | 10.4 | 8.6 |
Max. rýchosť (km/h) | 188 | 188 | 211 |
Spotreba WLTP (l/100km) | 6,4-7,5 | 4,9-5,7 | 6,0-6,8 |
Spotreba v teste | 7.6 | 6.5 | 6.7 |
Náklady (€ s DPH) | |||
Náklady na 100 km (PHM) | 8,84,- | 6.32 | 6.61 |
Náklady na 100km (45 000/3roky) * | 12,63,- | 11,03,- | 12,86,- |
Náklady na 100km (45 000km/3 roky) ** | 35,94,- | 34,34,- | 40,06,- |
Náklady na 100km (90 000/3roky) * | 11,85,- | 9,78,- | 11,10,- |
Náklady na 100km (90 000/3roky) ** | 25,17,- | 23,10,- | 27,20,- |
Celkové výdaje (45 000/3roky) ** | 16 173,- | 15 502,- | 18 027,- |
Celkové výdaje (90 000/3 roky) | 22 650,- | 20 790,- | 24 480,- |
Karoséria | |||
Kufor (l) | 580/720 | 580/720 | 580/720 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1496 | 1507 | 1611 |
Nosnosť (kg) | 389 | 418 | 424 |
Max. hmot. brzd.prívesu | 740 | 750 | 750 |
Max. hmot. nebrz. prívesu | 1300 | 1450 | 1650 |
Výbava | Feel | Feel | Shine |
8“ dotykový dispej | S | S | S |
18“ zlait.disky kolies | S | S | S |
Posuvné zad. sedadlá (150 mm) | S | S | S |
Aut.dvojzón.klíma | S | S | S |
Tlmiče s progres. hydraul. dorazmi | S | S | S |
Kožený volant | S | S | S |
Zadný parkovací asistent | S | S | S |
Pack bezpečnosť | S | S | S |
Ceny (€ s DPH) | |||
Poistenie povinné zmluvné | 93,- | 107,- | 154,- |
Havarijné poistenie | 412,- | 446,- | 529,- |
Registračný poplatok | 150,- | 150,- | 530,- |
Cena nového vozidla | 23 990,- | 25 990,- | 30 990,- |
Predpokladaná cena (3 roky/90 000 km) | 12 600,- | 14 400,- | 16 800,- |
* (PHM + servis + poistenie + reg. poplatok)
** (PHM + servis + poistenie + reg. poplatok + strata hodnoty)
S – štandardný prvok výbavy
Cena PHM k 21.11 ( priemer) Na 95 1,163 (€ s DPH), Nafta 0,988(€ s DPH). Poistenie Kooperatíva a.s., ( 5%spoluúčasť, min. 150€, výpočet poistenia pre vodiča r. narodenia 1985),
Originálny dizajn exteriéru s atraktívnymi farbami karosérie
Jeho vzhľad kopíruje aktuálny dizajnový rukopis a aj v tomto prípade s kapsľami tzv. Airbump umiestnenými na dverách chrániaci lak. Na prvý pohlaď zaujme výrazná predná maska s typickým rozmiestnením svetiel, známa aj z ostatných modelov tejto značky. Nový Citroën C5 Aircross láka zákazníkov nielen originálnym dizajnom, ale aj výberom atraktívnych farieb lakov karosérie.
Moderný interiér
V interiéri, na rozdiel od Peugeotu, na pracovisku vodiča je všetko klasicky usporiadané tak, ako sme zvyknutí pri ostatných značkách. Pred vodičom je umiestnený veľký displej s uhlopriečkou 12,3 palca (už od základnej výbavy FEEL), zobrazujúci v digitálnej grafike ukazovateľ rýchlosti, otáčok, spotreby…
Typ zobrazenia je možné meniť stlačením tlačidla na volante. Na výber je 5 zobrazení, pričom nechýba tzv. nastavenie „Personal“, kde si môžete zvoliť to, čo chcete, aby vám digitálny displej zobrazoval. Pracovisko vodiča dotvára na stredovej konzole umiestnená 8“ dotyková obrazovka (už od základnej výbavy FEEL), ktorá má pomerne prehľadné menu a dostatočne promptné ovládanie.
Samotná obsluha ovládačov neostáva len na dotykovom ovládaní, ale necháva vodičovi dostatok možností aj pre neraz praktickejšie manuálne ovládanie, či už na volante, alebo ovládačmi umiestnenými na lište pod dotykovou obrazovkou alebo ešte nižšie v spodnej časti stredovej konzoly (audio, klimatizácia, vyhrievanie zad. skla, navigácia…) a na stredovom tuneli.
K usporiadaniu pracoviska vodiča nemáme žiadne výhrady. V tomto prípade akoby si brali technici pri stavbe pracoviska vodiča príklad od tých najlepších, resp. vnímali sťažnosti a požiadavky zákazníkov. Čitateľnosť ukazovateľov, rozmiestnenie ovládačov a konečne dostatok odkladacích priestorov pre rôzne predmety, mobil a hlavne poháre na stredovom tuneli, musíme len pochváliť.
To že sa inšpirovali pri stavbe kokpitu vodiča od tých najlepších, dokazuje napríklad dobre známa, pre majiteľov BMW na dve časti do hora vyklápacia lakťová opierka skrývajúca veľký odkladací priestor (viď foto). Kvalita spracovania a samotný dojem z interiéru pôsobia kvalitne, resp. by sme mohli povedať, že patria k tomu najlepšiemu, čo je v tomto segmente.
Pritom je použitého viac tvrdého plastu ako býva obvyklé v tomto segmente. Stredná časť prístrojovky z mäkšieho plastu a štít nad ciferníkmi prešitý imitáciou kože pridávajú po vizuálnej stránke prístrojovému panelu na solídnosti. Taktiež vnútro dverí má použité kvalitnejšie mäkšie plasty, ktoré obvykle u konkurencii na tomto mieste nevidíme.
Vpredu si budete užívať cestovanie v nadpriemernom pohodlí, k dispozícii sú príjemne pohodlné, rozmerné sedadlá a nadbytok voľnosti vo všetkých smeroch. Vzadu však situácia až tak ústretová nie je – príliš vysoký (pre 1,75 metra vysokú postavu) pomerne nepohodlný posed a na „Francúza“ prekvapujúco pevnejšie vystlanie sedadiel limitujú úroveň komfortu cestovania. Toto platilo pri testovaní minulý rok, teraz (pred cca mesiacom) sme mali na test opäť C5 Aircross a sedadlá akoby dostali mäkšiu výplň. Vďaka tomu sa sedí v aktuálnej verzii, aj napriek vyššiemu posedu, pohodlnejšie. A to aj v strednom rade – inak troch samostatných sedadiel.
Celkový komfort cestovania na zadných sedadlách je však limitovaný (pre vyšších pasažierov) aj vnútorným priestorom v pozdĺžnom smere, ktorý je priemerný.
Posuvné zadné sedadlá
Vyšší pasažieri si skrátka veľa voľnosti v oblasti kolien neužijú aj napriek tomu, že je v ponuke posun zadných sedadiel v rozsahu 150 mm (už od základnej výbavy Feel), ktorý nepomôže, lebo hovoríme o priestorových pomeroch, kde je sedadlo umiestnené v zadnej pozícii. Ten bude skôr nápomocný pri preprave väčšieho množstva batožiny posunutím sedadiel dopredu. Inak kufor už v základnom usporiadaní má nadpriemerný objem 580 litrov (po plató), po posunutí sedadiel dopredu až 720 litrov a po ich sklopení 1360 litrov.
Sklápať zadné sedadlá je možné aj priamo z kufra. Kufor dostáva plus za jeho objem a variabilitu (vďaka posunu zadných sedadiel), naopak mínus za jeho vyššiu nakladacia hranu. Taktiež nepoteší pomerne nízka nosnosť vozidla 389-425 kg, ktorá pri plnom obsadení piatimi dospelými osobami, alebo štyrmi korpulentnejšími, nedáva už veľa možností na naloženie, resp. zaťaženie vozidla batožinou.
„Progressive Hydraulic Cushions“ – tlmiče s hydraulickými dorazmi
Poďme však k tomu najzásadnejšiemu, čo odlišuje tento model od ostatnej konkurencie, a tým je jazdný prejav. Citroën C5 Aircross vykazuje plavnú jazdu aj bez hydropneumatického pruženia, od ktorého už Citroën upustil v dôsledku znižovania nákladov a efektívnosti výroby automobilov. Tento systém nahrádza vo veľkej miere, tzv. „Progressive Hydraulic Cushions“ – tlmiče s hydraulickými dorazmi. V podstate ide o zdvojené tlmiče, ktoré pri malom zdvihu kolies ostávajú mäkšie a naopak, pri väčšom pevnejšie. Takto vybavený podvozok dokáže skĺbiť protichodné nároky na komfort cestovania a stabilitu jazdy zákrutách.
Napríklad poskytnú pri jazde po diaľnici komfortne pohodlné cestovanie a pri jazde v zákrutách stabilný prejazd bez väčších náklonov karosérie. Čo však veľmi neplatí pri prudšej akcelerácii a pri brzdení, kedy sa auto viac „kymáca“ ako sme pri konkurencii zvyknutí, resp. sa buď viac zakloní alebo zanorí à la „kačica“. Toto všetko platí v podstate rovnako pre všetky motorizácie, aj keď tieto náklony sme najviac vnímali pri benzínovej verzii.
V náročnejších adhéznych podmienkach môže v určitých situáciách pomôcť Grip Control (za príplatok 400 €), známy aj z vozidiel Peugeot a Opel, napríklad pri rozjazde na klzkom povrchu. Plnohodnotne pohon 4×4 však nenahradí. Pozitívum je pri výjazde mimo pevnú vozovku vyššia svetlá výška 230 mm.
Text+foto: Michal Pospíšil