Kia Niro je prvým modelom automobilky Kia vyvíjaným výlučne s hybridným pohonom. Uvedený model vychádza z extravagantného konceptu prezentovaného na autosalóne vo Frankfurte 2013.
Je však „učesanejší“, s miernenejším dizajnom a klasickými 5 dverami – bez dohora výklopných krídlových dverí. To mu však podľa nás neuberalo na atraktivite – čo potvrdí určite aj prevažná časť potencionálnych záujemcov o tento model. Vizuálne skrátka pôsobí veľmi príťažlivým a kompaktným dojmom.
Dizajnéri vsadili na jednoduché línie, oblé a robustné tvary s dominujúcim grilom charakteristickým á la Kia. Vydarený vzhľad dotvárajú svetlomety vpredu vybavené LED technológiou, výrazný spojler ukončujúci zvážajúcu sa strechu a 18″ zliat. kolesá.
Interiér pokračuje v pozitívnom hodnotení exteriéru. Kia Niro dostáva pochvalu za príjemný dizajn prístrojového panelu, výraznú kvalitu spracovania a použitých materiálov tak, že by sa zaň nemusel hanbiť ani majiteľ preferujúci prémiový segment. To platí aj pre dobrú ergonómiu a ľahkú obsluhu – logicky rozmiestnené ovládače a ľahko čitateľné ukazovatele, mäkký chod ovládačov, prehľadnú grafika a promptnú odozvu 8″ dotykového displeja. Rátať však musíte, ako je u hybridoch obvyklé so špecifickým centrálnym displejom, kde nenájdete otáčkomer a namiesto neho je umiestnený ukazovateľ režimu jazdy či dobíjania akumulátora.
Hodnotenie veľkosti vnútorného priestoru dostáva taktiež pochvalu. Prekvapujúco na šírku v lakťoch či voľnosťou pre kolená vzadu sa takmer vyrovná rozmerovo väčšiemu Sportigu (Niro na šírku v lakťoch 1500mm, Sportage 1520mm, Niro voľnosť pre kolená vzadu 790 mm, Sportage 790 mm). Pritom pôdorysom ide takmer o rovnaké auto ako hatchback Kia cee’d.
Za kratší koniec však v porovnaní so Sportigom ťahá pri preprave batožiny. Do Sportage sa vmestí po plató 491 litrov do Kia Niro o 90 litrov menej. Pre bežnú batožinu 4-5 člennej posádky t.j. 4-5 kufrov však 400 litrov objemu úplne postačuje, navyše je ešte možné využiť pár litrov navyše naložením batožiny až po strop.
modely | Kia Niro | Kia cee´d | Kia Sportage |
dĺžka (mm) | 4355 | 4310 | 4480 |
šírka (mm) | 1805 | 1780 | 1855 |
výška (mm) | 1535 | 1470 | 1645 |
rázvor (mm) | 2700 | 2650 | 2670 |
Kufor (l) | 401 | 380 | 491 |
Poďme však k tomu čo robí tento automobil medzi klasickými modelmi so spaľovacími motormi jedinečným a tým je hybridný pohon. Hybridná Kia Niro je vybavená benzínovým štvorvalcom 1,6 GDI (77kW) s priamym vstrekovaním paliva pracujúcim v Atkinsonovom cykle a elektromotorom s výkonom 32kW. Spoločne dosahuje pohonný systém (1,6 GDI + elektromotor) výkon 107kW a krútiaci moment 264Nm. Takto disponovaný dokáže v meste či mimo mesta na okreskách v spolupráci so 6.st dvojspojkovou automatickou prevodovkou v prípade potreby predbiehania promptne zrýchľovať a nezadávať ani v najmenšej miere dôvody na kritiku.
Vo vyšších rýchlostiach kde dochádza k zapojeniu výhradne či vo väčšej miere len atmosférického benzínového agregátu 1,6 GDi jeho chuť do dynamického zrýchľovania klesá. Čo je však pri takomto type pohonu normálne. Pre bežné jazdenie však ostáva stále v akceptovateľných medziach. Plusom je aj fakt že úroveň hluku, resp. prenos hluku od motora 1,6 GDi do kabíny je na nižšej úrovni ako býva obvyklé pri tomto type motora.
Ešte musíme poznamenať, že jeho prejav vďaka 6 stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke sa viac blíži k normálnym autám – to jest akcelerácia pôsobí prirodzenejšie ako pri ostatných hybridoch vybavených obvykle bezstupňovým automatom eCVT.
Rátať však treba aj so slabinou tejto prevodovky a to niekedy skokovitým prejavom pri rozchádzaní čo nemusí tešiť napr. pre parkovania a skutočnosťou, že nedokáže tak „plachtiť“ resp. plynulo zrýchľovať ako s CVT a tým ešte viac šetriť palivo.
Zapojenie elektromotoru má samozrejme vplyv nielen jazdné výkony ale aj na spotrebu. V meste a mimo mesta na okreskách dokáže Niro využiť spomaľovanie či brzdenie na nabíjanie akumulátora a spotreba sa tak drží na nízkych číslach v rozmedzí 4-5 litrov, čo je pre klasické modely s benzinovým či dieselovým pohonom v tomto režime jazdy de facto nedosiahnuteľná hodnota či už napríklad pre ceed alebo Sportage. Na diaľnici, kde už ide viac menej Kia Niro na benzínový pohon treba rátať so spotrebou 7,5 – 8 litrov na 100km.
Celkový pozitívny dojem dotvárajú na hybrid relatívne ústretová cena, slušná výbava a vyvážene jazdné vlastnosti charakterizujúce dobrú ovládateľnosť, stabilitu a aj s 18″ kolesami slušný komfort pruženia.
PLUSY |
+ príjemný dizajn interiéru a exteriéru |
+ vnútorný priestor |
+ úsporná prevádzka |
+ vyvážené jazdné vlastnosti |
+ komfort pruženia aj 18″ kolesami |
+ nízka hladiny hluku v kabíne |
+ kvalita spracovania |
+ pozícia za volantom |
+ jednoduchá obsluha |
+ na hybrid ústretová cena |
+ koncepcia pohonu hybrid neuberá na objeme kufra |
+ výbava |
MÍNUSY |
– spotreba na diaľnici |
– nutná ľahká noha na zapájanie elektromotoru |
Technické info ⇐ |
Aktuálny cenník, výbava ⇐ |