Nová Kia Sorento vyzerá v porovnaní s predchodcom oveľa pôsobivejšie. Hranatejší dizajn, výrazná predná maska v čiernej farbe s chrómovým lemovaním a spodným chrómovým lemovaním predného a zadného nárazníka, efektnými dennými LED svetlami a nápadná zadná časť s dvojdielnymi zadnými LED svetlometmi, poskytujú vozidlu výraznejší vzhľad. Celkový atraktívny dojem dotvárajú už v základnej výbave dodávané Full LED predné svetlomety. Je však škoda, že nemajú funkciu LED Matrix, ale iba automatické prepínanie diaľkových svetlometov.
Luxusný interiér
Pozitívne hodnotenie pokračuje aj v interiéri. Je vidieť, že si Kia dala záležať a interiér spracovaním a použitými materiálmi pozdvihla na úroveň luxusu v podstate porovnateľnú s prémiovými vozidlami. Po usadení do vozidla sme ocenili nielen použité kvalitné materiály, chvályhodnú ergonómiu, moderné pracovisko pracoviska vodiča (s 12,3“ digitálnym prístrojovým štítom a 10,25“ dotykovým displejom infotainmentu) či nadpriemerne pohodlné a rozmerné sedadlá potiahnuté s príjemne mäkkou kožou s primeranou bočnou oporou, z ktorých pri prejazde zákrutou nevypadnete, ale aj dobrý výhľad dopredu a do strán a vzdušný pocit. K tomu prispieva nielen samotný nadštandardne veľký vnútorný priestor, veľké presklenie kabíny, ale aj umiestenie prístrojového panelu, ktorý nie je zbytočne mohutný a natlačený do kabíny.
Prehľadné pracovisko vodiča
Na pracovisku vodiča sa rýchlo zorientujete. Viacmenej je tu všetko tak, ako očakávate. Oceníte jasne čitateľné ukazovatele, príjemnú a prehľadnú grafiku ukazovateľov a dotykového displeja infotainmentu a umiestnenie ovládačov, ktoré máte po ruke. Snáď len širokouhlý 10,25″ displej multimediálneho systému je až príliš široký a na jeho pravú časť už nemusíte pohodlne dosiahnuť. Sú tam však umiestnené funkcie, ktoré sa obvykle menej používajú, čiže to až tak neprekáža. Kia vsádza tak na dotykové ovládanie, zároveň ho však dopĺňa aj o manuálne ovládače pre vybrané funkcie, aby ste ich aj za jazdy ľahko nahmatali.
V pozícii vodiča oceníte taktiež veľký rozsah nastavenia sedadla, v zornom poli umiestnený 10,25“ dotykový displej, jednoduchú obsluhu navigácie a v dôsledku nie najlepšieho výhľadu dozadu a pomerne neprehľadnej mohutnej karosérie pri parkovaní 360 st. parkovaciu kameru s veľmi dobrým rozlíšením. K lepšej orientácii, čo sa deje za vozidlom, prispievajú aj rozmerné spätné zrkadlá. Tieto však nevykazovali obvyklý hendikep veľkých spätných zrkadiel – aerodynamické svišťanie pri vyšších rýchlostiach.
7- miestna kabína
Nová Kia Sorento v testovanom vyhotovení má 7- miestnu kabínu verziu s konfiguráciou sedadiel v troch radoch 2+3+2. Zadné sedadlá v druhom rade sú posuvné, čo zvyšuje variabilitu prepravy osôb a batožiny. Samozrejmosťou je polohovanie operadiel, v tomto prípade však v nezvykle veľkom rozsahu. Inak je Sorento štandardne ponúkaná v 5-miestom vyhotovení. Za tretí rad sedadiel si musíte doplatiť 1.000 €.
Priestorové pomery sú pre prvé dva rady sedadiel nadpriemerné, vpredu aj vzadu. Pre tretí rad sedadiel už nemusí byť miesta dostatok, hlavne pokiaľ chcete za seba usadiť cestujúcich (od vodiča cez druhý až po 3 rad sedadiel) s postavami s výškou postáv nad 1,75 metra, ktoré sa tak v oblasti kolien nebudú cítiť komfortne. Tretí rad sedadiel je skôr vhodný pre prepravu detí ako dospelých. K tomu konštatovaniu prispieva nielen menej miesta pre kolená, ale aj nízky posed (s kolenami takmer u brady) na nízko položených sedákoch a pre dospelého pasažiera pomerne krkolomné nastupovanie do tretieho radu (aj keď k ľahšiemu nastupovaniu pomáhajú elektricky výklopne krajné sedadla 2. radu).
Pre tých, ktorí sa potrebujú pripojiť na el. sieť, sú k dispozícii nielen vpredu ale vzadu umiestnené USB vstupy a prípojky na 12 V. Pre pasažierov na zadných sedadlách príde vhod aj samostatné nastavenie výkonu klimatizácie v 3. rade sedadiel (v 2. rade sedadiel sú len výduchy).
Batožinový priestor pri 5-miestnom usporiadaní má úctyhodný objem 604 litrov, po sklopení sedadiel až 1988 litrov. Plusom je možnosť sklápania sedadiel (60:40) z kufra. A ako je na tom priestor pre batožinu, keď do vozidla nastúpi plný počet – t.j. sedem osôb? Podľa udávaných údajov pre batožinu ostáva za 3. radom sedadiel objem kufra iba 189 litrov, čo však pri vozidlách so 7-miestnym usporiadaním stále patrí k tým väčším. V prípade potreby tam ostane miesto pre niekoľko cestovných tašiek.
Pri nakladaní batožiny do kufra poteší praktický prvok výbavy, tzv. „inteligentný klúč“, to znamená, že keď sa priblížite, napríklad s nákupom na rukách k zadnej časti autu, tak sa kufrové dvere sami otvoria bez toho, aby ste museli hľadať kľúč vo vrecku či podkopávať spodok auta (tak ako pri niektorých iných vozidlách). Zmieriť sa však budete musieť s vyššou nakladacou hranou batožinového priestoru až 800 mm (bežne majú SUV vozidlá 700-760 mm). Taktiež nepoteší pri otváraní kufra, keď nemáte po ruke kľúč, dosť nízko umiestnený gombík otvárania, ktorý je pri zlom počasí obvykle zašpinený.
Zaujímavá vychytávka
Nové Kia Sorento nás zaujalo jednoduchým a zároveň geniálnym riešením monitoringu mŕtveho uhla, s ktorým sme sa mali možnosť už stretnúť v koncernovom súrodencovi Hyundai Tucson. Monitorovanie mŕtveho uhla prenášaného pri vyhodení smerovky namiesto jedného ciferníka – pri vyhodení smerovky doľava sa zobrazí obraz na ľavom ciferníku a pri vyhodení smerovky doprava na pravom ciferníku.
V praxi sa tento monitoring osvedčil nielen pri jazde s monitorovaním mŕtveho uhla, ale aj pri parkovaní s detailnejšou kontrolou zadného kolesa pozdĺž obrubníka. Je to fakt praktické! Čo však treba doriešiť, je ostrosť obrazu monitorovania mŕtveho uhla aj v daždivých poveternostných podmienkach, nakoľko sa pri daždi v dôsledku od kolies odstrekujúcej vody na malé kamery umiestnené v spodnej časti spätných zrkadiel obraz mŕtveho uhla rozmaže.
Kia Sorento disponuje bohatou výbavou, v rámci ktorej oceníte celý rozsah bezpečnostných asistentov. Napríklad praktickou novinkou, ktorú sme nechtiac už pri testovaní využili, je asistent autonómneho núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo FCA-JT zabraňujúci zrážke, pokiaľ odbočujete doľava a vybehne vám auto, ktoré ste nevideli v dôsledku jeho zakrytia predným „A“ stĺpikom.
Ďalšou novinkou v tomto segmente vozidiel je prvok výbavy, ktorý sme mali zatiaľ možnosť využiť taktiež len v koncernovom súrodencovi Hyundai Tucson a v prémiových vozidlách. Tým prvkom výbavy je parkovanie na diaľkove ovládanie, ktoré je praktické pokiaľ potrebujete vyparkovať alebo naspäť zaparkovať do stiesnených priestorov.
Príkladná súhra motora a 8-st. dvojspojk. automatu
Testovaný model Kia Sorento poháňal dobre odhlučnený štvorvalcový turbodiesel 2,2 CRDi. Pod známym označením 2,2 CRDI sa skrýva nový motor, ktorý dostal nový hliníkový blok motora (predtým zliatinový) a nový vstrekovací systém. Tieto vylepšenia sa však prejavili len miernymi rozdielmi vo výkonových charakteristikách. Výkon 148 kW predstavuje o bezvýznamný kilowatt viac ako doposiaľ, max. krútiaci moment 440 Nm je však o 10 Nm menší, než u predchádzajúceho motora 2,2 CRDi. Tento agregát v spolupráci s novou 8-st. dvojspojkovou prevodovkou (predtým mal automat s hydrodynamickým meničom) udeľuje Sorentu slušné jazdné výkony, hlavne pri letmom zrýchlení dostatočnú dávku pružnosti, sily a ochoty do zrýchľovania. Páčila sa nám rýchlosť a hladkosť radenia 8-st. dvojspojkovej automatickej prevodovky.
Tu aj v režime Comfort reaguje pomerne promptne. Pokiaľ však preferujte dynamickejší štýl jazdy, alebo cestujete po vedľajších cestách, kde dochádza k častejšiemu predbiehaniu ostatných účastníkov premávky, tak príde vhod režim Sport, v ktorom dieselový agregát ešte promptnejšie reaguje a akceleruje na pokyn plynového pedála.
Kia Sorento má otočný ovládač na stredovom prístrojovým tuneli, ktorým si môžete zvoliť v menu Drive štyri rôzne módy nastavenia režimu jazdy: Eco, Comfort, Sport a Smart (nastavuje režim jazdy podľa štýlu jazdy), a v menu Terrain tri špeciálne jazdné režimy – Snow (sneh), Mud (blato) a Sand (piesok). V týchto režimoch jazdy si Sorento samé riadi spôsob činnosti motora a prevodovky, stabilizačného a trakčného systému ako aj smerovanie hnacej sily na nápravy.
A ako je na tom spotreba? Udávanú priemernú spotrebu 6,5-6,8 litrov podľa normy WLTP sme nedosiahli ani pri najlepšej vôli. V teste vykázal v kombinovanej prevádzke 7,9 l/100 km (pri 130 km/h 8,3 l, v meste 9,3 l a pri 90 km/h 5,7 l/100 km), čo je stále dobrá hodnota, vzhľadom na typ auta.
Pohodlný aj na 20“ kolesách
Počas testovacích jázd sa ukázalo nové Sorento v pozitívnom svetle. Podľa očakávania je komfortné, a to aj napriek veľkým 20“ kolesám obutým do pneumatík 225/45, a zároveň na daný typ auta dobre ovládateľné. Pritom toto pozitívne konštatovanie platí pre vozidlo, ktoré nemá k dispozícii adaptívne tlmiče či nastaviteľný podvozok.
Tu nemusíte mať obavy z jeho rozmerov a hmotnosti blížiacej sa dvom tonám. V hraničných situáciách je čitateľný, v zákrutách stabilný, bez výraznejšieho náklonu karosérie a prejavu nepríjemnej ťažkopádnosti, čo býva neraz hendikep v tejto váhovej kategórii a vyššej stavbe vozidiel SUV.
Pokiaľ by sme ho však chceli porovnať s jeho koncernovým súrodencom SUV modelom Hyundai Santa Fe, tak predsa len väčšie rozmery a vyššia hmotnosť Sorento vo väčšej miere ako Santa Fe limitujú pri prejazde zákrutami. Tento model si skrátka, aj napriek tomu, že sa javí obratnejšie ako predchodca, vychutnáte hlavne pri pohodlnej a komfortnej jazde na dlhších trasách na diaľnici.
Mimo pevnej vozovky, alebo v zhoršených adhéznych podmienkach prichádza na pomoc pohon všetkých kolies vybavený novým systémom rozdeľovania hnacej sily na samostatné kolesá. Pomer rozdeľovania krútiaceho momentu sa mení v závislosti na zvolenom jazdnom režime. V režime Eco a Comfort sa dostane na zadné kolesá max. 35% krútiaceho momentu, v režime Sport až 50 %. Je to spôsob ako prispieť nielen k úspornejšej jazde (Eco, Comfort), ale v režime Sport aj k lepšej trakcii a tým aj lepšej akcelerácii a bezpečnejšiemu a istejšiemu jazdnému prejavu.
Text: Michal Pospíšil Foto: Jozef Pospíšil