Kia Rio, spolu s modelom Stonic, prišli v polovici minulého roka na Slovensko ako prvé modely (taktiež novinka elektromobil EV6 ) značky Kia s novým logom.
Nové logo Kia, ktoré pripomína ručne písaný podpis, nahrádza pôvodné s oválnym tvarom, s ktorým sa mohli zákazníci Kia stretávať od roku 1994, teda takmer 30 rokov. Inak auto nedostalo žiadne ďalšie zmeny, nakoľko krátko pred uvedením nového loga prešlo Rio modernizáciou.
Nenápadný dizajn
Jeho dizajn nezadáva dôvod na pochvalu, ale ani na zatratenie. Auto je po dizajnérskej stránke veľmi jednoducho poňaté, čo niekomu môže vyhovovať a niekomu nie. Po vzhľadovej stránke skrátka rozhodne nevyčnieva. Jednoduché tvary, veľké plochy a číra jednoduchosť nenarušuje žiadny dizajnový výstrelok. Takto nejako obyčajne by vypadal Daewoo Lanos, keby sa dožil dneška. Pokiaľ však dáte tomuto autu šancu, aj napriek tomu, že nemusí po vizuálnej stránke práve zaujať, a vyskúšate ho tak vás milo prekvapí viacerými pozitívnymi vlastnosťami.
Interiér na daný segment pôsobí kvalitným a hodnotným dojmom (k tomu prispieva aj použité obloženie hliníkovou dekoráciou či imitácia obšitia kožou prístrojovej dosky) aj napriek použitým samým tvrdým plastom. Usporiadanie pracoviska vodiča sa spolieha na klasické riešenia vodiča s ľahko čitateľnými analógovými ukazovateľmi a v prevažnej väčšine klasickými manuálnymi ovládačmi.
Kia Rio si zakladá na pomerne veľkých a prehľadných tlačidlách, ktoré sú umiestnené tam kde ich očakávate. Ergonómia pracoviska vodiča je totiž jeho silná stránka. Kia Rio so svojím klasicky riešeným pracoviskom vodiča stojí úplne na opačnej strane ako napríklad Peugeot 208 s ultra-moderným digitálnym i-Cockpitom 3D. Tí, ktorí nepreferujú modernu, si tak prídu na svoje.
Náš testovaný model mal na prístrojovom panelu umiestnený pekne v zornom poli 8“ dotykový displej (od druhej úrovne výbavy Extra) s navigáciou. Jeho ovládanie je jednoduché vďaka prehľadnej grafike a promptnej odozve. Plusom je aj veľký a ostrý obraz cúvacej kamery. K prehľadnému cúvaniu a o tom čo sa dej pri jazde za autom prispievajú aj veľké, resp. široké spätné zrkadlá. Ich nevýhodou je však, že spolu s predným “A” stĺpikom vytvárajú pomerne veľkú spoločnú bariéru, ktorá môže zakryť výhľad na prichádzajúce auto sprava.
Na daný typ auta prekvapujúco vzdušný interiér
V pozícii vodiča oceníte, že si za volantom (potiahnutým kožou s prijemným hrubším úchopom) nájdu optimálny posed rôzne výškové typy postáv a taktiež, že nemáte stiesnený pocit, resp. že nesedíte v type auta patriacemu do triedy malých áut. K uvoľnenému pocitu prispieva okrem prístrojového panelu, ktorý nezasahuje príliš do interiéru aj slušná šírka kabíny. Pritom Kia Rio sa radí nameranými vnútornými rozmermi na šírku v lakťoch 1450 mm iba do lepšieho priemeru v rámci svojho segmentu vozidiel (viď tabuľka porovnania s konkurenciou). Na trh v poslednom období totiž automobilky zaradili nové modely (Hyundai i20, VW Polo, Škoda Fabia,…), ktoré presahujú veľkosťou interiéru v niektorých parametroch (viď šírka v lakťoch vpredu) svoj segment.
Ešte donedávna, napríklad líder predajnosti v tomto segmente vozidiel Škoda Fabia mala na šírku vpredu v lakťoch 1415 mm. Teraz sa nová Škoda Fabia môže pochváliť šírkou v lakťoch 1460 mm, resp. Hyundai i20 dokonca 1472mm, to sú údaje, ktoré majú priemerne priestranné interiéry o triedu väčšie kompakty.
Na zadných sedlách je priestorová situácia taktiež dobrá, aj keď už novšie konkurenčné modely (Škoda Fabia, Hyundai i20 či VW Polo a SEAT Ibiza) ponúkajú o niečo viac voľnosti pre kolená a hlavne na šírku v lakťoch (viď tabuľka porovnania s konkurenciou). Pokiaľ si napríklad sadnete za seba a ste 1,75 metra vysoký tak budete mat dostatočne veľkú rezervu vo všetkých smeroch. Vyššie postavy však už môžu mať problém v pozdĺžnom smer pre kolená čo je však vzhľadom na daný typ auta normálne.
Objemom kufra v 5-miestnom základnom usporiadaní 300 litrov by ešte donedávna patril k tým najväčším v danom segmente – teraz je však už konkurencia s novými modelmi na tom lepšie, napríklad za lídrom v tomto hodnotení Škodou Fabia s 380 litrami zaostáva Kia Rio až 80 litrov. Pri sklopení sedadiel navyše ostáva schod (pokiaľ nemáte dvojitú podlahu) a výraznejšie menej priestoru 980 litrov ako pri Fabii (1103 litrov). Ak dvojitú nakladaciu podlahu dáte do vyššej polohy tak dostanete rovnú podlahu a v spodnej časti približne 60 litrov nákladového priestoru. Ďalej pod spodnou podlahou kufra sa nachádza úložný priestor s objemom 35 litrov ( k dispozícii je náhradné koleso). Kufrové dvere sa vyklápajú tak vysoko, že ľudia s výškou do 1,90 metra sa nemusia báť o hlavu.
Kladné hodnotenie jazdného rejavu
Kladné hodnotenie dostáva Kia Rio bez výhrad pri samotných jazdách. Auto sa veľmi dobre ovláda, je stabilné a s veľkou ochotou sa vrhá do zákrut, pritom komfort pruženia nezadáva dôvod na kritiku, práve naopak. Kia Rio je skôr mäkšie, pomerne komfortné, napriek tomu dostatočne stabilné s príjemným vedením stopy. Vodič si príde prekvapujúco aj v tomto hodnotení príde na svoje. K pozitívnemu hodnoteniu prispieva nielen naladenie podvozka či pevná karoséria ale aj riadenie, ktoré má krátky prevod (2,7 otáčky volantu) a dobrú spätnú väzbu od kolies s primeraným účinkom posilňovača riadenia.
V hodnotení jazdných vlastností by sme ho dali takmer na úroveň aktuálneho lídra v tejto disciplíne – Seat Ibiza (novú Škoda Fabiu sme ešte netestovali). Jediný hendikep je priemer otáčania – ten je väčší zhruba o 0,9 metra v porovnaní s Ibizou. Na núdzové brzdenie z rýchlosti 100 km/h do zastavenia potrebuje Rio 1.0 T-GDI dĺžku iba 35,5 metra čo je viac ako dobrá hodnota.
POROVNANIE S KONKURENCIOU
Model | Nová Fabia | Citroë n C3 | Hyundai i20 | Kia Rio | Peugeot 208 | Renault Clio | SEAT Ibiza | Toyota Yaris | VW Polo |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4107 | 3999 | 4040 | 4050 | 4055 | 4062 | 4059 | 3950 | 4057 |
Šírka (mm) | 1780 | 1732 | 1775 | 1725 | 1745 | 1732 | 1780 | 1695 | 1751 |
Výška (mm) | 1460 | 1462 | 1450 | 1450 | 1430 | 1448 | 1444 | 1510 | 1468 |
Rázvor (mm) | 2564 | 2540 | 2580 | 2580 | 2540 | 2589 | 2564 | 2510 | 2564 |
Kufor (l) | 380 | 300 | 352 | 300 | 309 | 300 | 355 | 286 | 351 |
Miesto pre kolená vzadu(mm) | 753 | 703 | 773 | 740 | 737 | 695 | 751 | 743 | 748 |
Vnútorná šírka vpredu (mm) | 1460 | 1406 | 1472 | 1413 | 1380 | 1442 | 1441 | 1382 | 1438 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov vzadu (mm) | 1420 | 1405 | 1447 | 1375 | 1353 | 1400 | 1410 | 1362 | 1401 |
Vzdialenosť sedák – strop vzadu (mm) | 950 | 935 | 925 | 940 | 870 | 920 | 920 | 862 | 945 |
Cena modelu od (€ s DPH) | 12610 | 13490 | 10890 | 11490 | 14790 | 12500 | 15810 | 13090 | 14190 |
Dobrá súhra motora a 7-st. automatu
Inak pozitívny dojem dotvára pohonná jednotka – prepĺňaný litrový trojvalec 1.0 T-GDI 74kW. Mnohí možno pokrútia hlavou nad litrovým trojvalcom, v praxi však nie je dôvod na negatívne hodnotenie. Koniec koncov tento typ motora je už bežný štandard v tejto triede vozidiel. Jeho jadrný zvuk počuť len mierne, aj to len buď pri vytáčaní do otáčok – inak pri ustálenej rýchlosti či pri voľnobehu nedáva o sebe takmer vôbec vedieť. Plusom sú aj viac ako postačujúce jazdné výkony. K tomu prispieva aj veľmi dobra súhra agregátu so 7-st. automatickou prevodovkou. Radenie je plynule a dostatočne promptné, voľba rýchlostných stupňov zodpovedá vo veľkej miere požiadavkám režimu jazdy. Takto disponovaný model Kia Rio aj s relatívne vyššou váhou 1190 kg (Fabia 1102 kg, Micra 1069 kg, Seat Ibiza 1109 kg, Suzuki Swift 865 kg) dokáže vykázať v prípade potreby dostatočnú akceleráciu.
Reálne dokáže zrýchliť lepšie ako je udávaný udaj
Udaj zrýchlenie z 0-100km/h za 11,4 s síce nedáva práve dôvod na optimizmus, v reáli sme však absenciu výkonu nepociťovali. Čo nakoniec potvrdili aj lepšie namerané údaje zrýchlenia. Z 0-100km/h zrýchlil za 10,4 s, čo je o jednu sekundu rýchlejšie ako je udávaný údaj. Pri jazde na mimomestských okreskách pri potrebe zrýchlenia, resp. predbiehania, oceníte jeho dobrú pružnosť v stredných otáčkach (60-100 km/h na zrýchli za 6 sekúnd) a pri jazde po diaľnici bezproblémové držania tempa 130km/h (podľa výrobcu dokáže uháňať max. rýchlosť až 185 km/h).
Kia Rio 1.0 T-GDi s dvojčlennou posádkou a jedným väčším kufrom hravo zvládla jazdu po diaľnici z Viedne do ZV a späť. Pritom vykazovala ústretové hodnoty spotreby – mix v teste 6,5 l/100 km, na diaľnici pri 130 km/h 7,4 l/100 km, v meste 6,6 litra/100 km a mimo mesta na okreskách dokonca spotreba klesla pod 5 litrov na 100 km. Potencionálny záujemca o toto auto si povie: „OK, fajn auto zvládne v pohode aj diaľničné tempo ale ako je Kia Rio s úrovňou odhlučnenie a komfortom sedenia na dlhších trasách?“.
Aj tu nás Kia Rio milo prekvapila (aj keď ide o auto predovšetkým pre mestské a mimomestské jazdenie), auto je pri jazde po diaľnici dobre odhlučnené (pri 130km/h toči 2800 otáčok) a sedadlá poskytujú komfort sedenia, aj najdlhšie trasy, ktoré by sme v tomto segmente nečakali. Toto môžeme povedať na základe nasej konkrétnej skúsenosti: po absolvovaní trasy zo Zvolena do Viedni, čo je cca 350 km sme z auta vystúpil bez pocitu väčšej únavy. Toto však pozitívne hodnotíme z pozície osôb usadených na predných sedadlách, vzadu je predsa len hluk od zadnej nápravy väčší a pohodlie sedenie menej ústretové.
Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky, …) nájdete vo februárovom vydaní časopise Autotest.
Text+ foto: Michal Pospíšil