Kia Ceed dostala, po troch rokoch od svojho uvedenia, nový facelift, ktorý posunul vozidlo po vzhľadovej stránke ešte na vyššiu úroveň.
Pritom exteriérové zmeny nie sú na pohlaď výrazné, po pravde sme ich vedeli určiť naisto až pri priamom porovnaní s predošlou verziou. Vizuálne zmeny sa totiž točia okolo nového loga značky a dizajnových detailov zvýrazňujúci športovejší štýl, čo platí hlavne pre športovo ladenú verziu GT Line, ktorú sme mali na test.
Atraktívnejší vzhľad
Nové logo Kia, ktoré pripomína ručne písaný podpis, nahrádza pôvodné s oválnym tvarom, s ktorým sa mohli zákazníci Kia stretávať od roku 1994, teda takmer 30 rokov. Dizajnové detaily zvýrazňujúci športovejší štýl pozostávajú s výraznejšej masky chladiča s hliníkovými lištami v tvare tigrieho nosa, na novo riešeným nárazníkom s veľkými sacími otvormi a prepracovanými svetlami, v tomto prípade s Full Led technikou. Vzadu zaujmú zadne skupinové svetla s grafikou „medového plastu“. Športový výzor pri testovanom exemplári dotvárajú samozrejme efektné 17“ zliatinové disky kolies s diamantovým výbrusom a výrazná oranžová metalíza Orange Fusion.
V interiéri sa stále môžete spoľahnúť na osvedčené manuálne ovládače
V interiéri ostalo na pohľad v podstate všetko po starom. Úpravy dostali totiž veci, ktoré na pohlaď nevidieť (až na nové logo na volante a v ponuke nové druhy poťahov sedadiel), t.j. vylepšené asistenčné systémy (mŕtvy uhol, udržiavanie v jazdných pruhoch) a multimediálny systém, ktorý má po novom bezdrôtový Android Auto alebo Apple CarPlay. Kvalita spracovania a použitých materiálov v interiéri je bez výhrad tak ako bola už pred faceliftom.
Inak platí to čo sme už napísali pri predošlých testoch tohto typu vozidla. To znamená, že pracovisko vodiča nie je riešené, tak ako u konkurencii výhradne (SEAT Leon) alebo v prevažnej miere (VW Golf) cez dotykové ovládania.Tu sa môžete stále spoľahnúť, okrem dotykového displeja, vo veľkej miere aj na osvedčené manuálne ovládače. To platí aj pre ukazovatele: ciferníky – tachometra a otáčkomera. Tie sú stále klasické – „moderna“ v podobe digitálnych ukazovateľov sa tu zatiaľ nekoná. Plne digitálny palubný počítač s 12,3″ LCD displejom “Supervision” je síce k dispozícii, ale iba vo výbave Platinum.
Vodič ocení dobre do rúk padnúci volant, množstvo praktických odkladacích priestorov, prehľadné usporiadanie ovládačov (viaceré sú umiestnené hneď po ruke na stredovom tuneli, na volante, alebo pod dotykovým displejom na stredovej konzole), jednoduchú grafiku a promptnosť ovládania dotykového displeja a jasne čitateľné ukazovatele – ciferníky – tachometra a otáčkomera. Pochvaľovali sme si aj pozíciu za volantom. Široký rozsah nastavenia sedadla aj volantu poskytuje optimálnu pozíciu pre rôzne typy postav. Pritom sedadlá poskytujú pohodlné sedenie a zároveň dokážu podržať telo aj v ostrejších zákrutách.
Pracovisku vodiča v podstate nie je čo vytknúť, až na možno vizuálne nie príliš podarený, neprirodzene vyčnievajúci (náš subjektívny názor), dotykový displej na vrchu stredovej konzoly. Výhodou takéhoto umiestnenia je však fakt, že je viac v zornom poli ako má prevažná časť konkurencie, a tak nemusí vodič počas jazdy klopiť zrak nižšie, čo má pozitívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Konektivitu zaisťujú systémy Apple CarPlay a Android Auto.
Porovnanie s konkurenciou
Model | Kia Ceed | Ford Focus | Opel Astra | Peugeot 308 | SEAT Leon |
---|---|---|---|---|---|
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 758 | 765 | 765 | 745 | 798 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 945 | 895 | 895 | 935 | 925 |
Šírka v lakťoch vpredu (mm) | 1499 | 1460 | 1460 | 1484 | 1460 |
Šírka v lakťoch vzadu (mm) | 1435 | 1416 | 1435 | 1450 | 1440 |
Kufor (l) | 395 | 375 | 370 | 412 | 395 |
Pre vyššie postavy menej miesta pre kolená
Priestorové pomery poskytujú pre posádku vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch, na šírku v lakťoch 1499 mm dokonca Kia Ceed poráža celú konkurenciu. Vzadu pre 1,75 metra vysokú postavu je taktiež miesta dostatok, pokiaľ si takto vysoká postava „sadne za seba“ ostáva vzadu 45 mm voľnosti pre kolená, pre hlavu až 85 mm.
Z týchto čísiel je vidieť, že pre hlavu bude dostatok voľnosti aj pre vyššie postavy, ale pre kolená to už platiť nemusí. Je to daň za posunutie kabíny viac dozadu, pri zachovaní dĺžky karosérie a veľkosti kufra, resp. dokonca jeho mierneho nárastu. Inak aj vzadu je príjemné sedenie – sedadlá sú pohodlné s hlbším posedom poskytujúce dobrú oporu pre stehná.
Pre prepravu batožiny je k dispozícii v základnom 5-miestnom usporiadaní 395 litrový kufor, ktorý je ľahko prístupný. Kufor má dvojité dno a nakladaciu hranu nízko položenú 650 mm (z konkurencie najnižšie – viď tabuľka).
Najvýkonnejší motor
Faceliftovanú Kiu Ceed sme dostali s najvýkonnejšou motorizáciou: benzínovým štvorvalcom 1.5 T-GDi 110kW, ktorý už pred cca rokom a pol nahradil predošlú 1.4 T-GDi. V rámci faceliftu sa inak na motore nič nezmenilo, stále ponúka max. výkon 118KW a na rozdiel od bratského modelu Hyundai i30 1,5 T-GDi MHEV nejde o mild-hybrid. S agregátom bola v tomto prípade spriahnutá 7-st. dvojspojková automatická prevodovka (suché spojky). Jej fungovanie je v podstate bezproblémové. Sú však situácie, ktoré nezvláda k 100% spokojnosti. Automat totiž niekedy nezaprie svoj dvojspojkový pôvod pri rozjazdoch, ktoré nie sú vždy práve úplne hladké. Taktiež nás prekvapilo, že jeho fungovanie vzhľadom na to, že je spriahnutý s agilným motorom, je prekvapujúco komfortný, nechávajúci motor v čím v najnižších otáčkach. Čo je na športovejšie strihnutú výbavu GT-Line a najvýkonnejšiu motorizáciu trošku nečakané.
Tu je to totiž skôr podradené čim nižšej spotrebe ako promptnej odozve na plynový pedál. Základný režim Normal (v ponuke je ešte režim Sport) by mal dostať svojím charakterom skôr označenie Eco. Odmenou je však veľmi ústretová spotreba, ktorá pri ekonomickej jazde sa dá dosiahnúť na nízkej úrovni cca 6-litrov na 100km. Tým, ktorí preferujú športovejšiu jazdu je však našťastie k dispozícii aj ovládač prepnutia na režim Sport, v ktorom 7-st. dvojspojková automatická prevodovka nenecháva padnúť otáčky tak dole, vďaka čomu sú reakcie motora na stlačenie plynového promptnejšie. Z 0 – km/h dokáže zrýchliť za slušných 8,6s.
Veľmi dobre jazdné vlastnosti
A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Veľmi dobre. Jeho pomerne pevnejšie nastavenie podvozka dodáva vozidlu nadpriemernú stabilitu v zákrutách či jazde po diaľnici vyššou rýchlosťou. Môžeme povedať, že podvozok s rezervou sekunduje najvýkonejšej pohonnej jednotke aj pri športovejšej jazde. K dobrej ovládateľnosti a stabilnému správaniu v zákrutách prispieva aj štandardne dodávaný systém riadenia stability vozidla (VSM), ktorý zabezpečuje stabilitu pri brzdení a zatáčaní ovládaním elektronického stabilizačného systému (ESC) pri strate trakcie. Zároveň podvozok spľňa nároky aj na komfort pruženia a absorpcia nerovnosti aj na 17“ kolesách nezadáva dôvod na kritiku.
Na daný typ motora nízka spotreba
Udávaný údaj v kombinovanom režime spotreby 5,8 – 6,1 litra podľa WLTP je v reálnych podmienkach možné dosiahnuť pri bežnej, ekonomickej jazde. My sme spotrebovali v rámci testu v kombinovanej prevádzke, vrátene dynamických meraní zrýchlenia, 6,5 litra /100km, čo je vzhľadom na výkonové parametre pohonnej jednotky viac ako slušná hodnota. Dokonca pri jazde mimo mesta nám stačilo 5,3 litra na 100km, naopak pri jazde v meste a na diaľnici rovnako 6,7 litra /100km a pri športovejšej jazde 8,0 litrov na 100km. To sú spotreby, ktorú dosahujeme s litrovými trojvalcami (resp. na dialnici aj nižsie). Zatiaľ sme dokázali takúto nízku spotrebu dosiahnuť z konkurenčných modelov s obdobnou motorizáciou iba so SEATom Leon 1.5 TSI 110 kW.
Bohatá výbava
Celkový pozitívny dojem dotvára rozsah výbavy testovaného exempláru. My sme mali k dispozícii spomínanú, športovejšie ladenú úroveň výbavy GT-Line, ktorej nechýbajú okrem štandarde dodávaných 17“ zliatinových diskov kolies a Full LED predných svetlometov, navigácia s 10,25” dotykovým LCD displejom, zadná parkovacia kamera, bezkľúčový systém, adaptívny tempomat, , dvojzónová klimatizácia, bezdrôtové nabíjanie telefónu ci viacero asistenčných systémov (viď tabuľka výbavy).
Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky, …) nájdete vo februárovom vydaní časopise Autotest.
Text+foto: Michal Pospíšil