Fiat Tipo je v ponuke aj so 6-st. automatom, výhradne však kombinovaný len s benzínovým motorom 1,6 E-torQ 110k.
Pokiaľ sa zákazník rozhodne pre automatickú prevodovku, tak až na Citroën Elysse a Škodu Rapid nie je v tomto segmente – sedanov veľmi čo na výber. Peugeot 308 je dodávaný len s robotizovanou prevodovkou, ktorú z dôvodu neplynulého radenie nedoporučujeme a Renault Fluance je možné zakúpiť len s manuálom. V porovnaní s Citroënom Elysee pôsobí Tipo modernejším a kvalitnejším dojmom – predsa len nie je vnímaný ako typický „lowcost“ à la francúzsky konkurent. Škoda Rapid je však iná liga, ten môže Tipu odlákať zákazníkov, nakoľko je v ponuke s automatom v porovnateľnej cene a predaj škodoviek v poslednom období žne úspech. Tu však treba poznamenať, že Tipo jednoznačne poráža Rapid šírkou kabíny – Tipo je skrátka v tomto porovnávaní o triedu väčšie. Čo je faktor, ktorý má významný vplyv na pohodlie cestovania.
Ak vsádzate na komfort a jednoduchú obsluhu bez nutnosti radenia a vytláčania spojkového pedálu, tak uvedený Fiat Tipo splní vaše očakávania. Pokiaľ väčšinu ciest jazdíte v mestskej premávke alebo na vedľajších cestách, kde predsa len treba častejšie radiť ako na diaľnici, tak vložené investície do automatu sú z pohľadu komfortu šoférovania na nezaplatenie. Radenie 6-st. automatu je komfortné a plynulé, aj keď pri podradení s určitou pauzou, ale tak, že pri bežnej jazde nezadáva príčinu na kritiku. V spolupráci s benzínovým atmosférickým motorom 1,6 E-torQ 110k ponúka postačujúcu dynamiku a prijateľnú spotrebu. Samozrejme, na turbomotory sa jazdnými výkonmi, resp. pružnosťou nechytá, ale naproti nim je odmenou v porovnaní s turbomotormi obvykle menej poruchové užívanie.
Samotné jazdné vlastnosti sú bez záludnosti, ani nevynikajú, ani ničím výrazne negatívnym nedávajú dôvod na kritiku. V zákrutách poteší, napriek relatívnemu náklonu a v riadení len symbolickej spätnej väzby od kolies, čitateľné správanie v hraničných situáciách a príkladné držanie stopy a na nekvalitnej vozovke dobra absorpcia nerovností. Plusom je takisto dobre odhlučnenie kabíny od podvozku a len vo vyšších otáčkach prienik hluku od motora. V mestskom režime príde vhod City režim zmäkčujúci už aj tak relatívne ľahké riadenie.
Fiat Tipo kombinuje veľkú kapacitu batožinového priestoru (520 litrov) s kompaktnými vonkajšími rozmermi: dĺžka 4,54 metra, šírka 1,79 metra a výška 1,49 metra. Rázvor náprav 2,64 metra. Len pre porovnanie dĺžkou 4500 mm je o 60 mm kratší než Linea, rázvor má ale dlhší o 33 mm a o 62 mm širší.
V interiéri je na daný už triedu všetko v poriadku či už vizuálne alebo z pohľadu použitých materiálov a kvality spracovania. Tu nemáme výhrady, čo vždy neplatilo v minulosti pri testovaní tejto značky. Taktiež ovládače a ukazovatele spĺňajú požiadavku na prehľadnosť a čitateľnosť. Napríklad aj dotykový displej je umiestnený vyššie, v lepšom zornom uhle, ako má viacero iných modelov. Sedadlá sú primerane pohodlne vystlané a dostatočne rozmerné. Vnútorný priestor poskytuje dostatok voľnosti vo všetkých smeroch. Snáď len vzadu môžu mať vyššie postavy v oblasti hlavy stiesnenejší pocit. Pre batožinu je k dispozícii, tak ako očakávame od vozidla typu sedan, nadpriemerne objemný kufor – čo je jeho veľké plus, mínus je menší vstupný otvor v porovnaní s vozidlami typu hatchbak či kombi. Pokiaľ vám objem nestačí, je možné jeho objem ešte zväčšiť sklápaním asymetricky delených operadiel, ktoré však po sklopení nevytvárajú úplne rovnú plochu.
Názov vozu – Tipo – Fiat počas svojej viac ako storočnej histórie použil už niekoľkokrát. Jeden z modelov, ktorý toto meno niesol, bol v rokoch 1988 až 1995 predaný v takmer dvoch miliónoch exemplároch a bol ocenený prestížnym titulom Auto roka 1989.
Na tak úspešnú kariéru by rád nadviazal aj aktuálny model Fiat Tipo. Že to nemusí byť len zbožné prianie, ale reálne podložené občakávanie, hovorí významné ocenenie v prestížnej ankete Autobest. Nový Fiat Tipo vo finále porazil štyroch súperov: Opel Astra, Hyundai Tucson, Hondu CRV a Mazdu CX-3. Pre porotu zloženú z 26 novinárov z 26 rôznych krajín predstavoval najlepší automobil obsahujúci všetky potrebné ingrediencie pre uspokojenie typického európskeho zákazníka, ako sú dizajn, motory, vnímaná kvalita, komfort, všestrannosť a pomer cena/kvalita.
Pre záujemcov na Slovensku je nový Fiat Tipo k dispozícii od štartovacej ceny 11 740 €. Uvedená verzia 1.6 E-TorQ 110k s 6.st. automatickou prevodovkou od 14 540 €.
Ďalšie informácie ohľadom nameraných jazdných výkonov, spotreby, prevádzkových nákladov atď., prinesieme v rámci redakčného testu v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest.