Hyundai len pred pár dňami predstavil nový elektromobil Ioniq 6 a už prichádza s ďalšími novinkami, športovými konceptami Hyundai RN22e a N Vision 74, ktoré ukazujú akoby mohli vyzerať športové, vysokovýkonné elektromobily. Jeden sa prezentuje ako čistý elektromobil a druhý ako hybrid, ale inak ako sme doteraz poznali.
Je zriedkavé vidieť, že koncept vozidla dostane toľko pozornosti a takmer vo všetkých médiách toľko chvály ako nový N Vision 74 EV od značky Hyundai. Ak sa niekedy dostane do predaja v produkčnom vyhotovení tak by zrejme mal u zákazníkov veľký úspech, nakoľko N Vision 74 totiž dokonale kombinuje retro s modernou. Značnej chvály sa teší aj model RN22e vychádzajúci z nedávno predstaveného elektromobilu Ioniq 6.
Hyundai RN22e
Tento koncept postavený na platforme E-GMP od Hyundai Motor Group disponuje aerodynamickým dizajnom modelu Ioniq 6 a zdieľa pohonné ústrojenstvo s elektromobilom Kia EV6 GT.
To znamená, že ho poháňajú dva elektromotory, ktoré prenášajú celkový výkon 585k na všetky štyri kolesá. Takto disponovaný zrýchli z 0-100km/h za 3,5s a dosiahne max. rýchlosť 250km/h. O zastavenie sa starajú účinné brzdy so štyrmi piestovými monoblokovými strmeňmi a 400 mm hybridným kotúčom.
Inak, je pravdepodobné, že vidíme pred sebou koncept, z ktorého by mohla vyjsť športová verzia Ioniq 6 N.
RN22e špecifikácia:
Rozmery | D / Š / V / Rázvor (mm) | 4 915 / 2 023 / 1 479 / 2 950 |
Motor | Celkový max. výkon (kW) | 430 kW (kombinovaný) |
Max. krútiaci moment (Nm) | 740 Nm (kombinovaný) | |
Batéria | Kapacita (kWh) | 77,4 kWh
400 V / 800 V nabíjanie |
Čas nabíjania | Do 18 min. z 10% na 80% | |
Výkon | Max. rýchlosť (km/h) | Vyše 250 km/h |
Hyundai N Vision 74: Návrat do budúcnosti
Dizajn je inšpirovaný modelom Pony, ktorého dizajnové prvky boli prevzaté aj konceptom štúdie 45 – z neho vychádza aj Ioniq 5.
Hyundai N Vision 74 nie je klasický, čistý elektromobil, ale hybrid aj keď iný ako sme doteraz poznali. V tomto prípade je do elektrického pohonného ústrojenstva zakomponoval pohon na vodík. Pričom oba pohony môžu pracovať spolu alebo zvlášť. Elektromotory sú umiestnené na zadnej náprave, teda ide o čistú zadokolku. Výkon je minimálne 680 koní a krútiaci moment cez 900 Nm. Maximálna rýchlosť je vyše 250 km/ha dojazd cez 600 kilometrov.
Nie je to však prvýkrát, čo sa Hyundai N zaoberá technológiou palivových článkov. N Vision 74 je tiež inšpirovaný koncepčným vozidlom Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, ktoré bolo predstavené v roku 2015 pri uvedení značky N. Inžinieri Hyundai vyvinuli hybridnú štruktúru batériového elektrického pohonu v kombinácii so systémom FCEV s úplne novým usporiadaním. Tým, že N Vision 74 je poháňaný systémom palivových článkov a elektrickým pohonom batérie, zlepšuje sa účinnosť chladenia, pričom je možné použiť dva rôzne zdroje energie v závislosti od rôznych jazdných podmienok. To umožňuje lepšie vektorovanie krútiaceho momentu pomocou dvoch zadných motorov a tým aj presné a citlivé zatáčanie. N Vision 74 navyše skúma rovnováhu medzi výkonom a chladením pomocou trojkanálového chladiaceho systému.
N Vision 74 špecifikácia:
Rozmery | D / Š / V / Rázvor (mm) | 4 952 / 1 995 / 1 331 / 2 905 |
Motor | Celkový max. výkon (kW) | Vyše 500 kW (zadná náprava) |
Max. krútiaci moment (Nm) | Vyše 900 Nm (zadná náprava) | |
Batéria | Kapacita (kWh) | 62,4 kWh
800 V rýchlonabíjanie |
Vodík | Kapacita | 4,2 kg |
Čas tankovania | 5 minút | |
Výkon | Max. rýchlosť (km/h) | Vyše 250 km/h |
Dojazd | Vyše 600 km |
Prvým elektrickým modelom N od Hyundai Motor bude Ioniq 5 N, ktorý príde na svetový trh už v roku 2023. Ďalšie podrobnosti odhalí automobilka neskôr.
Viac podrobností o vízii elektrifikácie Hyundai N a konceptoch RN22e a N Vision 74 nájdete na Youtube kanáli „Hyundai N Worldwide“: https://www.youtube.com/c/hyundainworldwide
Zdroj: Hyundai Michal Pospíšil