Najmenšie SUV (crossover) značky Hyundai Kona vo výbave N Line+ v kombinácii s výrazne červenou farbou je v záplave automobilovej šedi neprehliadnuteľné.
Hyundai pri navrhovaní SUV – s názvom Kona vsadil na odvážny, extravagantnejší vzhľad. A urobil dobre. Už bežná verzia vyzerá veľmi dobre. V tomto prípade, t.j. v športovo ladenej výbave N-Line+, jej navyše na atraktivite pridáva predný športový nárazník a maska chladiča, zadný športový nárazník s difúzorom, dvojitá koncovka výfuku a 18“ zliatinové disky kolies.
Interiér pôsobí kvalitne
Po usadnutí do kokpitu a po vyrazení na prvé testovacie kilometre sme mali pocit, že sedíme v aute, pod ktoré akoby sa podpísali ľudia z bavorskej automobilky. Všetko je totiž tak solídne spracované a “bavorácky” pevné. Či už od kvalitného spracovania interiéru (aj keď samozrejme plasty zodpovedajú danému segmentu vozidiel), samotnej obsluhy manuálnych ovládačov, vrátane manipulácie s rukoväťou 7-st. automatickej prevodovky, až po športovo tuhšie a presné riadenie a pevnejšie nastavenie podvozka (je možné, že na to mali vplyv aj 18“ kolesá obuté do pneu 235/45), ktorý zároveň však dobre filtruje nerovnosti.
V interiéri taktiež vidieť snahu zaujať a poukázať nato, že sedíte v športovo ladenej verzii N – Line, napríklad červeným prešívaním koženého volantu (so znakom N), radiacej páky a kožených sedadiel. Celkový dojem z interiéru je inak veľmi dobrý a aj napriek použitým samým tvrdým plastom, pôsobí spracovanie kvalitne a robustne.
Pracovisku vodiča dominuje 10,25“ digitálny prístrojový štít a 8“ dotyková obrazovka s bohatou možnosťou konektivity, vrátane Apple CarPlay i Android Auto. Reakcia na dotykové ovládanie je promptná a pohybovanie v menu prehľadné. Ovládanie neostáva len cez dotykovú obrazovku či ovládanie na volante, ale je možné aj cez klasické ovládače umiestnené pod obrazovkou na stredovom paneli a na stredovom tuneli vedľa radiacej páky automatickej prevodovky. To kvitujeme.
V pozícii vodiča sa sedí vyššie, výhľad do predoboku je dobrý („A“ stĺpiky nie sú masívne), výhľad dozadu a do zadoboku cez pomerne úzke zadné okno a široký „C“ stĺpik však nie je najlepší. Napríklad VW T- Roc ponúka vodičovi lepší výhľad.
Sedadlá sú primerane pohodlne vystlané a dostatočne rozmerné. Samozrejme tak ako sa na športovejšie strihnutú verziu patrí majú sedadlá pevnejšie, výraznejšie tvarované bočné vedenie, ktoré dobre drží telo v zákrutách. Plusom sú aj veľké hlavové opierky. Vnútorný priestor poskytuje posádke vpredu aj vzadu dostatok miesta vo všetkých smeroch, vzhľadom k veľkosti auta prekvapujúco ostáva pre kolená voľnosť slušných 47 mm (VW T-Roc 70 mm) pre postavu 175 cm vysokú usadenú za sebou. Na šírku a pre hlavu je na tom taktiež dobre, aj keď konkurent od VW, model Roc je na tom ešte lepšie
Nastupovanie a vystupovanie je pohodlné, čo je pozitívum vyššie postaveného typu auta crossover. Pri vystupovaní zo zadných sedadiel by však prišlo vhod otváranie dverí pod väčším uhlom a v zimnom období zakrytie spodných prahov dverí (takto si musíte dávať pozor, aby ste si pri vystupovaní nezašpinili nohavice).
Porovnanie s konkurenciou
Model | Hyundai Kona N-Line | VW T-Roc |
---|---|---|
Motor | 1.6 T-GDi | 2.0 TSI |
Prevodovka | 7DCT | 7-DSG |
Pohon | 4x4 | 4x4 |
Výkon ( kW/k) | 145,6/198 | 140 |
Krútiaci moment (Nm) | 265 | 320 |
Zrýchlenie 0-100km/h (s) | 8.1 | 7.2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 216 |
Spotreba(l/100km) WLTP | 7,0-7,4 | 6,7-6,8 |
Dĺžka x šírka x výška (mm) | 4215x1800x1560 | 4246x1819x1533 |
Rázvor( mm) | 2600 | 2590 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1559/1560 | 1546x1541 |
Svetlosť podvozka (mm) | 170 | 158 |
Kufor ( l) | 361/1143 | 392-445/1290 |
Cena (€ s DPH) | 27 240,- | 28 520,- |
Za zadnými sedadlami je k dispozícii kufor s dvojitým dnom v základom 5-miestnom usporiadaní s objemom 361 litrov, čo je o 15 litrov mernej ako verzia s pohonom 4×2 a až o 31 litrov menej ako jeho konkurent VW T-Roc. Pri využívaní sme však nevideli výraznejší rozdiel a nemali dôvod na nespokojnosť. Poskladaný kočík či trojica menších cestovných tašiek sa zmestili s rovnakým prehľadom ako pri konkurencii.
V porovnaní s VW T- Roc však nemá Hyundai Kona posuvné zadné sedadlá, ktoré umožňujú lepšiu variabilitu prepravy osôb a batožiny. Samozrejme, k dispozícii je delené sklápanie operadiel, čo umožňuje zväčšiť kufor až na hodnotu 1143 litrov. Plusom je aj nižšia nakladacia hrana 700 mm ako má VW T-Roc s výškou 750 mm čo uľahčuje nakladanie batožiny.
Nová pohonná jednotka
Hyundai Kona má v ponuke štyri pohonné jednotky – 2 turbobenzíny, jeden hybrid a jeden elektromotor. Benzínovú ponuku bez elektrifikácie tvorí základný trojvalec 1,0 T-GDi 88,3 kW a výkonnejší štvorvalec 1,6 T-GDi 145,6kW.
V testovanej výbave N Line + je dispozícii podľa očakávanie výhradne výkonnejší benzínový turbomotor 1,6 T-GDi 145,6kW, ktorý poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Jazdné výkony sú vskutku obdivuhodné. Z 0-100km/h zrýchli za 7,9 s, to je dokonca o dve desatiny rýchlejšie ako udávaný udaj 8,1s. ( Pre ešte náročnejších zákazníkov ma Hyundai v talóne aj verziu N 2.0 T-GDi, max. 206 kW/280 k, ktorá dokáže zrýchliť z 0-100 km/h už za 6,4 s).
K úplnej spokojnosti nám však chýbala pri rozbiehaní predsa len živšia odozva motora na stlačenie plynového pedála a preradeniu 7-st. dvojspojkovej prevodovky trocha väčšia agresivita. Napríklad pri situácii keď potrebujete rýchlo vyjsť z vedľajšej na hlavnú cestu nemusí byť práve príjemné kým motor s pauzou zareaguje na podradenie.
S čim sa taktiež musíte zmieriť je jeho hrubší chod vďaka priamemu vstrekovaniu paliva a vyššia spotreba výraznejšie závislá na režime jazdy. Udávaný údaj 7,4 litra na 100km je možné dosiahnuť len pri vyslovene ekonomickej jazde. My sme počas testu spotrebovali v kombinovanej prevádzke 8,8 litra /100km, pokiaľ využívate výkonové parametre motora tak ide spotreba hore aj cez 10 litrov /100km.
Ešte musíme spomenúť, že je k dispozícii aj voľba režimov jazdy ECO, Normal a Sport. Čo v praxi nevidíme ako niečo čo má zmysel a zrejme len málokto to bude používať, nakoľko nevidieť výraznejší rozdiel pri voľbe režimov jazdy Normal a Sport, snáď len pri režime ECO je menej promptná odozva a v dôsledku toho pri ekonomickej jazde nižšia spotreba.
Výborné jazdné vlastnosti
Hyundai Kona 1.6 T-GDi N Line + pôsobí športovejšie nielen po vizuálnej stránke vďaka N Line body kitu ale aj samotným charakterom. Pri jazde v aute máte pocit, že je všetko tak pevné a tuhé, ako sme zvyknutí pri športových modeloch. Výkonnému benzínovému agregátu skvele sekunduje podvozok, ktorý v pohode stíha za pohonnou jednotkou. Tento model je vpredu vybavený zavesením McPherson, zatiaľ čo vzadu nezávislou viacprvkovou nápravou na rozdiel od verzie s pohonom 4×2, ktorá má vzadu spriahnutú náprava so skrútnou priečkou.
Takto disponovaný Hyundai Kona je na ceste istý (aj vďaka širokým pneumatikám 235/45 R18) a v zákrutách pevný, pritom to nie je na úkor absorpcii nerovnosti. Tak vyvážené jazdné vlastnosti, poskytujúce veľmi dobru ovládateľnosť a radosť z jazdy a zároveň celkom slušný komfort pruženia, respektíve dobrú absorpciu nerovnosti, stále nie sú samozrejmosť (viď test Opel Mokka GS Line ). V prípade zhoršených adhéznych podmienok či pri výjazde do ľahšieho terénu je nápomocný aj pohon všetkých kolies a zvýšená výška podvozka 177mm (Hyundai Kona 4×2 170 mm, VW T-Roc 4×4 158 mm).
Text+foto: Michal Pospíšil