Nový model Ford Kuga 3. generácie je elegantné SUV s pôvabom Porsche, predovšetkým v športovo ladenej výbave ST-Line.
Ford Kuga je európsky bestseller. Od jeho uvedenia v roku 2008 sa predalo viac ako milión kusov. A to musíme povedať, že napriek jeho úspešnému predaju mal rad nedostatkov (nie práve moderný infotainment, vyššiu spotrebu, menší kufor, …), ktoré však Ford dokázal postupne odstraňovať či už v rámci modernizácii alebo pri samotnom uvedení druhej a nedávno novej, tretej generácie, ktorú práve podrobujeme v tomto článku hodnoteniu.
Atraktívny dizajn
Viacerí nám určite dáte za pravdu, že jeho zjav pozostávajúci z prednej masky (vo výbave ST-Line s hustejším vzorovaným ako má bežná verzia), prednými full-LED svetlometmi, športovo pôsobiacej siluety s oblými tvarmi so skosenými zadnými kufrovými dverami a nižšie položenou prednou kapotou a vo verzii ST-Line aj s nižšou svetlou výškou 178 mm (bežná verzia 190 mm) pripomína na pohlaď Porsche Cayenne.
K jeho atraktívnejšiemu vzhľadu a vizuálnej zmene, v porovnaní s predchodcom, prispela taktiež zmena rozmerov a samotných proporcii. Auto je dlhšie +89mm (taktiež v rázvore +20mm) a širšie +44mm, ale zároveň aj nižšie -23 mm.
Takto vizuálne disponované auto si doslova pýta umiestniť pod kapotu nielen bežný motor, ale aj nadupaný motor na spôsob hot-hatchov (resp. niečo na spôsob športového SUV modelu Škoda Kodiaq RS). Na to si však zatiaľ tí čo fandia športovejšie ladeným autám musia počkať, ak sa vôbec v čase znižovania emisii, toho niekedy vôbec dočkajú. Aj preto v ponuke nájdete iba benzínové a vznetové motory, vrátane mild-hybridu a plug-in hybridu zohľadňujúce sprísňujúce sa emisné normy.
Vzdušnejší interiér
Interiér je v porovnaní predchodcom úplne nový. Na prvý pohľad vidíte, že tak ako Ford Focus tak aj nový Ford Kuga dostal štíhlejšiu a menej zasahujúcu prístrojovú dosku do kabíny. A aj vďaka tomu, nielen vďaka nárastu rozmerov, vnímate viac miesta na predných sedadlách so vzdušnejším pocitom.
Pre tých čo mali možnosť sa zviesť vo Focuse, resp. ho už majú zaparkovaný doma si pri presadení do novej Kugy nebudú musieť v kokpite vodiča na nič nové zvykať, nakoľko je prakticky takmer zhodný s Focusom.
Dizajn prístrojového panela s 8“ dotykovou obrazovkou so systémom SYNC3 a rozmiestnenie ovládačov a ukazovateľov je taktiež obdobné ako v novom Focuse. SYNC3, ktorý už ma niečo za sebou, odoláva času vďaka prehľadnej grafiku, dobrej čitateľnosti, prehľadnom menu a promptnej odozve. Konektivitu dopĺňajú Apple CarPlay a Android Auto.
Inak 8“ dotyková obrazovka, ktorá bola veľkosťou vo Focuse v poriadku, nám pripadala na väčšom pracovisku vodiča v Kuge trochu stratená. V tomto prípade by sme ocenili väčšiu obrazovku s miernym pootočením k vodičovi.
Veľmi podarený je veniec volantu (pre verziu ST-Line má hrubší veniec), ktorý skvele padne do rúk a 12-palcový digitálny prístrojový displej, ktorý napodobňuje klasické budíky. Má niekoľko zobrazení, ktoré však viete upraviť prakticky len pri voľbe jazdných režimov.
Je chvályhodné, že Ford pri uvedení nového modelu Ford Kuga nešiel cestou, ako je v poslednej dobe obvyklé, a to presunutím obsluhy viacerých funkcii, vrátane klimatizácie, zo stredovej konzoly na dotykový displej. Tu je k dispozícii na stredovej konzole samostatná lišta s ovládaním klimatizácie.
K nastavovaniu stupňov teploty sú k dispozícii pre dvojzónovu klímu dva veľké otočné ovládače, a pre voľbu smeru vetrania či sily je viacero manuálnych tlačidiel. Veľmi praktická je vychytávka pri funkcii „auto“, ktorá sa da nastaviť na tri stupne „rýchlosti“. Trojzónova klimatizácia nie je k dispozícii, vzadu na stredovom tuneli sú ovládače vyhrievania sedadiel a prípojky na notebook.
K čomu však máme pripomienku je umiestnenie manuálnych tlačidiel pod obrazovkou. Okrem tlačidla cúvacej kamery, vyhľadávania staníc a hlasitosti nastavenia radia či multimédia, by sme ešte privítali aj manuálne tlačidla na vstup de menu, alebo napríklad rádia, navigácie či telefónu. Tie nájdete iba na dotykovom displeji v jeho spodnej časti.
Porovnanie s “bežnou” verziou a predošlou generáciou
Model | Nová Kuga | Nová Kuga ST-Line | „Stará“ Kuga 4x4 |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 614 | 4 626 | 4 524 |
Šírka (mm) | 1 883 | 1 883 | 1 839 |
Výška (mm) | 1 678 | 1 666 | 1 689 |
Rázvor (mm) | 2 710 | 2 710 | 2 690 |
Rozchod vpredu (mm) | 1 597 | 1 599 | 1 563 |
Rozchod vzadu (mm) | 1 588 | 1 590 | 1 565 |
Kufor (l) | 475-645 | 475-645 | 456 |
Offroadové parametre | |||
Nájazdový uhol vpredu (st.) | 19.1 | 18 | 21.2 |
Nájazdový uhol vzadu (st.) | 23.6 | 22.6 | 27.7 |
Svetlá výška(mm) | 191 | 178 | 196 |
Svetlá výška so zaťažením minimum (mm) | 146 | 137 | - |
Vzadu nadpriemerne veľa miesta
Z nárastu rozmerov karosérie profitovala aj veľkosť interiéru. Posádka si dokáže užiť nadmieru voľnosti nielen vpredu, ale aj vzadu. Rázvor síce vzrástol iba o 20mm, ale na zadných sedadlách majú pasažieri až o 55 mm viac miesta pre kolená. Taktiež vďaka širšej kabíne majú o 22 milimetrov viac miesta v oblasti ramien a 36 milimetrov v panvovej oblasti. A hoci je celková výška novej Kugy o 23 milimetrov nižšia, vodič a spolujazdec si užívajú o 13 milimetrov viac voľnosti pre hlavu od stropu a cestujúci vzadu dokonca o 35mm.
K celkovému vysokému pohodliu cestovania prispieva nielen vzdušný a väčší vnútorný priestor, ale aj pohodlné sedadlá, vzadu sú dokonca posuvné a operadlá polohovateľné. Vďaka tomu si nájdu pohodlné sedenie rôzne typy postáv. Pre viacčlenne rodiny je dobrou správou, že sa na zadných sedadlách zmestia vedľa seba tri detské sedačky.
Vďaka vyššiemu posedu a veľkému preskleniu okien s nižšie položenou spodnou hranou okien nemáte vzadu pocit, že sedíte ako „utopený“. Je skrátka fajn keď aj zo zadných sedadiel máte dobrý výhľad a viete vďaka tomu čo sa deje pred autom na ceste.
Vystupovanie a nastupovanie je pohodlné, tak ako sa od vyššie postaveného vozidla typu SUV očakáva. Dvere sa otvárajú do veľkého uhla a pri ich otváraní príde vhod vyskakovacia gumená ochrana dverí (viď foto), ktorá zabraní pri neopatrnom otváraní poškodeniu vedľa stojaceho auta a samozrejme samotných dverí.
K tomu aby ste si nezašpinili nohavice pri vystupovaní cez široké prahy dverí prispieva ich prekrytie spodnou častou dverí – v tomto prípade to však v praxi nefungovalo k úplnej spokojnosti. Prahy dverí pri daždivom počasí či pri prejazde po poľnej, rozmáčanej ceste neostávali úplne čisté. Zrejme by tomu napomohla v spodnej časti dverí natiahnuť niečo ako gumené tesnenie.
Väčší kufor a lepšia variabilita
K lepšej variabilite prepravy osôb a batožiny prispievajú spomínane pozdĺžne posuvné zadné sedadlá v pomere jedna ku dvom. Pri ich posunutí dopredu získate viac batožinového priestoru, naopak pri posunutí dozadu viac voľnosti pre nohy.
Kufor v základnom 5- miestnom usporiadaní pri posunutí zadných sedadiel úplne dozadu disponuje objemom 475 litrami (predchodca 456 litrov). Zväčšiť je ho možné, na rozdiel od predchodcu, posunutím zadných sedadiel do prednej polohy na 645 litrov a sklopením zadných operadiel na 1534 litrov (po strop). Sklopiť zadné sedadla je možné aj priamo z kufra.
Pri nakladaní batožiny oceníte veľký vstupný otvor a na typ SUV prijemne nízky nakladací prah kufra 702 mm, na čo však budete možno frflať je lacno pôsobiaca roletka pripnutá k vnútru kufrovým dverám. Pod podlahou je dojazdová rezerva. Chyba otvor na zadných sedadlách na prepravu dlhších predmetov.
Vyvážené jazdné vlastnosti
Nový Ford Kuga je prvým modelom SUV od spoločnosti Ford, ktorý je postavený na podvozkovej platforme C2 navrhnutej pre globálne využitie – na ktorej je založený aj súčasný Ford Focus. Táto platforma umožnila úsporu hmotnosti až 90 kilogramov.
Úbytok na hmotnosti v porovnaní s predošlou generáciou a nižšie postavený podvozok vo verzii ST-Line 178 mm má pozitívny dopad na ovládateľnosť a stabilitu v zákrutách. Poteší, že naladenie podvozka do veľkej miery zvláda nielen nároky na športovejšiu jazdu, ale aj zároveň na absorpciu nerovností. Tu by sme chceli oceniť fakt, že testovaný Ford Kuga sa nedal rozhádzať pri jazde v zákrutách ani na hrboľatom a nerovnom povrchu.
Porovnanie konkurenciou a predošlou generáciou
Model (4x4) | Nová Kuga ST-Line | „Stará“ Kuga | Honda CR-V | Hyundai Tucson | Kia Sportage | Škoda Kodiaq | VW Tiguan |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2,0TDCI | 2,0 TDCI | 2.0 i-MMD Hybrid | 2.0CRDi | 2.0CRDi | 2.0 TDI | 2.0TDI |
Výkon (kW) | 140 | 110 | 135 | 136 | 136 | 110 | 140 |
Prevodovka | 8A | 6A | e-CVT | 6A | 6A | 7A | 7A |
Zrýchlenie 0-100km/h (s) | 8.7 | 10.7 | 9.2 | 9.8 | 9.8 | 9.5 | 7.9 |
Spotreba test (l/100km) | 6.7 | 7.8 | 7 | 7.6 | 7.3 | 7.1 | 7.2 |
Karoséria | |||||||
Dĺžka(mm) | 4 626 | 4 570 | 4 600 | 4 475 | 4 480 | 4 697 | 4 486 |
Šírka (mm) | 1 883 | 1 839 | 1 855 | 1 850 | 1 855 | 1 882 | 1 839 |
Výška (mm) | 1 666 | 1 689 | 1 689 | 1 655 | 1 750 | 1 681 | 1 643 |
Rázvor(mm) | 2 710 | 2 690 | 2 663 | 2 670 | 2 670 | 2 790 | 2 677 |
Kufor(l) | 475-645 | 456 | 497 | 513 | 503 | 650-835 | 465 |
Výška nakladacej hrany(mm) | 710 | 720 | 665 | 740 | 740 | 775 | 745 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 695-845 | 795 | 820 | 810 | 790 | 645-835 | 790 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 953 | 940 | 950 | 928 | 978 | 1002 | 975 |
Offroadové parametre | |||||||
Nájazdový uhol predný (°) | 18 | 21 | 18 | 17 | 17 | 19 | 18 |
Nájazdový uhol zadný (°) | 23 | 28 | 22 | 24 | 24 | 16 | 25 |
Svetlá výška (mm) | 178 | 196 | 170 | 165 | 175 | 188 | 200 |
V teréne to už však nie je tak slávne aj napriek pohonu 4×4–jeho prejazd, resp. offroadové ambície sú limitované svetlou výškou 178 mm (pri plnom zaťažení iba 136mm), ktorá je nižšia ako má bežná aktuálna verzia 191mm (rovnaká ako predošlá generácia s 190 mm 4×2, resp. 196 mm 4×4). V zhoršených adhéznych podmienkach je nápomocný volič režimov jazdy, ktorý okrem „bežných“ režimov Normal, Eko a Sport umožňuje zvoliť aj špecifické programy: „klzký povrch“, „hlboký sneh“ či „piesok“ s rôznym nastavím charakteristiky motora, 8-st. automat. prevodovky a pohonu 4×4.
Pružný a úsporný motor
Nový Ford Kuga poháňala veľmi dobre odhlučnená, najvýkonnejšia vznetová pohonná jednotka 2,0 TDCI s max. výkonom 140kW/190k a max. krútiacim momentom 400Nm spriahnutá s 8-st. automatikou prevodovkou. Takto disponovaná Kuga preukazuje veľmi dobré jazdné výkony, hlavne obdivuhodnú dávku pružnosti, sily a ochoty do zrýchľovania už od spodných otáčok. Súhra 8-st. automatickej a turbodieslového agregátu je chvályhodná, aj keď niekedy pri rozjazdoch z miesta by mohla pracovať mäkšie bez skokovitého prejavu.
Inak sme mali len a len slova chvály na prácu 8-st.automtickej prevodovky, ktorá prispieva nielen k príkladnému využívania výkonového potenciálu motora, ale aj veľmi ústretovej spotrebe. Mix v teste 6,7 l/100km patrí v danom segmente s obdobnou motorizáciou k najnižším (viď. tabuľka). Len pre porovnanie: predošlá generácia, ktorú sme testovali s menej výkonným motorom 2.0 TDI 110kW 4×4 vykazovala v kombinovanom režime spotrebu v teste 7,8 litra na 100km ( je však pravda, že test sme absolvovali v náročnejších zimných podmienkach).
Inak pokiaľ s nim jazdite ekonomicky tak nie je problém jazdiť aj na úrovni 6 litrov/100km čo je vzhľadom na SUV vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies veľmi nízka hodnota.
Plusy
+ zaujímavý dizajn
+ pružný agregát
+ nízka spotreba
+ na daný typ auta dobrá ovládateľnosť
+ variabilita, posuvné zadné sedadlá
+ priestranný a vzdušný interiér
+ všestrannosť, pohon 4×4
+ objem kufra
+ odhlučnenie kabíny
+ výbava
Mínusy
– pri výjazde mimo pevnej vozovky znížená svetlá výška
– chýbajúci otvor na zadných sedadlách na prepravu dlhších predmetov
Text+foto: Michal Pospíšil
Viac informácii ( kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky, …) nájdete v novembrovom vydaní časopisu Autotest.