Po menšej Fieste, ktorá absolvovala modernizáciu a bola uvedená minulý mesiac, prišiel rad aj na modernizáciu jeho väčšieho súrodenca Ford Focus.
Modernizovaný Ford Focus dostal prepracovaný exteriér a interiér a okrem toho jeho mild-hybridné pohonné jednotky EcoBoost dostali 7-st. automatickú prevodovku Powershift.
Výraznejší exteriér
Ford Focus v rámci omladzovacej kúry dostal prepracovanú prednú masku, výraznejšie tvarovanú prednú kapotu a taktiez prepracované predné a zadné nárazníky.
Na prvý pohľad je vidieť výrazne väčší gril, na ktorom je po novom umiestené logo a plochejšie tvarované a užšie predné svetlomety (štandardne full-LED a za príplatok Dynamic Pixel LED), ktoré dodávajú vozidlu výraznejší vzhľad.
Full LED svetlomety sú vybavená automatickým prepínaním diaľkových svetiel a funkciou osvetlenia pri manévrovaní, ktorá aktivuje širší lúč svetlometov kvôli lepšej viditeľnosti, keď vozidlo zaznamená manéver pri nízkych rýchlostiach. Voliteľné svetlomety Dynamic Pixel LED okrem toho prinášajú pokročilé funkcie vrátane nasledujúcich systémov:
- Diaľkové svetlá bez oslňovania využívajú vpredu umiestnenú kameru, ktorá zaznamenáva protiidúce vozidlá. Potom sa zablokuje časť lúčov, ktoré by inak svietili do očí ostatných účastníkov cestnej premávky a v rámci svetelného lúča sa vytvorí „miesto bez oslňovania“.
- Systém dynamického osvetlenia zákrut pomocou kamery nasmerovanej dopredu predvída cestu vpredu a osvetľuje vnútornú časť zákrut na ceste, aby sa zväčšilo zorné pole.
- Funkcia osvetlenia pri nepriaznivom počasí3 mení geometriu lúčov, aby bola cesta lepšie osvetlená pri aktivovaných stieračoch čelného skla.
- Osvetlenie podľa dopravných značiek využíva kameru nasmerovanú dopredu, ktorá zaznamenáva dopravné značky a používa ich ako pomôcky na úpravu geometrie lúčov a lepšie osvetlenie cyklistov a chodcov na križovatkách a kruhových objazdoch.
Päťdverové modely a kombi majú zatmavený kryt zadných svetiel. Zadné LED svetlá vozidiel s vyššou výbavou majú nový vnútorný dizajn s tmavšou stredovou časťou a novým, svetelným podpisom.
Športový Focus ST ostáva v ponuke
Ford tiež predstavil aj modernizovaný Focus ST od tímu Ford Performance. Vyznačuje sa športovým štýlom exteriéru, zliatinovými diskami kolies, úžasným zeleným lakom Mean Green a úplne novými sedadlami Performance Seats, ktoré boli vyvinuté v rámci spoločnosti. Focus ST bude aj naďalej v ponuke s vysoko výkonnou benzínovou pohonnou jednotkou 2,3 EcoBoost (je možné kombinovať 6-st.manuál alebo so 7-st.automatom) s päťdverovou karosériou alebo ako kombi. Taktiež ostáva všetko po starom čo sa týka el. ovládaného samosvorného diferenciálu a adaptívnych tlmičov.
V ponuke ostáva aj verzia Active – inšpirovaná segmentom crossoverov a športovejšia verzia ST-Line. Obe je možné ešte doplniť luxusnejším prevedením Vignale s bohatou výbavou.
Interiér s dominantnou 13,2“ dotykovou obrazovkou
Výraznejšia zmena bola vykonaná v kabíne. Kokpitu modernizovaného modelu Focus dominuje 13,2-palcová obrazovka (podľa slov automobilky Ford je najväčšia v danom segmente vozidiel) s operačným systémom SYNC 4. Infotainment je vybavený bezdrôtovými aktualizáciami, službami Apple CarPlay a Android Auto.
Tí, ktorí však preferujú predovšetkým manuálne ovládače nebudú práve nadšení, väčší 13,2“ displej totiž pohltil fyzické ovládacie prvky nastavenia klímatizácie, aby sa vytvorila menej preplnená stredová konzola. Teplotu a ďalšie funkcie si už nenastavíte klasicky, ale dotykovo na spodnej časti obrazovky.
Praktickejší Focus kombi
Vypočuli sme reakcie zákazníkov a v batožinovom priestore nového modelu Focus sa teraz nachádzajú nové, inovatívne prvky, vďaka ktorým bude ešte praktickejší.
Batožinový priestor je teraz čalúnený kvalitným kobercom s krátkym vlasom, ktorý je nielen prvotriednej kvality, ale jeho krátke vlákna sa ľahko čistia. Predtým sa takýto používal v podlahovom priestore a na koberčekoch výlučne vo vozidlách s výbavou Vignale. Dodatočná bočná sieťka na batožinu je ideálna na uloženie menších predmetov, ktoré by sa inak mohli počas jazdy voľne pohybovať v batožinovom priestore. Dve LED svetlá jasnejšie osvetľujú priestor v tmavých podmienkach.
Nastaviteľná podlaha batožinového priestoru má stredový záves, vďaka ktorému ju možno vyklopiť, a vytvoriť tak vertikálnu deliacu priečku, ktorá sa na mieste zaistí v 90-stupňovom uhle. Takto sa vytvoria dva oddelené priestory, aby sa predmety zaistili bezpečnejšie.
V oblasti batožinového priestoru je teraz k dispozícii aj mokrá zóna s vložkou na podlahe, ktorá je vodeodolná a možno do nej uložiť mokré predmety, napríklad oblečenie a dáždniky. Vodeodolné obloženie je možné vybrať a jednoducho vypustiť alebo vyčistiť. Tento priestor možno izolovať od zvyšku batožinového priestoru sklopenou podlahou alebo oddeliť zvislou oddeľovacou priečkou, čím vznikne mokrá a suchá zóna.
Batožinový priestor modelu Focus kombi obsahuje štítok so stručnými pokynmi pre zákazníkov so zjednodušenými nákresmi, ktoré objasňujú viacnásobné funkcie batožinového priestoru. Počas prieskumu medzi zákazníkmi totiž spoločnosť Ford zistila, že 98 percent súčasných majiteľov modelov Focus kombi nepozná všetky existujúce prvky, napríklad kryt a podlahu batožinového priestoru, ktoré možno odložiť, funkciu diaľkového uvoľnenia sedadla a systém rozdeľovača podlahy. Na štítku sú jednoducho a zrozumiteľne vysvetlené funkcie, takže používateľ nemusí študovať návod na obsluhu.
Vylepšené a nové asistenčné systémy
Pod lupu si Ford zobral aj asistenčné systémy. Vylepšil sa asistent mŕtveho uhla, ktorý monitoruje, či sa v oblasti mŕtveho uhla vodiča nenachádzajú vozidlá prichádzajúce zozadu. Ak zaznamená hroziacu kolíziu, dokáže pomocou zásahu do riadenia upozorniť vodiča a odradiť ho od zmeny jazdného pruhu, takže vozidlo navedie mimo nebezpečenstva. Systém monitoruje vedľajšie jazdné pruhy 20-krát za sekundu, vyhľadáva vozidlá až do vzdialenosti 28 metrov dozadu a dokáže pracovať pri rýchlosti od 65 km/h do 200 km/h.
Novinkou pre model Focus je aj systém monitorovania mŕtveho uhla s funkciou pokrytia prívesu, ktorý umožňuje vodičovi na dotykovej obrazovke SYNC 4 zadať dĺžku a šírku používaného prívesu. Systém následne automaticky kompenzuje rozmery prívesu a upozorní vodiča, ak sa v mŕtvom uhle prívesu objaví iné vozidlo.
Nový asistent pri zatáčaní na križovatkách využíva dopredu nasmerovanú kameru, ktorá v kombinácii s radarom monitoruje cestu vpredu a zaznamenáva možnosť kolízie s protiidúcimi vozidlami v súbežných jazdných pruhoch. Systém dokáže automaticky zabrzdiť pri rýchlosti do 30 km/h, aby pomohol zabrániť nehodám alebo zmiernil ich následky, keď vodič zatáča cez dráhu protiidúceho vozidla, napríklad na križovatke. Systém nevyžaduje značenie na ceste a funguje aj v noci so zapnutými svetlometmi.
K dispozícii je aj funkcia upozornenia na miestne nebezpečenstvo, ktorá dokáže vodiča informovať o nebezpečnej situácii na ceste vpredu, aj keď ju ešte nevidno kvôli zákrute alebo iným vozidlám. Vo výbave je aj adaptívny tempomat so systémom Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a asistent jazdy v strede jazdného pruhu3, ktorý pomáha zmierniť stres pri jazde v hustej premávke. Systém prevencie nárazov s technológiou aktívneho brzdenia pomáha vodičom vyhnúť sa kolíziám s vozidlami, chodcami a cyklistami alebo zmierni ich následky, zatiaľ čo aktívny parkovací asistent ovláda radenie prevodových stupňov, zrýchľovanie a brzdenie, aby umožnil plne automatizované parkovacie manévre jednoduchým stlačením tlačidla.
7-st. automatická prevodovka Powershift.
V ponuke sú benzínové trojvalce: mild-hybridy s 48-voltovou elektrickou podporou s výkonom 125-155koní a bežné bez elektrifikácie s výkonom 100-125 koní.
Elektrifikované 48-voltové hybridné pohonné jednotky EcoBoost dostali po novom 7-st. automatickú prevodovku Powershift. Po zavedení sedemstupňovej automatickej prevodovky Powershift si bude môcť ešte viac vodičov v modeli Focus vychutnať nižšiu spotrebu paliva a vyšší výkon nových hybridných motorov EcoBoost. Spotreba paliva podľa normy WLTP bude na úrovni od 5,2 l/100 km a emisie CO2 od 117 g/km1.
7-st. dvojspojková prevodovka Powershift zaisťuje plynulé zrýchlenie a hladké, rýchle radenie prevodových stupňov s podraďovaním nadol o tri stupne pre dynamické predbiehacie manévre. V športovom režime podrží automatická prevodovka nižšie prevodové stupne zaradené dlhšie pre športovejšie reakcie a okrem toho ponúka aj manuálne radenie prevodových stupňov, pričom varianty ST Line majú v štandardnej výbave športové radiace páčky.
Automatická prevodovka Powershift podporuje nízku spotrebu paliva, pretože hybridný motor udržiava v optimálnych otáčkach, kde má najnižšiu spotrebu. Okrem toho umožňuje funkciu systému automatického štartovania a vypínania motora pri rýchlosti nižšej ako 12 km/h.
V ponuke ostáva stále aj dieslový motor
Pre vodičov, ktorí najazdia vyšší počet kilometrov, je určený 1,5-litrový vznetový motor Ford EcoBlue s výkonom 95 a 120 koní so spotrebou paliva od 4,0 l/100 km a emisiami CO2 od 106 g/km (WLTP). Obe verzie ponúkajú šesťstupňovú manuálnu prevodovku a pre verziu s výkonom 120 koní je dostupná aj osemstupňová automatická prevodovka. Majú integrované nasávacie potrubie, turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou a vysokotlakové vstrekovanie paliva, ktoré prispievajú k zníženiu emisií a zvýšeniu účinnosti spaľovania.
Nový Focus tiež ponúka technológiu voliteľného režimu jazdy, ktorá umožňuje vodičom vybrať si spomedzi režimov Normal, Sport a Eco, aby si mohli prispôsobiť reakcie plynového pedála, elektronického posilňovača riadenia (EPAS) a automatickej prevodovky podľa štýlu jazdy. Modely Active majú aj režim Slippery, ktorý zaistí viac istoty v podmienkach s nízkou priľnavosťou a režim Trail, ktorý zachová trakciu na nespevnených povrchoch.
Zdroj: Ford Jozef Pospíšil