Pri príležitosti začiatku novej éry Majstrovstiev sveta v rely (WRC) automobilka Ford predstavila model Fiesta WRC s motorom EcoBoost. Táto novinka vychádza z vozidla Fiesta pre rok 2017 a bude ťahúňom spoločnosti M-Sport počas celej budúcoročnej sezóny.
Napriek tomu, že nový model je postavený podľa nových predpisov, ročník 2017 vizuálne pripomína časy Skupiny B, v ktorej má najnovší počin dielne spoločnosti M-Sport stále výrazný pôvod – Fiesta WRC vychádza z nedávno predstaveného modelu Ford Fiesta, resp. má rovnakú platformu ako najpredávanejší malý automobil v Európe.
Fiesta – vo svojich rôznych podobách, ako model R1, R2, R5, S2000 či WRC – sa od svojho uvedenia do sveta športu stala najúspešnejším modelom motoristických pretekov a získala nespočetné množstvo víťazstiev a vavrínov na šampionátoch po celom svete. Len v tomto roku získal Ford Fiesta R5 až 159 priamych víťazstiev – čo je viac ako akýkoľvek iný model R5 – ako aj nespočetné množstvo víťazstiev vo svojej triede, a tiež vyhral druhé Majstrovstvá Európy v rely po sebe.
Oproti predchodcovi prešla nová Fiesta WRC verzia kompletnou zmenou dizajnu. Až 95 percent vozidla je navrhnutého úplne od nuly a v aktuálnej podobe ponúka vyšší výkon aj väčšiu mechanickú priľnavosť. Karoséria s aerodynamikou navrhnutou podľa počítačovo modelovanej dynamiky kvapalín (CFD) má predný a zadný rozdeľovač, brzdiace plošiny a zadné krídlo, ktoré dodáva modelu Fiesta WRC nápadný vizuálny dizajn.
Na mieru šitý motor EcoBoost s objemom 1 600 cm3 a technológiou priameho vstrekovania paliva vyvinie výkon 380 k, dodá 450 Nm krútiaceho momentu a je vybavený obmedzovačom nasávania s priemerom 36 mm. Zvuk tohto motora stojí zato (viď video pod článkom). Nová šesťstupňová sekvenčná prevodovka s hydraulickým posunom sa tiahne popri viaclamelovej spojke a aktívny medzinápravový diferenciál zabezpečuje lepšie ovládanie aj výkon.
Ďalším posunom vo vývoji vozidla sú prepracované vzpery MacPherson s tlmičmi Reiger s externým rezervoárom, ktoré umožňujú samostatné nastavenie odporu pri stlačení a pri odraze. Vetrané brzdové kotúče s monoblokovými strmeňmi so štyrmi piestami zasa zabezpečujú vyššiu účinnosť brzdenia. Hlavnú zložku vývoja modelu Fiesta WRC tvorilo aj zvýšenie bezpečnosti. K podvozku je privarená oceľová bezpečnostná klietka T45 s konštrukčnými výstužami prahov dverí.
Výrazne sa zvýšilo aj zastúpenie peny so zvýšenou schopnosťou pohlcovať energiu nárazu, a to zo 60 litrov na najmenej 95 litrov. Touto penou sú vatované sedadlá Sparco pre posádku vozidla, vďaka čomu sa zlepšili údaje zo systému riadenia spotreby energie až o 20 percent.
Nová Fiesta WRC má za sebou 6 392 kilometrov testovania a ďalšie ju čakajú na budúci týždeň, a až potom je pripravená pustiť sa do jednej z najnáročnejších a najnamáhavejších etáp Majstrovstiev sveta v rely.
Technické info ⇐ |