Prvé vozidlá Ford Explorer Plug-In Hybrid budú dostupné v prvom kvartáli 2021, ceny budú zverejnené už v decembri tohto roka.
Explorer Plug-In Hybrid je jedným z 18 nových elektrifikovaných vozidiel, ktoré spoločnosť Ford plánuje predstaviť svojim európskym zákazníkom ešte pred koncom roka 2021.
Explorer Plug-In Hybrid využíva kombináciu výkonného 3,0-litrového benzínového motora Ford EcoBoost V6 s elektromotorom, generátorom a lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 13,6 kWh, ktorý sa môže dobíjať z externého zdroja aj pomocou rekuperačného dobíjania počas jazdy. Celkový výkon 457 k a krútiaci moment 825 Nm z neho robí najvýkonnejší hybridný model v ponuke značky Ford.
Pohonná sústava je spriahnutá s 10-stupňovú automatickú prevodovku Ford, prenášajúca výkon na všetky štyri kolesá (Terrain Management System so siedmimi jazdnými režimami) zaisťuje schopnosť prepraviť sedem cestujúcich, ťahať príves až do 2 500 kg1 a prejsť 42 km podľa WLTP na čisto elektrický pohon. Dosahuje spotrebu paliva od 3,1 l/100 km podľa WLTP) a emisie CO2 od 71 g/km podľa WLTP.
Technológie ako adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, funkcia rozpoznávania značiek obmedzenia rýchlosti, funkcia udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu a nový asistent brzdenia pri cúvaní robia jazdu ešte intuitívnejšou a menej stresujúcou.3 Stupne výbavy ST-Line aj Platinum obsahujú 14-reproduktorový audiosystém B&O4a 10,1-palcovú kapacitnú dotykovú obrazovku. K dispozícii je trojzónová automat. klímatizácia a modem FordPass Connect vďaka čomu môžu cestujúci v interiéri využívať široké možnosti konektivity.
Jazda na elektrický pohon
Elektromotor umožňuje tomuto SUV jazdiť na elektrickú energiu, pričom vodič si môže prostredníctvom režimov EV Auto, EV Now, EV Later a EV Charge zvoliť, kedy a ako sa má energia z akumulátora využívať. Keď sa akumulátor vybije na najnižšiu možnú mieru, pohonná sústava sa automaticky vráti do režimu EV Auto, v ktorom benzínovému motoru pomáha elektromotor využívajúci spätne získavanú energiu. Tým sa optimalizuje spotreba paliva.
Úplné nabitie batérie z externého zdroja 230 V trvá menej ako 5 hodín a 50 minút. Z nástennej nabíjačky Ford Connected Wallbox (voliteľné príslušenstvo) alebo kompatibilnej verejnej nabíjacej stanice FordPass Charging Network to trvá menej ako 4 hodiny 20 minút.6
Architektúra paralelného hybridného pohonu tiež umožňuje súčasné využívanie plného kombinovaného výkonu a krútiaceho momentu zážihového aj elektrického motora. To v kombinácii s inteligentným pohonom všetkých kolies zaručuje skvelé jazdné schopnosti na ceste aj v teréne a umožňuje bez problémov ťahať aj box na prepravu koní, čln alebo veľký príves s hmotnosťou do 2 500 kg.
Inteligentný pohon všetkých kolies
Inteligentný pohon všetkých kolies optimalizuje trakciu každých 10 milisekúnd, pričom analyzuje signály z desiatok senzorov vrátane rýchlosti, stáčania vozidla, teploty okolitého vzduchu, prešmykovania kolies a stavu prívesu. Úplne nová jednostupňová rozdeľovacia prevodovka s elektromechanickou momentovou spojkou dokáže do 100 milisekúnd nepozorovane upraviť rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, a zaistiť tak bezpečnejší prenos hnacej sily na vozovku.
Rovnako ako 10-stupňová automatická prevodovka, ktorá ďalej zlepšuje hospodárnosť a kultivovanosť, aj systém inteligentného pohonu všetkých kolies využíva algoritmy adaptívneho učenia na neustále prispôsobovanie reakcií v záujme optimálneho výkonu a kultivovanosti.
Technológia Terrain Management System v modeli Explorer Plug-In Hybrid umožňuje vodičovi voliť rôzne jazdné režimy, a tým upraviť charakter jazdy podľa dopravnej situácie, počasia či terénu. K dispozícii sú režimy Normal (normálny), Sport (šport), Trail (lesná cesta), Slippery (šmykľavý povrch), Tow/Haul (ťahanie prívesu), Eco (ekologická jazda) a Deep Snow and Sand (hlboký sneh a piesok). V každom jazdnom režime sa na 12,3-palcovom digitálnom bloku prístrojov zobrazuje jedinečná grafika. Jazdu v ťažkom teréne uľahčuje aj asistent jazdy z kopca.
Technológie, ktoré vodičom uľahčujú život
Štandardne montované sofistikované asistenčné jazdné technológie sú navrhnuté tak, aby uľahčovali šoférovanie tohto veľkého vozidla v meste aj na diaľnici.
Aktívny parkovací asistent 2 dokáže vozidlo plne automaticky vmanévrovať na pozdĺžne aj kolmé parkovacie miesta.3 Technológia plnoautomatizovaného asistenta vychádzania z parkovacieho miesta zas pomáha vodičovi pri výjazde z pozdĺžnych parkovacích miest 3
Systém sledovania mŕtveho uhla s detekciou prechádzajúcich vozidiel upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré by mu mohli skrížiť cestu. 3 Technológia asistencie brzdenia pri cúvaní, predstavená v Európe prvýkrát, pomocou radaru, kamery a ultrazvukových senzorov deteguje v dráhe vozidla objekty s výškou nad 28 cm a šírkou aspoň 7,5 cm. Ak systém pri cúvaní rýchlosťou od 1,5 km/h do 12 km/h zistí, že bezprostredne hrozí zrážka, dokáže automaticky zabrzdiť. 3 Štandardom je aj 360-stupňová kamera.
Prednárazový bezpečnostný systém s aktívnym brzdením dokáže na ceste alebo pri ceste pred vozidlom detegovať chodcov a cyklistov, ktorí by mohli vojsť do dráhy vozidla. Ak systém zistí, že by mohlo dôjsť k zrážke a vodič nezareaguje na výstrahu, môže automaticky zabrzdiť.
Jazdy s častým zastavovaním a rozbiehaním, jazdy po diaľnici alebo jazdy na dlhé vzdialenosti môžu byť menej stresujúce vďaka adaptívnemu tempomatu (ACC) s funkciou Stop & Go, rozpoznávaním značiek obmedzenia rýchlosti a funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu. Táto technológia pomáha vodičom modelu Explorer Plug-In Hybrid udržiavať komfortný odstup za vozidlami vpredu a dokáže tiež udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Okrem toho dokáže tento systém regulovať rýchlosť jazdy v medziach daných predpismi. Riadi sa pritom dopravnými značkami pri ceste a nad vozovkou v kombinácii s informáciami z palubného navigačného systému.
Vďaka funkcii Stop & Go môže adaptívny tempomat v dopravnej zápche vozidlo úplne zastaviť, a ak zastavenie trvá kratšie než 3 sekundy, systém dokáže vozidlo zas uviesť do pohybu. Ak zastavenie trvá dlhšie než 3 sekundy, na rozbeh stačí stlačiť tlačidlo.
Medzi ďalšie technológie, ktoré vodičom pomáhajú predchádzať nehodám alebo zmierňovať ich následky, patrí systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Je jedným z prvkov, ktoré modelu Explorer Plug-In Hybrid dopomohli k zisku najvyššieho 5-hviezdičkového ohodnotenia v bezpečnostných testoch Euro NCAP, nezávislej skúšobne zameriavajúcej sa na nárazové testy.
Organizácia Euro NCAP mu udelila vysoké známky za ochranu dospelých aj detských cestujúcich. Ochranný rám priestoru pre cestujúcich tvoria rúrky z martenzitovej ocele s ultravysokou pevnosťou v A-stĺpikoch a nosníkoch strechy. Vyrábajú sa metódou, ktorá bola v automobilovom priemysle použitá prvýkrát.
7-miestna kabína
Explorer pod svojím sebavedomým zovňajškom ukrýva komfortný interiér s dostatkom miesta až pre siedmich dospelých cestujúcich. Vďaka viac ako metrovej výške nad sedákmi vo všetkých troch radoch sedadiel a viac ako 1,5-metrovej šírke vo výške pliec a bokov v prvom a druhom rade sedadiel si môže komfort cestovania vychutnať každý cestujúci. Medzi praktické prvky patrí päť 12-voltových zásuviek, dvojité USB porty pre prvý a druhý rad sedadiel, 12 držiakov na nápoje a trojzónová klimatizácia.
Sedem miest na sedenie navyše ponúka maximálnu flexibilitu. V dvojmiestnej konfigurácii možno získať batožinový priestor s objemom až 2 274 litrov. Vďaka systému jednoduchého sklápania a elektrického vyklápania tretieho radu sedadiel možno v interiéri bez problémov vytvoriť akúkoľvek kombináciu miest na sedenie a batožinového priestoru. Len samotná kabína pritom obsahuje 123 litrov úložného priestoru.
Vysoký štandard výbavy zahŕňa vyhrievané a chladené predné sedadlá s masážnou funkciou nastaviteľné v 10 smeroch, vyhrievané sedadlá v druhom rade, bezdrôtovú nabíjaciu podložku pre kompatibilné zariadenia, vyhrievaný volant, roletky na oknách v druhom rade, zatmavené sklá okien v druhom a treťom rade a 14-reproduktorový, 980-wattový prémiový zvukový systém B&O.
Súčasťou štandardnej výbavy je aj modem s technológiou FordPass Connect, ktorý umožňuje na diaľku z akejkoľvek lokality s mobilným dátovým pripojením ovládať niekoľko funkcií vozidla prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass. Môžete tak na diaľku zamknúť alebo odomknúť vozidlo, naštartovať, lokalizovať vozidlo a zistiť stav vozidla vrátane zásoby paliva, stavu alarmu, tlaku v pneumatikách, životnosti oleja atď.
Aplikácia FordPass tiež prináša nové funkcie, ktoré majiteľom modelu Explorer s elektrifikovaným pohonom ešte viac spríjemnia život. Ide napríklad o možnosť monitorovať úrovne nabitia batérie, vyhľadávať nabíjacie stanice a vytvárať záznamy o jazdách a nabíjaní. Ďalej sú to funkcie, ktoré vodičom pomôžu zaistiť maximálnu výhodnosť dobíjania, a to prednastavením časov nabíjania s najvýhodnejším tarifom za elektrinu, nastavením požadovanej úrovne nabitia a informovaním o dosiahnutých úrovniach nabitia.
Vertikálne orientovaná 10,1-palcová centrálna dotyková obrazovka, štandardná súčasť variantov Platinum aj ST-Line, umožňuje, aby navigačné mapy vypĺňali celú plochu obrazovky, alebo aby časť plochy zaberali informácie z audiosystému. Obrazovka využíva kapacitný dotykový panel, vlastnosťami porovnateľný s displejmi smartfónov a tabletov. Vďaka tomu rýchlejšie a citlivejšie reaguje na pokyny pri ovládaní komunikačno-zábavného systému SYNC 3.
Zdroj: Ford