Summit Motors, importér vozidiel značky Ford, dováža a cez dílerskú sieť ponúka na Slovensku viacero modelov s pohonom 4×4: Ford Kuga, Galaxy, S-MAX, Transit, Ranger, Focus RS a novinku Edge. V atraktívnom okolí Banskej  Štiavnice a stredovekého Vígľašského zámku sme mali možnosť vyskúšať uvedenú paletu vozidiel 4×4 značky Ford.

Ford používa vo svojich modeloch 4 rôzne typ pohonu 4×4.

iAWD (hmotnosť 75 kg) – primárne pohon prednej s pripájateľnou zadnou nápravou cez multilamelovu spojku (poháňaná elektronicky). Systém je schopný krútiaci moment rozdeľovať nielen medzi zadnú a prednú nápravu, ale aj medzi samotne kolesá. Funkčný je od rýchlosti 1 km/h až po maximálku. Tento pohon 4×4 uplatňuje Ford v modeloch Kuga, S-MAX, Galaxy, Mondeo a Edge.

Apropo novinka Edge.  S uvedeným modelom sme sa mali možnosť stretnúť už pred uvedením na slovensky trh, na potulkách Kanadou ( Pozn. Edge je aj vyrábaný v Kanade)-samozrejme , tak ako sa na severoamerický trh patri  s benzínovým agregátom. Tu je v ponuke výhradne s turbodieslom 2,0 TDCI 180k a 2,0TDCI Biturbo 210k. Už pri prvej skúsenosti za oceánom sme si vraveli že Edge je  auto ktoré by malo potenciál na predajný úspech nielen v Amerike, ale aj v Európe či na Slovensku.

Je teda fajn, že sa Ford napokon rozhodol zaradením tohto modelu do svojej ponuky osloviť „prémiového“ zákazníka aj na Slovensku, a rozšíriť svoju ponuku o veľké SUV. Edge možno nevyzerá na pohlaď veľkým dojmom, ale jeho rozmery a samotný pocit pri šoférovaní dávajú na známosť, že ide o poriadny kus auta.

Ford Edge predstavuje vydarený mix amerického a európskeho dizajnérskeho štýlu. Na pohlaď nepripomína žiadneho konkurenta- predsa len vizuálne ide o niečo iné ako sme zvyknutí v týchto končinách. Tento fakt môže byť  jeho najväčším tromfom.

Samozrejme jeho prednosti neostávajú len pri dizajne. Zákazníka presviedča  priestrannou kabínou  s excelentným odlúčením- využíva tkz. Systém aktívneho znižovanie hlučnosti,  vysokým komfortom cestovania  nielen vpredu ale aj vzadu, slušnými jazdnými výkonmi a jazdnými vlastnosťami.  Obava nie je namieste ani z preplastovania interiéru čo býva obvykle achillovou pätou amerických vozidiel – interiér, resp. prístrojový panel  pôsobí kvalitným európskym dojmom (viac sa dozviete v tradičnom redakčnom teste).

                                              Odoberaj videá na Youtube


iAWD LCV (hmotnosť 100 kg)
– primárne pohon zadnej s pripájateľnou prednou nápravou cez spojku (ovlád. elektronicky, poháňaná hydraulicky). Systém je schopný krútiaci moment rozdeľovať nielen medzi zadnú a prednú nápravu, ale aj medzi samotne kolesá. Výhodou tohto je fakt, že nezvyšuje svetlú výšku, a tým prispieva k stabilnejším jazdným vlastnostiam, čo nie je stále samozrejmosťou. Tento pohon 4×4 uplatňuje Ford v modeli Transit.

4AWD – pohon všetkých kolies s redukciou a uzávierku zadného diferenciálu. Primárne je poháňaná zadná náprava, v prípade potreby riadiaca jednotka pripojí aj prednú. Do rýchlosti až 120 km/h je možné prepnúť na pohon 4×4. V náročnejšom teréne príde vhod možnosť prepnúť do režimu 4L a uzamknúť diferenciál. Tento pohon 4×4 uplatňuje Ford v modeli Range.

Performance AWD – pohon všetkých kolies vyvinutý špeciálne pre Ford Focus RS. Tento systém umožňuje dosahovať bočné zrýchlenie cez 1g. Vďaka účinnému prenosu 350koni na vozovku dokáže Focus RS s pomocou systému launch control zrýchliť z 0-100km za 4,7 s. K dispozícii je možnosť voľby jazdných režimov ( Normal, Sport, Track a Drift).

↓↓↓↓

Testy Ford Ranger & Edge nájdete v pripravovanom vydaní časopisu Autotest – apríl.

VIDEO

Reklama