Základnú verziu Cupra Formentor 1.5 TSI nerozoznáte na prvý pohľad od najvýkonnejšej verzie Veloz 2.0 TSI s výkonom 310 koní, nakoľko majú v podstate identické karosérie, až na pár maličkosti.
Cupra už nie je synonymum športových verzií modelov značky SEAT, ale samostatne pôsobiacou značkou, ktorá ponuka vlastné nezávislé modely. Prvý nezávislý model značky Cupra prišiel na trh ako SUV (resp. SUV-kupé) model pod názvom Formentor. Pri premiére bola uvedená ako prvá jeho ostrejšia verzia Formentor Veloz s benzínovým motorom 2,0 TSI s výkonom 228 kW/310 k a pohonom všetkých kolies, medzičasom sa ponuka modelov rozšírila na deväť variantov motora a prevodovky.
Asi málokto očakával, že príde do ponuky aj v motorizácii 1.5 TSI. Predsa len športovo založení zákazníci si povedia, že táto výkonová úroveň nie je hodná značky Cupra, ktorá ako jednu zo svojich hodnôt sľubuje exkluzivitu. A to po pravde zaradenie benzínového turbomotora 1.5 TSI, ktorý nájdeme aj v bežných modeloch automobilového koncernu VW Group, ako základnej pohonnej jednotky, Cupre práve neprináša.
No, ako sa vraví peniaze vládnu svetom, a to platí aj v tomto prípade. Pokiaľ by automobilka vsadila výlučne len na výkonnejšie a zároveň drahšie motorizácie, tak by zrejme išlo o riskantný a potencionálne nerentabilný podnik, ktorý by nemusel mať dlhého trvania. Takto lacnejšie verzie, aj keď s menej výkonným motorom zaplatia, vďaka väčšiemu počtu predaných kusov (očakáva sa spolu s 2,0 TSI 140 kW cca 70% podiel), aj tie drahšie verzie. Ako to myslíme? No tak, že táto verzia s civilnejšou pohonnou jednotkou, pomôže k zdravej finančnej kondícii tejto značky a tým aj možnosti predaja výkonnejších, možno z pohľadu počtu predaných kusov nie tak finančne prínosných vozidiel.
Táto verzia s motorom 1,5 TSI s max. výkonom 110kW/150k je spriahnutá buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG, k dispozícii je s pohonom predných kolies a cenou štartujúcou na sume 27 390€. S automatickou prevodovkou sa cena prehupne cez 30 000 hranicu na 30 420€ (Pokiaľ chcete výkonnejšiu verziu s motorom 2.0 TSI s max. výkonom 140kW/190k, ktorá je v ponuke výhradne vo verzii 4×4 s automatickou prevodovkou DSG, si musíte priplatiť 4830€).
Rátať však môžete so slušnou výbavou s 10“ dotykovým displejom infotainmentu, digitálnym prístrojovým štítom, full LED svetlami, adaptívnym tempomatom, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, 3-zónovou automatickou klimatizáciou, Drive profilom: nastavenie riadenia, odozvy plynového pedálu, prevodovky DSG, s možnosťou nastavenia štyroch jazdných režimov Comfort, Eco, Sport a Individual, 18“ zliat. diskami kolies, a rad ďalších prvkov. Okrem týchto prvkov výbavy je súčasťou štandardnej výbavy ( viď. tabuľka výbavy) aj viacero jazdných asistentov a prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Za Full link – systém Mirror link, CarPlay, AndroidAuto, navigáciu a parkovaciu kameru, ktorými bol vybavený testovaný model si však musíte priplatiť. Plusom je, že uvedené prvky si môžete zadovážiť nielen samostatne ale aj v dodávaných balíkoch za výhodnú cenu.
Atraktívna bez kompromisov už v základe
Ako sme v úvode spomenuli zákazník aj v základnej motorizácii 1.5 TSI dostane po vizuálne stránke v podstate rovnako atraktívne auto ako zákazník kupujúci si výrazne výkonnejšiu a podstatne drahšiu verziu Veloz.
Cupra Formentor v základnej verzii 1.5 TSI na prvý pohľad nerozoznáte od výkonnejšej verzii Veloz 2.0 TSI s výkonom 245k, resp. 310k nakoľko majú v podstate identické karosérie s rovnakými kompaktnými a robustnými tvarmi, s rovnakou agresívnou a impozantnou prednou časťou, s rovnakými ozdobnými lištami na predných a zadných nárazníkoch, vďaka ktorým je jedným z automobilov, ktoré na ulici púta zaslúženú pozornosť.
A ako je na tom po stránke rozmerov. Napríklad v porovnaní s SUV Cuprou Ateca má Formentor, ktorý je označovaný ako SUV-kupé (teda, že kombinuje prvky SUV a kupé), o 64 dlhšiu karosériu, o 50 mm dlhší rázvor a o 10 mm širší rozchod. Spolu so zníženou výškou o 88 tak podtrhuje výrazne iné športovejšie, proporcie vozidla, ktoré sa najviac vynímajú pri pohľade z boku s dlhou kapotou , skloneným predným čelným sklom, krátkymi prevismi a viac dozadu klesajúcou strechou.
Prekvapujúco veľa miesta vzadu pre kolená
Vnútorný priestor ponúka dostatok miesta nielen vpredu ale aj vzadu (a to aj pre hlavu napriek zvažujúcej sa streche). Z nárastu rázvoru ťaží pozdĺžny priestor v kabíne, vďaka čomu je pre kolená nadbytok voľnosti aj pre vyššie postavy. Za zadnými sedadlami ( inak prekvapujúco komfortnými) je batožinový priestor do ktorého naložíte 450 litrov batožiny (Formetor vo verzii s pohonom všetkých kolies 420 litrov, Cupra Ateca 480 litrov). Pri nakladaní sa musíte zmieriť s vyššie položenou nakladacou hranou 770mm (obvykle cca 660-740mm).
Porovnanie rozmerov Cupra
Model | Cupra Formentor | Cupra Ateca | Cupra Leon Sportstourer |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4450 | 4386 | 4657 |
Šírka (mm) | 1839 | 1841 | 1799 |
Výška (mm) | 1511 | 1599 | 1463 |
Rázvor (mm) | 2680 | 2630 | 2681 |
Kufor (l) | 420 | 485 | 620 |
Porovnanie s konkurenciou
Model | Cupra Formentor | Audi Q3 Sportback S Line |
---|---|---|
Motor | 1.5 TSI | 1.5 TSI (35 TFSI) |
Pohon | Predných kolies | Predných kolies |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. S tronic |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 | 110(110)/5000-6000 | 110(110)/5000-6000 |
Max. krút. moment (N.m/min | 250/1500-3500 | 250/1500-3500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 204 | 211 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 8.9 | 9.6 |
Spotreba WLTP(l/100 km) | 6,4-7,1 | 6,9-7,5 |
Dĺžka, šírka, výška (mm) | 4450 x1839 x1528 | 4484 x1849 x1616 |
Rázvor(mm) | 2679 | 2680 |
Kufor (mm) | 450 | 530 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1388 | 1570 |
Cena (€ s DPH) | 30 420,- | 32 358,- |
Väčšina ovládačov je na dotykové ovládanie
A ako to vyzerá v interiéri? Pokiaľ ste mali skúsenosť s poslednými modelmi značky SEAT tak sa rýchlo zorientuje na pracovisku vodiča, nakoľko Cupra Formetor sa rovnako spolieha na moderné ovládanie väčšiny funkcii cez dotykové ovládanie. Tam, kde by ste ešte nedávno očakávali manuálne ovládače, sú v tomto prípade presunuté do 10“ dotykovej obrazovky. Je to radikálna zmena, ktorú nemusí každý akceptovať bez výhrad. To je však trend, ktorým sa prispôsobujú aj iné automobilky, vrátane koncernových súrodencov VW, Škoda či Audi.
Cupra (tak ako SEAT) však išiel v tomto smere ešte ďalej a zbavil sa aj tých pár manuálnych tlačidiel na priamy vstup do menu, ktoré nájdeme pod dotykovým displejom infotainmentu v ostatných sesterských modeloch, vrátane prémiového Audi Q3 Sportback. Tu nájdeme iba dotykovú lištu na ovládanie hlasitosti a nastavenie stupňov klimatizácie, ktorá nám ani tak nevadí, až nato, že nie je podsvietená a za jazdy po tme môžete zabudnúť na jej ovládanie.
Inak digitálne prístroje je možné konfigurovať mnohými spôsobmi a s 10“ obrazovku infotainmentu sa spolupracuje veľmi dobre, reakcie na dotyk sú rýchle, listovanie prebieha plynule a grafika zobrazovanie jednotlivých funkcii je prehľadná s veľkými ikonami do ktorých sa aj za jazdy v pohode trafíte. Pri niektorých funkciách by však predsa len prišlo vhod manuálne ovládanie, napríklad pre klimatizáciu či vypínanie štart-stop systému, ktorý sa taktiež ovláda či vypína iba cez displej.
Agilné jazdné vlastnosti
Za volantom sa sedí v mierne vyvýšenej polohe s veľmi dobrým výhľadom z kabíny, pritom je trošku raritou v tomto segmente, že vidíte v štýle off-roadu na prednú kapotu (aj v najnižšej polohe sedadla). Športové strihnuté sedadlá vpredu majú výraznejšie bočné vedenie (poskytujúce veľmi dobrú oporu v zákrutách), ale nie tak aby bolo tesné či príliš pevné.
Pri jazde v aute máte pocit, že je všetko tak pevné a tuhé, ako sme zvyknutí napríklad pri prémiovej značke BMW. Vidieť aj podľa tohto, že táto značka má z pohľadu kvality, vyššiu pozíciu v rámci koncernovej hierarchie.
Formetor sa veľmi dobre šoféruje, je veľmi dobre ovládateľný a napriek pevnejšiemu nastaveniu podvozka aj zároveň spĺňajúci v dostatočnej miere nároky na komfort, resp. na absorpciu nerovnosti (a to aj na 19“ kolesách!). Cez nerovnosti preletí alebo ich pohltí tak, že sa rázy od kolies neprenesú výraznejšie do kabíny. Tento model je postavený na platforme MQB Evo, vpredu je vybavený zavesením McPherson, zatiaľ čo vzadu nezávislou viacprvkovou nápravou.
K jeho agilnému správaniu v zákrutách prispieva nielen charakter podvozka, nižšie ťažisko (vďaka nižšej karosérie ako majú bežné SUV), dostatočne presné riadenie ale hlavne samotná nižšia hmotnosť (1 388 kg). To vidíme ako kľúčovú záležitosť, nakoľko bez pohonu všetkých kolies, je úspora na hmotnosti značná, v porovnaní s verziou 2.0 TSI 4Drive váži o 181 kg menej, takže na auto v zákrutách pôsobia menšie zotrvačné a odstredivé sily. Brzdy má tiež menšie 312 a 272 mm ( predné a zadné) v porovnaní s 340 a 310 mm (Formentor 4×4), ale fungujú veľmi účinne a sú ľahšie.
Inak ešte treba spomenúť hmotnosť aj pri porovnaní s Audi Q3 Sportback, ktorý sa javí aj napriek tomu, že ide o model z rovnakého koncernu, ako prípadný, priamy konkurent. Audi jednoznačne v tejto disciplíne zaostáva, je výrazne ťažšie, v rovnakej motorizácii 1,5 TSI 110kW o 182 kilogramov, čo sa určite prejaví na menej agilných jazdných vlastnostiach, horšej dynamike (udávané zrýchlenie z 0-100km za 9,6 s) a vyššej spotrebe (udávaná kombinovaná spotreba 6,9-7,5 litra/100km).
1.5 TSI s vypínaním dvoch valcov
Testovaný model 1.5 TSI s max. výkonom 110kW/150k, bol spriahnutý so 7-stupňovým DSG. Kultivovaný a možno až príliš jemne znejúci štvorvalec pôsobí dostatočne výkonne (z 0-100km/h zrýchli podľa výrobcu za 8,9 s a dosiahne 203km/h).
Na rozdiel od koncernových súrodeneckých modelov modelov Audi A3, VW Golf, SEAT Leon a Škoda Octavia sa v tejto kombinácii Formentor zaobíde bez mild-hybridnej technológie s generátorom/štartéra a 48-voltovým elektrickým systémom. Ako technológia na úsporu paliva mu musí stačiť známa deaktivácia valcov, ktorá pri čiastočnom zaťažení dokáže vypnúť dva zo štyroch valcov. Spotreba môže byť prekvapujúco nízka, pokiaľ nie je motor stále pod záťažou (napríklad pri jazde vyššími rýchlosťami) a zapája sa vďaka tomu vypínanie spomínaných dvoch valcov, preto napríklad na okreskách mimo mesta ale aj v meste môžete očakávať ústretovú spotrebu ( mesto 6,4 litra/100km, mimo mesta 5,8 litra /100km). Na diaľnici však už je spotreba tak ako pri bežnom type benzínových motorov, t.j. narastie aj cez 8 litrov na 100km.
Dostatočne jazdné výkony
Bez elektrickej asistencie pri rozjazde je cítiť v porovnaní so spomínanými modelmi vybavenými pohonnou jednotkou s mild-hybridnou technológiou o niečo slabšiu počiatočnú chuť do zrýchľovania. Pre väčšinu zákazníkov, na bežné jazdenie, bude táto motorizácie z pohľadu jazdných výkonov bohato stačiť, je však pravda, že výkonnejšia motorizácia 2.0 TSI 140kW, s ktorou sme mali skúsenosti vo viacerých iných koncernových modeloch (nevraviac o ešte výkonejšej rade Veloz) dokáže pochopiteľne ponúknuť výraznejšiu dynamiku a pružnosť agregátu. Za to si však musíte v tomto prípade priplatiť 4830€ a rátať tiež vyššie výdaje za vyššiu spotrebu. Naopak dostanete s motorizáciou 2.0 TSI 140kW štandardne pohon všetkých kolies a automatickú prevodovku.
Dvojspojkový 7-st. automat DSG v normálnom režime odvádza dobrú prácu. Radí rýchlo a hladko, len pri rozbiehaní predsa len niekedy trhne, preto si musíte dávať pozor na to, keď chcete auto posúvať na „milimetre“ presne pri parkovaní, napríklad pri parkovaní v podzemnej garáži v stiesnených pomeroch, že vždy nemusí byť pohýnanie úplne hladké.
Text+foto: Michal Pospíšil