Alergikom začína každý rok na jar nepríjemné obdobie: od apríla kvôli prvému peľu slzia a kýchajú.
Tieto príznaky alergie môžu významne ovplyvniť bezpečnosť prevádzky auta, pretože kýchnutie za volantom pri jazde rýchlosťou 50 km/h znamená, že zhruba 30 metrov prejdete naslepo. Účinnou prevenciou je napríklad systém Climatronic Air Care, používaný v novej generácii modelu Škoda Octavia a pre modely Karoq, Kodiaq a Superb ako súčasť sériovej alebo voliteľnej výbavy.
Pomocou rôznych senzorov okrem iného monitoruje kvalitu vzduchu vo vozidle, rozpozná zvýšenú koncentráciu peľov a poletujúceho prachu a automaticky proti nim zasiahne. Dôležitým faktorom, ovplyvňujúcim čistotu vzduchu v interiéri súčasných modelov značky Škoda, sú aj kabínové filtre. Tie plnia tri funkcie súčasne: zachytávajú drobné častice, majú antibakteriálny účinok a sú dokonca schopné absorbovať nepríjemné pachy. Optimálne sa to ale darí len vtedy, ak sa kabínové filtre pravidelne, ideálne na jar, menia. Kabínové filtre ale nechránia pred vírusmi.
O tejto téme sme sa porozprávali s Jánom Hrnčířom, koordinátorom vývoja klimatizácie v Škoda Auto o zložení, funkcii a účinnosti moderných kabínových filtrov.
Prečo je klimatizácia nielen jedným z najobľúbenejších, ale zároveň aj najdôležitejších prvkov výbavy automobilu?
Jan Hrnčíř: Klimatizácia bola kedysi luxusom, dnes už je považovaná za štandard. Nielen že zvyšuje komfort, ale aj výrazne zlepšuje bezpečnosť. To sa týka najmä takých klimatizácií, akou je napríklad Climatronic, ktorá automaticky riadi optimálnu teplotu a optimálne prúdenie vzduchu vo vozidle, bez toho, aby vodič musel neustále zasahovať. Ak si raz nastaví požadovanú teplotu, môže sa plne sústrediť na riadenie, všetko ostatné zariadi systém. Popri zlepšení pozornosti vodiča zaistí Climatronic tiež dobrý výhľad, pretože za jazdy pri nepriaznivých vonkajších podmienkach samostatne zabezpečí, aby sa okná nerosili. Nie je preto nutné, aby vodič vlastnoručne reguloval smer prúdenia vzduchu a rýchlosť ventilátora.
Dôležitou súčasťou klimatizácie sa stali kabínové filtre. Na čo slúžia?
Hrnčíř: Nepustia do interiéru častice poletujúceho prachu a – čo je dôležité napríklad pre alergikov – ani peľ. To znižuje riziko, že vodič začne slziť alebo kýchať a zvyšuje tak bezpečnosť jazdy. Vo vozidlách značky Škoda používame aj filtre, ktoré majú antibakteriálny účinok, alebo ktoré dokonca pohlcujú pachy.
Vo vozidlách značky Škoda sa používajú tri rôzne kabínové filtre. Aké sú medzi nimi rozdiely?
Hrnčíř: Základný kabínový filter je časticový filter. Vyšší stupeň predstavuje variant s aktívnym uhlím k absorbcii nepríjemných pachov zvonka. Najvyšší stupeň je potom popri oboch uvedených variantoch ešte antibakteriálna vrstva.
Ako účinné sú jednotlivé filtre? Do akej veľkosti sú častice zachytené?
Hrnčíř: Všetky tri varianty majú 99 % účinnosť pre častice veľkosti 2,5 mikrometra. Filtre sú najúčinnejšie najmä vo veľkých mestách, z dôvodu tamojšieho znečistenia ovzdušia a výskytu poletujúceho prachu.
V akých intervaloch sa filtre menia? Závisí to aj od toho, v ktorom regióne a v akom prostredí sa vozidlo prevažne používa?
Hrnčíř: Rozlišujeme dva typy prostredia. V prvej skupine sú krajiny v regiónoch s nízkym zaťažením poletujúceho prachu a v druhej skupine sú krajiny v regiónoch s vysokým zaťažením poletujúceho prachu. Veľkú rolu tu hrá vyšší podiel prachových častíc vo vzduchu, spôsobený stavom ciest a ďalšími podmienkami. Pre prvú skupinu sa odporúča meniť filter po dvoch rokoch prevádzky alebo po najazdení 60 000 kilometrov. Pre druhú skupinu odporúčame kratší interval výmeny – po roku prevádzky alebo po najazdení 30 000 kilometrov.
Podľa výskumu inštitútu European Academy of Allergy and Clinical Immunology (eAAC) z roku 2016 trpí viac ako 150 miliónov osôb v Európskej únii rôznymi alergiami. vstupu až 99 % peľov a väčšiny drobných častíc do interiéru vozidiel. Tým sa zvyšuje bezpečnosť jazdy pre alergikov a ľudí s chronickými dýchacími problémami, ako aj jazdný komfort všetkých členov posádky, najmä citlivých ľudí a detí – napríklad v mestách s vysokou koncentráciou poletujúceho prachu a v ďalších regiónoch so zlým ovzduším.