Po približne troch rokoch na trhu a dobrých predajných číslach sa X7, ktorá sa vyrába v americkom Spartanburgu, podrobila faceliftu.

Možno sa pozastavíte nad konštatovaním, ze sa tento XL – kový formát BMW veľmi dobre predáva, nakoľko na našich a ani európskych cestách nie je pravé veľmi k videniu. To je pravda, len 2% BMW X7 vyrobených v americkom závode Spartanburg si do Euŕopy nájdu cestu. Väčšina áut smeruje k zákazníkom v USA, Číne a Južnej Kórei.

Kontroverzný dizajn prednej masky

Na prvý pohľad je vidieť, že novým dizajnom prednej časti masky sa nová X7 po vizuálnej stránke odkláňa od ostatných koncernových modelov radu X. Dizajnové prepojenie je teraz evidentné s novým BMW radu 7 a novým, plne elektrickým BMW i7.

Samotné nové kontroverzné  stvárnenie prednej časti vozidla s veľkým grilom a dvomi delenými úzkymi svetlometmi (denne svetlá hore a hlavné dole) kombinovanými pomerne veľkými plechovými plochami (aj keď nie tak ako pri BMW 7) nebude zrejme každému po chuti, hlavne vkusu Európanom.

Európa však ako sme už napísali nehrá hlavnú úlohu v predaji luxusných áut, a to platí aj BMW X7, v dôsledku čoho sa dizajn podriaďuje iným ako európskym nárokom na to čo je pekné a čo nie.

BMW X7 však dokáže presvedčiť svojimi vlastnosťami, hlavne v najvýkonnejšej verzii X7 M60i xDrive aj tých, ktorý mu práve nezatlieskajú za jeho dizajn prednej masky.

Po prvýkrát sú teraz k dispozícii až 23-palcové kolesá, ktorým bol vybavený aj náš testovaný exemplár. Už aj tak dosť výrazný vzhľad X7 je týmto ešte viac zvýraznený. K tomu prispieva v tejto výbave aj rad športových doplnkov a nápadný matný lak karosérie Frozen Pure Grey.

BMW X7 M60i xDrive (5)V interiéri nájdete taktiež zmeny

V interiéri nájdete taktiež zmeny. Pracovisko vodiča je po novom vybavené z dvoch displejov (12,3“ digitálny štít pred vodičom  a 14,9“ dotykový displej infotainmentu) s miernym zakrivením smerom k vodičovi. BMW okrem dotykového ovládania, ovládania hlasom a gestami, ostáva aj v tomto prípade s ovládaním cez otočný ovládač iDrive.

Interiér si zakladá na chladnom luxuse a jednoduchosti. Do posledného detailu sú použité kvalitné materiály, ktoré zaujmú výborným spracovaním. Modernému interiéru dominuje koža, ktorú dopĺňajú karbónové obloženie a hliníkové aplikácie. Dokonca aj lakťové opierky v treťom rade sedadiel sú potiahnuté kožou a majú starostlivo urobené kontrastné prešívanie. Nie sú tu použité takmer žiadne tvrdé plastové povrchy.

Aj v treťom rade sedadiel sa usadí s dostatočnou voľnosťou dospelý pasažier

Kabína je štandardne 7-miestna (2+3+2) a za príplatok 6-miestna, to je náš prípad(2+2+2). Celkové rozmery auta umožňujú v kabíne dostatok miesta a volnosť vo všetkých smeroch pre všetkých pasažierov, dokonca aj v treťom rade sedadiel sa usadí s dostatočnou voľnosťou pre kolená a hlavu priemerne urastený dospelý pasažier. Inak komfort sedenia vpredu a aj vzadu v druhom rade sedadiel je nadpriemerný – pohodlné sedadlá, vpredu aj s výraznejším držaním tela v zákrutách, dostávajú len a len pochvalu.

BMW X7 M60i xDrive (8)A ako je na tom kufor? Ako sa dalo očakávať, trojradové (šesť miestne) usporiadanie kabíny je riešené na úkor veľkosti kufra, do ktorého sa zmestí pri plnom obsadenie šiestimi ľuďmi len 326 litrov batožiny. Samozrejme, pokiaľ nastúpi do kabíny menej osôb, tak sa možnosti prepravy batožiny po sklopení zadných sedadiel zlepšia (po sklopení tretieho radu 750 litrov a po sklopení druhého radu až po 2200 litrov objemu). Silnou stránkou tohto vozidla je totiž variabilita.

BMW X7 má navyše v prípade, že potrebujete sklápať či vyklápať sedadlá, praktickú vychytávku – el. ovládanie konfigurácie sedadiel 6-miestneho interiéru. Je pohodlné, keď si dokážete z kufra stlačením tlačidiel nielen zložiť sedadlá, ale ich aj naspäť vyklopiť (viď video na instagrame).

Vystupovanie je vďaka vyššej pozícii pohodlné, len pri vystupovaní sme si museli dávať pozor na široké prahy dverí, na ktorých sme si neraz zašpinili nohavice. Inak vzduchový podvozok (nastaviteľný v piatich stupňoch v rozsahu 80 mm) je nápomocný nielen zdvihnutím auta v teréne, ale aj znížením auta čo uľahčuje vystupovanie a nastupovanie.

Najvýkonnejší model s benzínovým osemvalcom  

Na test sme dostali najvýkonnejšiu verziu, ktorý poháňa dvakrát preplňovaný 4,4-litrový motor V8 poskytujúci výkon 390 kW/530 k prostredníctvom športovej automatickej prevodovky na všetky štyri kolesá. Takto disponovaný V8 motor si ľahko poradí s cca 2,7 tony vážiacim mega-SUV. Jazdné výkony a chuť do zrýchľovania, sprevádzane po stlačení plynového pedála chrapľavým zvukom, sú podľa očakávania pôsobivé. Je pozoruhodné, ako dlho vydrží mohutný ťah a ako hladko a rýchlo radí 8-stupňová športová prevodovka Steptronic. V každom pásme otáčok sa BMW X7 M60i tlačí dopredu s veľkým ťahom, čo je citeľné najmä pri predbiehaní a pri zrýchľovaní zo zákrut.

BMW X7 M60i xDrive (2)Otázka, prečo sa BMW X7 M60i už nepredáva ako M50i, je celkom oprávnená. Motor má totiž rovnako ako predtým 530 k pri 5 500 a 6 000 ot./min a maximálny krútiaci moment 750 Nm dostupný v rozmedzí 1 800 a 4 600 ot./min. Napriek tomu však pôsobí motor V8 s interným označením S68 ešte sebavedomejšie, vďaka novému 48-voltového mild hybridnému systému. Podpora elektromotora z pohľadu výkonu 9kW/12k nie je síce príliš pôsobivá, ale 200 Nm krútiaceho momentu, ktoré sú trvalo k dispozícii bez oneskorenia, sľubujú ešte spontánnejšiu odozvu. Pri klasických údajoch jazdných výkonov, ako je zrýchlenie z 0 na 100 km/h alebo maximálne rýchlosti, však takéto jemnosti nie sú rozpoznateľné: zrýchlenie z 0-100km/h zostáva na úrovni 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 250 km/h. Mild hybridný systém navyše ponúka zlepšenú efektivitu a citeľné zvýšenie komfortu pri použití funkcie auto start-stop.

Prekvapujúco mäkší podvozok

BMW X7 v najvýkonnejšej  verzii M60i xDrive sme očakávali s pevnejšie vyladeným podvozkom – v tomto prípade so vzduchovým, ktorý totiž aj v režime Sport pôsobí mäkším dojmom. Predsa len sme si predstavovali pevnejšie nastavenie takto výkonného auta. To hovoríme o prvých dojmoch. Po pár hodinách jazdy sme však konštatovali, že nám nakoniec  takýto charakter podvozka vyhovoval.

Vzduchový podvozok je skrátka vynikajúci,  excelentne  filtruje nerovnosti a zároveň dokáže auto, aj napriek určitému húpaniu v zákrutách, veľmi dobre podržať. Bolo príjemne v rýchlosti prechádzať po našich vedľajších cestách v okolí Bratislavy bez toho aby sme výraznejšie vnímali ich nerovný a rozbitý povrch a zároveň si vychutnávať športovú jazdu aj s takým ťažkým a veľkým autom. X7 je nepochybne jedným z najpohodlnejších áut, aké kedy BMW postavilo a zároveň na takú veľkosť a hmotnosť obdivuhodne ovládateľný. K pozitívnemu hodnoteniu jazdných vlastnosti prispieva aj  vynikajúco vyvážené a presné riadenie, systém pohonu všetkých kolies a športový diferenciál, ktorý drží na uzde preklzávanie zadnej nápravy. Taktiež aktívna stabilizácia nakláňania a riadenie všetkých kolies prispievajú k jazdnej dynamike a citeľne zvyšujú agilitu.

Manévrovanie v meste s obrovským SUV uľahčuje spomínané riadenie všetkých kolies, ktoré je súčaťou štandardnej výbavy BMW X7 M60i. Pri nízkych rýchlostiach natáča zadné kolesá do protismeru k predným, čím výrazne zmenšuje polomer otáčania. To je cítiť okamžite, predovšetkým v hustej mestskej premávke alebo pri parkovaní.

HODNOTENIE

Plusy
  • výkonný 4,4-litrový motor V8
  • výborná ovládateľnosť na daný typ auta
  • imidž značky
  • majestátny vzhľad
  • ústretová spotreba
  • premyslené a intuitívne ovládanie infotainmentu
  • excelentná  filtrácia nerovnosti
  • vysoká kvalita spracovania
  • totálny luxus v interiéri
  • variabilita (el. ovlad. sklápania a vyklápania sedadiel)
  • výbava (špičkové asistenčné systémy, laserové svetlomety)
  • pohon všetkých kolies

Mínusy
  • malý rozdiel nastavenia comfort  a sport (vzduch. podvozka)
  • vyššia spotreba
  • relatívne vyššia cena test.modelu
  • vystupovanie cez široké prahy
  • kufor pri plnom 6- miestnom obsadení
  • parkovanie do parkovacích pruhov (široké auto)

Text a foto: Jozef Pospíšil

Reklama