Majestátny, elegantný vzhľad v MSport Edition, atraktivita jazdy hore bez, už v základe dostatočne výkonný 3,0-litrový motor a jazdné vlastnosti à la BMW, sú silné lákadlá pre potencionálnych záujemcov.
To, čo sme napísali minulý rok v časopise Autotest o BMW M6, platí vo veľa hodnoteniach (sklápanie strechy, vnútorný a batožinový priestor, komfortné sedadlá, obsluha, ergonómia…) aj pre testovanú verziu BMW 640i xDrive MSport Edition , ale samozrejme platí aj zásadne iné hodnotenie jazdných výkonov, spotreby, jazdného prejavu, ale prekvapujúco aj hodnotenie vzhľadu vozidla. V krátkosti povedané – už v základnej motorizácii dokáže byť pre časť potencionálnej klientely na prekvapenie svojím na ceste civilnejším prejavom a elegantnejším vzhľadom v kombinácii tmavej farby karosérie so svetlohnedou strechou príťažlivejšie ako modré M6 Cabrio. Aspoň niektorých Slovákov disponujúcich adekvátnou sumou oslovila viac testovaná základná výkonová verzia BMW 640i xDrive ako „top“ verzia BMW M6 s brutálne výkonným motorom, upraveným podvozkom a účinnejšou brzdovou sústavou. Je to šokujúce, ale ten kto má peniaze, sa nemusí vyznať, nemusí oceniť o čom je M6, či? No, nechajme to tak. Len sme chceli poznamenať, že potencionálna klientela nemusí dávať na prvé miesta výkon, agilnejší športovejší jazdný prejav a pod, resp. reagovať tak ako očakávame. Pri teste BMW M6 Cabrio sme napísali, že napriek veľkým rozmerom a hmotnosti na úrovni 2 ton sa prekvapivo dobre ovláda v zákrutách a v drifte so zadným náhonom aj menej skúsený vodič nájde zaľúbenie. Tu to už tak neplatí, testovaný model 640 s pohonom všetkých xDrive sa síce vzhľadom na spomínane rozmery a hmotnosť taktiež dobre ovláda, ale ako ryba vo vode sa o poznanie lepšie cíti na tiahlych diaľničných zákrutách ako v ostrých šikanách. Aby sme sa však rozumeli, hovoríme o BMW, teda v porovnaní s konkurenciou, o vysokej úrovni ovládateľnosti a bezpečnosti jazdných vlastností. Skrátka, elektronické stabilizačné systémy pracujú bdelo a za každých okolností odvádzajú skvelú prácu. Samozrejme, hovoríme v intenciách 5-metrového a 2 tony vážiaceho kolosu, kde síce Newton a jeho zákony sú vďaka spomínaným elektronickým pomocníkom zatlačené do úzadia, ale v prípade podcenenia sa o to výraznejšie a nečakane prejavia.
Po naštartovaní si 3,0 litrový benzínový V6 motor (max. výkon 320k(235kW)/5800-6000 ot.min-1 maximálny krútiaci moment 450 Nm/1300-450 ot.min-1) len pokojne zabručí, a pri razantnej jazde (z 0-100 km/h 5,8 km/h) a „vybrnkávaní“ na plyn. pedál je sprevádzaný citeľne menej ostrým prejavom ako pri M6, čo je logické vzhľadom k výrazne rozdielnym výkonovým parametrom (max. výkon 560k(412kW)/6.000-7.000 ot.min-1, maximálny krútiaci moment 680 Nm/1500-5750 ot.min-1). Povedať však treba, že aj s výrazne menšou spotrebou (v teste mix 3,0 litre) ako pri BMW M6. BMW 640 mix v teste 10,9 l/100 km (BMW M6 13,9 l/100km), 130 km/h 11,5 l/100 km (11,9 l/100 km), mesto 13,5 l/100 km (16,2 l/100 km), pri 90 km/h 6,5 l/100 km (6,9 l/100 km). Inak, na stredovom tuneli nájdete tlačidlá, ktorými je možné zvlášť zmeniť správanie a charakter motora, pruženia a riadenia. Pritom nejde len o symbolickú zmenu, ale o citeľný zásah do charakteru vozidla (Eco, Comfort, Sport, Sport Plus), napriek tomu, testované BMW 640i xDrive s 8-st. automat. prevodovkou ZF aj v športovejšom režime Sport a Sport Plus sa prejavuje síce ostrým ale lineárnym návalom výkonu na všetky kolesá, ktoré dáva dosť času vodičovi na korekciu prípadnej chyby. To najdôležitejšie, resp. to, čo bude zaujímať prípadných záujemcova o tento ty auta, sme si nechali nakoniec – je jazda hore bez. Do cca 100 km rýchlosti je prievan vetra a hlučnosti znesiteľný, pokiaľ však chcete vyjsť na diaľnicu, tak sa bez deflektora nezaobíďte. Rátať však treba s vyššou hlučnosťou, po sklopení strechy však je hlučnosť na úrovni kúpatok s pevnou strechou. Apropo, rýchlosť sklápania strechy v porovnaní s viacerými kabrioletmi nie je najrýchlejšia. Na klopenie potrebujete 20 a na vyklopenie 25 sekúnd. A čo vás tento cabriolet bude stáť? Cena vozidla začína na 92 400 €, za testovanú verziu si musíte pripraviť 120 700 € + 2467 € za registračný poplatok, a to je len začiatok, každý rok nasleduje nemalá platba za poistné, pri využívaní potenciálu pohonnej jednotky vám načrie do peňaženky tankovanie a výmena pneumatík. Malou, ale nie zanedbateľnou náplasťou je fakt, že BMW poskytuje bezplatne na 5 rokov/150 000 km garančné a servisné kontroly.
MOTOR | |
Typ | Zážihový, twin-scroll turbo |
Počet valcov/ventilov | V6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2979 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 89,6×84,0 |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon k (kW) ot min-1 | 320(235)/5800-6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 450/1300-4500 |
Pohon | stály všetkých kolies |
Prevodovka | 8. st. automat, prevodovka ZF |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | elektromechanický posilňovač |
Priemer otáčania (m) | – |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové chladené |
Pneumatiky | 225/55 R17 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | cabrio, 2-dverová, 4-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4894 – 1894 – 136 |
Rázvor (mm) | 2855 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1600/1665 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 300 |
Objem palivovej nádrže (l) | 80 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1985 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 450 |
Celková hmotnosť (kg) | 2400 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1524 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 890/969 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 245/285 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 748 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1385 |
Vnútorná šírka minimum | – |
Vzdialenosť sedák – strop | 880 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 345 |
Dĺžka predný sedák | 529 |
Dĺžka zadný sedák | 454 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 5,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 11,2 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 6,5 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 8,2 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 192 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 5,7 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 6,5 |
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) | 11,5 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 13,1 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 10,9 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 92 400 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 92 400 |
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 120 700 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) | 3555 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 485 |
Registračný poplatok (€) | 2467 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 8883 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 12 263 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 16 311 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 23 567 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 22 720 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 33 125 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 49 583 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 52 963 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 72 011 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 79 267 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 86 920 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 105 825 |
Cena PHM (€/liter) | 1,450 |
Normohodina (€ s DPH) | 75,60 |
Gar. kontroly (km) | premenlivý |
Výmena oleja | premenlivý |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 1010 |
Predný blatník | 419 |
Svetlomet. + smerovka | 1207 |
Spätné zrkadlo el. | 1141 |
Predný nárazník | 785 |
Predný tlmič | 631 |
Predné brzdové platničky | 486 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 80 000 |
Po 2. roku 60.000 km | 65 000 |
Po 3. roku 90.000 km | 48 000 |
PLUSY |
impozantný vzhľad, imidž |
dobrý kompromis medzi komfortom a ovládateľnosťou |
vpredu komfort cestovania |
atraktívna jazda ,,hore bez´´ |
práca 8-st. automatu |
separátne nastavenie akcelerátora, pruženia a riadenia zásadne meniace charakter auta |
pohodlná a jednoduchá obsluha iDrive |
grátis servis a garančné prehliadky 5rokov/150 000 km |
MÍNUSY |
cena test. verzie, prevádzkové náklady (pneumatiky, registračný poplatok, poistenie …) |
vyššia hmotnosť (1985 kg) |
relatívne vyššia spotreba |
vzadu pre dospelých obmedzená voľnosť |
KONKURENCIA | |
Typ auta | Mercedes Benz SL 400 |
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 | 333(245)/5250-6000 |
Max. krút. moment (N.m/min) | 480/1600-4000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 5,2 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 7,3 |
Batožinový priestor (l) | 241-381 |
Cena (€) | 97 560,- |