Hoci sme pochybovali o pokračovaní BMW radu 2 Active Tourer, nakoľko už rodinné vozidlá typu MPV sa postupne z ponuky  automobilových značiek vytrácajú, sa predsa len bavorská značka rozhodla uviesť  po 8 rokoch na trh už druhú generáciu tohto rodinného MPV.

Napriek tomu, že sa tento segment postupne vytráca z ponuky značiek na automobilovom trhu a zákazníci preferuje čim ďalej tým viac SUV a crossovery (aktuálne predstavuje viac ako 60% automobilového trhu ), tak BMW stále vsádza na to, že priestranný a pri nastupovaní do kabíny či pri nakladaní do kufra ľahko prístupný model MPV má stále potenciál na oslovenie dostatočného počtu zákazníkov. Podľa nás ide o praktickejšiu alternatívu k spomínaným SUV  či crossoverom. Nadviazať na predajný úspech predošlého modelu, ktorý patril v danom segmente áut s počtom 450 000 kusov k tým najúspešnejším, bude však zrejme z dôvodu spomínaného nárastu popularity SUV a crossoverov (ktorý prebrali na svoju stranu taktiež  počet zákazníkov MPV) zrejme nereálny.

Predná maska s XL ľadvinkami   

Na prvý pohlaď  vidieť, že BMW vsadilo pri tomto modeli na prednú masku s nárastom typických ľadviniek, ktoré ako hlavný dizajnový prvok definujú vzhľad tejto bavorskej značky. Predná maska s veľkými ľadvinkami (má aktívne lamely), ktorá pôsobí napríklad pri BMW radu 4 kontroverzne, tak tu je po vizuálnej stránke úplne v pohode s tým, že opticky zapadá do celkového vzhľadu vozidla.

BMW 218d Active Tourer (2)
V porovnaní s predchodcom narástla druhá generácia v podstate len symbolicky: na dĺžku o 32 mm, na šírku o 24 mm a do výšky o 21mm, v rázvore ostala presne rovnaká na hodnote 2,67 metra.

Samotný nový dynamickejší vzhľad dotvárajú po novom aj  ostrejšie línie karosérie, strmšie „A“ stĺpiky, viac do karosérie zapustené kľučky dverí, štandardné full LED svetlomety (za príplatok aj s technológiou Matrix) a horizontálne tvarované zadné LED svetlomety.  Pri pohľade odzadu vidieť, že BMW 218d Active Tourer nemá žiadnu koncovku výfuku, tá je totiž skrytá pod nárazníkom. V ponuke sú dva nemetalické a deväť metalických lakov karosérie.

V porovnaní s predchodcom narástla druhá generácia v podstate len symbolicky: na dĺžku o 32 mm, na šírku o 24 mm a do výšky o 21mm, v rázvore ostala presne rovnaká na hodnote 2,67 metra.  Konštrukčne je BMW radu 2 Active Tourer aj naďalej postavený na platforme BMW Group UKL.

Pracovisko vodiča so zakriveným displejom smerom k vodičovi

BMW radu 2 Active Tourer je prvým neelektrickým autom, ktoré má po novom pracovisko vodiča riešené tak, že má namiesto dvoch displejov jeden veľký zakrivený displej s dotykovým ovládaním. Pracovisko vodiča takto prichádza s iným stvárnením ako sme na značku BMW zvyknutí. V kokpite môžete vidieť nový, široký, niečo cez 20“ veľký displej, ktorý sa v skutočnosti skladá z dvoch displejov (10,25“ digitálny prístrojový  štít pred vodičom a 10,7“ dotykový displej infotainmentu s najmodernejším operačným systémom ID8 ) s miernym zakrivením smerom k vodičovi.

BMW 218d Active Tourer - 20" displej
Nový, niečo cez 20“ veľký displej, s miernym zakrivením smerom k vodičovi.

Čo však mnohých fanúšikov značky BMW nepoteší, že BMW radu 2 Active Tourer už v tomto prípade neponúka ovládanie  cez otočný ovládač iDrive (BMW iX s obdobne riešeným pracoviskom vodiča  tento otočný ovládač má). Čo je škoda. My sme si totiž toto ovládanie s otočným ovládačom na stredovej konzole veľmi pochvaľovali. Treba povedať však, že Mercedes a Audi už od tohto spôsobu ovládanie taktiež upustili. Vodič sa takto musí spoliehať v prevažnej miere ( vrátane klimatizácie) na dotykové ovládanie cez dotykový displej (s modernou grafikou, ktorá je prehľadná), resp. cez ovládanie ovládačmi na volante či ovládaním niektorých funkcii mechanickými ovládačmi na vysunutej konzole umiestenej spolu s lakťovou opierkou (nenastaviteľnou) medzi vodičom a spolujazdcom.

Pod touto konzolou je obrovský odkladací priestor, dva držiaky na nápoje a nezvykle veľká plochu na uloženie mobilu, resp. mobilov lebo je táto plocha s bezdrôtovým nabíjačkou tak veľká, že si tam dáte aj dva 7“ mobily. Plusom je taktiež, že mobil máte na očiach, je pevne uložený (s prítlačnou sponou) a pri nabíjaní vám tak nelieta a bez prerušenia sa vám nabíja. Na vysunutej stredovej konzole okrem  spomínaných mechanických ovládačov (hlasitosť a výber rádiostaníc, prepínanie režimov jazdy,…) je aj radiaca páka automatickej prevodovky v minimalistickom vyhotovení.

Testovaný model vo výbave Luxury Line presviedča aj kvalitou spracovania a použitými materiálmi, ktoré sú hodné prémiovej značky.  Čo nás však zarazilo bol lacno riešený Head-up displej, ktorý nezobrazuje údaje priamo na čelné sklo, ale na vysunuté sklíčko, ktoré sa však po vypnutí motora ani nezasúva a ostáva trčať von nad prístrojovým panelom.

Posuvné zadné sedadlá

BMW 218d Active Tourer poskytuje pohodlné cestovanie a nadbytok voľnosti vo všetkých smeroch  pre štyroch dospelých pasažierov. Vzadu sa síce usadia tri postavy, ale samotný  komfort je limitovaný nielen šírkou kabíny (poskytujúca pohodlie pre dvoch dospelých ľudí), ale aj pre tretieho pasažiera usadeného v strede na zadných sedadlách obmedzenou voľnosťou pre nohy v dôsledku vyčnievajúceho stredového tunela a nepohodlnom sedení na krátkom sedáku a tvrdom operadle skrývajúci  lakťovú opierku.

BMW 218d Active Tourer (7)
Pod dvojitou podlahou (výklopnou, ale pevnou, nedá sa vybrať) je k dispozícii ešte odkladací priestor (za príplatok aj s rezervným kolesom).

Pre batožinu je k dispozícii batožinový priestor  v základom 5-miestom usporiadaní s objemom 468 litrov ( ktorý narástol len symbolicky oproti predchodcovi +2 litre) a  po sklopení zadných sedadiel s objemom až 1455 litrov. Pod dvojitou podlahou (výklopnou ale pevnou, nedá sa vybrať) je k dispozícii ešte odkladací priestor (za príplatok aj s rezervným kolesom). Pri preprave osôb  a batožiny prídu vhod posuvné zadné sedadlá v rozsahu 130 mm ( posúvajú sa dve samostatné časti), ktoré umožňujú v prípade menších osôb  posunúť sedadlá viac dopredu a tým zväčšiť batožinový priestor a tak prepraviť viac batožiny (+90 litrov) a naopak.

Poznamenať ešte chceme, že pokiaľ sa rozhodnete pre elektrifikovanú motorizáciu 220i alebo 225i, tak sa budete musieť zmieriť v dôsledku  umiestnenia batérie s menším objemom kufra 415 litrov.  Taktiež musíme  konštatovať, že kufor BMW 2 Active Tourer je o niečo menší, ako dokáže ponúknuť kompaktné SUV BMW X1 (505 litrov). Naopak je však na tom BMW 2 Active Tourer lepšie variabilitou (spomínaným posuvom zadných sedadiel, ktorý BMW X1 nemá)  a pohodlnejším prístupom pri nakladaní batožiny do kufra cez nižšie položenu nakladaciu hranu.

Ponuka motorov

Verzia                                Palivo   výkon                  cena

218i Active Tourer          Benzín   136 koní              32 100 eur

218d Active Tourer         Diesel    150 koní              35 850 eur

220i Active Tourer          Benzín   170 koní              34 150 eur

223i Active Tourer          Benzín   218 koní              37 600 eur

223i Active Tourer xD    Benzín   218 koní              39 700 eur

Active Tourer sa predáva so štyrmi motormi: diesel pod názvom 218d s výkonom 110 kW/150 k, a tri benzínové 218i (100kW/136 k), 220i (125kW/170 k) a 223i(160kW/218k), pričom ten druhý a tretí sú ako mild-hybrid  (elektromotor s výkonom 14kW/19 k). Všetky sú spriahnuté štandardne so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Najvýkonnejšia benzínová verzia 223i je v ponuke aj ako štvorkolka.

BMW 218d Active Tourer (3)
Pri pohľade odzadu vidieť, že BMW 218d Active Tourer nemá žiadnu koncovku výfuku, tá je totiž skrytá pod nárazníkom.

My sme na krátke zoznamovacie jazdy dostali dieslovu verziu 218d. Pod týmto označením s a skrýva  naftový štvorvalcový motor s objemom 1995 ccm, ktorý vykazuje max výkon 110kW(150k)/3750-4000ot.min-1  a max krútiaci moment 360 Nm/1500-2500 ot.min-1 štandardne  je tak ako sme už písali vyššie, spriahnutý so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Výkon sa výhradne prenáša len na predné kolesa, štvorkolka xDrive už na rozdiel od predchodcu nie je s touto motorizáciu v ponuke.  Napriek tomu, že nemá agregát oslňujúce výkonové parametre tak dokáže aj vďaka pohotovej reakcii  dvojspojkovej prevodovky vykazovať slušné jazdne výkony (udávaný údaj  z 0-100km/h za 8,8 s, max. rýchlosť 220 km/h). Hlavne však presviedča, tak ako sa od dieselového motora očakáva, veľmi dobrou pružnosťou, čo je parameter, ktorý je v praxi dôležitejší ako samotný údaj zrýchlenia z 0-100 km/h. K tomu keď prirátate nízku spotrebu, ktorá nám pri krátkych testovacích jazdách v kombinovanom režime vykázala na palubnom počítači hodnotu 5,6 litra/100km (podľa WLTP 4,8-5,3 l/100km) tak dostanete auto s veľmi dobrým pomerom výkon/spotreba.

Nízka spotreba mala vždy z pohľadu prevádzkových nákladov veľký presvedčovací potenciál, teraz s veľkým nárastom cien PHM nabrala ešte výraznejšie na váhe pri rozhodovaní sa potencionálneho zákazníka. Z pohľadu nákladov na palivo je dieslova verzia určite výhodnejšia ako benzínová 220i, samozrejme do celkových nákladov treba zobrať do úvahy nadobúdaciu cenu, ktorá je v prípade dieslovej verzie vyššia (viď tabuľka), straty hodnoty (naopak môže byť menšia), ceny poistného, registračný poplatok a samozrejme servisných nákladov. Vyrátané celkové náklady so zohľadnením uvedených údajov prinesieme v rámci tradičného testu uverejneného v časopise Autotest v najbližšom období.

Slušný komfort a veľmi dobra ovládateľnosť     

Pri jazde budete prekvapený vzhľadom na vyššie ťažisko veľmi dobrou ovládateľnosťou a jazdnou stabilitou v zákrutách. Z hľadiska jazdných vlastnosti bolo hlavným zameraním pri  stavbe tohto automobilu zníženie sklonu k nedotáčavosti. A tu technici spravili kus dobrej roboty.

BMW 218d Active Tourer poskytuje taktiež dostatočný komfort (a to aj v prípade 18“ príplatkových kolesách s pneumatikami 225/50, štandardne 16“ ). Na komfort pruženia a jazdný prejav má vplyv  samozrejme aj voľba jazdných režimov, umožňujúca športovejšie alebo komfortnejšie nastavenie, okrem riadenia a odozvy na stlačenie plynového pedála, aj nastavenie podvozka. Adaptívny M podvozok, ktorým bol vybavený uvedený model však nie je súčasťou štandardnej výbavy, dostanete ho za príplatok 713€, ktoré sa však oplatia investovať.

Štandardná výbava však obsahuje viacero asistenčných systémov, ktoré nie sú v základnej výbave obvykle samozrejmosťou. Napríklad  parkovací asistent vrátane kamery s viacerými uhlami pohľadu  a asistenta pre cúvanie, systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia či kolízne varovanie a varovanie pred chodcami/cyklistami s funkciou brzdenia v meste.

Plusy

+ moderný a hodnotne pôsobiaci   interiér

+ pohodlnené nastupovanie a vystupovanie

+ pružný a usporný 2,0 l dieslový motor

+ dobrý prístup do kufra

+ variabilita (posuvné zadné sedadlá)

+ vnútorný priestor

+ voľba jazdných režimov

+ vysoká kvalita spracovania a použitých materiálov

+ výbava (v základe viacero asist.systémov a skvelý kamerový systém )

Mínusy

– relatívne vyššia cena

– absencia otočného ovládača iDrive

– lacno riešený Head-up displej

                                                                              Foto+text: Michal Pospíšil

Reklama