Nová generácia Audi Q8 kombinuje eleganciu luxusného päťdverového kupé s praktickou všestrannosťou veľkého SUV. Na európskom trhu sa Audi Q8 začne predávať v treťom štvrťroku 2018.

Audi Q8 s dĺžkou 4,99 metra, šírkou 2,00 metra a výškou 1,71 metra je SUV-kupé širšie, kratšie a nižšie ako sesterský model Q7. Pri rázvore približne 3,00 metra poskytuje vnútorný priestor, ktorý prekonáva bezprostredných konkurentov vo väčšine relevantných rozmerov, napríklad pri vnútornej dĺžke kabíny a výške stropu nad sedadlami. Trojmiestne zadné sedadlo sa dá na želanie pozdĺžne posúvať. Pri sklopení operadla sa objem batožinového priestoru, prístupného elektricky ovládanými piatymi dverami, zväčší až na 1 755 litrov.

S jednodielnou maskou chladiča Singleframe osemuholníkového tvaru Audi Q8 prezentuje novú tvár rodiny modelov Q so svetlometmy z LED, na želanie s technológiou HD Matrix LED. Vtedy má trojrozmerná grafika denných svetiel digitálny charakter, podobne ako pri koncových svetlách. Prostredníctvom aplikácie myAudi App si majitelia Q8 môžu aktivovať mnohé osvetľovacie funkcie zo smartfónu a tým ich zažiť zvonka.

Mechanicky pracujúci samosvorný medzinápravový diferenciál prenáša krútiaci moment motora štandardne v pomere 40:60 na prednú a zadnú nápravu. V prípade potreby prenesie väčšinu krútiaceho momentu na nápravu s lepšou adhéziou. V kombinácii so svetlou výškou do 254 milimetrov, krátkymi prevismi karosérie a asistentom pre zjazd zo svahu môže Audi Q8 jazdiť aj mimo bežnej vozovky. Podvozok s elektronickou reguláciou tlmičov je štandardom. Na želanie Audi montuje pneumatické pruženie adaptive air suspension s reguláciou tlmičov v komfortnom alebo športovom vyladení. Pneumatické pruženie modifikuje svetlú výšku podľa jazdnej situácie a želania vodiča v rozpätí 90 milimetrov. Audi na želanie ponúka aj riadenie všetkých kolies. Elektromechanický systém natáča zadné kolesá v uhle do 5 stupňov – pri malej rýchlosti proti smeru natočenia predných kolies pre zvýšenie agility, pri vysokej rýchlosti v rovnakom smere pre zvýšenie stability.

V koncepcii ovládania MMI touch response sa dajú takmer všetky funkcie Audi Q8 vyvolať pomocou dvoch dotykových displejov. Horný s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca) slúži na ovládanie infotainmentu a navigácie. Na spodnom displeji s uhlopriečkou 21,8 cm (8,6 palca) vodič ovláda klimatizáciu, komfortné funkcie a zadáva text, pričom si môže zápästie pohodlne a ergonomicky oprieť o voliacu páku automatickej prevodovky.

Na zobrazovanie slúži plne digitálny Audi virtual cockpit. Jeho displej s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 31,2 cm (12,3 palca) sa dá tlačidlami na multifunkčnom volante prepínať do dvoch zobrazení. Na želanie verzia Plus obsahuje ešte tretie, zvlášť športové zobrazenie. Zobrazovanie dopĺňa head-up displej, ktorý premieta dôležité informácie na predné okno, medzi nimi aj detailné zobrazenie križovatky pre navigáciu.

Aj v oblasti kvality ozvučenia a spojenia je Audi Q8 na špičkovej úrovni – vďaka prvkom vybavenia ako Audi phone box a funkcii Voice-over-LTE. To isté platí pre Bang & Olufsen Advanced Sound System. Tento ozvučovací systém prináša trojrozmerný (3D) zvuk s priestorovou zložkou výšky miestnosti na všetkých päť sedadiel v kabíne. Vďaka tmu znie hudba presne tak, ako bola nahraná v koncertnej sále.

Súčasťou spektra asistenčných systémov je napríklad adaptívny jazdný asistent, asistent efektívnej jazdy, križovatkový asistent, výstraha pre zmenu jazdného pruhu, upozornenie na obrubník alebo priestorový kamerový systém. Významnou novinkou je garážový pilot, ktorý bude k dispozícii od začiatku roka 2019. Tento systém samočinne zavezie vozidlo do garáže a opäť ho z nej vyvezie von. Pri tom vodič môže vopred vystúpiť z vozidla a celý proces parkovania aktivovať a monitorovať na svojom smartfóne prostredníctvom aplikácie myAudi App. Podobný komfort poskytuje aj parkovací pilot. Za všetkými týmito funkciami je centrálna riadiaca jednotka asistenčných systémov. Tá permanentne vypočítava diferencovaný obraz okolia a na jeho základe ovláda asistenčné systémy. Dáta na to získava – podľa vybavenia vozidla – z piatich radarových senzorov, šiestich kamier, dvanástich ultrazvukových senzorov a laserového skenera.

Všetky pohonné agregáty sú vďaka novej technológii mild hybrid (MHEV) efektívnejšie. Hlavná elektrická sústava vozidla s napätím 48 V prepája dva dôležité technické komponenty: lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu a štartovací generátor, pripojený k motoru drážkovaným remeňom. Pri spomaľovaní dokáže rekuperovať výkon až do 12 kW a nabíjať batériu. Technológia MHEV umožňuje dlhé fázy jazdy s deaktivovaným motorom a rozšírenú oblasť režimu štart-stop, ktorá sa začína už pri poklese rýchlosti pod 22 km/h.

Zo začiatku predaja však bude v ponuke len jeden trojlitrový vznetový šesťvalec 50 TDI s výkonom 210 kW a 600 N.m spriahnutý štandardne s osemstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies. Na začiatku roka 2019 sa však ponuka rozšíri aj o trojlitrový turbodiesel (45 TDI) s výkonom 170 kW a zážihový motor 3.0 TFSI (55 TFSI) s výkonom 250 kW (55 TFSI). V roku 2020 potom možno očakávať vrchol v podobe SQ8.

Reklama