Pred šesťdesiatimi rokmi Carlo Abarth odhalil Fiat-Abarth 595, ktorý potom 31. októbra 1963 predstavil verejnosti na autosalóne v Turíne.
Ako expert na motory a šikovný obchodník sa Abarth rozhodol vystúpiť z masy a návštevníkom vo výstavnom paláci Torino Esposizioni ponúkal poukážky na testovaciu jazdu s novou kreáciou, vytvorenou v jeho dielni na ulici Corso Marche v Turíne. Dva
automobily a traja skúšobní jazdci boli k dispozícii pre fanúšikov, ktorí vydržali čakať celé hodiny v rade, aby si užili adrenalínovú jazdu.
Na základe úspechu tejto akcie Carlo Abarth vyhlásil, že onedlho vyrobí prvých 1000 exemplárov modelu Fiat-Abarth 595, potrebných na homologáciu pre automobilový šport. Technický základ tvoril model Fiat 500 D – modernizovaná verzia vyrábaná od roku 1961. Navonok sa
Fiat-Abarth 595 líšil špecifickou perforovanou ozdobnou maskou s logom Abarth na prednom čele, za ktorou bol namontovaná trúba. Vzadu bol nápis „Fiat Abarth 595“ z chrómovaného kovu, na pravom boku hrdý nápis „Campione del mondo“ (majster sveta), poukazujúci na mnohé rekordy a víťazstvá vozidiel Abarth a na ľavom boku logo škorpióna prekrížené s bleskom vo farbách talianskej zástavy. Pod zadným čelom vyčnievala zväčšená olejová vaňa motora a dvojitá koncovka športového tlmiča
výfuku typu Abarth „Record Monza“.
Oveľa dôležitejšie, no zvonka neviditeľné, boli modifikácie motora. Objem vzduchom chladeného dvojvalca bol zväčšený na 593,7 cm3 pomocou nových valcov, odliatych ako jeden celok. Nové piesty so zvýšeným dnom zabezpečovali vyšší kompresný pomer motora, úpravy dopĺňal vačkový hriadeľ so zmeneným časovaním ventilov a spádový karburátor Solex s väčším priemerom difúzora. Výsledkom bol malý ale veľmi trúfalý (a aj hlučný) automobil. Jeho výkon vzrástol oproti východiskovému modelu o 30 % na 20 kW (27 k) pri 5000 otáčkach za minútu, čo umožňovalo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 120 km/h (Fiat 500: 90 km/h). Výroba spočiatku nepresahovala 70 kusov mesačne, no zakrátko sa zvýšila na 250 kusov, aby bolo možné uspokojiť rastúci dopyt.
Zdroj:Fiat (TS) Michal Pospíšil