Nový VW Golf má na vysokej úrovni zvládnuté vyladenie podvozku. Úrovňou komfortu pruženia a agilitou jazdných vlastností nemá podľa nás konkurenciu.
VW Golf – ikona wolfsburgskej automobilky, v Európe najpredávanejší model v tomto segmente vozidiel – udáva dlhé roky merítka hodnotenia vo viacerých disciplínach. Či už ide o kvalitu spracovania, ergonómiu, priestorové riešenia, rozsahu voliteľných prvkov výbavy, obsluhu infotaimentu, úroveň pohonných jednotiek alebo samotných jazdných vlastností.
Samozrejme, konkurencia nespí a na posledných modeloch výrazne zapracovala na svojich slabinách – napríklad Focus v komforte pruženia, a obsluhe infotaimentu, Astra úbytkom na váhe, úrovni pohonných jednotiek a obsluhe infotaimentu, Hyundai i30 a Kia ceed – donedávna kórejskí outsideri – predvádzajú „nemeckú“ kvalitu a po všetkých stránkach neporovnateľne lepšie vlastnosti ako v minulosti… a mohli by sme pokračovať Francúzmi a Japoncami. Tento atak na jeho pomyselnú pozíciu lídra nenecháva VW Golf zaspávať na vavrínoch a aj v období medzigeneračnej výmeny prichádza s modernizáciou.
Na pohľad je jasné, že v exteriéri neprišlo k väčším zmenám. Vpredu a vzadu dostal mierne prepracované nárazníky, vzadu navyše s chrómovou listou a koncovkami výfuku. Svetlomety dostali LED-diódy a blinkre efekt postupného rozsvecovania na štýl vozidiel Audi (namiesto xenónov má teraz full-LED svetlomety, samozrejme v adekvátnej urovni výbavy).
Rozmery sa taktiež veľmi nezmenili, na dĺžku +3 mm, na výšku +17 mm, ale ubudlo -17 mm v rázvore. Interiér dostal zmeny v duchu doby – analógové prístroje dostali aj digitálnu podobu a stredový panel je pokrytý efektnou, veľkou presklenenou plochou, pod ktorou sa skrýva dotykový displej, na ktorom je možné buď listovať (rádio stanice, nastavenie úvodnej stránky s hodinami), či sa ľahko orientovať v samotnom menu. V obsluhe nevidíme žiadne nedostatky, prehlaď v menu je jednoduchý a odozva na dotyk promptná. Jeho nedostatok vidíme len v tom, že už po krátkom užívaní je zachytaný od prstov.
Priestorové pomery v kabíne patria k tým najlepším vo svojej triede. Pre porovnanie – šírka v lakťoch Golf vpredu/vzadu 1485/1435 mm (Ford Focus 1460/1418 mm, Kia cee´d a Hyundai i30 1480/1460 mm, Škoda Octavia 1460/1450 mm, ) a na dĺžku pre kolená vzadu Golf 805 mm (Škoda Octavia 836 mm, Ford Focus 765 mm, Hyundai i30 kombi a Kia cee´d 795 mm).
Pocitovo však voľnosť zmenšuje vzadu voľnosť stredový tunel, ktorý pre dve osoby síce neprekáža, ale pre piatu osobu usadenú v strede už problém pre uloženie chodidiel predstavuje. Pre prepravu štyroch osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí.
Taktiež až príliš nízko posadené predné sedadlá v najnižšej polohe poskytujú relatívne málo priestoru pre chodidlá v mohutnejšej zimnej obuvi pod prednými sedákmi, a tým aj menej voľnosti a komfortu sedenia. Ale to len vtedy, pokiaľ prední pasažieri nastavia sedáky do najnižšej polohy.
Na prepravu batožiny ostal objem kufra rovnaký – v 5-miestnom usporiadaní 380 litrov (Škoda Octavia 588 litrov, Opel Astra 370 litrov, Ford Focus 363litrov, Kia cee‘d 380 litrov).
V prípade potreby prepravy väčšieho množstva batožiny je, samozrejme, možné kufor zväčšiť jednouchým sklopením operadiel na sedáky do roviny. Poteší aj možnosť vyklopenia stredovej opierky a vytvorenie veľkého otvoru pre prepravu dlhších predmetov, napríklad lyží (viď foto).
Pozitívne hodnotenie pokračuje aj v dynamickej prezentácii. Agilitou jazdných vlastností a zároveň úrovňou komfortu pruženia nemá podľa nás konkurenciu. K tomu prispieva na vysokej úrovni vyladenie podvozku zvládajúce na vysokej úrovni nároky na obe protichodné vlastnosti. Možno nevyniká v jednotlivom hodnotení jazdných vlastností, napríklad ako Focus agilitou či C4 komfortom pruženia, ale pri zohľadnení celkového jazdného prejavu, teda z pohľadu ovládateľnosti a komfortu, mu patrí prím. Toto konštatovanie platilo v minulosti, teraz to platí taktiež, ale navyše aj pri samostatnom hodnotení samotnej agility či komfortu. Skrátka, VW Golf sa v pohode postaví obom súperom aj v ich najsilnejších disciplínach – Focusu v agilite a ovládateľnosti a C4 v komforte či filtrácií nerovností. Pre úplnú objektivitu však treba povedať, že Focus na úkor komfortu ubral na športovosti a agilite jazdných vlasntostí.
Nový VW Golf Edition má v ponuke štyri benzínové (1,0 TSI 63kW, 1,0TSI81kW, 1,4 TSI 92KW a 1,4 TSI) a tri dieselové pohonné jednotky (1,6 TDI 66kW,1,6TDI 85kW, 2,0TDI 110kW).
My sme na krátke zoznámenie dostali benzínovú verziu 1,4 TSI 92kW. Jeho prejav je pre bežné jazdenie nadmieru dynamický (udávane údaje zrýchlenie z 0-100 km za 9,1 s, max. rýchlosť 204 km/h, hovoria za seba) a pružný max. krútiaci moment 200 Nm je dostupný už od 1400 otáčok a naspadne až pásmo 4000 otáčok.
Pritom sa uskromní, vzhľadom na benzínový typ motora a vykazované jazdné výkony, slušnou spotrebou. Palubný počítač ukazoval pri dynamickejšej jazde 7,5 l/100 km a pri bežnej – mimo mesta – na okreskách hlboko pod 6 litrov/100 km, čo môže dať chrobáka do hláv aj tým, ktorí preferujú úsporenejšie dieselové agregáty. Jeho plus je navyše v porovnaní s dieslom nielen nižšia cena, ale aj tichší a kultivovanejší chod a v zimnom období rýchlejšie zahriatie na prevádzkovú teplotu. Agregát je, skrátka podľa nás, optimálny nielen pre využívanie ako služobného vozidlo s jedným pasažierom – vodičom, ale aj pre viacčlennú posádku. Je skrátka dostatočne silný a aj v členitejších stúpaniach schopný akcelerovať s viacerými osobami v kabíne.
Rezultát na záver znie – VW Golf nezaspal na vavrínoch a aj v modernizovanej podobe opäť ukazuje v celkovom hodnotení „chrbát“ ostatnej konkurencii, aj keď už nie tak citeľne ako v minulosti. Podrobnejšie informácie – namerané spotreby a zrýchlenie, vyrátané prevádzkových nákladov atď., sa dozviete v rámci tradičného testu uverejneného v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest.
Model | Ford Focus | Kia Ceed | Opel Astra | Peugeot 308 | Škoda Octavia | VW Golf |
---|---|---|---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4358 | 4310 | 4370 | 4253 | 4659 | 4351 |
Šírka (mm) | 1823 | 1780 | 1809 | 1804 | 1814 | 1799 |
Výška (mm) | 1484 | 1470 | 1485 | 1457 | 1461 | 1492 |
Rázvor (mm) | 2648 | 2650 | 2662 | 2620 | 2686 | 2620 |
Kufor (l) | 363 | 380 | 370 | 420 | 588 | 380 |
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) | 765 | 794 | 798 | 745 | 836 | 805 |
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) | 895 | 895 | 925 | 935 | 890 | 920 |
Šírka v lakťoch vpredu (mm) | 1460 | 1480 | 1485 | 1484 | 1460 | 1460 |
Šírka v lakťoch vzadu (mm) | 1416 | 1460 | 1440 | 1435 | 1450 | 1430 |