Taký „škaredý“, až je pekný

Nissan Juke je osobitá kombinácia SUV a športového štýlu. Jeho netradičný dizajn sa nemusí páčiť každému – podľa nás je však taký „škaredý“, až je pekný.

Je sympatické, že Nissan nabral odvahu a zaradil takýto extravagantný typ auta do svojej ponuky. Predsa len diktát návratnosti investovaných prostriedkov nepraje uvádzaniu na automobilový trh odvážnejšie stvárneným modelom. Že sa to nakoniec Nissanu zrejme opláca, dokazuje fakt, že Juke je už nejaký ten rôčik v predaji – aktuálne je v ponuke v poradí už druhá verzia, resp. facelift.

Pred dvomi rokmi Nissan Juke absolvoval facelift, ktorý pozmenil tvar nárazníkov, svetlometov (predné viac vystupujú z karosérie, zadné majú inú grafiku), ale iba tak, že vizuálne zásadne nezmenil vzhľad a ponechal stále jeho typickú „žabaciu tvár“. To viacmenej platí aj pre interiér – prístrojového panelu so zakomponovanou obrazovkou navigácie a cúvacou kamerou s vtáčou perspektívou a usporiadania ovládacích prvkov, ukazovateľov – sa facelift na pohlaď dotkol málo. Stále tu taktiež nájdete trošku divný „šilt“ – v tomto prípade prešívaný kožou – zakrývajúci ciferníky a výrazné (žlté) lakovanie výduchov vetrania a stredového tunela.

Posed vpredu je vyššie situovaný a aj v najnižšej polohe sedíte pomerne vysoko, čo nemusí každému vyhovovať, vzadu sa však dá uvelebiť do prekvapujúco pohodlných sedadiel s nízkym posedom. Hendikep je nastupovanie dozadu cez pomerne úzky vstupný otvor – hlavne pasažieri s korpulentnejšími postavami môžu frflať.

Inak, zmeny neostali len na povrchu, ale prebehli aj pod „pokrievkou“, a to vynovením ponuky motorov (viď testovaná pohonná jednotka 1,2 DIG-T 115) a pre verziu 4×2 ponukou väčšieho batožinového priestoru. Ten bol achillovou pätou predfaceliftovej verzie. Pôvodne mal len 251 litrov, po facelifte narástol na aktuálnych slušných 354 litrov objemu. Je hlboký a vybavený dvojitým dnom. Poznamenať však treba, že to platí len pre verziu 4×2, pokiaľ sa rozhodnete pre 4×4, tak sa budete musieť uskromniť stále len s podpriemernou ponukou batožinového priestoru (207 litrov).

Vnútorný priestor ostal rovnaký – na úrovni zodpovedajúcej kompaktom (Ford Focus, Renault Megane…), či už na šírku, výšku alebo v pozdĺžnom smere. Pritom pocitovo by sme interiér hodnotili ako menej vzdušný, s veľkosťou o segment vozidiel nižšie ako spomínaný segment kompaktov. Zato môže relatívne mohutný, do kabíny vystupujúci prístrojový panel, vpredu posádku obopínajúci stredový tunel a hlavne menšie zadné okná so spodnou líniou vytiahnutou smerom nahor. Rozmery však nepustia a Juke aj napriek stiesnenému pocitu radia veľkosťou vnúteného priestoru na úroveň spomínaných kompaktov – len pre porovnanie šírka v lakťoch Nissan Juke vpredu/vzadu 1485 mm/1450 mm, Ford Focus 1460 mm/1418 mm, Renault Megane 1458 mm/1419 mm, Nissan Pulsar 1445 mm/1445 mm, voľnosť pre kolená vzadu Nissan Juke 766 mm, Ford Focus 765 mm, Renault Megane 762 mm, Nissan Pulsar 899 mm. Poznámka – Nissan Pulsar s nadpriemernou voľnosťou pre kolena sa vymyká triede kompaktných vozidiel.

Je fajn, že Juke poskytuje relatívne dostatok miesta (pre 1,75 m vysoké postavy) a odvezie viac batožiny. Ale posudzovať tento typ auta z pohľadu praktickosti je viacmenej irelevantné. Je skrátka takmer isté, že tento typ auta si nekupujú rodiny či ľudia preferujúci praktickú stránku vozidiel, ale skôr extrovertní individualisti, či nekonformné páry túžiace po niečom inom, extravagantnom, aj keď menej praktickom, čo sa vymedzuje z bežnej, šedej záplavy automobilov.

Pritom toto vozidlo ma potenciál osloviť aj ľudí, ktorí ocenia jazdné vlastnosti, resp. ovládateľnosť, či dokonca radosť z jazdy. Je prekvapujúce, že Juke sa v zákrutách síce pomerne dosť nakláňa, ale prejazd zákrutami je nanajvýš stabilný a istý. Vodič má pocit, že má auto jednoducho v rukách – k tomu prispieva aj dobré riadenia a radenie. Tí, ktorí sa radi vyšantia, majú k dispozícii vypnutie stabilizácie a účinnú ručnú brzdu. To sme od Juka vôbec nečakali. Na Nissan Juke si jednoducho treba zvyknúť, resp. nechať si čas na zoznámenia a nehodnotiť vozidlo na prvý pohľad či kontakt.

Pod kapotou pracoval benzínový turbomotor DIG-T 115 s objemom 1197 ccm³ s max. výkonom 85kW/115k, spriahnutý so 6-st. manuálom. Ten, kto preferuje jazdné výkony, zrejme začne ohŕňať nosom, aj napriek tomu, že na rozdiel od tisícdvestoviek DIG-S s kompresorom, používaných v Micre či Note, ide o štvorvalec. Z pohľadu jazdných výkonov však netreba mať obavy. Juke dokáže jazdiť prekvapujúco svižne – samozrejme, hodnotenie platí v intenciách uvedenej pohonnej jednotky. Pre bežné jazdenie spĺňa nároky na dynamiku, je to však, pokiaľ preferujte „sport“, stále také „utlmené“, napr. odozva na stlačenie plyn. pedálu by mohla byť promptnejšia. Pokiaľ chcete od vozidla viac športovosti bez výhrad, tak vsaďte na výkonnejšiu verziu Nissan Juke 1,6 DIG-T 190.

Plusom testovanej motorizácie DIG-T 115 je kultivovaný chod a nízka hladina hluku, a to aj vo vyšších rýchlostiach. Naopak, nedostatkom je, vzhľadom na avizovaných 5,8 litra na 100 km, vyššia spotreba. Reálne rátajte v kombinovanej prevádzke takmer o dva litre viac. My sme počas testu spotrebovali 7,5 litra/100 km. Povedať však treba, že sa dá s ním jazdiť aj úspornejšie – cca 6-7 litrov, ale aj naopak, pri svižnejšej jazde so spotrebou približujúcej sa dvojcifernému číslu – jeho typickou vlastnosťou je totiž vysoká závislosť na štýl jazdy.  

[pdf-embedder url=”http://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2017/01/technicke_udaje_Nissan-Juke-12-DIG-T-4×2.pdf” title=”technicke_udaje_Nissan Juke 1,2 DIG-T 4×2″]

 

NA STIAHNUTIE
Technické info, plusy & mínusy ⇐
Cenník ⇐
PDF verzia testu ⇐

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 6,5/10

Dizajn 7/10
Interiér 6/10
Multimediálny systém 6/10
Kvalita spracovania 7/10
Motor & jazdné vlastnosti 7/10
Spotreba 6/10

 

VIDEO

Reklama