BMW radu 7 púta viacerými  inováciiami. Od štruktúry karosérie Carbon Core a technológie BMW eDrive v troch modeloch BMW iPerformance až ku systémom ovládania gestami a diaľkovo ovládaného parkovania.

Nový 3,0-litrový radový šesťvalec

Teraz pribudla ďalšia technologická novinka: najvýkonnejší radový naftový šesťvalcový motor na svete. Nový 3,0-litrový radový šesťvalec vývojovo vychádza z najnovšej generácie pohonných jednotiek BMW Group. Svoju premiéru absolvuje v modeloch BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive. BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive budú k dispozícii od júla 2016.

Max. výkon novej pohonnej jednotky má hodnotu 294 kW (400 k), krútiaci moment vrcholí hodnotou 760 Nm. Už pri 1000 otáčkach je k dispozícii 450 Nm a maximálna hodnota 760 Nm sa dosahuje v pásme od 2000 do 3000 otáčok. Obrovská dávka neustávajúceho ťahu si vyžiadala optimalizáciu osemstupňovej prevodovky Steptronic tak, aby sa sila agregátu využila čo najefektívnejšie, s energickou reakciou motora na plyn aj vo vysokých rýchlostiach. BMW 750d xDrive aj BMW 750Ld xDrive dosahujú elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h. BMW 750d xDrive zrýchli z 0 na 100 km/h iba 4,6 sekundy (BMW 750Ld xDrive: 4,7 s), čiže o 0,3 sekundy rýchlejšie než predchodca. Podstatnú časť tohto zlepšenia si pripisuje na konto nová podoba viacstupňového prepĺňania, ktorá teraz kombinuje až štyri turbodúchadlá, namiesto predošlých troch. To prináša rýchlejší nárast plniaceho tlaku pri nižších otáčkach a ešte spontánnejšie reakcie motora na pedál akcelerátora už od voľnobehu.

BMW 750d TwinPower Turbo (18)
BMW 750d

Lepšia efektivita: výkon vyšší o 5%, kombinovaná spotreba nižšia o 11%

Nárast výkonu o 14 kW (19 k) – t. j. o 5 percent – a zvýšenie krútiaceho momentu o 20 Nm, kombinuje so znížením priemernej spotreby aj emisií o 11 percent, v porovnaní s modelovým predchodcom. Nové BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive disponujú kombinovanou spotrebou iba 5,7 až 5,9 l/100 km, pri emisiách CO2 len 149 až 154 g/km (hodnoty stanovené na základe testovacieho cyklu EU, môžu sa líšiť v závislosti od použitého rozmeru pneumatík).

Nový naftový motor disponuje množstvom pokrokových technológií, od hlavy valcov až po výfukový trakt. Špecifické detailné riešenia v oblasti tepelnej aj mechanickej záťaže umožnili dosiahnuť vyšší vysoký výkon aj vďaka zvýšeniu maximálneho spaľovacieho tlaku z hodnoty 200 barov predošlého motora na aktuálnych 210 barov.

Podobne ako v prípade predchodcu, aj nový motor má hlavu valcov vyrobenú špeciálnym procesom vysokotlakovej kompresie. Takzvané horúce izostatické lisovanie (Hot Isostatic Pressing, HIP) zabezpečí hliníkovým odliatkom mimoriadnu pevnosť. Spojenie veka hlavného ložiska s hlavou valcov je na princípe konštrukcie s kotevnými skrutkami vrátane centrálnej skrutky pre extra pevnosť. Ďalšími špecialitami sú päťvrstvové tesnenie pod hlavou, povrch valcov pokrytý oblúkovo naneseným povlakom, piesty vyrobené z hliníkovo-kremíkovej zliatiny s opakovane tavenými lemami vybraní, bronzové puzdrá v okách piestnych čapov a centrálne riadené chladenie.

O dodávku paliva sa stará najnovšia generácia priameho vstrekovania nafty common-rail. Piezovstrekovače, ktorých maximálny pracovný tlak bol zvýšený na viac než 2500 barov, zaručia extrémne presné dávkovanie a maximálne jemné rozprášenie paliva. Výsledkom je nárast efektivity a zníženie emisií motora. Technológia spracovania výfukových plynov v BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive obsahuje nielen filter pevných častíc a zásobníkový katalyzátor NOx, umiestnené v spoločnom puzdre blízko motora, ale aj systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR) so vstrekovaním AdBlue.

BMW 750d TwinPower Turbo (15)
BMW 750d

Prevratná nová kapitola: Štyri turbodúchadlá

Efektivita a výkonnosť nového motora sú výrazne ovplyvnené historicky prvým použitím štyroch turbodúchadiel a predovšetkým precíznou koordináciou ich činnosti a zladením s ostatnými komponentmi prepĺňania. Presne ako v prípade predošlého motora, aj tu sa o vysokotlakový režim prepĺňania starajú dve menšie turbodúchadlá v spoločnom puzdre. Pôvodné jedno veľké nízkotlakové turbodúchadlo však bolo nahradené dvoma menšími a tým pádom rýchlejšie reagujúcimi. K tomu sa pridáva najnovšia generácia digitálnej naftovej elektroniky DDE (Digital Diesel Electronics), zodpovedná za manažment motora, vrátane presnej aktivácie a koordinácie jednotlivých turbodúchadiel, pozície vysokotlakových turbín systému variabilnej geometrie, regulácie distribučných kanálov a klapiek, činnosti regulačného ventilu výfukového potrubia, obtokového ventilu a chladenia stlačeného vzduchu.

Obe nízkotlakové turbodúchadlá a jedno z dvoch vysokotlakových turbodúchadiel sú v činnosti takmer neustále. Iba pri prudkej akcelerácii z pokoja systém klapiek a kanálov obíde obe nízkotlakové turbodúchadlá. To umožní rýchlejší nárast plniaceho tlaku. Druhé vysokotlakové turbodúchadlo vstupuje do činnosti pri dosiahnutí približne 2500 otáčok.

BMW 750d TwinPower Turbo
najvýkonnejšia naftová V6 so štyrmi turbodúchadlami a výkonom 294 kW/400 k

Ďalším novým prvkom, na rozdiel od predošlého motora, je recirkulácia výfukových plynov tak pre nízkotlakový, ako aj pre vysokotlakový stupeň prepĺňania. Toto opatrenie zvyšuje účinnosť turbodúchadiel, čiže aj motora ako celku. Pomáha to tiež znížiť emisie oxidov dusíka pri vysokej záťaži. Ku zvýšeniu efektivity agregátu prispel aj nepriamy systém chladenia stlačeného vzduchu s vyššou kapacitou než pri predošlom motore, ako aj dodatočné chladenie pre nízkotlakové turbodúchadlá – prostredníctvom samostatného chladiaceho výmenníkového okruhu s nižšou teplotou, nezávislého od chladenia motora, s elektricky ovládaným čerpadlom chladiacej zmesi.

Reklama