Ford C-MAX prešiel obdobnou modernizáciou ako Focus pred rokom. Výsledok je v súčte obdobný. C-MAX vnímame vizuálne ako vyzretejší a krajší. V interiéri s dotykovou obrazovkou a s redukciou ovládačov nielen modernejší, ale aj praktickejší a vďaka lepšej zvukovej izolácie v kabíne tichší.
Ford C-MAX dostal v rámci aktuálneho faceliftu vizáž prednej masky v štýle ostatných modelov značky Ford. Interiéru, ktorý taktiež doznal modernizáciu, dominuje nová stredová konzola s dotykovou obrazovkou a redukciou ovládačov. Ford na Slovensku uvedené prevedenie ponúka v limitovanej edícii už s dotykovou obrazovkou – pôvodne pri uvedení sa museli zákazníci, pokiaľ sa pre túto „limitovanú výbavu“ rozhodli, uskromniť s malým displejom a ovládanie tlačidlami.
Ford C-MAX má v ponuke v zážihových agregátoch výhradne turbomotory 1,0 EcoBoost 74kW, 1,0 EcoBoost 92kW, 1,0 EcoBoost a 1,5 EcoBoost 110kW. My sme na test dostali verziu s trojvalcom – litrovým benzínovým turbomotorom vo výkonnejšej verzii 1,0 EcoBoost 92kW. Mnohým potencionálnym záujemcom zrejme nebude voňať jeho malý objem a tri valce – z pohľadu jazdných výkonov a kultúry chodu však obava nie je na mieste. Pre bežné jazdenie je 1,0 EcoBoost 92kW (to isté podľa našej skúsenosti platí aj pre 1,0 EcoBoost 74kW) vhodnejší pružnejším charakterom a chuťou do záberu od nižších otáčok (max. krútiaci moment 170Nm pri 1500 otáčkach) ako viaceré atmosférické štvorvalce s väčším objemom, resp. agilitou, je niekde úplne inde ako napríklad atmosféricky agregát 1,6 Ti-VCT 77kW (v ponuke pre Focus) , ktorý je nutné, pokiaľ chce ako tak držať krok s 1,0 EcoBoost, viac vytáčať do vyšších otáčok – čo je sprevádzané vyššou hladinou hluku, vyššou spotrebou (udávaný 1,0 Ecoboost mix 4,8 litrov, 1,6 Ecoboost 6,0 litrov) a potrebou pri podraďovaní častejšieho siahania po radiacej páke.
Inak celkový akusticky komfort, tak ako pri Focuse, patrí k silným stránkam nového modelu C-MAX, do kabíny len v malej miere prechádza hluk a vibrácie od motora (po naštartovaní na voľnobeh napriek trom valcom agregát takmer nepočuť), hluk od podvozku a obtekajúceho vzduchu.
Podvozok vykazuje na Ford nadpriemer komfortu, ale nie tak, aby zasiahol do tradične kladne hodnotenej ovládateľnosti, stability a agility pri prejazde zákrutami. Relatívne mäkšie nastavenie výborne „žehlí“ malé nerovnosti, no pri väčších dierach a priečnych nerovnostiach to nie je najlepšie, čoho negatívnym dôsledkom je prenos rázov do kabíny – po facelifte však výraznejšie potlačený do úzadia. Inak si jazdný prejav budete len a len pochvaľovať.
Najviac nás upútala optimálna pozícia za volantom s tradične dobrým úchytom. Doslova sa uvelebíte a oceníte fakt, že všetko dôležité máte poruke, radiaca páka v krátkom dosahu, ovládače na volante, ukazovatele rýchlosti a otáčok priamo pred očami v zornom poli. Jednoducho, paráda. Sedadlá sú pohodlné, s primeraným vystlaním a výraznejším bočným vedením.
Pozitívny dojem sa ešte znásobil pri hodnotení obsluhy riadenia v pozícii vodiča. C-MAX v tejto disciplíne môže ísť konkurencii stále príkladom. Zosúladenie riadenia, radenia a ovládania pedálov, je bez preháňania obdivuhodné. Vozidlo sa ľahko ovláda, okamžite reaguje na pootočenie volantom, riadenie je pomerne strmé, radenie rýchl. stupňov manuálnej prevodovky príkladne presné po krátkych dráhach a spojka zaberá „mäkko“ a vo veľkom rozsahu.
A ako je to s voľnosťou a veľkosťou vnútorného priestoru? Vyššia karoséria je prehľadnejšia a vzdušnejšia ako v kompaktoch (Focus). Priemerne urastený pasažier má vpredu aj vzadu dostatok miesta vo všetkých smeroch. Pre vyššie postavy (185 cm a viac) však na zadných sedadlách chýba nejaký ten centimeter v oblasti kolien k úplnej spokojnosti.
Vzadu je, bohužiaľ, situácia menej priaznivá, čo je však pre tento typ vozidla obvyklé. Pohodlie cestovania padlo za obeť variabilite, tri sedadlá sú delené a vyberateľné v pomere 40:20:40, teda šírkou neposkytujú jednotlivé sedadlá štandardný komfort cestovania. Avšak musíme poznamenať ešte raz, že aj u ostatných konkurenčných modelov ignorujú komfort cestovania na zadných sedadlách a radšej preferujú možnosť deleného sklápania sedadiel 40:20:40, čo je viacmenej logické, nakoľko na zadných sedadlách v tomto segmente áut väčšinou cestujú deti – a tie sa uskromnia s užšími sedadlami. Paradoxne však chýba možnosť pozdĺžneho posúvania zadných sedadiel.
Pohodliu pre cestujúcich vzadu v modeli C-MAX nepomáha zbytočne výrazné bočné tvarovanie a tvrdšie vystlanie a sedadlá s plochým sedením bez optimálnej opory stehien. Ešte poznámka ohľadom vystlania sedadiel – väčšina modelov má predné a zadné sedadlá rovnako vystlané, čo je však neraz prekážkou pre komfort cestovania. Prečo? Skúste sa previezť s C-MAXom po nekvalitnej vozovke s priečnymi nerovnosťami – typická cesta 1. triedy v okolí Zvolena na predných a zadných sedadlách. Zrazu pocítite rozdiel komfortu cestovania. V pozícii vodiča a spolujazdca váš zadok a chrbát nič nezaznamená, ale cestujúci za vami budú šomrať na nepohodlné sedadlá v dôsledku výraznejšieho vnímania prenosu rázov od kolies. To platilo pre predchodcu, pre aktuálnu testovanú faceliftovu verziu by sme hodnotenie v tejto disciplíne vnímali pozitívnejšie, teda komfortu cestovania na zadných sedadlách.
Inak C-MAX sa radí v rámci segmentu ponukou miesta a veľkosťou kufra k priemeru (Ford C-Max šírka v lakťoch vpredu /vzadu 1466 mm/1475 mm, vzadu priestor pre kolená 752 mm, VW Touran šírka v lakťoch vpredu /vzadu 1480 mm/1475 mm, vzadu priestor pre kolená 780 – 620 mm, Seat Altea XL šírka v lakťoch vpredu/vzadu 1448 mm/1498 mm, vzadu priestor pre kolená 825 – 680 mm, Citroën C4 Picasso šírka v lakťoch vpredu/vzadu 1512 mm/1513 mm, vzadu priestor pre kolená 760 – 630 mm). Batožinový priestor má pravidelný tvar, dobrý prístup a uspokojí väčšiu časť rodinnej klientely. Pre tých, ktorým to stále nestačí, má Ford v talóne ešte ďalšie MPV.
Technické info, ceny, konkurenciu a plusy & mínusy nájdete TU!