DS 5 svojím originálnym exteriérom a interiérom de facto nepripomína nič z konkurenčných modelov.
DS 5 sme podrobili viackrát redakčnému testu. Až doteraz vždy s logom Citroën. Od uvedenia DS línie ako samostatnej značky na jarnom autosalóne v Ženeve už vystupuje DS 5 v modernizovanej verzii výhradne s logom značky DS. Samozrejme, že modernizácia DS 5 neostala len pri tom. Aktuálna DS5 dostala prepracovaniu prednú časť, iné svetlá vpredu aj vzadu a upravený interiér s redukciou tlačidiel na prístrojovom paneli so zavedením novej dotykovej obrazovky. Hodnotenie vzhľadu je vec navýsosť subjektívna, čo je pekné a čo nie, je vec vkusu – tu však môžeme povedať, že facelift novej DS 5 sadol ako uliaty. Predná časť pôsobí vizuálne výraznejšie a dodáva vozidlu o poznanie viac na príťažlivosti – pochvalu dostávajú dizajnéri za novú prednú masku chladiča, tvar svetlometov (xenóny, LED) a efektne pracujúce sekvenčné blinkre – škoda, že len vpredu a nie aj vzadu. Celkovo je predok viac prepracovanejší ako zadok – aj keď je po estetickej stránke v poriadku – predsa len napriek určitým úpravám (nová spodná časť nárazníka, chrómové koncovky…) ostal na pohlaď takmer rovnaký. Apropó, hodnotenie vzhľadu je, ako sme napísali, vec navýšiť subjektívna – je však zrejmé, že v tomto prípade musí potencionálny zákazník disponovať ústretovosťou ku kreativite dizajnérov. Pritom po vzhľadovej stránke, aj napriek extravagantnosti karosérie, má v sebe potenciál, hlavne po prepracovaní jeho prednej časti – facelifte – osloviť aj striedmejších a konzervatívnejších zákazníkov – napríklad nemeckých prémiových vozidiel. To však platí len dovtedy, pokiaľ si nesadne za volant, kde relatívne veľký volant, umiestnenie a tvar ovládačov ako v lietadle a stiesnený pocit s vysokým obopínajúcim stredovým tunelom ako v „tanku“, osloví iba zákazníka, ktorý disponuje ústretovosťou ku takejto kreativite návrhárov. Taktiež nie optimálny výhľad – aj keď predný stĺpik rozdelený na dve časti a cúvacia kamera tento hendikep do istej miery eliminuje, väčší volant a extravagantný dizajn prístrojového panelu, nemusí každému vyhovovať. Popravde povedané, nám to, aj napriek tomu, že uprednostňujeme nemeckú praktickosť a účelovosť, neprekážalo a skôr naopak celková koncepcia kokpitu nám učarovala a ocenili sme odvahu návrhárov a dizajnérov značky DS. Počas celého týždňa, keď si niekto z nás sadol do kabíny, obdivoval odvahu a kreativitu dizajnérov a návrhárov.
Citroën skrátka vždy vybočoval svojim poňatím automobilov z bežného rámca ponuky vozidiel, či už hydropneumatickým pružením alebo samotným poňatím dizajnu a stavby automobilov ako takých. Jeho zrejme najväčšia slabina je, že nedokázal vždy ustáť tvrdý konkurenčný tlak, teda tlak rentability (trh skôr preferuje konvenčné, dizajnovo striedme automobily) a dostáť svojmu jedinečnému poňatiu automobilov. Túto rozpoltenosť, teda splnenie rentability a zachovanie kreativity à la Citroën, do istej miery rieši DS línia so svojimi luxusnejšie poňatými modelmi DS 3, DS 4, DS 5, resp. jej osamostatnenie ako novej značky s ambíciou osloviť solventnejšiu klientelu, a tým konkurovať prémiovým vozidlám. Podľa pozitívnych reakcií okolia – aj tých vo vozidlách nemeckej provincie – na Citroën DS5 je zrejmé, že značka DS má potenciál loviť aj v týchto vodách. Testovaná verzia DS 5 vyzerá nie ako auto, ale ako kus umeleckého diela. V najbohatšej výbave Sportchic v bielom sfarbení s 18“ efektne vynímajúcimi sa zliatinovými kolesami s pneumatikami 245/45 R18, je to skrátka kus krásneho auta, ktoré svojím originálnym e exteriérom a interiérom de facto nepripomína nič z konkurenčných modelov. Na Slovensku je v ponuke len v dieselovej motorizácii – s 1,6 BlueHDi 120 a dvomi dvojlitrami BlueHDi 150 a výkonnejšou BlueHDi 180 EAT6 výhradne dodávanou s automatickou prevodovkou. Práve najvýkonnejšiu verziu BlueHDi 180 EAT6 s max výkonom 180k (133kW)/3750ot.min-1 a s max. krútiacim momentom 400Nm/2000ot.min-1 sme dostali na test. Tu snáď až na relatívne vyššiu spotrebu (mix 6,6 l/100 km) v porovnaní s udávanými 4,4 litrami niet čo kritizovať. Vzhľadom k nadpriemerne výkonnej pohonnej jednotke a pohotovostnej hmotnosti 1650 kg však ide o akceptovateľné hodnoty. Veľkú pochvalu dostáva za odhlučnenie a úctyhodnú pružnosť. To platí aj pre automat, ktorý na rozdiel od robotizovanej prevodovky radí plynule a rýchlo bez zbytočnej straty na promptnosti radenia a výkone. Radosť jazdiť, plynule a promptne sa pohýnať s na križovatkách, či parkovať s potrebou jemnej odozvy na plynový pedál – tento fakt sme ocenili napríklad v porovnaní s konkurenčným dvojspojkovým „automatom“ DSG. V daný týždeň sme mali na test taktiež Octaviu TDI 2.0 TDI 135 kW (184 k) s DSG, ktorý mal od plynulosti rozbiehaní ďaleko – skrátka neraz reagoval na stlačenie plynového pedálu prekvapivo trhane. Pri jazde cez Viedeň a x križovatiek to nebolo nič prijemné.
A ako hodnotíme jazdné vlastnosti DS 5? Popravde, nemáme žiadne výhrady, aj keď nejde o žiadneho preborníka v tejto disciplíne. Snaha o čo najlepšie obstátie v tomto hodnotení je však evidentná, či už pevnou a robustnou karosériou, v tejto verzii použitou viacprvkovou zadnou nápravou, pevnejším nastavením podvozku a pomerne strmým riadením. Výsledkom je dobrá stabilita, vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť dobrá obratnosť vozidla a živá reakcia vozidla na pootočenie volantu. Typických fanúšikov značky Citroën, teda hydropnemumatického pruženia, však odradí len priemerný komfort pruženia prejavujúci sa hlavne na priečnych nerovnostiach, na pozdĺžnom zvlnení vozovky sa však prejaví jeho DNA typickým zhupnutím. Túto poslednú vetu sme napísali pri predošlej verzii, pod čo by sme sa podpísali aj teraz, ale s poznámkou, že vďaka úprave podvozku a novým tlmičom je úroveň jazdného komfortu v porovnaní s predošlou verziou na vyššej úrovni. Plusom je aj veľmi dobré odhlučnenie kabíny od motora, ale aj podvozku, ktoré prispieva ku komfortu cestovania, tak ako pohodlné, rozmerné a dobre tvarované sedadlá (pre vodiča s masážnou funkciou chrbta). Vpredu, aj napriek mohutnému stredovému tunelu, je miesta dostatok aj pre vyššie a objemnejšie postavy, vzadu však môžu mať pre kolená (DS 5 755 mm, Citroën C5 809 mm), resp. hlavu už mierny pocit stiesnenia. Objem kufra nepatrí k rekordérom, ale objem 468 litrov užívaní v pohode stačí. Jeho plusom je veľký otvor v zadných operadlách pre dlhé predmety (napr. lyže) a dobrý prístup, ktorý však do istej mieri limituje vytiahnutá zadná nakladacia hrana kufra.
TECHNICKÉ INFO |
|
CENY |
|
Cena modelu od (€ s DPH) |
26 990 |
Cena testovanej motorizácie od (€ s DPH) |
37 990 |
Cena testovanej verzie (€ s DPH) |
40 340 |
Poistenie Kooperativa a.s. |
|
Havarijné (5% spoluúčasť min. 133€) |
911 |
Povinné zmluvné (so 60% bonusom) |
347 |
Registračný poplatok (€ s DPH) |
787 |
MOTOR |
|
Typ |
vznetový |
Počet valcov/ventilov |
4/16 |
Zdvihový objem (ccm) |
1997 |
Vŕtanie x zdvih (mm) |
85 x 88 |
Stupeň kompresie |
– |
Max. výkon kW(k) ot min-1 |
130(180)/3750 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) |
400/2000 |
Pohon |
predných kolies |
Prevodovka |
6-st. automat |
PODVOZOK |
|
Predná náprava |
pseudo MxPherson |
Zadná náprava |
viacprvková |
Riadenie |
s el. posilňovačom s variabilným účinkom |
Priemer otáčania (m) |
– |
Brzdy vpredu |
kotúčové chladené |
vzadu |
kotúčové |
Pneumatiky |
245/45 R18 |
KAROSÉRIA |
|
Typ karosérie |
hatchback, 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) |
4530 – 1871 – 1539 |
Rázvor (mm) |
2727 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) |
– |
Svetlá výška (mm) |
– |
Objem batožinového priestoru (l) |
468 |
Objem palivovej nádrže (l) |
60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1650 |
Užitočná hmotnosť (kg) |
475 |
Celková hmotnosť (kg) |
2125 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) |
|
Pre cestujúcich vpredu |
|
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla |
980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov |
1515 |
Vnútorná šírka minimum |
– |
Vzdialenosť sedák – strop |
910/1005 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. |
– |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. |
290/375 |
Pre cestujúcich vzadu 2.rad sedadiel |
|
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo |
755 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov |
1500 |
Vnútorná šírka minimum |
– |
Vzdialenosť sedák – strop |
940 |
Vzdialenosť podlaha – sedák |
350 |
Dĺžka predný sedák (mm) |
545 |
Dĺžka zadný sedák (mm) |
490 |
Priestor pre chodidlá vzadu pod pred. sedákmi |
áno |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA |
|
Udávané (výrobca) |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h |
9,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) |
220 |
Spotreba mesto (l/100 km) |
5,1 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) |
4,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) |
4,4 |
Emisie CO2 (kg.km-1) |
114 |
Namerané |
|
Zrýchlenie z 0-100 km/h |
9,1 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) |
4,7 |
Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km) |
6,5 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) |
7,7 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) |
6,6 |
CELKOVÉ NÁKLADY |
|
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) |
|
1. rok pri najazdení 15.000 km |
3575 |
1. rok pri najazdení 30.000 km |
5033 |
2. rok pri najazdení 30.000 km |
6593 |
2. rok pri najazdení 60.000 km |
9839 |
3. rok pri najazdení 45.000 km |
9276 |
3. rok pri najazdení 90.000 km |
14 347 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + strata hodnoty) |
|
1. rok pri najazdení 15.000 km |
15 415 |
1. rok pri najazdení 30.000 km |
18 433 |
2. rok pri najazdení 30.000 km |
22 433 |
2. rok pri najazdení 60.000 km |
22 679 |
3. rok pri najazdení 45.000 km |
27 116 |
3. rok pri najazdení 90.000 km |
34 687 |
Cena PHM, benzín (€/liter) |
1,250 |
Normohodina (€ s DPH) |
24 |
Gar. kontroly (km) |
20 000 km / 1 rok |
Výmena oleja |
20 000 km / 1 rok |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) |
|
Predná kapota |
456 |
Predný blatník |
193 |
Svetlomet. + smerovka |
921 |
Spätné zrkadlo el. |
245 |
Predný nárazník |
456 |
Predný tlmič |
112 |
Predné brzdové platničky |
120 |
ZÁRUKA (roky) |
|
Prehrdzavenie karosérie |
12 |
Lak |
3 |
Na celé auto |
2 |
Trakčná sústava |
5/100 000km |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) |
|
Po 1. roku 30.000 km |
28 500 |
Po 2. roku 60.000 km |
24 500 |
Po 3. roku 90.000 km |
20 000 |
VÝBAVA |
Základná: 6 airbagov, 16″ zliat. disky kolies, automatická dvojzónová klimatizácia, LED-diódové svetlomety, zadný parkovací asistent, dymové zadné okná Príplatková – SPORTCHIC: natáčacie bi-xenony, bezkľučový prístup a štartovanie, el. predné sedadlá, el. bedrová opierka s masážnou funkciou, el. ovládané a vyhrievané predné sedadlá, 18″ zliatinové disky kolies, kožené sedadlá, navigácia, strecha s 3. el. clonami, systém sledovania mŕtveho uhlu, head-up displej (400€) |
KONKURENCIA |
|
Typ auta |
BMW 320d |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 |
140(190)/4000 |
Max.kr. moment (N.m/min) |
400/1750-2500 |
Max. rýchlosť (km/h) |
235 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) |
7,3 |
Prevodovka |
6-st. manuál |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) |
4,9-5,3 |
Batožinový priestor (l) |
480 |
Cena motorizácie od (€) |
37 600,- |
PLUSY |
MÍNUSY |
PLUSY |
|
atraktívny exteriér a interiér |
|
výkonný a nadmieru pružný agregát |
|
pohodlné sedadlá, vzadu optimálny posed |
|
odhlučnenie kabíny |
|
kvalita spracovania a použitých materiálov |
|
robustná konštrukcia |
|
práca automatu |
|
bohatá výbava |
|
MÍNUSY |
|
relatívne vyššia cena testovanej verzie |
|
relatívne výšia pohotovostná hmotnosť vozidla |
|
spotreba výrazne vyššia od udávaných nízkych údajov spotreby |
|
pre vyššie postavy vzadu stiesnený pocit |
|
neprehľadná karoséria (cúvacia kamera tento handicap do určitej mieri eliminuje) |
FOTOGALÉRIA