DS 5 svojím originálnym exteriérom a interiérom de facto nepripomína nič z konkurenčných modelov.

ds5_cover

DS 5 sme podrobili viackrát redakčnému testu. Až doteraz vždy s logom Citroën. Od uvedenia DS línie ako samostatnej značky na jarnom autosalóne v Ženeve už vystupuje DS 5 v modernizovanej verzii výhradne s logom značky DS. Samozrejme, že modernizácia DS 5 neostala len pri tom. Aktuálna DS5 dostala prepracovaniu prednú časť, iné svetlá vpredu aj vzadu a upravený interiér s redukciou tlačidiel na prístrojovom paneli so zavedením novej dotykovej obrazovky. Hodnotenie vzhľadu je vec navýsosť subjektívna, čo je pekné a čo nie, je vec vkusu – tu však môžeme povedať, že facelift novej DS 5 sadol ako uliaty. Predná časť pôsobí vizuálne výraznejšie a dodáva vozidlu o poznanie viac na príťažlivostipochvalu dostávajú dizajnéri za novú prednú masku chladiča, tvar svetlometov (xenóny, LED) a efektne pracujúce sekvenčné blinkre – škoda, že len vpredu a nie aj vzadu. Celkovo je predok viac prepracovanejší ako zadok – aj keď je po estetickej stránke v poriadku – predsa len napriek určitým úpravám (nová spodná časť nárazníka, chrómové koncovky…) ostal na pohlaď takmer rovnaký. Apropó, hodnotenie vzhľadu je, ako sme napísali, vec navýšiť subjektívna – je však zrejmé, že v tomto prípade musí potencionálny zákazník disponovať ústretovosťou ku kreativite dizajnérov. Pritom po vzhľadovej stránke, aj napriek extravagantnosti karosérie, má v sebe potenciál, hlavne po prepracovaní jeho prednej časti – facelifte – osloviť aj striedmejších a konzervatívnejších zákazníkov – napríklad nemeckých prémiových vozidiel. To však platí len dovtedy, pokiaľ si nesadne za volant, kde relatívne veľký volant, umiestnenie a tvar ovládačov ako v lietadle a stiesnený pocit s vysokým obopínajúcim stredovým tunelom ako v „tanku“, osloví iba zákazníka, ktorý disponuje ústretovosťou ku takejto kreativite návrhárov. Taktiež nie optimálny výhľad – aj keď predný stĺpik rozdelený na dve časti a cúvacia kamera tento hendikep do istej miery eliminuje, väčší volant a extravagantný dizajn prístrojového panelu, nemusí každému vyhovovať. Popravde povedané, nám to, aj napriek tomu, že uprednostňujeme nemeckú praktickosť a účelovosť, neprekážalo a skôr naopak celková koncepcia kokpitu nám učarovala a ocenili sme odvahu návrhárov a dizajnérov značky DS. Počas celého týždňa, keď si niekto z nás sadol do kabíny, obdivoval odvahu a kreativitu dizajnérov a návrhárov.

cover_DS5

Citroën skrátka vždy vybočoval svojim poňatím automobilov z bežného rámca ponuky vozidiel, či už hydropneumatickým pružením alebo samotným poňatím dizajnu a stavby automobilov ako takých. Jeho zrejme najväčšia slabina je, že nedokázal vždy ustáť tvrdý konkurenčný tlak, teda tlak rentability (trh skôr preferuje konvenčné, dizajnovo striedme automobily) a dostáť svojmu jedinečnému poňatiu automobilov. Túto rozpoltenosť, teda splnenie rentability a zachovanie kreativity à la Citroën, do istej miery rieši DS línia so svojimi luxusnejšie poňatými modelmi DS 3, DS 4, DS 5, resp. jej osamostatnenie ako novej značky s ambíciou osloviť solventnejšiu klientelu, a tým konkurovať prémiovým vozidlám. Podľa pozitívnych reakcií okolia – aj tých vo vozidlách nemeckej provincie – na Citroën DS5 je zrejmé, že značka DS má potenciál loviť aj v týchto vodách. Testovaná verzia DS 5 vyzerá nie ako auto, ale ako kus umeleckého diela. V najbohatšej výbave Sportchic v bielom sfarbení s 18“ efektne vynímajúcimi sa zliatinovými kolesami s pneumatikami 245/45 R18, je to skrátka kus krásneho auta, ktoré svojím originálnym e exteriérom a interiérom de facto nepripomína nič z konkurenčných modelov. Na Slovensku je v ponuke len v dieselovej motorizácii – s 1,6 BlueHDi 120 a dvomi dvojlitrami BlueHDi 150 a výkonnejšou BlueHDi 180 EAT6 výhradne dodávanou s automatickou prevodovkou. Práve najvýkonnejšiu verziu BlueHDi 180 EAT6 s max výkonom 180k (133kW)/3750ot.min-1 a s max. krútiacim momentom 400Nm/2000ot.min-1 sme dostali na test. Tu snáď až na relatívne vyššiu spotrebu (mix 6,6 l/100 km) v porovnaní s udávanými 4,4 litrami niet čo kritizovať. Vzhľadom k nadpriemerne výkonnej pohonnej jednotke a pohotovostnej hmotnosti 1650 kg  však  ide o akceptovateľné hodnoty. Veľkú pochvalu dostáva za odhlučnenie a úctyhodnú pružnosť. To platí aj pre automat, ktorý na rozdiel od robotizovanej prevodovky radí plynule a rýchlo bez zbytočnej straty na promptnosti radenia a výkone. Radosť jazdiť, plynule a promptne sa  pohýnať s na križovatkách, či parkovať s potrebou jemnej odozvy na plynový pedál – tento fakt sme ocenili napríklad  v porovnaní s konkurenčným dvojspojkovým „automatom“  DSG. V daný týždeň sme mali na test  taktiež Octaviu TDI 2.0 TDI 135 kW (184 k) s DSG, ktorý mal od plynulosti rozbiehaní ďaleko – skrátka neraz reagoval na stlačenie plynového pedálu prekvapivo trhane. Pri jazde cez Viedeň a x križovatiek to nebolo nič prijemné.

DSC_0830

A ako hodnotíme jazdné vlastnosti DS 5? Popravde, nemáme žiadne výhrady, aj keď nejde o žiadneho preborníka v tejto disciplíne. Snaha o čo najlepšie obstátie v tomto hodnotení je však evidentná, či už pevnou a robustnou karosériou, v tejto verzii použitou viacprvkovou zadnou nápravou, pevnejším nastavením podvozku a pomerne strmým riadením. Výsledkom je dobrá stabilita, vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť dobrá obratnosť vozidla a živá reakcia vozidla na pootočenie volantu. Typických fanúšikov značky Citroën, teda hydropnemumatického pruženia, však odradí len priemerný komfort pruženia prejavujúci sa hlavne na priečnych nerovnostiach, na pozdĺžnom zvlnení vozovky sa však prejaví jeho DNA typickým zhupnutím. Túto poslednú vetu sme napísali pri predošlej verzii, pod čo by sme sa podpísali aj teraz, ale s poznámkou, že vďaka úprave podvozku a novým tlmičom je úroveň jazdného komfortu v porovnaní s predošlou verziou na vyššej úrovni. Plusom je aj veľmi dobré odhlučnenie kabíny od motora, ale aj podvozku, ktoré prispieva ku komfortu cestovania, tak ako pohodlné, rozmerné a dobre tvarované sedadlá (pre vodiča s masážnou funkciou chrbta). Vpredu, aj napriek mohutnému stredovému tunelu, je miesta dostatok aj pre vyššie a objemnejšie postavy, vzadu však môžu mať pre kolená (DS 5 755 mm, Citroën C5 809 mm), resp. hlavu už mierny pocit stiesnenia. Objem kufra nepatrí k rekordérom, ale  objem 468 litrov  užívaní v pohode stačí. Jeho plusom je veľký otvor v zadných operadlách pre dlhé predmety (napr. lyže) a dobrý prístup, ktorý však do istej mieri limituje vytiahnutá zadná nakladacia hrana kufra.

 

TECHNICKÉ INFO

CENY

Cena modelu od (€ s DPH)

26 990

Cena testovanej motorizácie od (€ s DPH)

37 990

Cena testovanej verzie (€ s DPH)

40 340

Poistenie Kooperativa a.s.

Havarijné (5% spoluúčasť min. 133€)

911

Povinné zmluvné (so 60% bonusom)

347

Registračný poplatok (€ s DPH)

787

MOTOR

Typ

vznetový

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (ccm)

1997

Vŕtanie x zdvih (mm)

85 x 88

Stupeň kompresie

Max. výkon kW(k) ot min-1

130(180)/3750

Max. krút. moment (Nm/ot min-1)

400/2000

Pohon

predných kolies

Prevodovka

6-st. automat

PODVOZOK

Predná náprava

pseudo MxPherson

Zadná náprava

viacprvková

Riadenie

s el. posilňovačom s variabilným účinkom

Priemer otáčania (m)

Brzdy vpredu

kotúčové chladené

vzadu

kotúčové

Pneumatiky

245/45 R18

KAROSÉRIA

Typ karosérie

hatchback, 5-miestna

Dĺžka – šírka – výška (mm)

4530 – 1871 – 1539

Rázvor (mm)

2727

Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm)

Svetlá výška (mm)

Objem batožinového priestoru (l)

468

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1650

Užitočná hmotnosť (kg)

475

Celková hmotnosť (kg)

2125

VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)

Pre cestujúcich vpredu

Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla

980

Vnútorná šírka v oblasti lakťov

1515

Vnútorná šírka minimum

Vzdialenosť sedák – strop

910/1005

Vzdialenosť sedák – strop min./max.

Vzdialenosť podlaha – sedák min./max.

290/375

Pre cestujúcich vzadu 2.rad sedadiel

Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo

755

Vnútorná šírka v oblasti lakťov

1500

Vnútorná šírka minimum

Vzdialenosť sedák – strop

940

Vzdialenosť podlaha – sedák

350

Dĺžka predný sedák (mm)

545

Dĺžka zadný sedák (mm)

490

Priestor pre chodidlá vzadu pod pred. sedákmi

áno

JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA

Udávané (výrobca)

Zrýchlenie z 0-100 km/h

9,2

Maximálna rýchlosť (km/h)

220

Spotreba mesto (l/100 km)

5,1

Spotreba mimo mesta (l/100 km)

4,1

Kombinovaná spotreba (l/100 km)

4,4

Emisie CO2 (kg.km-1)

114

Namerané

Zrýchlenie z 0-100 km/h

9,1

Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km)

4,7

Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km)

6,5

Spotreba v teste mesto (l/100 km)

7,7

Spotreba v teste priemer (l/100 km)

6,6

CELKOVÉ NÁKLADY

Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)

1. rok pri najazdení 15.000 km

3575

1. rok pri najazdení 30.000 km

5033

2. rok pri najazdení 30.000 km

6593

2. rok pri najazdení 60.000 km

9839

3. rok pri najazdení 45.000 km

9276

3. rok pri najazdení 90.000 km

14 347

So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + strata hodnoty)

1. rok pri najazdení 15.000 km

15 415

1. rok pri najazdení 30.000 km

18 433

2. rok pri najazdení 30.000 km

22 433

2. rok pri najazdení 60.000 km

22 679

3. rok pri najazdení 45.000 km

27 116

3. rok pri najazdení 90.000 km

34 687

Cena PHM, benzín (€/liter)

1,250

Normohodina (€ s DPH)

24

Gar. kontroly (km)

20 000 km / 1 rok

Výmena oleja

20 000 km / 1 rok

CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)

Predná kapota

456

Predný blatník

193

Svetlomet. + smerovka

921

Spätné zrkadlo el.

245

Predný nárazník

456

Predný tlmič

112

Predné brzdové platničky

120

ZÁRUKA (roky)

Prehrdzavenie karosérie

12

Lak

3

Na celé auto

2

Trakčná sústava

5/100 000km

PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   

Po 1. roku 30.000 km

28 500

Po 2. roku 60.000 km

24 500

Po 3. roku 90.000 km

20 000

 

VÝBAVA

Základná: 6 airbagov, 16″ zliat. disky kolies, automatická dvojzónová klimatizácia, LED-diódové svetlomety, zadný parkovací asistent, dymové zadné okná

Príplatková – SPORTCHIC: natáčacie bi-xenony, bezkľučový prístup a štartovanie, el. predné sedadlá, el. bedrová opierka s masážnou funkciou, el. ovládané a vyhrievané predné sedadlá, 18″ zliatinové disky kolies, kožené sedadlá, navigácia, strecha s 3. el. clonami, systém sledovania mŕtveho uhlu, head-up displej (400€)

 

KONKURENCIA

Typ auta

  BMW 320d

Max. výkon kW(k)/ot.min-1

  140(190)/4000

Max.kr. moment (N.m/min)

  400/1750-2500

Max. rýchlosť (km/h)

  235

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

  7,3

Prevodovka

  6-st. manuál

Kombinovaná spotreba (l/100 km)

  4,9-5,3

Batožinový priestor (l)

  480

Cena motorizácie od (€)

 37 600,-

 

PLUSY

MÍNUSY

PLUSY

atraktívny exteriér a interiér

výkonný a nadmieru pružný agregát

pohodlné sedadlá, vzadu optimálny posed

odhlučnenie kabíny

kvalita spracovania a použitých materiálov

robustná konštrukcia

práca automatu

bohatá výbava

MÍNUSY

relatívne vyššia cena testovanej verzie

relatívne výšia pohotovostná hmotnosť vozidla

spotreba výrazne vyššia od udávaných nízkych údajov spotreby

pre vyššie postavy vzadu stiesnený pocit

neprehľadná karoséria (cúvacia kamera tento handicap do určitej mieri eliminuje)

 

FOTOGALÉRIA

Reklama