Z hľadiska vonkajšieho dizajnu ostáva Passat pri zemi a neexperimentuje žiadnymi samoúčelnými dizajnovými výstrelkami, ktoré by mohli ohroziť jeho solídny a vážny výraz.

DSC_0448

Naopak, napriek modernému švihu a sviežim krivkám, je stále príjemne konzervatívny a majiteľov predchádzajúcej generácie neuráža úplne novými tvarmi. Keď sa však zapozeráte do detailov jeho kriviek, objavíte prvky, ktoré sú úplne nové. Jedným z najefektívnejších detailov prednej časti je chrómovaná lišta tiahnúca sa ponad masku chladiča a predné svetlomety. Autu dodáva punc exkluzivity a zároveň ho opticky rozširuje.Rovnako zdržanlivý je Passat B8 aj v interiéri. Tradičná schéma rozmiestnenia ukazovateľov a hlavných ovládačov ostáva nezmenená, všetko je ľahko čitateľné, prehľadné a akurát po ruke a všade okolo je dostatok odkladacích priestorov. Veľmi dobre je na tom však aj z hľadiska vnútorného priestoru, čo je pri limuzínach strednej triedy dôležité najmä na zadných sedadlách. Tu patrí VW Passat voľnosťou pre kolená (880-915 mm) k najlepšie disponovaným modelom vo svojej triede, resp. patrí na samý vrchol, ak samozrejme nerátame rekordéra Superb, ku ktorému sa však poslednou generáciou výrazne priblížil (voľnosť pre kolená vzadu VW Passat 880 mm, Ford Mondeo 810 mm, Mazda 6 838 mm, Hyundai 841 mm, Citroën C5 809 mm, Opel Insignia 810 mm, Mercedes Benz C 765 mm). Poznámka: uvedené hodnoty predstavujú dĺžku od predného po zadné operadlo pri rovnakej polohe predného sedadla. Predné sadadlo je umiestnené od plynového pedálu po prednú stranu operadla v lomenej vzdialenosti 980 mm, t.j. v optimálnej polohe pre vodiča 1,75 m vysokého. K celkovému pohodlia cestovania prispievajú veľmi dobre sedadlá, ktoré vpredu pôsobia o niečo pevnejšie, s výraznejšou oporou – čo je samozrejmé, ale stále s dostatočnou mierou pohodlia a vzadu, na prekvapenie, v sedacej časti príjemne mäkšie vystlanie a zároveň pre dvoch cestujúcich s primeranou bočnou oporu, čo obvykle na zadných sedlách s plochým tvarom nemáte. Jednoducho, musíme pochváliť VW za optimálne riešene sedadla s dlhými sedákmi, optimálnym posedom (ani nie hlboký a ani nie plytký) a vystlaním (vzadu v sedacej časti pohodlnejším – mäkším ako sme na tento model boli zvyknutí), zabezpečujúcim nadpriemerný komfort cestovania.

DSC_0538

Skúšali sme veľmi dobre odhlučnenú verziu 2.0 TDI naladenú na 110 kW (150 k), vybavenú šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Hoci sú k dispozícii aj výkonnejšie naftové verzie, ani pri tejto sme nikdy nemali pocit, že máme výkonu málo. Skôr naopak, záťah a pružnosť agregátu sa nám vzhľadom na udávané papierové výkony zdali až nadpriemerné (veľmi dobre, bez výhrad, spolupracuje s agregátom, čo vždy neplatí pre tento typ prevodoviek – napr. Octavia Scout 2,0 TDI, chaotickejším radením, Octavia 1,8 TSI – výrazne skokovitým rozjazdom na križovatkách). Šokujúce je, v akých nízkych otáčkach dokáže naftový štvorvalec pracovať. A nejde len o to, že tesne nad voľnobežnými otáčkami netrasie celou karosériou, ale dokáže sa tu aj poriadne nadýchnuť a potiahnuť. Najlepšie sa, pochopiteľne, cíti v stredných otáčkach a do sfér nad štvortisícovú hranicu sa púšťať ani nemusí. Ak však treba a pritlačíte plynový pedál až na doraz, prevodovka DSG pustí štvorvalec aj nad spomínaných 4000 otáčok. Motor však poteší, vzhľadom k jazdným výkonom, aj v otázke spotreby. Bežne sa s takto motorizovaným Passatom dá jazdiť bez nejakého obmedzovania 5-6 litrov. Pri 90 km/h 4,8 l/100 km, pri 130 km/h 6,0 l/100 km a v meste 6,5 l/100 km.

DSC_0513 – kópia

V dobrom svetle sa ukázal aj jeho podvozok. Na 17-palcových pneumatikách bol aj na rozbitých slovenských cestách komfortný a relatívne tichý. Čo je však ešte dôležitejšie, za každých okolností si udržal potrebnú stabilitu. Predné aj zadné zavesenie si dokáže poradiť aj s krátkymi priečnymi nerovnosťami a namiesto nadhodenia celej karosérie na nich jemne povolí a prostredníctvom dobre nastavených tlmičov odfiltruje všetko potrebné. V kombinácii s dobre nakalibrovaným riadením je tak vodenie Passatu po rozbitých kľukatých cestách prirodzenou a intuitívnou záležitosťou. Do úzkych sa Passat dostane až pri veľmi dynamickej jazde na dlhých pozdĺžnych vlnách, kedy si jeho pruženie sadne na dorazy, prenesie časť nerovností priamo do karosérie a pohne ťažiskom auta do takej miery, že ho to môže vyhodiť z rovnováhy. Toto sa však deje až pri vyslovene hrubej jazde, ktorá nemá s pôvodným určením tejto manažérskej limuzíny nič spoločné. Ak by sme VW Passat porovnávali s Mondeom a Superbom a mali určiť poradie v tejto disciplíne (komfort, stabilita, ovládateľnosť), tak by sme v komplexnom hodnotení postavili Volfsburgčana na prvé miesto. Pritom Mondeo a Superb patria v tejto disciplíne k tým najlepším a spravili taktiež poriadny kus práce v ústrety zákazníkom optimalizovaním a hľadaním najústretovejšieho vyladenia podvozku. Čo nie je jednoduché, nakoľko preferencie potencionálnych zákazníkov sa môžu meniť tak, ako sa mení móda. Niekto v danom čase preferuje viac komfort, na úkor športovosti, niekto, naopak, viac športovosti na úkor komfortu. Posledný trend badať posuv naladenia podvozkov viac do komfortu, pri snahe o zachovanie ovládateľnosti a stability vozidla. Samozrejme, skĺbiť obe protichodné vlastnosti čím lepšie, resp. do maximálne možnej miery, je výzva pre automobilky ako zasiahnuť čím väčšiu časť potencionálnych zákazníkov. V tomto meraní síl je na tom najlepšie značka BMW – jej podvozky dokážu najlepšie filtrovať rázy od kolies a zároveň poskytnúť vysokú úroveň stability a ovládateľnosti. V tomto segmente, teda mimo prémiových modelov, podľa nás VW. Pokiaľ by ste však neboli spokojní s úrovňou tohto kompromisu, tak má VW v ponuke cenovo nákladnejšie (za príplatok 1029 €) adaptívne pruženie DCC s voliteľným režimom nastavenia Normal/Comfort/Sport.

interier_passat

Samozrejme, všetko je vec chuti a preferencií, pokiaľ sa pre jeden z uvedených vozidiel rozhodnete, tak do doporučujeme ich vyskúšať, nakoľko každý z nich ponúka do určitej miery niečo iné. Podrobnejšie informácie z porovnania uvedených vozidiel prinesieme v rámci porovnávacieho testu Mondeo, Superb a Passat v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest.


TECHNICKÉ PARAMETRE

MOTOR
Typ vznetový, turbo
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1986
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon kW(k) ot min-1 110(150)/3500-4000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 340/1750-3000
Pohon predných kolies
Prevodovka 6-st. automat DSG
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie s elektromechanickým posilňovačom
Priemer otáčania (m) 11,7
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 215/55 R17
KAROSÉRIA
Typ karosérie sedan, 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4767-1832-1456
Rázvor (mm) 2791
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1584-1568
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 586/1152
Objem palivovej nádrže benzín(l) 66
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1501
Užitočná hmotnosť (kg) 614
Celková hmotnosť (kg) 2040
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1530
Vnútorná šírka minimum 1450
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 950/1045
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 310/360
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 880
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1515
Vnútorná šírka minimum 1380
Vzdialenosť sedák – strop 915
Vzdialenosť podlaha – sedák 250
Dĺžka predný sedák 510
Dĺžka zadný sedák 355
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 8,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 218
Spotreba mesto (l/100 km) 5,3
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 4,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,5
Emisie CO2 (kg.km-1) 119
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 8,6
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,7
Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km) 6,3
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,6
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 5,6
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0623


CENY A CELKOVÉ NÁKLADY

CENA MODELU OD (€ s DPH) 20 820
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 24 430
AKCIOVÁ CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 31 895
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) 861
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 364
Registračný poplatok (€) 397
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2676
1. rok pri najazdení 30.000 km 3986
2. rok pri najazdení 30.000 km 5211
2. rok pri najazdení 60.000 km 7941
3. rok pri najazdení 45.000 km 7484
3. rok pri najazdení 90.000 km 11 744
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg. popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 10 071
1. rok pri najazdení 30.000 km 11 381
2. rok pri najazdení 30.000 km 15 606
2. rok pri najazdení 60.000 km 18 336
3. rok pri najazdení 45.000 km 19 379
3. rok pri najazdení 90.000 km 25 139
Cena PHM (€/liter) 1,250
Normohodina AUTONOVO (€ s DPH) 43,20
Gar. kontroly (km) 30 000/2 roky
Výmena oleja 30 000/2 roky
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 458
Predný blatník 217
Svetlomet. + smerovka 718
Spätné zrkadlo el. 252
Predný nárazník 445
Predný tlmič 146
Predné brzdové platničky 146
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 24 500
Po 2. roku 60.000 km 21 500
Po 3. roku 90.000 km 18 500

Výbava Comfortline (+príplatková výbava): Metalíza (639,00 €), automatická 3-zónová klíma (558,00 €), vyhr. pred. sedadlá a ostrek. čelného skla (332,00 €) navigácia (491,00 €), Rádio „Composition Media“ s CD prehrávačom, 6,5“ farebný dotykový displej (300,00 €), „Park Assist“(179,00 €), stmavené sklá od B stĺpika, (388,00 €), 17“ zliat.disky (645,00 €), cúvacia kamera (364,00 €), Bluetooth hands-free mobilné pripojenie „Comfort“, USB a iPod/iPhone konektivita, bezdrôtové spojenie vonkajšej antény (378,00 €), spätné zrkadlá elektricky sklápateľné, s osvetlením okolia vozidla, na strane vodiča automaticky stmievateľné (197,00 €), LED svetlomety, (1072,00 €), rezervné koleso z ľahkých zliatin (250,00 €), predĺžená záruka na 4 roky/max. 80000 km (506,00 €), zimné pneu (450,00 €)


KONKURENCIA

Typ auta Ford Mondeo 2.0 TDCi Škoda Superb 2,0 TDI
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 110(150)/3500 110(150)/3500-4000
Max.kr. moment (N.m/min) 350/2000-2500 340/1750-3000
Max. rýchlosť (km/h) 208 220
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 10,0 8,8
Prevodovka 6-st. automat Powershift 6-st. automat DSG
Komb. spotreba (l/kg 100 km) 4,9 4,2
Batožinový priestor (l) 550 625
Cena motorizácie od (€) 31 180,- 27 390,-

PLUSY & MÍNUSY

PLUSY
+   výkonný a dobre odhluč. agregát 
+   spotreba/výkon
+   spolupráca DSG s agregátom – zladenie prevodovky s motorom 
+   jazdné vlastnosti, resp. vysoká úroveň komfort/ovládateľnosť
+   presné a strmé riadenie 
+   filtrácia aj väčších nerovností, resp. rázov od kolies 
+   nadpriemerná voľnosť pre kolená vzadu 
+   príjemný dizajn exter. a interiéru
+   ergonómia pracoviska vodiča, dostatok odkladacích priestorov
+   plnohodnotná rezerva
MÍNUSY
–   pre tretieho pasažiera vzadu v strede obmedzená voľnosť pre chodidlá v dôsledku stred. tunela
–   vizuálne stredový panel prístrojovej dosky nepôsobí úplne optimálne s veľkou porciou  dekoratívnych obkladov

FOTOGALÉRIA

Reklama