Z hľadiska vonkajšieho dizajnu ostáva Passat pri zemi a neexperimentuje žiadnymi samoúčelnými dizajnovými výstrelkami, ktoré by mohli ohroziť jeho solídny a vážny výraz.
Naopak, napriek modernému švihu a sviežim krivkám, je stále príjemne konzervatívny a majiteľov predchádzajúcej generácie neuráža úplne novými tvarmi. Keď sa však zapozeráte do detailov jeho kriviek, objavíte prvky, ktoré sú úplne nové. Jedným z najefektívnejších detailov prednej časti je chrómovaná lišta tiahnúca sa ponad masku chladiča a predné svetlomety. Autu dodáva punc exkluzivity a zároveň ho opticky rozširuje.Rovnako zdržanlivý je Passat B8 aj v interiéri. Tradičná schéma rozmiestnenia ukazovateľov a hlavných ovládačov ostáva nezmenená, všetko je ľahko čitateľné, prehľadné a akurát po ruke a všade okolo je dostatok odkladacích priestorov. Veľmi dobre je na tom však aj z hľadiska vnútorného priestoru, čo je pri limuzínach strednej triedy dôležité najmä na zadných sedadlách. Tu patrí VW Passat voľnosťou pre kolená (880-915 mm) k najlepšie disponovaným modelom vo svojej triede, resp. patrí na samý vrchol, ak samozrejme nerátame rekordéra Superb, ku ktorému sa však poslednou generáciou výrazne priblížil (voľnosť pre kolená vzadu VW Passat 880 mm, Ford Mondeo 810 mm, Mazda 6 838 mm, Hyundai 841 mm, Citroën C5 809 mm, Opel Insignia 810 mm, Mercedes Benz C 765 mm). Poznámka: uvedené hodnoty predstavujú dĺžku od predného po zadné operadlo pri rovnakej polohe predného sedadla. Predné sadadlo je umiestnené od plynového pedálu po prednú stranu operadla v lomenej vzdialenosti 980 mm, t.j. v optimálnej polohe pre vodiča 1,75 m vysokého. K celkovému pohodlia cestovania prispievajú veľmi dobre sedadlá, ktoré vpredu pôsobia o niečo pevnejšie, s výraznejšou oporou – čo je samozrejmé, ale stále s dostatočnou mierou pohodlia a vzadu, na prekvapenie, v sedacej časti príjemne mäkšie vystlanie a zároveň pre dvoch cestujúcich s primeranou bočnou oporu, čo obvykle na zadných sedlách s plochým tvarom nemáte. Jednoducho, musíme pochváliť VW za optimálne riešene sedadla s dlhými sedákmi, optimálnym posedom (ani nie hlboký a ani nie plytký) a vystlaním (vzadu v sedacej časti pohodlnejším – mäkším ako sme na tento model boli zvyknutí), zabezpečujúcim nadpriemerný komfort cestovania.
Skúšali sme veľmi dobre odhlučnenú verziu 2.0 TDI naladenú na 110 kW (150 k), vybavenú šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Hoci sú k dispozícii aj výkonnejšie naftové verzie, ani pri tejto sme nikdy nemali pocit, že máme výkonu málo. Skôr naopak, záťah a pružnosť agregátu sa nám vzhľadom na udávané papierové výkony zdali až nadpriemerné (veľmi dobre, bez výhrad, spolupracuje s agregátom, čo vždy neplatí pre tento typ prevodoviek – napr. Octavia Scout 2,0 TDI, chaotickejším radením, Octavia 1,8 TSI – výrazne skokovitým rozjazdom na križovatkách). Šokujúce je, v akých nízkych otáčkach dokáže naftový štvorvalec pracovať. A nejde len o to, že tesne nad voľnobežnými otáčkami netrasie celou karosériou, ale dokáže sa tu aj poriadne nadýchnuť a potiahnuť. Najlepšie sa, pochopiteľne, cíti v stredných otáčkach a do sfér nad štvortisícovú hranicu sa púšťať ani nemusí. Ak však treba a pritlačíte plynový pedál až na doraz, prevodovka DSG pustí štvorvalec aj nad spomínaných 4000 otáčok. Motor však poteší, vzhľadom k jazdným výkonom, aj v otázke spotreby. Bežne sa s takto motorizovaným Passatom dá jazdiť bez nejakého obmedzovania 5-6 litrov. Pri 90 km/h 4,8 l/100 km, pri 130 km/h 6,0 l/100 km a v meste 6,5 l/100 km.
V dobrom svetle sa ukázal aj jeho podvozok. Na 17-palcových pneumatikách bol aj na rozbitých slovenských cestách komfortný a relatívne tichý. Čo je však ešte dôležitejšie, za každých okolností si udržal potrebnú stabilitu. Predné aj zadné zavesenie si dokáže poradiť aj s krátkymi priečnymi nerovnosťami a namiesto nadhodenia celej karosérie na nich jemne povolí a prostredníctvom dobre nastavených tlmičov odfiltruje všetko potrebné. V kombinácii s dobre nakalibrovaným riadením je tak vodenie Passatu po rozbitých kľukatých cestách prirodzenou a intuitívnou záležitosťou. Do úzkych sa Passat dostane až pri veľmi dynamickej jazde na dlhých pozdĺžnych vlnách, kedy si jeho pruženie sadne na dorazy, prenesie časť nerovností priamo do karosérie a pohne ťažiskom auta do takej miery, že ho to môže vyhodiť z rovnováhy. Toto sa však deje až pri vyslovene hrubej jazde, ktorá nemá s pôvodným určením tejto manažérskej limuzíny nič spoločné. Ak by sme VW Passat porovnávali s Mondeom a Superbom a mali určiť poradie v tejto disciplíne (komfort, stabilita, ovládateľnosť), tak by sme v komplexnom hodnotení postavili Volfsburgčana na prvé miesto. Pritom Mondeo a Superb patria v tejto disciplíne k tým najlepším a spravili taktiež poriadny kus práce v ústrety zákazníkom optimalizovaním a hľadaním najústretovejšieho vyladenia podvozku. Čo nie je jednoduché, nakoľko preferencie potencionálnych zákazníkov sa môžu meniť tak, ako sa mení móda. Niekto v danom čase preferuje viac komfort, na úkor športovosti, niekto, naopak, viac športovosti na úkor komfortu. Posledný trend badať posuv naladenia podvozkov viac do komfortu, pri snahe o zachovanie ovládateľnosti a stability vozidla. Samozrejme, skĺbiť obe protichodné vlastnosti čím lepšie, resp. do maximálne možnej miery, je výzva pre automobilky ako zasiahnuť čím väčšiu časť potencionálnych zákazníkov. V tomto meraní síl je na tom najlepšie značka BMW – jej podvozky dokážu najlepšie filtrovať rázy od kolies a zároveň poskytnúť vysokú úroveň stability a ovládateľnosti. V tomto segmente, teda mimo prémiových modelov, podľa nás VW. Pokiaľ by ste však neboli spokojní s úrovňou tohto kompromisu, tak má VW v ponuke cenovo nákladnejšie (za príplatok 1029 €) adaptívne pruženie DCC s voliteľným režimom nastavenia Normal/Comfort/Sport.
Samozrejme, všetko je vec chuti a preferencií, pokiaľ sa pre jeden z uvedených vozidiel rozhodnete, tak do doporučujeme ich vyskúšať, nakoľko každý z nich ponúka do určitej miery niečo iné. Podrobnejšie informácie z porovnania uvedených vozidiel prinesieme v rámci porovnávacieho testu Mondeo, Superb a Passat v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest.
TECHNICKÉ PARAMETRE
MOTOR | |
Typ | vznetový, turbo |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1986 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Stupeň kompresie | – |
Max. výkon kW(k) ot min-1 | 110(150)/3500-4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) | 340/1750-3000 |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka | 6-st. automat DSG |
PODVOZOK | |
Predná náprava | McPherson |
Zadná náprava | viacprvková |
Riadenie | s elektromechanickým posilňovačom |
Priemer otáčania (m) | 11,7 |
Brzdy vpredu | kotúčové chladené |
vzadu | kotúčové |
Pneumatiky | 215/55 R17 |
KAROSÉRIA | |
Typ karosérie | sedan, 5-miestna |
Dĺžka – šírka – výška (mm) | 4767-1832-1456 |
Rázvor (mm) | 2791 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1584-1568 |
Svetlá výška (mm) | – |
Objem batož. priestoru (l) | 586/1152 |
Objem palivovej nádrže benzín(l) | 66 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1501 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 614 |
Celková hmotnosť (kg) | 2040 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu | |
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla | 980 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1530 |
Vnútorná šírka minimum | 1450 |
Vzdialenosť sedák – strop min./max. | 950/1045 |
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. | 310/360 |
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel | |
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo | 880 |
Vnútorná šírka v oblasti lakťov | 1515 |
Vnútorná šírka minimum | 1380 |
Vzdialenosť sedák – strop | 915 |
Vzdialenosť podlaha – sedák | 250 |
Dĺžka predný sedák | 510 |
Dĺžka zadný sedák | 355 |
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: | ÁNO |
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA | |
Udávané (výrobca) | |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 8,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 218 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 5,3 |
Spotreba mimo mesta (l/100 km) | 4,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,5 |
Emisie CO2 (kg.km-1) | 119 |
Namerané | |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h | 8,6 |
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) | 4,7 |
Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km) | 6,3 |
Spotreba v teste mesto (l/100 km) | 6,6 |
Spotreba v teste priemer (l/100 km) | 5,6 |
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m) | – |
CENY A CELKOVÉ NÁKLADY
CENA MODELU OD (€ s DPH) | 20 820 |
CENA VERZIE OD (€ s DPH) | 24 430 |
AKCIOVÁ CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) | 31 895 |
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s. | |
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) | 861 |
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) | 364 |
Registračný poplatok (€) | 397 |
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 2676 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 3986 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 5211 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 7941 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 7484 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 11 744 |
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg. popl. + strata hodnoty) | |
1. rok pri najazdení 15.000 km | 10 071 |
1. rok pri najazdení 30.000 km | 11 381 |
2. rok pri najazdení 30.000 km | 15 606 |
2. rok pri najazdení 60.000 km | 18 336 |
3. rok pri najazdení 45.000 km | 19 379 |
3. rok pri najazdení 90.000 km | 25 139 |
Cena PHM (€/liter) | 1,250 |
Normohodina AUTONOVO (€ s DPH) | 43,20 |
Gar. kontroly (km) | 30 000/2 roky |
Výmena oleja | 30 000/2 roky |
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH) | |
Predná kapota | 458 |
Predný blatník | 217 |
Svetlomet. + smerovka | 718 |
Spätné zrkadlo el. | 252 |
Predný nárazník | 445 |
Predný tlmič | 146 |
Predné brzdové platničky | 146 |
ZÁRUKA (roky) | |
Prehrdzavenie karosérie | 12 |
Lak | 3 |
Na celé auto | 2 |
Motor a mechanické časti | 2 |
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH) | |
Po 1. roku 30.000 km | 24 500 |
Po 2. roku 60.000 km | 21 500 |
Po 3. roku 90.000 km | 18 500 |
Výbava Comfortline (+príplatková výbava): Metalíza (639,00 €), automatická 3-zónová klíma (558,00 €), vyhr. pred. sedadlá a ostrek. čelného skla (332,00 €) navigácia (491,00 €), Rádio „Composition Media“ s CD prehrávačom, 6,5“ farebný dotykový displej (300,00 €), „Park Assist“(179,00 €), stmavené sklá od B stĺpika, (388,00 €), 17“ zliat.disky (645,00 €), cúvacia kamera (364,00 €), Bluetooth hands-free mobilné pripojenie „Comfort“, USB a iPod/iPhone konektivita, bezdrôtové spojenie vonkajšej antény (378,00 €), spätné zrkadlá elektricky sklápateľné, s osvetlením okolia vozidla, na strane vodiča automaticky stmievateľné (197,00 €), LED svetlomety, (1072,00 €), rezervné koleso z ľahkých zliatin (250,00 €), predĺžená záruka na 4 roky/max. 80000 km (506,00 €), zimné pneu (450,00 €)
KONKURENCIA
Typ auta | Ford Mondeo 2.0 TDCi | Škoda Superb 2,0 TDI |
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 | 110(150)/3500 | 110(150)/3500-4000 |
Max.kr. moment (N.m/min) | 350/2000-2500 | 340/1750-3000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 208 | 220 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 10,0 | 8,8 |
Prevodovka | 6-st. automat Powershift | 6-st. automat DSG |
Komb. spotreba (l/kg 100 km) | 4,9 | 4,2 |
Batožinový priestor (l) | 550 | 625 |
Cena motorizácie od (€) | 31 180,- | 27 390,- |
PLUSY & MÍNUSY
PLUSY |
+ výkonný a dobre odhluč. agregát |
+ spotreba/výkon |
+ spolupráca DSG s agregátom – zladenie prevodovky s motorom |
+ jazdné vlastnosti, resp. vysoká úroveň komfort/ovládateľnosť |
+ presné a strmé riadenie |
+ filtrácia aj väčších nerovností, resp. rázov od kolies |
+ nadpriemerná voľnosť pre kolená vzadu |
+ príjemný dizajn exter. a interiéru |
+ ergonómia pracoviska vodiča, dostatok odkladacích priestorov |
+ plnohodnotná rezerva |
MÍNUSY |
– pre tretieho pasažiera vzadu v strede obmedzená voľnosť pre chodidlá v dôsledku stred. tunela |
– vizuálne stredový panel prístrojovej dosky nepôsobí úplne optimálne s veľkou porciou dekoratívnych obkladov |