V atraktívnom prostredí talianskeho Toskánska sme mali možnosť vyskúšať novú vlajkovú loď značky Škoda – model Superb.

DSC_0022

Na prvý pohlaď, resp. kontakt je jasné, že nový Superb je produkt prezentujúci nemecký prístup, či už striedmym vzhľadom – bez dizajnových výstrelkov, aj keď pri podrobnejšom opakovanom prezeraní prekvapí prevzatých viacero kreácií s extravagantného konceptu Vision C, ale vizuálne veľmi príťažlivým a moderným (v porovnaní s predchodcom pôsobí kompaktnejšie aj napriek dlhšej karosérie vďaka širšej stavbe a kratším previsom pred prednou nápravou), alebo robustnosťou, kvalitným spracovaním a samotným jazdným prejavom. Plusom novej generácie Škoda Superb je nárast rozmerov, hlavne v prospech širšej karosérie (+47mm), z čoho ťaží širší vnútorný priestor a väčší objem kufra (+25litrov). Komfort cestovania už nie je limitovaný užším vnútorným interiérom a podpriemerne širokými sedákmi (vpredu) tak ako pri predošlej generácii. Skrátka komfort a pohodlie cestovania vpredu a vzadu je bez výhrad. V pozícii vodiča, podľa očakávania (typické pre Škodu a ostatné modely VW Group) oceníte príkladnú ergonómiu, prehľadné umiestnenie ovládačov, jasne čitateľné ukazovatele a veľkú 8“ dotykovú obrazovku (štandardne až od úrovni výbavy Style). Niektorým prieberčivejším potencionálnym zákazníkom však môže vadiť až príliš veľká podobnosť s menšou Octaviou. Poďme však k dynamickej prezentácii, resp. k jazdným dojmom z prvých kilometrov.

DSC_0021

Nový Superb príjemne prekvapil jazdnými vlastnosťami – t.j. ľahkým ovládaním a na daný typ vysokou mierou obratnosti a pri vyhýbacích manévroch veľmi dobrou stabilitou. Skrátka s novým Superbom sa jazdí v zákrutách takmer ako s autom rozmerovo o triedu menším. Pocitovo sme v nevnímali v takej miere jeho väčšie rozmery a hmotnosť ako napríklad pri Mondeu, naopak nastavenie podvozku na menej kvalitnej ceste (prekvapujúco majú Taliani v okolí Florencie rovnako „kvalitné“ cesty ako my na Slovensku) filtruje malé nerovnosti o niečo menej suveréne ako Mondeo, stále však tak, že posádku neotravuje prenosom rázov od kolies do kabíny. To platí však pre klasické tlmiče, s adaptívnymi tlmičmi v režime Comfort sa však podľa slov kolegov novinárov (my sme mali verzie bez adaptívnych tlmičov) výrazne mení charakter podvozku v prospech komfortu a excelentnej absorpcii malých nerovností. Nový Superb má v ponuke širokú paletu pohonných jednotiek. Počas krátkeho zoznámenia sme však stihli vyskúšať len dve motorizácie – turbobenzín 1.4 TSI ACT 110kW a základný turbodiesel 1.6 TDI 88 kW spriahnuté so 6-st. manuál. prevodovkami. Obe vozidla poskytujú veľmi dobré odhlučnenie kabíny od motora a pre bežné jazdenie dostatočnú mieru dynamiky. Pri predbiehaní na kľukatých a neprehľadných vedľajších cestách Toskánska sme však museli rátať pri predbiehaní s relatívne veľkou časovou rezervou – prekvapujúco to platí aj pre výkonnejší benzínový agregát 1,4 TSI ACT, od ktorého sme očakávali viac pružnosti, pri letmom zrýchlení výraznejší agresívnejší nástup a prejav turba a väčšiu ochotu reagovať na stlačenie plynového pedálu. Stručne povedané 1,4 TSI ACT pôsobil na daný výkon utlmene jeho až príliš plynulým nástupom, pripomínajúcim skôr atmosférický agregát ako turbomotor (len pre porovnanie napríklad Mondeo v základnej motorizácii s pohonnou jednotkou 1.5 EcoBoost 118 kW vykazoval pri rozbiehaní a letmej akcelerácie citeľne viac života a chuti do zrýchľovania).

DSC_0025

Dlhšie prevody 6-st. manuálnej prevodovky síce nepridávali 1,4 TSI ACT na dynamike, ale spolu s vypínateľným systémom dvoch valcov majú vplyv na hospodárnejšiu prevádzku. Nový Superb 1,4 TSI ACT prijemne prekvapil nízkou spotrebou – mix po absolvovaní cca 100km kľukatých toskánskych vidieckych cestách ukázal na palubnom počítači 5,8l/100km, čo je veľmi slušná hodnota, dokonca výrazne nezaostávajúca za tradične úpornejším dieselovým agregátom (1,6 TDI mix na pal. počítači 5,0l/100km) Po krátkom zoznámení môžeme konštatovať, že Nový Superb tretej generácie pôsobí komplexne veľmi dobre – je vysoko pravdepodobné, že vďaka atraktívnemu vzhľadu á la Audi, technike VW Grop, nadpriemernému, v pozdĺžnom smere vzadu kráľovskému vnútornému a batožinovému priestoru, a výhodnej cenovej politike značky Škoda bude patriť k predajným hitom. Nový Superb je v ponuke od 21 290€ (1.4 TSI 92 kW), resp. od 23 790€ (1,6 TDI 88kW). S agregátmi 1.4 TSI ACT (110kW) a 1,6 TDI 88kW, ktoré sme mali možnosť vyskúšať, presviedča dobrým odhlučnením, nízkou spotrebou – prekvapujúco aj s benzínovom 1,4 TSI a pri bežnom jazdení dostatočnou dynamikou. O nejakej dravosti však nemôže byť ani reči – na to má v ponuke Superb výkonnejšie agregáty 1,8 TSI a 2,0 TDI. Podrobnejšie informácie o novom modely Škoda Superb, resp. ďalších motorizáciách sa dozviete v rámci tradičného testu v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest.


ROZMERY

Model Superb „Nový“ Superb „Starý“
Dĺžka (mm) 4861 4833
Šírka (mm) 1864 1817
Výška (mm) 1468 1462
Rázvor (mm) 2841 2761
Kufor (l) 625 595

VIDEO

 

FOTOGALÉRIA

Reklama