DS 9 je luxusný sedan francúzskej automobilky DS Automobiles, ktorý bol predstavený v roku 2021. Postavený je na modulárnej platforme EMP2 skupiny PSA.
Elegantný exteriér
DS 9 má moderný a elegantný dizajn s poriadnou dávkou francúzskeho šarmu, ktorý spája luxus a dynamiku. Predná časť auta disponuje charakteristickou maskou chladiča s emblémom DS, LED svetlometmi a svetlami s denným svietením. Pri pohľade z boku DS 9 púta pozornosť dlhou kapotou a elegantnými líniami. Silueta pripomínajúca kupé, 20-palcové zliatinové disky kolies s atraktívnym dizajnom a kľučky zapustené vo dverách podčiarkujú jeho výnimočne príťažlivý vzhľad. Vzadu zasa zaujmú štíhle LED svetlá a športový difúzor.
Možno až na niekoľký pohľad sa ukáže odkaz na francúzsku automobilovú históriu vo forme šable umiestnenej uprostred kapoty a pozičných svetiel oranžovej farby v zadnom stĺpiku.
Luxusný interiér
Interiér auta DS 9 je veľmi luxusný. Testovaná špecifikácia využíva v rámci čalúnenia kožu doplnenú o Alcantaru v takej miere, že ju nájdete takmer všade. Kožu nájdete nielen na sedadlách, na palubnej doske, mimochodom zaujímavo minimalisticky tvarovanej, stredovej konzole alebo volantu, ale ďalej na výplniach dverí, vrátane madiel. Aj týmto vyjadruje DS 9 ambíciu konkurovať luxusom prémiovým značkám. To platí aj pre vynikajúce odhlučnenie kabíny.
Čo však robí šrámy na výnimočnosti a luxuse tohto automobilu je, že od „ bežného“ Peugeotu 508 prebral DS 9 nielen páčky pod volantom, ale aj dva 12-palcové displeje (12-palcový digitálny prístrojový štít a 12-palcový dotykový displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay a Android Auto) s ich neprehľadnou štruktúrou menu a príliš hravým znázornením. Najprv sa totiž objaví rotujúci hranol a potom požadovaná informácia. Je to možno efektné, ale nie efektívne.
K ovládaniu funkcií slúži nielen dotyková 12“ obrazovka infotainmentu umiestnená na stredovej konzole, ale aj samostatná lišta s dotykovými plôškami umiestnená pod ňou s rýchlym prístupom do menu. Čo je praktické. No, napríklad klimatizáciu si podrobne nastavíte alebo vyhrievanie sedadiel zapnete len cez centrálny 12“ displej.
Elektricky ovládané okná a zámky dverí sú umiestnené na stredovej konzole. Je to netradičné, ale da sa nato zvyknúť. Zaujímavým prvkom sú analógové hodiny a lamely vetracích otvorov vyklápajúce sa z prístrojovej dosky po naštartovaní motora, ktoré majú podčiarknuť luxusnú atmosféru. Na nás ale pôsobili naopak, skôr lacno. A dojem nevylepšil ani zvuk sprevádzajúci ich zaklopenie po vypnutí motora.
DS 9 je na dĺžku kus auta
DS 9 je na dĺžku kus auta. V podstate je rovnako dlhé ako Mercedes-Benz triedy E 4935 mm. DS 9 má dĺžku 4 934 mm a rázvor náprav 2 895 mm, čo poskytuje veľkorysý priestor pre posádku a cestovanie na dlhé vzdialenosti. Vpredu aj vzadu je dostatok miesta pre nohy a ramená. V dôsledku klesajúcej zadnej línie strechy môže byť však priestor na zadných sedadlách trochu obmedzený pre vyšších cestujúcich ( cca nad 1,85m vysokej postavy).
Zásadný vplyv na pocit komfortu a luxusu majú sedadlá potiahnuté kožou, ktoré si zaslúžia veľkú pochvalu. Sú rozmerné a nadmieru pohodlné, na želanie môžu byť vybavené nielen vyhrievaním, ale aj ventiláciou a masážnou funkciou (aj vzadu čo nie je ani v tejto triede samozrejmosťou).
Plug-in hybrid
DS 9 má v ponuke tri pohonné jednotky: jednu klasická benzínovú (165kW/225k) a dve plug-in hybridné (250k a 360k). My sme mali na test výkonnejší plug-in hybrid DS E-Tense 4×4, ktorý pozostáva z 1,6-litrového turbobenzínového motora s výkonom 147kW/200k a dvoch elektromotorov. Ten prvý (s výkonom 81 kW/166 Nm) je súčasťou osemstupňového automatu, druhý sa nachádza na zadnej náprave a pridáva ďalších 83 kW a 166 Nm. Celkovo poskytujú všetky tri motory výkon 360 koní a max. krútiaci moment 520Nm, ktorý sa prenáša na všetky štyri kolesa.
Tieto výkonové parametre umožňuje DS 9 Rivoli+ E-Tense 360 4×4 dosiahnuť z 0km/h rýchlosť 100 km/h za menej ako 6 sekúnd, čo je vynikajúca hodnota pre luxusný sedan.
V elektrickom režime je DS 9 vo svojom živle
Ak jazdíte čisto na elektrinu (možné max do rýchlosti 120km/h) tak testovacie auto vďaka elektromotorom (ohromujúcemu krútiacemu momentu) reaguje veľmi spontánne keď zošliapnete plynový pedál. V elektrickom režime sa DS 9 cíti ako ryba vo vode. Doslova sa po ceste kĺže jemne a mimoriadne ticho, k čomu prispievajú aj okná s dvojitým zasklením. Hluk zostáva vonku – ako sa na luxusnú limuzínu patrí. V podstate to platí aj v prípade, ak ide o benzínový motor. No len dovtedy pokiaľ budete pri akcelerácii opatrní a nepožadovať od motora maximálny výkon. Pretože ak sa benzínový motor vytočí do vyšších otáčok tak dáva výraznejšie o sebe vedieť. Pritom v tomto režime má aj pomalšiu akceleráciu, z 0-100km/h zrýchli za 8,7 sekundy.
Spotreba 4,5 l/100km a 9,0kWh
Podľa oficiálnych údajov výrobcu DS Automobiles, DS 9 Rivoli+ E-Tense 360 4×4 má kombinovanú spotrebu paliva 1,5 litra na 100 km a kombinovanú emisiu CO2 35 g/km (podľa WLTP). V praxi rátajte s vyššou spotrebou, my sme v kombinovanej prevádzke mali 4,5 l/100km. Udávaný dojazd čisto na elektrinu 59 km nám vychádzal pri mestskej premávke cca 45 km, t.j. cca 9,0 kWh na 100km. Samozrejme pokiaľ vyjdete mimo mesta na okresky alebo na diaľnicu tak tento údaj ide ešte dole až k 25-30 kilometrom. Taktiež rátajte, že pri vybitej batérií priemerná spotreba narastie podľa štýlu jazdy až na 7-10 litrov/100km.
Inak DS 9 pri nabitej batérii pracuje s benzínovým a elektrickým pohonom veľmi dobre a na dlhších cestách vďaka tomu dokáže ušetriť množstvo paliva. V takých podmienkach dokáže vozidlo ísť aj pod 6 litrov/100 km. Z tohto pohľadu ja zrejmé, že oproti sedanom s klasickými benzínovým motormi dokáže jazdiť s nižšou spotrebou.
Čo však nepoteší je doba nabíjania akumulátora, ktorá nám v praxi trvala aj dve hodiny. Pokiaľ však auto budete nabíjať doma cez bežnú zásuvku počas noci, t.j. cca 8 hodín tak dobu nabíjania nebudete riešiť.
Jazdné vlastnosti
DS 9 má veľmi dobré jazdné vlastnosti, je pohodlný a zároveň dobre ovládateľný. DS 9 je totiž vybavený takzvaným DS Active Scan Suspension, ktorý „skenuje“ vozovku a podľa cestných podmienok prispôsobí činnosť adaptívneho odpruženia. K dispozícii sú taktiež rôzne jazdné režimy: Comfort, Eco, Sport a Hybrid, ktoré umožňujú nastaviť DS 9 podľa vodičových preferencií.
Takto disponované auto zvláda bez problémov ostrejšiu jazdu zákrutami či agresívnejšie zrýchlenia, a zároveň dokáže poskytovať posádke vysokú mieru komfortu. A to aj pri 20“ kolesách, ktoré sa vyrovnali bez problémov s nerovnosťami na cestách.
Kufor DS 9 má objem 510 litrov, čo je dostatok priestoru pre bežné nákupy alebo cestovanie na dovolenku. V prípade potreby sa dá objem zvýšiť sklápaním zadných sedadiel. Vysoký prah a malý nakladací otvor sťažujú nakladanie. DS 9 je tiež vybavený rôznymi úložnými priestormi v interiéri, vrátane priestoru pod podlahou kufra a skrinkou pod predným sedadlom.
Výbava
DS 9 je vybavený množstvom bezpečnostných a asistenčných systémov, ako napríklad adaptívny tempomat, asistent parkovania, či asistent na udržanie jazdného pruhu, ktoré fungovali bez výhrad. Taktiež sú v ponuke za príplatok matrix-LED svetlomety, ktoré však testovaný model nemal. S čim sa však mohol pochváliť bolo nočné videnie. Je to pomôcka, ktorá v praxi dokáže ukázať prípadného chodca alebo cyklistu, prípadne zver na okraji vozovky skôr ako samotne svetlá.
DS 9 v porovnaní s konkurenciou?
Možno hlavným konkurentom je VW Arteon e-Hybrid. V porovnaní s ním vyhráva francúzsky model DS 9 v kvalite použitých materiálov a povrchových úprav v interiéri. Je tiež tichší a pohodlnejší a jediná jasná výhoda Nemca je vo väčšej praktickosti, ktorú poskytujú jeho zadné vyklápajúce sa kufrové dvere a samozrejme v našich ( a zrejme nielen u nás) končinách lepší imidž nemeckých značiek, vrátane VW.
Toto konštatovanie platí ešte viac, ak by sme DS 9 porovnávali s prémiovou značkou, s BMW radu 4 Gran Coupé. Hlavnou výhodou BMW radu 4 Gran Coupé sú taktiež oproti DS 9 opäť pre nakladanie batožiny praktickejšie zadné kufrové výklopné dvere a pri porovnateľnom komforte o niečo dynamickejší podvozok. Inak kvalitou spracovania a použitých materiálov a komfortom cestovania si DS 9 nezadá za prémiovou konkurenciou.
Záver
V mnohých ohľadoch je luxusný model DS 9 tým, čím chce byť: prémiový. Aby si však naozaj zahral v prvej lige a nevypadol z nej potrebuje ešte niečo navyše,… priazeň publika!
Text+foto: Lukáš Vajda