Vrcholné prevedenie modelovej rady iX, model iX M60, sa od ostatných verzii iX bez označenia M po vizuálnej stránke líši len v detailoch.

Jedinými rozdielmi sú: označenie M60 na dverách batožinového priestoru, 22-palcové zliatinové disky kolies s karbónovými dekorom a niektoré medené detaily. Vo vnútri zostáva auto v podstate taktiež nezmenené. Fanúšikovia bavorských modelov s logom M budú márne hľadať športové sedadlá, športový volant či iné typické detaily BMW-M. Mníchovská automobilka nič také v tomto modely neponúka.

V kokpite môžete vidieť tak ako pri iných verziách iX šesťramenný volant a pomerne široký, ale nie veľmi vysoký displej, ktorý sa v skutočnosti skladá z dvoch displejov (12,3“ digitálny štít pred vodičom  a 14,9“ dotykový displej infotainmentu) s miernym zakrivením smerom k vodičovi. BMW okrem dotykového ovládania, ovládania hlasom a gestami, ostáva aj v tomto prípade s ovládaním  cez otočný ovládač iDrive.

Zásadný rozdiel zistíte až pri samotnej jazde. V porovnaní s ostatnými verziami je výkonnejší (do vrcholnej verzie BMW inštalovalo dvojicu elektromotorov – vpredu 190kW/258k a vzadu 360kW/489k, s celkovým výkonom 455kW/619 koní), má  športový jazdný režim, dosahuje max. rýchlosť 250 km/h a môže sa pochváliť aj launch control, ktorý napomáha tomu, že zrýchlenie z 0-100km/h trvá len 3,8 sekundy (iX 50: 4,6 sekundy a 200 km/h).

Neuveriteľný  krútiaci moment presahujúci 1000 Nm

BMW iX M60 je prvé sériové vozilo BMW (možno aj pretekárske), ktoré sa môže pochváliť neuveriteľným  krútiacim momentom presahujúcim 1000 Nm. Výkonovo je z elektrických super výkonných modelov, lepšie iba Porsche Taycan Turbo a Turbo S, Audi RS e-Tron GT a Mercedes-AMG EQS 53.

Krátkodobo dosahovaným max. výkonom 455 kW/619k (štandardne 397kW) a krútiacim momentom 1100 Nm pri použití funkcie Launch Control však iX M60 všetkých spomínaných konkurentov prekonáva. Masívny „krúťiak“ 2,6 tony vážiace iX M60 využíva na zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 3,8 sekundy a max. rýchlosť 250 km/h. Jeho akcelerácia je fascinujúca. A to aj pri vyšších rýchlostiach. Naši nemeckí kolegovia mali možnosť otestovať zrýchlenie iX na nemeckých diaľniciach, v úsekoch bez obmedzení, zo 100 na 180 km/h, a boli jeho akceleračnými schopnosťami ohúrení.

BMW iX m60-test (3)Reakcia na stlačenie plynového pedála je niečo čo len tak v iných autách nezažijete: pri akcerácii zátylkom narazíte na opierku hlavy, zovrie sa vám žalúdok a váš mozog si podmaní futuristický rev.

Dojazd 566 km na jedno nabitie (podľa WLTP) 

K dispozícii má vysokonapäťovú batéria s maximálnou kapacitou 111,5 kWh a využiteľnou kapacitou 105,2 kWh ( rovnaká ako pri slabšej xDrive50), ktorá by mala postačiť (podľa WLTP) pre dojazd 566 km na jedno nabitie. Spotreba el. energie by sa pritom mala pohybovať zhruba v rozmedzí 21,9 až 24,5 kWh/100 km (podľa WLTP). Podľa našich skúseností  sa tieto údaje v podstate  neodlišujú od reálnych údajov. Pri preberaní vozidla na krátke testovacie jazdy (auto sme mali zapožičané iba na pár hodín) sme mali nabitú batériu na 50%, pričom pri tomto nabití ukazoval palubný počítač dojazd až 297km. Prvé jazdy s týmto výkonným e-SUV sme strávili v mestskej prevádzke, kde  bola spotreba  23,9kWh a na diaľnici, na trase  Malacky a späť, pri ktorej ukazoval palubný počítač 26,7kWh.

K dispozícii je štandardne nastavená adaptívna rekuperácia, ktorá upravuje intenzitu obnovy brzdnej energie pomocou navigačných údajov a pomocou senzorov asistenčných systémov vodiča. Systém zvyšuje úroveň rekuperácie podľa dopravných situácii, napríklad pri približovaní sa ku križovatke alebo pred ním idúcimi vozidlami alebo podľa dopravných značiek (napr. rýchlostných obmedzení) čím cielene prispievajú k zvýšeniu dojazdu. Existujú však aj vodiči, ktorí uprednostňujú takzvanú jazdu s jedným pedálom, t.j. jazdu bez brzdového pedála na zastavenie – a BMW iX to umožňuje tiež zaradením prevodovky  do polohy “B”.

Rýchlosť nabíjania sme nestihli vyskúšať počas našich krátkych jázd, ale výrobca udáva, že by sa mal nabiť na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom (DC) z 10 na 80 % za 35 minút. K dispozícii je nabíjací výkon až 200kW. Ak je BMW iX M60 pripojené doma k 11 kW wallboxu (AC), proces nabíjania sa uskutoční z 0 na 100 percent za 10,75 hodiny. Na trasu 100 kilometrov však stačí 1 hodina a 41 minút nabíjania. Ak sa nabíjanie vykonáva z bežnej domácej zásuvky (2,3 kW) tak na dojazd 100 kilometrov potrebujete nabíjať až 8 hodín 31 minút.

BMW iX m60-test -interier (3)

Prácu elektromotora sprevádza umelý zvuk, ktorý znie ako niečo medzi benzínovým šesťvalcom a hviezdnou loďou Enterprise, najmä v režime Sport. Pokiaľ by vás to otravovala, tak je možné cez menu na dotykovom displeji tento zvuk vypnúť.

Posun k skutočnej športovosti

S modelom M sa iX posunul smerom k skutočnej športovosti z mnohých uhlov pohľadu, a to napriek pohotovostnej hmotnosti, ktorá je viac ako 2,5 tony. Tento vrcholný model sa prezentuje nielen fascinujúcim zrýchlením v priamom smere, ale aj pôsobivou dynamikou a ovládateľnosťou v zákrutách.

K tomu prispieva predovšetkým pneumatické pruženie, teraz štandardné, spolu so zadnými natáčaním kolies v kombinácii s tuhšími špecifickými stabilizátormi a oveľa priamejším prevodom riadenia. Pritom posádka je rozmaznávaná úrovňou komfortu, ktorý za mäkším, viac na komfort zameraným iX xDrive50, veľa nestráca.

TECHNICKÉ PARAMTRE
Motor: 2x elektromotor (prvý 190 kW / druhý 360 kW)
Výkon: 455 kW (619k)
Maximálny krútiaci moment: 1,015 Nm
Zrýchlenie: 0-100 km/h 3,8 sekundy
Max. rýchlost: 250 km/h
Spotreba (WLTP): 21,9 – 24,5 kWh/100 km
Spotreba test: 24,9 kWh/100 km
Batéria: 105,2 kWh (využiteľné)
Dojazd (WLTP): 502 – 561 km
Typ nabíjania: 11 kW AC; 195 kW DC
Doba nabíjania: <11h AC; 39 min 10-80 % DC
Základná cena od 134 200 €

ROZMERY
Dĺžka 4953 mm
Šírka 1967 mm
Výška 1696 mm
Pohotovostná hmotnosť 2659 kg
Hmostnosť 576 kg
Objem kufra 500-1 750 litrov
Hmotnosť prívesu 2 500 kg

 

HODNOTENIE

Plusy
  • pôsobivé akceleračné schopnosti
  • jazdná stabilita
  • aj na 22“ kolesách slušná absorbcia nerovností
  • dojazd
  • moderné pracovisko vodiča
  • luxusný interiér
  • vzdušný a priestranný interiér
  • odhlučnenie kabíny
  • hi-tech vychytávky
Mínusy
  • ploché sedadlá
  • plytší kufor
  • plechový zvuk pri zatváraní bezrámových dverí
  • relatívne vyššia cena testovanej výkonnejšej verzie

Text: Lukáš Vajda                  Foto: Jozef Pospíšil

Reklama