Cena elektromobilov, rýchlosť nabíjania a dojazd je to čo hlavne odrádza, pri porovnaní s klasickými verziami so spaľovacími motormi, väčšiu časť potenciálnej klientely od nákupu elektromobilov. Uvedeným výhradám sa venujeme v tomto článku. Taktiež dojazdu elektromobilov pri jazde na diaľnici, ktorý sa vo veľkej miere líši od udávaných údajov dojazdu výrobcom (WLTP).
Samotná vyššia cena elektromobilov je stále hlavnou prekážkou na to aby sa predal väčší počet elektromobilov, pokiaľ samozrejme štát nenapomáha dotáciami alebo inými výhodami. Teraz však cenový šok na čerpačkách a výrazne vyššie náklady na PHM stavajú elektromobily z pohľadu vynaložených financií do priaznivejšieho svetla.
Napríklad keď porovnáme elektrickú verziu Hyundai Kona Electric s verziou so spaľovacím motorom Hyundai Kona 1.6 T-GDi tak pri jazde Zvolen- Bratislava-Zvolen sú náklady na elektrinu v porovnaní s benzínom viac ako o polovicu nižšie. Konkrétne na nabíjačke vám stiahne 28,74€ a na čerpacej stanici zaplatíte 63,26€.
Apropo rýchlosť nabíjania? Pri reálnej situácii na spominanej trase Zvolen-Bratislava-Zvolen s modelom Hyundai Kona Electric budete vychádzat zo Zvolena s nabitou batériou (ktorú predpokladáme, že si nabijete ešte pred odjazdom na obvyklých 80%, resp. 90%) preto bude potrebné iba raz zastaviť ohľadom nabíjania a nabiť na dojazd pri návrate do Zvolena cca 70 kilometrov čo je otázka cca 15 minút (rýchlonabíjačka– 100 kW (10 – 80 %, 47 minút). Čiže žiadne dlhé zdržanie v porovnaní s benzínovou verziou.
Porovnanie nákladov prevádzky vozidiel na elektrinu a PHM (Na 95)
Hyundai Kona Electric 64kWh a Hyundai Kona 1,6 T-GDi
Model | Hyundai Kona Electric 64kWh | Hyundai Kona 1,6 T-GDi |
---|---|---|
Spotreba mix (test) | 15,5kWh | 7,8l/100km |
Náklady na 100 000km mix (0,19kWh, Na 95 1,882€/liter) | 2 945€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive) | 14 679€ |
Spotreba pri 130km/h (test) | 19,2/kWh | 8,8l/100km |
Náklady na 50 000km pri 130km/h (0,29kWh, Na 95 1,836€/liter) | 2 784€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive) | 8 280€ |
Výbava | Electric | Style |
Cena (€ s DPH) | 42 490 | 25 140 |
Škoda Enyaq iV80 a Škoda Kodiaq 1.5 TSI
Model | Škoda Enyaq iV80 | Škoda Kodiaq 1.5 TSI |
---|---|---|
Spotreba mix (test) | 19,8kWh | 8,3l/100km |
Náklady na 100 000km mix (0,19kWh, Na 95 1,882€/liter) | 3 762€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive) | 15 620€ |
Spotreba pri 130km/h (test) | 26,5kWh | 9,0l/100km |
Náklady na 50 000km pri 130km/h (0,29kWh, Na 95 1,836€/liter) | 2 842€ (+114€/ročne poplatok za balík Partner v SZE Drive) | 8 469€ |
Výbava | 80 | Style |
Cena (€ s DPH) | 52 420 | 36 800 |
Cena Na 95 1,882€/liter, priemerná cena ku 5.9. 2022 (Zdroj)
Cena elektriny 0,19€ kWh, 0,29€kWh (balík Partner ZSE Drive)
Dojazd až 770km ( podľa WLTP)
Veľa elektrických áut už ponúka slušný dojazd na jedno nabitie (podľa WLTP), rekordér je v tomto smere Mercedes EQS 450+ so 770 kilometrami alebo BMW iX xDrive 50 so 650 kilometrami. Mimo prémiových značiek sa môže pochváliť napríklad Hyundai Kona Electric 150 kW so 482 km alebo Škoda Enyaq iV 80 s 530 kilometrami dojazdu na jedno nabitie podľa WLTP. V tomto smere už problém nevidíme a vodiči už nemusia tŕpnuť či dôjdu do cieľa. To však nemusí platiť keď vyjdete na diaľnicu a cestujete tempom 130km/h.
Väčší odpor vzduchu a prípadný silný protivietor je požierač energie
Čím rýchlejšie ide totiž auto, tým viac energie spotrebuje. Najmä pri elektromobiloch je dojazd extrémne závislý od rýchlosti (viď tabuľka). Od rýchlosti 80km/h krivka spotreby totiž dramaticky stúpa.
Taktiež na spotrebu má vplyv aj silný protivietor. Napríklad s modelom Škoda Enyaq iV 80 na trase Zvolen- Bratislava sme pri extrémne silnom vetre fúkajúci od západu v prevažnej miere v protismere ledva prišli do cieľa. Inak auto v pohode a s veľkou rezervou absolvuje túto trasu diaľničným tempom 130km/h (viď tabuľka, dojazd 316 km).
Dojazd pri ustálenej rýchlosti 130 km/h
To, čo výrobcovia sľubujú z hľadiska spomínaného dojazdu, neplatí pri diaľničných rýchlostiach. V teste 36 elektrických modelov ukazujeme (podľa nemeckého Autobildu), ako ďaleko sa naozaj dokážu dostať rýchlosťou 130 km/h na jedno nabitie batérie!
Poradie | Model | Dojazd pri 130km/h (km) | Max. dojazd (podľa WLTP) |
---|---|---|---|
1. | Mercedes EQS 450+ | 482 | 770 |
2. | BMW iX xDrive 50 | 434 | 630 |
3. | Genesis Electrified G80 | 427 | 520 |
4. | Mercedes EQE 350+ | 423 | 600 |
5. | Polestar 2 SM LR | 374 | 540 |
6. | Audi RS e-tron GT | 367 | 475 |
8. | Tesla Model 3 | 363 | 491 |
9. | Hyundai Kona Electric 150 kW | 346 | 482 |
10. | VW ID.5 Pro Performance | 340 | 536 |
11. | Ford Mustang Mach-E GT | 337 | 610 |
12. | Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo | 336 | 458 |
13. | VW ID.4 GTX | 332 | 496 |
14. | Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus | 330 | 466 |
15. | VW ID.4 Pro | 328 | 522 |
16. | Audi Q4 e-tron 40 | 326 | 530 |
17. | Škoda Enyaq iV80 | 318 | 530 |
18. | Kia EV6 | 305 | 528 |
19. | Tesla Model Y LR | 304 | 533 |
20. | BMW i4 M50 | 299 | 590 |
21. | Renault Zoe E-Tech EV50 | 292 | 395 |
22. | Hyundai Ioniq 5 AWD | 290 | 460 |
23. | Kia e-Soul | 280 | 452 |
24. | Mercedes EQV 300 | 273 | 356 |
25. | Renault Megane E-Tech EV60 | 268 | 450 |
26. | Hyundai Ioniq 5 160kW | 261 | 481 |
27. | Polestar - 2 DM LR | 258 | 542 |
28. | Opel Zafira-e Life M | 250 | 329 |
29. | Cupra Born 170 kW | 226 | 548 |
30. | Mercedes EQA 250 | 222 | 426 |
31. | Volvo XC-40 EV | 227 | 418 |
32. | VW ID.3 Pro 150 kW | 216 | 414 |
33. | Mercedes EQB 350 4Matic | 200 | 423 |
34. | Opel Combo e-Life | 171 | 285 |
35. | Peugeot e-Rifter | 164 | 279 |
36. | Honda e | 153 | 220 |
37. | Mazda MX-30 | 140 | 265 |
Poznámka: Otázna strata hodnoty či životnosť batérie a kvalita elektromobilov vzhľadom na slušné záruky (napríklad Škoda Enyaq: 8 rokov a 160 000 km na batériu, 5 rokov na auto) nemá až taký zásadný vplyv pri rozhodovaní či kúpiť elektromobil, aj keď pri zvážení plusov a mínusov pri výbere nového vozidla určite zaváži.
Zdroj: (Autobild.de)
Jozef Pospíšil