Kia Ceed dostala, po troch rokoch od svojho uvedenia, nový facelift, ktorý posunul vozidlo po vzhľadovej stránke ešte na vyššiu úroveň.

Pritom exteriérové zmeny nie sú na pohlaď výrazné, po pravde sme ich vedeli určiť naisto až pri priamom porovnaní s predošlou verziou. Vizuálne zmeny sa totiž točia okolo nového loga značky a dizajnových detailov zvýrazňujúci športovejší štýl, čo platí hlavne pre športovo ladenú verziu GT Line, ktorú sme mali na test.

Atraktívnejší vzhľad 

Nové logo Kia, ktoré pripomína ručne písaný podpis, nahrádza pôvodné s oválnym tvarom, s ktorým sa mohli zákazníci Kia stretávať od roku 1994, teda takmer 30 rokov. Dizajnové detaily zvýrazňujúci športovejší štýl pozostávajú s výraznejšej masky chladiča s hliníkovými lištami v tvare tigrieho nosa, na novo riešeným nárazníkom s veľkými sacími otvormi a prepracovanými svetlami, v tomto prípade s Full Led technikou. Vzadu zaujmú zadne skupinové svetla s grafikou „medového plastu“. Športový výzor  pri testovanom exemplári dotvárajú samozrejme efektné 17“ zliatinové disky kolies s diamantovým výbrusom  a výrazná oranžová metalíza Orange Fusion.

V interiéri sa stále môžete spoľahnúť na osvedčené manuálne ovládače

V interiéri ostalo na pohľad v podstate všetko po starom. Úpravy dostali totiž veci, ktoré na pohlaď nevidieť (až na nové logo na volante a v ponuke nové druhy poťahov sedadiel), t.j. vylepšené asistenčné systémy (mŕtvy uhol,  udržiavanie v jazdných pruhoch)  a multimediálny systém, ktorý má  po novom bezdrôtový Android Auto alebo Apple CarPlay. Kvalita spracovania a použitých materiálov v interiéri je bez výhrad tak ako bola už pred faceliftom.

kia ceed facelift -interier (1)Inak platí to čo sme už napísali pri predošlých testoch tohto typu vozidla. To znamená, že pracovisko vodiča nie je riešené, tak ako u konkurencii výhradne (SEAT Leon) alebo v prevažnej miere (VW Golf) cez dotykové ovládania.Tu sa môžete stále spoľahnúť, okrem dotykového displeja, vo veľkej miere aj na osvedčené manuálne ovládače. To platí aj pre ukazovatele: ciferníky – tachometra a otáčkomera. Tie sú stále klasické – „moderna“ v podobe digitálnych ukazovateľov sa tu zatiaľ nekoná. Plne digitálny palubný počítač s 12,3″ LCD displejom “Supervision” je síce k dispozícii, ale iba vo výbave Platinum.

Vodič ocení dobre do rúk padnúci volant, množstvo praktických odkladacích priestorov, prehľadné usporiadanie ovládačov (viaceré sú umiestnené hneď po ruke na stredovom tuneli, na volante, alebo pod dotykovým displejom na stredovej konzole), jednoduchú grafiku a promptnosť ovládania dotykového displeja a jasne čitateľné ukazovatele – ciferníky – tachometra a otáčkomera. Pochvaľovali sme si aj pozíciu za volantom. Široký rozsah nastavenia sedadla aj volantu poskytuje optimálnu pozíciu pre rôzne typy postav. Pritom sedadlá poskytujú pohodlné sedenie a zároveň dokážu podržať telo aj v ostrejších zákrutách.

Pracovisku vodiča v podstate nie je čo vytknúť, až na možno vizuálne nie príliš podarený, neprirodzene vyčnievajúci (náš subjektívny názor), dotykový displej na vrchu stredovej konzoly. Výhodou takéhoto umiestnenia je však fakt, že je viac v zornom poli ako má prevažná časť konkurencie, a tak nemusí vodič počas jazdy klopiť zrak nižšie, čo má pozitívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Konektivitu zaisťujú systémy Apple CarPlay a Android Auto.

Porovnanie s konkurenciou

ModelKia CeedFord Focus Opel Astra Peugeot 308SEAT Leon
Voľnosť pre kolená vzadu (mm)758765765745798
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm)945895895935925
Šírka v lakťoch vpredu (mm)14991460146014841460
Šírka v lakťoch vzadu (mm)14351416143514501440
Kufor (l) 395375370412395

Pre vyššie postavy menej miesta pre kolená

Priestorové pomery poskytujú pre posádku vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch, na šírku v lakťoch 1499 mm dokonca Kia Ceed poráža celú konkurenciu. Vzadu pre 1,75 metra vysokú postavu je taktiež miesta dostatok, pokiaľ si takto vysoká postava „sadne za seba“ ostáva vzadu 45 mm voľnosti pre kolená, pre hlavu až 85 mm.

kia ceed facelift-zadné sedadlá (2)
Volnosť pre kolená keď si sadne za seba 1,75 metra vysoká postava.

Z týchto čísiel je vidieť, že pre hlavu bude dostatok voľnosti aj pre vyššie postavy, ale pre kolená to už platiť nemusí. Je to daň za posunutie kabíny viac dozadu, pri zachovaní dĺžky karosérie a veľkosti kufra, resp. dokonca jeho mierneho nárastu. Inak aj vzadu je príjemné sedenie – sedadlá sú pohodlné s hlbším posedom poskytujúce dobrú oporu pre stehná.

Pre prepravu batožiny je k dispozícii v základnom 5-miestnom usporiadaní 395 litrový kufor, ktorý je ľahko prístupný. Kufor má dvojité dno a nakladaciu hranu nízko položenú 650 mm (z konkurencie najnižšie – viď tabuľka).

Najvýkonnejší motor

Faceliftovanú Kiu Ceed sme dostali s najvýkonnejšou motorizáciou: benzínovým štvorvalcom 1.5 T-GDi 110kW, ktorý už pred cca rokom a pol nahradil predošlú 1.4 T-GDi.  V rámci faceliftu sa inak na motore nič nezmenilo, stále ponúka max. výkon 118KW a na rozdiel od bratského modelu Hyundai i30 1,5 T-GDi MHEV nejde o mild-hybrid. S agregátom bola v tomto prípade spriahnutá 7-st. dvojspojková automatická prevodovka (suché spojky). Jej fungovanie je v podstate bezproblémové. Sú však situácie, ktoré nezvláda k 100% spokojnosti. Automat totiž niekedy nezaprie svoj dvojspojkový pôvod pri rozjazdoch, ktoré nie sú vždy práve úplne hladké. Taktiež nás prekvapilo, že  jeho fungovanie vzhľadom na to, že je spriahnutý s agilným motorom, je prekvapujúco  komfortný, nechávajúci motor v čím v najnižších otáčkach. Čo je na športovejšie strihnutú výbavu GT-Line a najvýkonnejšiu motorizáciu trošku nečakané.

kia ceed facelift-stredový tunelTu je to totiž skôr podradené čim nižšej spotrebe ako promptnej odozve na plynový pedál. Základný režim Normal (v ponuke je ešte režim Sport) by mal dostať  svojím charakterom skôr označenie Eco. Odmenou je však veľmi ústretová spotreba, ktorá pri ekonomickej jazde sa dá dosiahnúť na nízkej úrovni cca 6-litrov na 100km. Tým, ktorí preferujú športovejšiu jazdu je však našťastie k dispozícii aj ovládač prepnutia na režim Sport, v ktorom  7-st. dvojspojková automatická prevodovka nenecháva padnúť otáčky tak dole, vďaka čomu sú reakcie motora na stlačenie plynového promptnejšie.  Z 0 – km/h dokáže  zrýchliť za slušných 8,6s.

Veľmi dobre jazdné vlastnosti

A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Veľmi dobre. Jeho pomerne pevnejšie nastavenie podvozka dodáva vozidlu nadpriemernú stabilitu v zákrutách či jazde po diaľnici vyššou rýchlosťou. Môžeme povedať, že podvozok s rezervou sekunduje  najvýkonejšej pohonnej jednotke aj pri športovejšej jazde. K dobrej ovládateľnosti a stabilnému správaniu v zákrutách prispieva aj štandardne dodávaný systém riadenia stability vozidla (VSM), ktorý zabezpečuje stabilitu pri brzdení a zatáčaní ovládaním elektronického stabilizačného systému (ESC) pri strate trakcie. Zároveň podvozok spľňa nároky aj na komfort pruženia  a absorpcia nerovnosti aj na 17“ kolesách nezadáva dôvod na kritiku.

Na daný typ motora nízka spotreba

Udávaný údaj v kombinovanom režime spotreby 5,8 – 6,1 litra podľa WLTP je v reálnych podmienkach  možné dosiahnuť pri bežnej, ekonomickej jazde. My sme spotrebovali v rámci testu v kombinovanej prevádzke, vrátene dynamických meraní zrýchlenia, 6,5 litra /100km, čo je vzhľadom na výkonové parametre pohonnej jednotky viac ako slušná hodnota. Dokonca pri jazde mimo mesta nám stačilo 5,3 litra na 100km, naopak pri jazde v meste a na diaľnici rovnako  6,7 litra /100km a pri športovejšej jazde 8,0 litrov na 100km. To sú spotreby, ktorú dosahujeme s litrovými trojvalcami (resp. na dialnici aj nižsie). Zatiaľ sme dokázali  takúto nízku spotrebu dosiahnuť z konkurenčných modelov s obdobnou motorizáciou iba so SEATom Leon 1.5 TSI 110 kW.

kia ceed facelift (5)Bohatá výbava

Celkový pozitívny dojem dotvára rozsah výbavy testovaného exempláru. My sme mali k dispozícii spomínanú, športovejšie ladenú  úroveň výbavy GT-Line, ktorej nechýbajú okrem štandarde dodávaných  17“ zliatinových diskov kolies a  Full LED predných svetlometov, navigácia s 10,25” dotykovým LCD displejom, zadná parkovacia kamera, bezkľúčový systém, adaptívny tempomat, , dvojzónová klimatizácia, bezdrôtové nabíjanie telefónu ci viacero asistenčných systémov (viď  tabuľka výbavy).

HODNOTENIE

Plusy
  • atraktívny vzhľad
  • slušné jazdné výkony
  • nízka spotreba na daný typ motora
  • pracovisko vodiča
  • stabilné jazdné vlastnosti
  • šírka kabíny vpredu na úrovni vozidiel o triedu vyššie
  • odhlučnenie kabíny
  • kvalita spracovania
  • pohodlné sedadlá ( vpredu s dobrou bočnou oporou)
  • výbava
  • záruka 7 rokov alebo 150 000 km
Mínusy
  • nie vždy ideálna súhra motora a 7-st. dvojspojk. automatu
  • pre vyššie postavy vzadu menej miesta pre kolená
  • pod predným sedadlom (v najnižšej polohe) málo miesta na zasunutie chodidiel vzadu sediaceho pasažiera

Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, samotnú cenu,  ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky,  …) nájdete vo februárovom vydaní časopise Autotest.

Text+foto: Michal Pospíšil

Reklama