Nová generácia Opel Mokka je, so svojim štýlovým a sviežim dizajnom, skutočným pútačom pozornosti.
Nová Mokka nemá s predchodcom nič spoločné. Opel priniesol pri výmene generácii úplne iný model (predošlá generácia sa vyrábala v rokoch 2012-2019), ktorý po novom využíva komponenty koncernu PSA. Postavená je na platforme CMP, má nové motory a v ponuke už ale nenájdete možnosť voľby pohonu 4×4.
Atraktívny vzhľad
To čo zaujme na prvý pohľad nás, a zrejme aj ostatných záujemcov o toto auto, je predná maska, ktorej Opel hovorí Vizor (tá bude zdobiť čoskoro aj ostatné nové modely značky Opel). Jej dizajnom chcel Opel odkázať na legendárny model Manta.
Povedať však môžeme, že podobne koncipovanou prednou maskou bývajú skôr vybavené elektromobily. Opel však verí, že tento dizajn osloví aj tých čo práve nepatria k fanúšikom elektromobilov a vybavil touto maskou aj verzie so spaľovacími motormi.
Model Opel Mokka so svojim atraktívnym vzhľadom, hlavne vo verzii GS Line, s dvojfarebným lakom karosérie a s príplatkovými 18″ zliatinovými diskami kolies, vyčnieva z radu SUV/crossover vozidiel. Jeho moderný dizajn so spomenutou prednou maskou Vizor, s ostro rezanými líniami a zavalitým tvarom karosérie, vyzerá skutočne veľmi dobre.
V testovanej verzii nám však vadili červené akcenty či už na exteriéri alebo v interiéri (sú inak znakom GS Line), ktoré už na náš vkus pôsobia trocha gýčovite a zrejme aj viacerým potencionálnym zákazníkom to nemusí byť práve po chuti. Bez tohto červeného lemovania by sa nám Mokka páčila viac. Páči sa nám aj zadná časť vozidla s tenkými zadnými svetlometmi, ktoré sú taktiež ako predné svetlomety štandardne vybavené LED svietením. Za príplatok 750€ môžete mať predné adaptívne matrixové LED svetlomety.
Nová Mokka dostala nielen nový dizajn ale v porovnaní s predchodcom sa zmenila aj v rozmeroch: s dĺžkou 4,15 metra je kratšia o dobrých 120 mm (!) a s výškou 1534 mm dokonca nižšia o 123 mm nižšia, ale na druhej strane je širšia +10mm (1791mm) a mierne dlhšia v rázvore + 2 mm (2557 mm). Z týchto údajov je jasne, že nová Mokka sa prezentuje v porovnaní s predchodcom aj inými, športovejšími proporciami vozidla.
Moderný interiér
Po usadení do vozidla je trocha iný vyhlaď z vozidla ako sme pri ostatných autách zvyknutí? Ako to myslíme ? No tak, že aj v najnižšej polohe sedadla vidíte pred sebou prednú kapotu ako pri offroade. Je to celkom fajn a bude sa to páčiť hlavne tým, ktorý majú horši odhad pri parkovaní. Inak v aute sa nesedí vyššie ako v SUV, ale skôr nižšie ako v hatchbacku. Pracovisku vodiča dominujú opticky spojené dva veľké displeje: 10“ dotyková obrazovka multimediálneho systému a 12″ digitálny prístrojový štít.
Digitálny prístrojový štít má “klasické ciferníky”, ktoré majú prehľadnú aj jednoduchú grafiku, sú ale nepochopiteľne malé, mohli by byť väčšie. Infotainment poznáme z Peugeotu, tú ma však ostrejšie rozlíšenie a detailnejšiu grafiku. Je dobré, že okrem dotykového ovládania sú k dispozícii aj manuálne ovládače umiestnené pod dotykovým displejom na základný vstup do audiosústavy a navigácie či ovládania telefónu alebo hlasitosti audiosústavy otočným ovládačom. Taktiež na rozdiel napríkald od Peugeotu má na stredovom paneli umiestnenú samostatnú lištu s manuálnym ovládaním klimatizácie.
Inak, namiesto obvyklej radiacej páky je medzi vodičom a spolujazdcom na stredovom tuneli umiestený iba malý prepínač pomocou, ktorého je možné zvoliť požadovaný rýchlostný stupeň. Hneď vedľa je tlačidlo pre parkovaciu polohu a prepínač pre výber rôznych jazdných režimov ( ECO, Normal, Sport).
Celkovo interiér vyzerá moderne a kvalitne spracovaný. Páči sa nám použitá „karbonová“ dekorácia na prístrojovom paneli, tmavý klavírny lak na stredovom tuneli a stredovom paneli (aj ked sa rýchlo zachytá a zanesie prachom), ale úplne nie sme stotožnený so spomínanými červenými akcentami.
Neobvykle vyššie vytiahnuté prahy dverí
Do vozidla sa nastupuje cez prekvapivo vysoké prahy dverí. Akonáhle túto prekážku prekonáte tak sa usadíte do pohodlných sedadiel. Vpredu majú športovo strihnuté sedadlá aj bočné vedenie nie však tak aby bolo príliš tesné či tuhé. Okrem dobrej opory v zákrutách poskytujú predné sedadlá vďaka primerane pohodlnému vystlaniu aj prekvapujúce pohodlie, to platí aj vzadu kde sa cestujúci usadia do sedadiel s pohodlným posedom.
Menej miesta vzadu
Vnútorný priestor vzadu je o niečo menší v pozdĺžnom smere v porovnaní s predchodcom, aj napriek tomu, že má nová Mokka mierne dlhší rázvor +2 mm.
Vyššie postavy už môžu mať problém si za seba sadnúť, pri postave 1,75 metra vysokej ostáva sotva ešte 3-4 cm rezerva pre kolená. Pre hlavu je to obdobné. Pokiaľ ide o kufor, tam sa v podstate nič nezmenilo – tak ako pri predchodcovi je objem v podstate rovnaký 350 litrov (pri použití dvojitej podlahy je objem ešte menší). Pri nakladaní musíte rátať na daný typ auta s relatívne vyššou a širokou nakladacou hranou, ktorá je pomerne vysoko a dopredu vytiahnutá ( čo je plus pre pevnosť karosérie a tým aj jazdné vlastnosti).
Čo sme však nechápali, bolo umiestnenie ovládača otvárania kufrových dverí. Tam kde je pod dverami štrbina sme očakávali ovládač na otváranie, ten však bol umiestnený nižšie nad ŠPZ. No mohli si takéto riešenie odpustiť a použiť tradičné riešenie.
Porovnanie s konkurenciou
Model | Opel Mokka | Ford Puma | Hyundai Kona | Peugeot 2008 | Škoda Kamiq |
---|---|---|---|---|---|
Motor | 1.2 Turbo | 1.0 EcoBoost mHEV | 1.0 T-GDI | 1.2 PureTech | 1.0 TSI |
Prevodovka | 8A | 7DS | 7DS | 8A | 7DS |
Valce | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Výkon (kW) | 96 | 92 | 88 | 96 | 81 |
Krút.moment(Nm) | 230 | 200 | 200 | 230 | 200 |
Z 0-100km/h ( s) | 9.2 | 9.6 | 11 | 5.9 | 5.7 |
Max.rýchlosť (km/h) | 200 | 190 | 182 | 196 | 193 |
Spotreba (l) WLTP | 5.9 | 5.7 | 5.5 | 5.9 | 5.7 |
Kufor (l) | 350 | 456 | 374 | 405 | 400 |
Cena mot. s autom. od (€ s DPH) | 18 290 | 20 190 | 18 640 | 20 290 | 19 500 |
Živý trojvalec
Testovaný model Opel Mokka mal pod kapotou benzínový trojvalec 1,2 Turbo. Po naštartovaní a pri vytočení motora do vyšších otáčok je počuť, že ide o trojvalec („drsnejším zvukom“), nie však v takej miere aby otravoval posádku v kabíne. Tá je inak nielen od motora ale aj od podvozka a okolitého sveta chvályhodne odhlučnená. Taktiež pri padnutí motora do nižších otáčok sa prejaví ľahko dunivým zvukom.
Benzínový agregát 1,2 Turbo vykazoval max. výkon 96 kW (v ponuke je aj menej výkonná verzia s max. výkonom 74 kW a s max. krútiacim momentom 210 Nm) a max. krútiaci moment 230 Nm. Kombinovaný bol s 8-st.automatickou prevodovku s hydrodynamickým meničom, ktorý spolupracoval vo väčšine prípadov bez výhrad – radí hladko a dostatočne rýchlo, len pri zmene tempa sa niekedy nechá troška vyviesť z mieri a pri zrýchlení mierne trhne. Ak potrebujete zaradiť rýchlostné stupne sami, môžete to urobiť pomocou pádiel pod volantom.
Z 0-100km/h zrýchlil za 9,5 s (udávaná 9,2 s). Na to, že ide o najvýkonnejšiu pohonnú jednotku nejde o žiadny úchvatný údaj. V porovnaní s konkurenciou však pri porovnatelných motorizáciách ide o najlepšiu akceleráciu ( viď tabuľka s udávanými údajmi zrýchlenia). V praxi aj športovejšie založení vodiči by nemali mať výhrady na jazdné výkony, napríklad pri predbiehaní na okreskách presviedčal svojou živou reakciou a pružnosťou. Taktiež pri jazde na diaľnici (v Nemecku) ukázal, že nemal problém bez nejakého väčšieho trápenia dosiahnuť 200 km/h (aspoň podľa tachometra, reálny údaj bude zrejme o 10-15km/h nižší).
V takom prípade však čakajte výrazne vyššiu spotrebu, aj cez 15 litrov/100km, čo je však pochopiteľné. Pri rychlosti 130/km/h je spotreba 8,5 litra/100km. Inak, spotreba je na daný typ motora dosť závislá na režime jazdy, pokiaľ jazdíte plyn-brzda tak spotreba rýchlo preskočí hranicu 8 litrov pokiaľ jazdíte ekonomicky (resp. využívate aj mód Eco, k dispozícii je aj režim Normal a Sport), tak sa dá jazdiť priemerne v rozmedzí 6-6,5 litrov/100km. My sme po týždňovom jazdení skončili na priemernej spotrebe 7,4 litra/100km.
Veľmi dobrá ovládateľnosť
Pri jazde sme si pochvaľovali veľmi dobrú ovládateľnosť a malé náklony v zákrutách, s čím sme sa však nevedeli stotožniť je úroveň komfortu podvozka, resp. jeho nie práve optimálna absorpcia nerovnosti. Očakávali sme plavenejší podvozok zabezpečujúci lepší komfort. Predsa len nie je príjemné keď pomaly cítite aj tú najmenšiu nerovnosť. Pri jazde po panelovej ceste posiatej priečnymi sparami, napríklad po diaľnici popri rafinérii OMW pri Viedni, automobil pri rýchlosti 110km/h doslova poskakoval. Lepšie je preto radšej nesiahnúť po príplatkových 18″ kolesách a ostať pri 17″ (štandardne v tejto výbave), kde je predpoklad, že sa auto bude predsa len správat lepšie.
Nevieme si spomenúť, že by sme v poslednom čase mali model s takto vyladeným podvozkom. Možno sa dočkáme úpravy nastavenia k lepšiemu komfortu (tak ako to absolvoval nedávno Peugeot 3008) pri najbližšom facelifte. Niečím takým sa negatívne vyznačoval aj Peugeot 3008 pred faceliftom, aj keď nie v takej miere ako Opel Mokka. Teraz ma Peugeot 3008 po modernizácii príkladne vyladený podvozok, ktorý poskytuje nielen isté jazdné vlastnosti v zákrutách ale aj slušný komfort pruženia s dobrou filtráciou aj priečnych nerovností.
Text+foto: Michal Pospíšil