Testovaný exemplár Peugeot 3008 1.5 BlueHDi vo výbave GT bol vybavený za príplatok paketom „Black Pack“, ktorý prináša niektoré vizuálne časti karosérie v čiernom vyhotovení.
Peugeot 3008 prešiel minulý rok faceliftom, v rámci ktorého najväčšími dizajnovými zmenami prešla predná maska, ktorá sa rozšírila a stratila chrómové orámovanie.
Ďalej Peugeot 3008 dostal v rámci omladzovacej kúry iný tvar predných svetlometov a „levie“ tesáky siahajúce až do nárazníku na spôsob väčšieho modelu Peugeot 5008. A aby ste vedeli na aký model sa dívate, tak Peugeot po vzore ostatných modelov umiestnil na predok kapoty nad masku označenie 3008.
Zozadu sa v podstate vôbec nezmenil, nové sú len LED svetlá. V rámci faceliftu dostal Peugeot 3008 ešte nové farby karosérie (v tomto prípade veľmi atraktívnu bledomodrú metalízu), pozmenený dizajn zliatinových diskov kolies ako aj nový balík doplnkového príslušenstva.
Testovaný exemplár vo výbave GT bol navyše vybavený ako sme v úvode napísali za príplatok paketom „Black Pack“, ktorý prináša niektoré vizuálne časti karosérie v čiernom vyhotovení: spodnú časť predného nárazníka, dekor na predných blatníkoch a oblúkoch strechy, lištu v zadnom nárazníku a pozdĺžne stredné nosiče a dekor na spodnej ochranej lište dverí a na zadnom nárazníku. Súčasťou tohto paketu sú aj 19“ zliatinové disky kolies v čiernom vyhotovení, ktoré spolu so spomínanými stmavenými detailmi karosérie posúvajú vozidlo z pohľadu hodnotenia vzhľadu o levely vyššie.
i-Cockpit so širokouhlou 10“ dotykovou obrazovkou
Pracovisko vodiča, resp. i-Cockpit s moderným, konfigurovateľným digitálnym prístrojovým štítom (navoliť si môžete aj klasické „analógové“ ciferníky či podrobné údaje palubného počítača), dostal po novom dominantnú širokouhlú 10“ dotykovú obrazovku. Treba však povedať, že digitálny kokpit ostal rovnaký. Absentuje tak 3D zobrazenie, ktoré dostala súčasná generácia Peugeotu 208.
Určujúcim prvkom usporiadania i-Cockpitu je, tak ako sme písali aj pri iných modeloch značky Peugeot, netradičné umiestnenie ukazovateľov v hornej časti prístrojovej dosky a nezvykle malý a tvarovo sploštený volant (inak veľmi dobre padnúci do rúk). Pri hodnotení tohto usporiadania sme napísali pri nedávnom teste Peugeot 208, že nemusí každému vyhovovať, nakoľko volant môže čiastočne zakrývať výhľad na ciferníky. To však platí skôr pre nižšej pozície sedenia (pre modely Peugeot 208, modely Peugeot 308 a Peugeot 508), v tomto prípade, keď sedíte vyššie (aj v najnižšej polohe sedáka), tak je výhľad aj na spodnú časť prístrojového displeja viacmenej v poriadku.
Pozícia v Peugeote 3008 je, tak ako pri ostatných vozidlách typu SUV/Crossover tejto značky, za volantom prirodzenejšia ako v nižšie postavených autách typu Peugeot 208, Peugeot 308 či Peugeot 508, kde sme museli, pokiaľ sme chceli vidieť na ukazovatele, umiestniť volant do nezvykle nízkej polohy (čo taktiež nemusí každému vyhovovať). Tu je to však lepšie.
Kvalitne pôsobiaci interiér
Interiér pôsobí veľmi kvalitným dojmom. Dizajnom, spracovaním a použitými materiálmi, patrí k tomu najlepšiemu, čo ponúka táto trieda vozidiel. Mäkčené plasty na prístrojovej doske, strieborný kovový dekór a látkový poťah na prístrojovke a na vnútrach dverí, spolu so sedadlami potiahnutými kombináciou koža/láka a volantom s perforovanou kožou, vytvárajú v testovanej verzii pocit nadpriemernej kvality. Ďalej sme ocenili dostatok odkladacích priestorov, ktoré boli ešte v nedávnej minulosti achillovou pätou francúzskych áut. Na stredovom tuneli je umiestnená plocha pre odkladanie a dobíjanie mobilu, jedna prípojka na USB a jedna na 230V. K dispozícii sú tiež dva porty USB-C (pre najnovšie mobilné telefóny) umiestnené na stredovom tuneli pre cestujúcich na zadných sedadlách.
Ešte pár slov k obsluhe na vodičovom pracovisku. Funkcie sa nastavujú na stredovej konzole cez 10“ dotykový displej, ďalej pod ním umiestnenými efektnými klávesovými ovládačmi a ešte pod nimi manuálnymi ovládačmi zoradenými na lište a, samozrejme, na volante. K obsluhe v podstate nemáme výhrady, snáď až na nastavovanie teploty a výkonu klimatizácie, ktorá sa ovláda výhradne cez dotykový displej, čo nepovažujeme práve za bezpečné riešenie.
Prestavovať si teplotu posúvaním s prstom na úzkom pásiku po dotykovom displeji za jazdy nie je práve jednoduché. Toto však, napriek tomu, už celkom, po viacerých testoch s týmto typom vozidla, zvládame, čo je však škoda, že aj napriek tomu, že sa teplota trvale po novom zobrazuje po vzore DS 7 Crossback na bokoch dotykového displeja, tak ju nie je možné zmeniť. Kvôli zmene teploty musíte zmeniť celú obrazovku, na ktorej napríklad máte nastavenú počas jazdy navigáciu, čo je celkom otravné.
Je však dobré, že na rozdiel od Peugeotu 308, sú k dispozícii aj spomínane manuálne ovládače umiestnene pod dotykovým displejom na základný vstup do klimatizácie či audiosústavy a navigácie. Taktiež máme pripomienku k umiestneniu páčky tempomatu pod volantom, ktorú z pozície vodiča cez prekrývajúci volant vôbec nevidieť.
Dostatok miesta pre kolená a pre batožinu
Peugeot 3008 ponúka na daný segment nadpriemerný komfort sedenia. K tomu prispievajú pohodlné sedadlá a vzdušný interiér ponúkajúci dostatok miesta vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu. Pokiaľ si napríklad sadne za 1,75 metra vysokého vodiča rovnako vysoký pasažier, tak ostáva pre kolená vzadu ešte 1050 mm a pre hlavu úctyhodných 150 mm. Z týchto údajov je jasné, že si za seba sadne v pohode aj pasažier vyššieho vzrastu.
Inak je vidieť, že si v Peugeote dali záležať na pohodlí cestovania. Napríklad, aj takým detailom, akým sú pohodlné opierky hlavy. Podľa našich skúsenosti sú opierky hlavy obvykle v poriadku na predných sedadlách, ale na zadných sú často prehliadané a neraz odfláknuté. Či už tým, že sú príliš tvrdé alebo tvarované tak, že už po pár kilometroch cestovania z nich bolí hlava.
Aby sme však len nechválili, tak aj tu sa našiel nedostatok, a tým sú kratšie zadné sedáky (475 mm, optimum 490-500 mm), ktoré nám síce neprekážali (pre postavu 1,75 metra vysokú), ale vyššie postavy s dlhšími nohami sa môžu sťažovať na nedostatočnú oporu pre stehná, a tým na menej pohodlný posed.
Plusom takéhoto typu vozidla je nielen vzdušnejší interiér, ale aj pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie do vyššie položených sedadiel. V tomto prípade uľahčujú vystupovanie aj prekvapujúco nie široké prahy dverí, cez ktoré obvykle v iných konkurenčných modeloch so širšími prahmi musíte pri vystupovaní namáhavejšie prekračovať.
Tých, ktorí majú na sebe dlhé nohavice, poteší fakt, že si ich pri vystupovaní nezašpinia o prahy dverí. Pokiaľ je totiž auto špinavé, tak prahy dverí ostávajú stále čisté vďaka tomu, že sú úplne prekryté spodnou častou dverí.
Pochvala pokračuje aj pri hodnotení prepravných možností batožiny. V základnom usporiadaní pojme 520 litrov a po sklopení zadných operadiel 1482 litrov. Sklápanie operadiel je možné aj priamo z kufra – páčkou. Plusom je fakt, že tvar kufra má pravidelný, kubický tvar, po sklopení zadných sedadiel ostáva rovná podlaha. Taktiež príde vhod pri preprave dlhších predmetov otvor v strede zadných operadiel, ktorý vznikne po sklopení zadnej lakťovej opierky.
Dostatočne výkonný
Peugeot 3008 má v ponuke dva benzínový trojvalce 1.2 PureTech 96 kW a 1.2 PureTech 133 kW a jeden naftový štvorvalec 1.5 BlueHDi 130 k. Okrem toho sú v ponuke aj dva plug-in hybridy 1.6 Hybrid 165 kW a 1.6 Hybrid 220 kW.
My sme na test dostali naftovú motorizáciu 1.5 BlueHDi 96 kW/130 k spriahnutú s 8-st. automatom (s meničom). Táto pohonná jednotka spĺňa to, čo od naftového motora s týmto výkonom očakávate. Pre bežnú jazdu zváda nároky na akceleráciu, hlavne vďaka pružnosti (max. krútiaci moment 300 Nm) a v porovnaní s benzínovou pohonnou jednotkou, aj nároky na nižšiu spotrebu, v tomto prípade pri kombinovanom režime jazdy s hodnotou 5,9 litra/100 km. Vzhľadom k udávaným hodnotám kombinovanej spotreby 5,1 litrov v režime merania WLTP sme však očakávali ešte nižšiu spotrebu. Takúto hodnotu, t.j. okolo 5 litrov, sme dosiahli pri jazde mimo mesta na okreskách, ale v meste a na diaľnici spotreba narástla na 6,3 litra a 6,6 litra na 100 km.
Ešte chceme spomenúť, že na úroveň spotreby a reakciu motora má vplyv aj nastavenie režimov jazdy (Sport, Eco a Normal). V režime Eco sú reakcie citeľne letargickejšie na stlačenie plynového pedála, naopak, v Sporte promptnejšie (s podržaním motora vo vyšších otáčkach), ale nie citeľne výraznejšie. Z toho je jasné, že nároky na promptnejšiu odozvu a držanie motora dlhšie v otáčkach sa odrazí aj j na vyššej spotrebe, v tomto prípade však nie výrazne vyššej. A naopak to platí s nižšou spotrebou aj pre jazdu v ekonomickom režime Eco.
Inak pochvalu si zaslúži 8-st. automat za plynule a promptné radenie a dostatočne mäkký rozjazd. S touto prevodovkou sme sa mali totiž možnosť zoznámiť už v modeli Peugeot 2008, ktorý sa síce taktiež pozitívne prezentoval plynulým radením, ale nie najlepšie sa ukázal pri parkovaní pomerne prudkými reakciami na stlačenie plyn. pedála, niečo na spôsob dvojspojkových/suchých spojok. Tu sme sa však, na prekvapenie, dokázali s autom vybaveným rovnakou prevodovkou pohýnať jemne aj v prípade, že sme potrebovali auto posunúť len o pár centimetrov.
Kladné hodnotenie jazdných vlastností
„Auto sa veľmi dobre ovláda, s ľahším motorom je agilné a ochotné ľahko zatáčať do zákrut. Podvozok dokáže filtrovať aj väčšie nerovnosti a zároveň ukazovať svoje kvality stabilným chovaním pri jazde po diaľnici vo vyšších rýchlostiach a v zákrutách.“ Takéto hodnotenie dostala benzínová verzia Peugeot 3008 1,2 PureTech pri predchádzajúcom teste. V tomto prípade však zaťaženejší predok ťažším dieselovým agregátom a väčšie 19“ kolesá priniesli trochu odlišné hodnotenie jazdných vlastností. Auto je o niečo menej komfortné a menej ochotné zatáčať do zákrut. Stále však v dostatočnej miere dokáže absorbovať nerovnosti a stále sa na daný typ auta dobre ovláda. K tomu prispieva aj nastavenie posilňovača riadenia, ktoré je citeľne závislé od rýchlosti vozidla. Pri parkovaní a pri jazde v meste kladie volant malý odpor, vďaka čomu sa s autom ľahko manévruje – spolu s malým volantom, a naopak, vo vyšších rýchlostiach citeľne stuhne, vďaka čomu máte pocit väčšej kontroly nad autom.
Ambície Peugeotu 3008 v zhoršených adhéznych podmienkach limituje absencia pohonu všetkých kolies. Do určitej miery však môže byť v zhoršených adhéznych podmienkach nápomocný vylepšený elektronicky systém Advanced Grip Control, ktorý používa PSA pri svojich modeloch. Tento elektronický systém upravuje nastavenie plynového pedála, prevodovky a hlavne stabilizačného systému tak, aby sa dokázal prispôsobiť rôznym povrchom. Nastaviť si môžete mód pre jazdu v piesku, snehu či blate. Súčasťou tohto sytému je aj Hill Assist Descent Control, teda systém automatického brzdenia pri schádzaní prudkých svahov.
Text: Michal Pospíšil Foto: Jozef Pospíšil