Jeep Renegade dostanete nielen s konvenčnými pohonnými jednotkami (dvomi benzínovými 1,0 Turbo a 1,3 Turbo a jedným dieselovým motorom 1,6 Mjet), ale aj hybridnou pohonnou sústavou pod označením 4xe.
V tomto prípade ide o plug-in hybrid s pohonom všetkých kolies, ktorý využíva na pohon preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra kombinovaný s elektromotorom. V ponuke je v dvoch výkonových verziách so systémovým výkonom 140 kW/190 k (spaľovací motor 96kW/130k + elektromotor 44 kW/60 k) a 176 kW/240 k (spaľovací motor 132 kW/180 k + elektromotor 44 kW/60 k) s rovnakým max. krútiacim momentom 280 Nm.
My sme mali na test výkonnejšiu verziu, ktorú poháňa benzínový štvorvalec 1,3 Turbo prenášajúci výkon na predné kolesá a elektromotor, ktorý sa stará o pohon zadných kolies. Spolu produkuje, ako sme už napísali, výkon 176 kW/240 k. Na takýto typ auta ide o nezvykle vysokú hodnotou. Takto disponovaný model Renegade 4xe dokáže zrýchliť z 0-100 km za 7,3 s a uháňať podla údajov výrobcu max. rýchlosťou 199 km/h. Uvedený pohon funguje v spolupráci so 6-st. automatickou prevodovkou.
Súhru plug-in hybridnej sústavy a automatickej prevodovky sme hodnotili v prevažnej miere bez pripomienok. V niektorých situáciách, najmä v mestskej premávke, by sme však, napríklad, keď sme potrebovali promptne zrýchliť pri výjazde z bočnej cesty na hlavnú cestu, očakávali promptnejšie zareagovanie 6-st. automatickej prevodovky, ktorá trávila príliš dlhý čas hľadaním správneho prevodového stupňa automatickej prevodovky.
Pri jazde môžete aj dobíjať
V rámci hospodárnej jazdy môžete prepínať medzi jazdou čisto na elektrický režim EV alebo na hybridný režim, kde si volí Renegade zapájanie elektromotora a spaľovacieho motora samočinne. Treťou možnosťou je využiť režim Save, vďaka ktorému si môžete uzamknúť, resp. odložiť využitie elektrickej energie na neskôr (stav batérie je možné zachovať až na 80 %). Taktiež nechýba možnosť dobíjania batérie spaľovacím motorom za jazdy. Táto funkcia je obzvlášť užitočná, keď sa vodič blíži k mestu, ktoré má obmedzený prístup z pohľadu nárokov na vypúšťanie emisií. Do centra mesta sa tak dostane s nabitou batériou a ste schopní jazdiť v rýdzo elektrickom režime, a teda aj s nulovými emisiami.
Spotreba a čas dobíjania
Jeep udáva pre tento model v kombinovanej prevádzke spotrebu paliva 1,9 litra/100 km. Tento optimistický údaj nemusí ani zďaleka vystihovať realitu, ide skôr o údaj, ktorý pomáha výrobcovi sa vyhnúť pokutám za emisie.
V reáli je totiž skutočná spotreba zásadne závislá od jazdného režimu. Každý, kto najazdí viac ako cca 35 kilometrov, si rýchlo uvedomí, že 1,9 litra benzínu na 100 km zďaleka nestačí. Nám sa pohybovala spotreba od 4,5 litra do cca 10 litrov. Údaje okolo 8-9 litrov ukazoval informačný displej pri jazde na spaľovací motor v režime Save alebo s prázdnou batériou (aj keď stále ostáva nejaká rezerva) pri diaľničnom tempe. Tento údaj je síce dosť vysoký, nie je však až tak prekvapujúci, predsa len ide o 1,77 tony vážiace auto. To je o 450 kilogramov viac ako váži benzínový štvorvalec Jeep Renegade 1,3 Turbo 110 kW s pohonom predných kolies.
Pokiaľ viete využiť jazdu na elektrický pohon (resp. dojazd čisto na elektrinu cca 38 km) a samotnú rekuperáciu (prostredníctvom tlačidla na stredovom tuneli za radiacou pákou je možné zvýrazniť rekuperáciu brzdiacim účinkom), tak nie je problém jazdiť z výrazne nižšími hodnotami, ktoré s benzínovou a dieselovou verziou nedosiahnete. Ten kto jazdí do práce, na nákupy a na voľnočasové aktivity do bezprostrednej blízkosti s plne nabitou 11,4 kWh batériou, môže dokonca spotrebovať takmer 0 litrov paliva – za predpokladu, že je batéria nabíjaná pravidelne.
Doba dobíjania batérie s kapacitou 11,4 kWh z domácej bežnej zásuvky trvá cca 5 hodín a z walboxu dve hodiny (palubná nabíjačka má výkon 7,4 kW). Čisto na elektrický režim je možné prejsť podľa udávaného udajú až 50 kilometrov, reálne je však dojazd kratší, cca 38 km pri spotrebe elektriny 28kWh/100km (diaľnica 27km, 39kWh/100km). Pritom jazda na elektricky pohon je možná až do rýchlosti 130 km/h.
Plnohodnotný pohon všetkých kolies
Auto jazdí dobre nielen na pevnej ceste (v zákrutách mu pomáha znížené ťažisko uložením batérie v nižšej pozícii pod druhým radom sedadiel), ale zároveň aj na rozbitej poľnej ceste. A to vďaka komfortnému podvozku excelentne filtrujúcemu aj väčšie nerovnosti. Lepšie tlmenie nerovností sme už dávnejšie nezažili pri testovaní, pritom testovaný Renegafde bol postavený na 19“ kolesách. Plusom tohto modelu, tak ako od tejto značky očakávame, je aj jeho všestrannosť, resp. jeho schopnosti pri výjazde z pevnej vozovky do terénu.
K tomu prispieva nielen plnohodnotný pohon 4×4, ale aj vyššia svetlá výška podvozka 201 mm. To mu dodáva vlastnosti do terénu, ktoré sú v tejto triede zriedkavé. Ostatné vozidlá SUV typu plug-in, ako napríklad Mini Plug-in-Hybrid, Peugeot 3008 Hybrid4, Opel Grandland X Hybrid4 alebo Ford Kuga Plug-in-Hybrid, len ťažko dokážu držať krok v teréne s Renegade 4xe. Hlavne pokiaľ sa rozhodnete pre offroadovú výbavu Trailhawk (s nájazdovým uhlom vpredu/vzadu 30 st./34st., prejazdový 24 st., vyššia svetlá výška podvozka 220 mm), inak ponúkanú za rovnakú cenu ako civilnejšia testovaná verzia S-Limited.
Inak z tohto systému pohonu všetkých štyroch kolies je zrejmé, že nemá medzi prednými a zadnými kolesami žiadne mechanické spojenie. A to je pri Jeep-e vec, na ktorú si musíme zvyknúť. Renegade vám však umožní navoliť si optimálnejšie rozloženie hnacích síl vpredu aj vzadu pomocou tlačidla 4WD Lock alebo 4WD Low (pri pomalom prejazde v náročnejšom teréne). K dispozícii je aj volič režimov jazdy: okrem režimov Auto a Sport aj offroadové režimy Snow a Sund/Mud. Tieto terénne režimy majú fakt zmysel (citeľne menia charakter auta) a vodičovi dokážu pomôcť v uvedených sťažených podmienkach.
Ešte k pohonu 4×4 – asi viacerým napadne, či pohon všetkých kolies pracuje, aj keď sa vybije batéria. Áno, pracuje! Pohon všetkých kolies totiž využíva funkciu vnútorného nabíjania, a v prípade, že je potrebná lepšia trakcia, resp. záber zadných kolies, tak elektrická zadná náprava pracuje aj pri vybitom akumulátore. Inak pri prechode terénom je citeľný rozdiel v zábere zadnej náprave okamžitým nábehom krútiaceho momentu elektromotora na zadnú nápravu. Je to skrátka iné ako pri klasickom pohone 4×4. Na jednej strane môže v určitých situáciách robiť problém kontrolovať dávkovanie výkonu (s nečakane výrazným nábehom krútiaceho momentu od elektromotora) pri prejazde terénom, na druhej strane oceníte, že auto prekvapujúco doslova pretlačí táto výkonná hybridná pohonná sústava cez terénne prekážky.
Nadpriemerne veľa mieste pre kolená vzadu
Samotné pracovisko vodiča má 7“ farebný TFT displej a na stredovom tuneli umiestený 8“ dotykový displej. Grafika infotainmentu nie je najmodernejšia a ovládanie cez pomerne malé ikony nie je úprave najjednoduchšie, hlavne za jazdy sa triafať do tak malých ikon neprispieva k bezpečnému šoférovaniu. Inak reakcia na dotykové ovládanie je v poriadku a taktiež kvitujeme, že aj po facelifte (v roku 2019) ostalo viacero funkcií (klimatizácia, audio) cez manuálne ovládače umiestnené pod dotykovým displejom.
V pozícii šoféra sme ocenili optimálny posed, dobre do rúk padnúci volant (s typickým tvarom à la Jeep) a veľmi dobrý výhľad. Pochvalu dostáva Renegade za riešenie „A“ stĺpikov a umiestenie spätných zrkadiel, ktoré spolu nevytvárajú jednoliatu hradbu zakrývajúcu výhľad do predoboku. Taktiež pri parkovaní či kontrole situácie za vozidlom sme ocenili veľké spätné zrkadlá. K pocitu bezpečia prispieva fakt, že sedíte vyššie a vystupujúca, na daný typ auta, robustnejšie pôsobiaca predná kapota, ktorú sme pri výške postavy 1,75 metra videli aj z najnižšej polohy sedadiel.
Jeep dokázal pri Renegade čarovať s veľkosťou vnútorného priestoru. Po nastúpení do kabíny oceníte nielen veľa miesta pre hlavu, čo je vzhľadom k vyššej karosérii opakovateľné, ale aj prekvapujúco, vzhľadom na dĺžku karosárie a hlavne dĺžke rázvoru, nadpriemerne veľa miesta v pozdĺžnom smere na zadných sedadlách. Len pre porovnanie, napríklad rozmerovo väčší Peugeot 3008 Hybrid má menej mieste pre kolená vzadu (od predného operadla po zadné 798 mm) ako Renegada (od predného operadla po zadné 818 mm). Pritom aj na šírku kabína spĺňa nároky na voľnosť, aj keď je tu o niečo užši ako spomínaný Peugeot 3008 Hybrid.
A ako je na tom kufor? No ten už sa nemôže rovnať Peuegotu 3008 hybrid, nakoľko je takmer o 200 litrov menší. Pri tomto sa ukázala predsa len menšia karoséria. Potešiteľné je však, že v porovnaní s bežným Renegade ubrali batérie na objeme kufra iba 20 litrov. To znamená, že kufor v zakladanom 5-miestnom usporiadaní má k dispozícii objem 330 litrov, ktorý môžeme zväčšiť sklopením zadných operadiel na 1297 litrov. Povedať však treba, že pri užívaní sme jeho objem odhadovali, vďaka jeho pravidelnému krupicovitému tvaru a možnosti využiť jeho priestor až po strechu, aspoň na 400 litrov.
Text: Michal Pospíšil Foto: Jozef Pospíšil