Masayuki Watanabe si ako 21-ročný kúpil Corollu druhej generácie a má ju dodnes.

Aj keď počas života niekoľkokrát premýšľal o predaji svojho starého auta, jeho Corolla bola príliš dobrá, spoľahlivá a odolná. Súčasne bola spojená s množstvom krásnych spomienok, aby sa jej len tak vzdal. V roku 2011, keď bolo auto poškodené počas tsunami, sa do jeho opravy zapojila komunita zberateľov historických automobilov z celého Japonska.  

 Dramatický rok 2011

V marci 2011 zasiahla Japonsko ničivá vlna tsunami, ktorá zdevastovala východné pobrežie krajiny. Zahynulo 16 000 ľudí a ďalších  2 600 vyhlásili za nezvestných. Tsunami vyvolala štvrté najsilnejšie zemetrasenie v histórii merania. Masayuki Watanabe býval neďaleko pobrežia. Aj keď sa mu nič nestalo, jeho dom bol zničený a milovanú historickú Corollu z roku 1971 mohutná vlna značne poškodila. Fotografie zničeného auta obleteli celé Japonsko. Inšpirovali fanúšikov klasických automobilov až tak, že sa pokúsili o obnovenie starodávnej červenej Corolly, ktorú  Masayuki Watanabe vlastnil už štyri desaťročia.

1971 Corolla Coupe 1400SR -2

Jedno auto na celý život

Watanabe kúpil Corollu 1400SR v roku 1971. Práve skončil vysokoškolské štúdium a jeho manželka porodila ich prvé dieťa. „Spočiatku som uvažoval, že si kúpim Celicu. Model Corolla práve uviedli na trh a páčila sa mi jeho červená farba. V tých časoch boli autá tejto farby zriedkavé,“ spomína Japonec. Po zaplatení 750 000 jenov sa stal Watanabe prvým majiteľom Corolly 1400SR v meste.  

Svoje prvé auto si neplánoval nechať tak dlho, ale s ubiehajúcimi rokmi pribúdali aj vzácne spomienky spojené s jeho Corollou. Napríklad v ňom s rodinou prežil dva výlety na ostrov Hokkaido alebo sušenie čerstvo vypratých plienok na kapote auta. Pán Masayuki si spomenul aj na to, ako si počas výletu do Tokia v aute zabuchol kľúčiky a musel sa domov vracať s rozbitým okienkom. Rozhodnutie o predaji bolo čoraz ťažšie.

Veľká vlna

V osudný deň 11. marca 2011 stála  40-ročná Corolla v otvorenej garáži domu pána Watanabeho v Minami Sanriku v prefektúre Miyagi. Na ochranu karosérie ju majiteľ pozakrýval dekami. Zemetrasenie so silou 9 stupňov trvalo iba 6 minút, ale vyvolalo vlny, ktoré sa šírili rýchlosťou 700 km/h a k pevnine sa dostali po ôsmich minútach.

Podľa odhadov tsunami  zničilo od  70 000 do 200 000 automobilov. Watanabe našiel to svoje po troch dňoch, vtlačené do stromu. Morská voda sa dostala aj do vnútra auta. Nedali sa otvoriť ani jedny dvere, ani naštartovať motor.  Zdalo sa, že Corollu už nemožno zachrániť, a tak sa Japonec rozhodol, že je čas  ukončiť jej príbeh.

Celá komunita zachraňovala

Nie všetci však mali rovnaký názor. Watanabe bol aktívnym členom niekoľkých klubov klasických automobilov a zúčastňoval sa rôznych akcií. Za viac ako 20 rokov aktívneho klubového života spoznal veľa ľudí a mnohí sa stali jeho priateľmi. Keď uvideli zničené auto, presvedčili ho, aby sa pokúsil zrekonštruovať ho. Mnohí sa vybrali do  Miyagi, aby sa osobne presvedčili, ako môžu pomôcť. 1971 Corolla Coupe 1400SR -2

 Jeden z jeho priateľov o príbehu informoval redakciu časopisu Old Timer. Vďaka článku sa do záchrany automobilu zapojili nadšenci veteránov z celého Japonska. Mnohí majitelia starých modelov Corolly darovali ťažko dostupné náhradné diely z vlastných zdrojov. Dva mesiace po tsunami Corollu previezli do dielne a pustili a do jej opravy.

Práce prebiehali hladko až do novembra 2014, kedy v dielni vypukol požiar. Oheň zničil nielen lak, ale aj  plastové prvky a náhradné diely pripravené na ďalšie práce na aute. Bola to obrovská strata, pretože originálnych súčiastok pre Corollu druhej generácie je veľmi málo.  Komunita zberateľov opäť pomohla. Auto bolo presunuté do dielne v prefektúre Ibaraki a obnova sa začala odznova.

Symbol spoločnosti

V marci 2016, päť rokov po tsunami, zažiarila Corolla opäť ako nová. Auto prešlo 4-hodinovú trasu do Miyagi, kde pán  Watanabe stále býva vo svojom dočasnom domove. Návrat 45-ročnej Corolly k jej jedinému vlastníkovi zaznamenali aj v celoštátnej verejnoprávnej televízii NHK.

Watanabe vyjadril veľké poďakovanie všetkým, ktorí sa zaslúžili o to, aby jeho Corolla získala nový život.  Všetky diely na opravu poskytli zadarmo. Aj mechanici pracovali na aute bez nároku na odmenu. Vozidlo dostalo novú personalizovanú ŠPZ-ku s číslom 311 na pamiatku najväčšej prírodnej katastrofy v japonskej histórii. Odvtedy jazdí Corolla po celej krajine. Stala sa symbolom toho, že komunita, láskavosť a štedrosť môžu zmeniť veľmi veľa. Watanabe  auto nikdy nepredá.

Zdroj: Toyota

Reklama