Model EV6 vo výkonnejšej verzii GT, ktorý je vybavený dvoma elektromotormi s výkonom 430 kW akceleruje z 0-100km/ h za 3,5 sekundy.
Pokiaľ by vám niekto dal otázku, ktoré auto dokáže zrýchliť z 0-100km / za 3,5 sekundy a má schopnosť rýchlo-nabíjania 800V, tak ako by ste odpovedali? Pokiaľ by ste odpovedali, že Porsche Taycan alebo Audi E-Tron GT tak by ste sa mýlili, nakoľko tieto pôsobivé čísla patria k úplne inému modelu, k novej Kie EV 6.
To znamená, že Kia EV6 (so sesterským modelom Ioniq 5) sa v súčasnosti radí spolu s Porsche Taycan a Audi E-Tron GT k jediným sériovo vyrábaným elektromobilom s technológiou nabíjania 800 voltov.
Dlhý dojazd, pohon všetkých kolies
Model EV6 ponúka záujemcom o kúpu možnosť výberu z viacerých plne elektrických konfigurácií pohonných jednotiek s nulovými emisiami, vrátane vysokonapäťového akumulátora pre dlhý dojazd (77,4 kWh) a štandardný dojazd (58,0 kWh). Model EV6 GT-line je v ponuke s oboma typmi akumulátora, teda pre dlhý aj štandardný dojazd, zatiaľ čo verzia EV6 GT je vybavená iba akumulátorom pre dlhý dojazd. Je prvým elektrickým vozidlom značky Kia, ktoré bude v ponuke s možnosťou pohonu dvoch kolies (2WD) alebo všetkých kolies (AWD) – pričom pohon AWD ponúka rozšírené schopnosti dynamiky aj v tých najnáročnejších podmienkach.
Model EV6 s pohonom 2WD s kapacitou 77,4 kWh dokáže prejsť viac ako 510 kilometrov na jedno nabitie v kombinovanom cykle WLTP. Model EV6 s maximálnym krútiacim momentom 605 Nm, ktorý je dostupný vo verzii s pohonom AWD, zrýchli z nuly na 100 km/h už za 5,2 sekundy. Akumulátor s kapacitou 77,4 kWh je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 168 kW (229 k), ktorý poháňa zadné kolesá; v prípade modelov s pohonom AWD sú to dva elektromotory spolu s výkonom 239 kW (325 k), ktoré poháňajú predné a zadné kolesá.
Model EV6 s akumulátorom s kapacitou 58,0 kWh zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a dodá 605 Nm maximálneho krútiaceho momentu, ktorý je dostupný vo verzii s pohonom AWD. Akumulátor s kapacitou 58,0 kWh je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 125 kW, ktorý poháňa zadné kolesá; v prípade modelov s pohonom AWD sú to dva elektromotory s výkonom 173 kW (235 k), ktoré poháňajú predné a zadné kolesá.
Flexibilná platforma pre elektrický výkon
Nová špecializovaná platforma E-GMP redukuje zložitosť prostredníctvom modularizácie a štandardizácie, čím umožňuje rýchly a flexibilný vývoj produktov s rôznymi vlastnosťami. Tento flexibilný vývoj dokáže uspokojiť rôzne potreby zákazníkov z hľadiska výkonu vozidiel v rámci jedinej modelovej zostavy, akou je napríklad EV6.
Model EV6 GT je vybavený dvoma elektromotormi s výkonom 430 kW a posúva elektrický výkon na novú úroveň. Verzia AWD GT s maximálnym krútiacim momentom 740 Nm zrýchli z nuly na 100 km/h za závratných 3,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 260 km/h (predbežné ciele vývoja). Vďaka softvéru elektronického samosvorného diferenciálu, ktorý je pridaný iba do verzie EV6 GT, si môžu vodiči vychutnať sebaisté ovládanie s dynamickou jazdou a skvelou ovládateľnosťou.
Veľmi rýchle nabíjanie pri napätí 800V
Nabitie na 80 percent už za 18 minút a nová funkcia zaťaženia vozidla (V2L). Model EV6 ponúka možnosť nabíjania pri napätí 800 V a 400 V, ktoré nevyžaduje žiadne ďalšie komponenty ani adaptéry. Vozidlo je schopné nabiť sa z 10 na 80 percent kapacity už za 18 minút pri použití vysokorýchlostného nabíjania. Doplniť dojazd na 100 km dokáže za menej ako 4,5 minúty pri spojení s pohonom 2WD a akumulátorom s kapacitou 77,4 kWh.
Nabíjací systém vozidla je flexibilnejší než v predchádzajúcich generáciách vozidiel BEV vďaka integrovanej riadiacej jednotke nabíjania (ICCU). Jednotka ICCU umožňuje novú funkciu zaťaženia vozidla (V2L), ktorá je schopná vybíjať energiu z akumulátora vozidla. Funkcia V2L dokáže dodať až 3,6 kW energie a je schopná súbežne napájať napríklad televízor s uhlopriečkou 55 palcov a klimatizáciu viac ako 24 hodín. Systém dokáže v prípade potreby nabiť aj ďalšie elektrické vozidlo.
Ak v akumulátore zostane viac ako 35 % energie, Kia EV6 dokáže ťahať predmety s hmotnosťou až 1 600 kg. Vďaka funkcii V2L si môžu majitelia tohto modelu vziať so sebou všetko, čo potrebujú, a vyraziť s priateľmi a rodinou za dobrodružstvom – a to všetko pri nulových emisiách.
Rekuperácia energie
Model EV6 je vybavený technológiami na rekuperáciu energie, ktoré zaisťujú maximálne predĺženie dojazdu. Patrí sem energeticky účinné tepelné čerpadlo najnovšej generácie spoločnosti Kia, ktoré odvádza odpadové teplo z chladiacej sústavy vozidla. Tým sa zabezpečí, že aj pri teplote mínus sedem stupňov Celzia dokáže vozidlo dosiahnuť 80 % dojazdu, ktorý by bol inak možný pri teplote 25 stupňov Celzia.
Vozidlo tiež disponuje najnovšou generáciou systému inteligentného rekuperačného brzdenia od spoločnosti Kia. Ovláda sa pomocou radiacich páčok za volantom, aby mohol vodič rýchlo a ľahko spomaliť vozidlo a rekuperovať kinetickú energiu, keď potrebuje maximálne predĺžiť dojazd a zvýšiť účinnosť. Vodiči si môžu v závislosti od požadovanej úrovne rekuperácie energie vybrať zo šiestich úrovní rekuperačného brzdenia: žiadna, 1 až 3, „i-PEDAL“ alebo automatický režim. V jazdnom režime „i-PEDAL“ môže vozidlo zozbierať maximálne množstvo energie z bŕzd a vodič môže vozidlo jemne zastaviť bez toho, aby musel zošliapnuť brzdový pedál.
Nové smerovanie dizajnu značky Kia
Model EV6 je navrhnutý podľa novej filozofie dizajnu značky v znení „Zjednotenie protikladov“, ktorá čerpá inšpiráciu z kontrastov vyskytujúcich sa v prírode i v ľuďoch. Ústredným bodom tejto filozofie je nová vizuálna identita, ktorá evokuje pozitívne sily a prirodzenú energiu s kontrastnými kombináciami.
Karim Habib, hlavný viceprezident a riaditeľ Globálneho centra dizajnu spoločnosti Kia, vysvetľuje: „Model EV6 ako prvé špecializované elektrické vozidlo Kia je ukážkou elektrifikovaného výkonu a progresívneho dizajnu zameraného na človeka. Pevne veríme, že EV6 je pôsobivý a dôležitý model pre novú éru elektromobilov. Chceli sme v ňom vytvoriť osobitý a pôsobivý dizajn prostredníctvom kombinácie dômyselných technologických prvkov a súčasne poskytnúť jedinečný EV zámer definujúci našu budúcnosť.“
Verzia GT modelu EV6 bola vytvorená s cieľom priniesť do triedy crossoverov niečo iné. Ponúka osobitý a pôsobivý exteriér s najmodernejšími prvkami, ako aj bezkonkurenčný výkon elektrického vozidla Kia.
Veľkorysý vnútorný priestor
Pokiaľ ide o veľkosť, model EV6 meria 4 680 mm na dĺžku, 1 880 mm na šírku a 1 550 mm na výšku, v rázvorom náprav 2 292 mm. Len pre predstavu o aké rozmery sa jedná, tak napríklad v porovnaní s Kio Sorento je o 119 mm kratší, o 20 mm užší a 145 mm nižší. Napriek tomu je rázvor kolies modelu EV6 o 86 mm dlhší ako má sedemmiestne SUV Kia Sorento. Veľkorysý rázvor umožňuje priestranný interiér a ústretový batožinový priestor, do ktorého sa zmestí batožina s objemom 520 litrov. Sklopením zadných sedadiel je možné jeho objem zväčšiť na 1300 litrov.
Jedným z najvýraznejších prvkov nového interiéru je integrovaná zakrivená obrazovka informačno-zábavného systému (obsahuje dve 12-palcové obrazovky). Jednoduchý tvar širokej obrazovky a palubnej dosky dodávajú interiéru pocit otvorenosti. Relaxačné sedadlá sú štíhle, ľahké a moderné a zároveň potiahnuté modernou, vizuálne zaujímavou tkaninou. Materiál je vyrobený z recyklovaných plastov a kvantitou zodpovedá 111 plastovým fľašiam na vodu.
Model EV6 je vybavený aj head-up displejom s rozšírenou realitou (AR), ktorý premieta informácie o jazde na čelné sklo v zornom poli vodiča. Systém zobrazuje upozornenia pokročilého asistenčného systému, údaje o rýchlosti vozidla a podrobné navigačné pokyny. K dispozícii je aj výkonný audiosystém s priestorovým zvukom Meridian® so sústavou 14 reproduktorov, ktorý poskytuje vskutku pohlcujúci zážitok z počúvania a v elektrickom vozidle Kia sa objavuje vôbec po prvý raz.
Audiosystém navrhli odborníci zo spoločnosti Meridian, priekopníka v oblasti zvukových technológií a obsahuje viacero technológií digitálneho spracovania zvuku (DSP) z vlastnej vývojovej dielne tejto britskej značky. Sústava reproduktorov ponúka novú funkciu aktívneho zvukového dizajnu ASD od spoločnosti Kia, ktorá poskytuje vodičom zvukovú spätnú väzbu o rýchlosti, ktorou sa pohybuje vozidlo, a ovláda sa prostredníctvom používateľského rozhrania.
Pokročilé asistenčné systémy s diaľkovým parkovacím asistentom
Model EV6 poskytuje prvotriednu úroveň bezpečnosti a pohodlia vďaka rozšírenej ponuke pokročilých asistenčných systémov (ADAS). Na cestách pomáhajú znižovať množstvo prirodzených nebezpečenstiev a zdrojov napätia, ktoré so sebou prináša riadenie vozidla, a pri každej jazde chránia cestujúcich rovnako ako ostatných účastníkov cestnej premávky.
Systém bezpečného vystupovania z vozidla (SEA) pomáha cestujúcim pri vystupovaní z vozidla EV6 vyhnúť sa zrážke s iným vozidlom prichádzajúcim zozadu. Keď cestujúci otvorí dvere, aby po zastavení vozidla vystúpil, systém ho upozorní, ak zaznamená, že sa zozadu blíži iné vozidlo. Systém SEA tiež zabezpečuje, aby zadné dvere zostali zatvorené, pomocou elektronickej detskej poistky.
Asistent sledovania jazdného pruhu (LFA) pomáha udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Počas jazdy je možné funkciu LFA zapnúť a vypnúť stlačením tlačidla.
Asistenčný systém pre jazdu po diaľnici HDA 2 pomáha udržiavať nastavenú vzdialenosť a rýchlosť od vozidla vpredu pri jazde po diaľnici a zároveň udržiava vozidlo uprostred jazdného pruhu, a to aj pri prejazde zákrutami. V prípade, že susedné vozidlo ide v príliš tesnej blízkosti, systém HDA 2 upraví dráhu vozidla EV6 tak, aby zabránil možnému riziku zrážky. Pokiaľ má vodič ruky na volante a vozidlo ide rýchlosťou nad určitou hranicou, použitím smerových svetiel sa vozidlo presunie do príslušného jazdného pruhu. Diaľkový inteligentný parkovací asistent (RSPA) pomáha na diaľku zaparkovať vozidlo alebo vyjsť z parkovacieho miesta, pričom vodič sa nenachádza vo vozidle EV6 a obsluhuje ho zvonka.
Model EV6 sa bude vyrábať v Južnej Kórei a na vybraných svetových trhoch sa začne predávať v druhom polroku 2021. Na niektorých trhoch bude od 30. marca možné objednať vozidlo vopred.
Text: Kia+Michal Pospíšil Foto: Kia