Prvé vozidlá Ford Explorer Plug-In Hybrid budú dostupné v prvom kvartáli 2021, ceny budú zverejnené už v decembri tohto roka.

Explorer Plug-In Hybrid je jedným z 18 nových elektrifikovaných vozidiel, ktoré spoločnosť Ford plánuje predstaviť svojim európskym zákazníkom ešte pred koncom roka 2021.

Explorer Plug-In Hybrid využíva kombináciu výkonného 3,0-litrového benzínového motora Ford EcoBoost V6 s elektromotorom, generátorom a lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 13,6 kWh, ktorý sa môže dobíjať z externého zdroja aj pomocou rekuperačného dobíjania počas jazdy. Celkový výkon 457 k a krútiaci moment 825 Nm z neho robí najvýkonnejší hybridný model v ponuke značky Ford.

Pohonná sústava je spriahnutá s 10-stupňovú automatickú prevodovku Ford, prenášajúca výkon na všetky štyri kolesá (Terrain Management System so siedmimi jazdnými režimami) zaisťuje schopnosť prepraviť sedem cestujúcich, ťahať príves až do 2 500 kg1 a prejsť 42 km podľa WLTP na čisto elektrický pohon. Dosahuje spotrebu paliva od 3,1 l/100 km podľa WLTP) a emisie CO2 od 71 g/km podľa WLTP.

Technológie ako adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, funkcia rozpoznávania značiek obmedzenia rýchlosti, funkcia udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu a nový asistent brzdenia pri cúvaní robia jazdu ešte intuitívnejšou a menej stresujúcou.3 Stupne výbavy ST-Line aj Platinum obsahujú 14-reproduktorový audiosystém B&O4a 10,1-palcovú kapacitnú dotykovú obrazovku. K dispozícii je trojzónová automat. klímatizácia  a modem FordPass Connect  vďaka čomu  môžu cestujúci v interiéri využívať široké možnosti konektivity.

Nový Ford Explorer Plug-In Hybrid

Jazda na elektrický pohon

Elektromotor umožňuje tomuto SUV jazdiť na elektrickú energiu, pričom vodič si môže prostredníctvom režimov EV Auto, EV Now, EV Later a EV Charge zvoliť, kedy a ako sa má energia z akumulátora využívať. Keď sa akumulátor vybije na najnižšiu možnú mieru, pohonná sústava sa automaticky vráti do režimu EV Auto, v ktorom benzínovému motoru pomáha elektromotor využívajúci spätne získavanú energiu. Tým sa optimalizuje spotreba paliva.

Úplné nabitie batérie z externého zdroja 230 V trvá menej ako 5 hodín a 50 minút. Z nástennej nabíjačky Ford Connected Wallbox (voliteľné príslušenstvo) alebo kompatibilnej verejnej nabíjacej stanice FordPass Charging Network to trvá menej ako 4 hodiny 20 minút.6

Architektúra paralelného hybridného pohonu tiež umožňuje súčasné využívanie plného kombinovaného výkonu a krútiaceho momentu zážihového aj elektrického motora. To v kombinácii s inteligentným pohonom všetkých kolies zaručuje skvelé jazdné schopnosti na ceste aj v teréne a umožňuje bez problémov ťahať aj box na prepravu koní, čln alebo veľký príves s hmotnosťou do 2 500 kg.

Inteligentný pohon všetkých kolies

Inteligentný pohon všetkých kolies optimalizuje trakciu každých 10 milisekúnd, pričom analyzuje signály z desiatok senzorov vrátane rýchlosti, stáčania vozidla, teploty okolitého vzduchu, prešmykovania kolies a stavu prívesu. Úplne nová jednostupňová rozdeľovacia prevodovka s elektromechanickou momentovou spojkou dokáže do 100 milisekúnd nepozorovane upraviť rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, a zaistiť tak bezpečnejší prenos hnacej sily na vozovku.

Rovnako ako 10-stupňová automatická prevodovka, ktorá ďalej zlepšuje hospodárnosť a kultivovanosť, aj systém inteligentného pohonu všetkých kolies využíva algoritmy adaptívneho učenia na neustále prispôsobovanie reakcií v záujme optimálneho výkonu a kultivovanosti.

Nový Ford Explorer Plug-In Hybrid

Technológia Terrain Management System v modeli Explorer Plug-In Hybrid umožňuje vodičovi voliť rôzne jazdné režimy, a tým upraviť charakter jazdy podľa dopravnej situácie, počasia či terénu. K dispozícii sú režimy Normal (normálny), Sport (šport), Trail (lesná cesta), Slippery (šmykľavý povrch), Tow/Haul (ťahanie prívesu), Eco (ekologická jazda) a Deep Snow and Sand (hlboký sneh a piesok). V každom jazdnom režime sa na 12,3-palcovom digitálnom bloku prístrojov zobrazuje jedinečná grafika. Jazdu v ťažkom teréne uľahčuje aj asistent jazdy z kopca.

Technológie, ktoré vodičom uľahčujú život

Štandardne montované sofistikované asistenčné jazdné technológie sú navrhnuté tak, aby uľahčovali šoférovanie tohto veľkého vozidla v meste aj na diaľnici.

Aktívny parkovací asistent 2 dokáže vozidlo plne automaticky vmanévrovať na pozdĺžne aj kolmé parkovacie miesta.3 Technológia plnoautomatizovaného asistenta vychádzania z parkovacieho miesta zas pomáha vodičovi pri výjazde z pozdĺžnych parkovacích miest 3

Systém sledovania mŕtveho uhla s detekciou prechádzajúcich vozidiel upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré by mu mohli skrížiť cestu. 3 Technológia asistencie brzdenia pri cúvaní, predstavená v Európe prvýkrát, pomocou radaru, kamery a ultrazvukových senzorov deteguje v dráhe vozidla objekty s výškou nad 28 cm a šírkou aspoň 7,5 cm. Ak systém pri cúvaní rýchlosťou od 1,5 km/h do 12 km/h zistí, že bezprostredne hrozí zrážka, dokáže automaticky zabrzdiť. 3 Štandardom je aj 360-stupňová kamera. 

Prednárazový bezpečnostný systém s aktívnym brzdením dokáže na ceste alebo pri ceste pred vozidlom detegovať chodcov a cyklistov, ktorí by mohli vojsť do dráhy vozidla. Ak systém zistí, že by mohlo dôjsť k zrážke a vodič nezareaguje na výstrahu, môže automaticky zabrzdiť. 

Jazdy s častým zastavovaním a rozbiehaním, jazdy po diaľnici alebo jazdy na dlhé vzdialenosti môžu byť menej stresujúce vďaka adaptívnemu tempomatu (ACC) s funkciou Stop & Go, rozpoznávaním značiek obmedzenia rýchlosti a funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu.  Táto technológia pomáha vodičom modelu Explorer Plug-In Hybrid udržiavať komfortný odstup za vozidlami vpredu a dokáže tiež udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Okrem toho dokáže tento systém regulovať rýchlosť jazdy v medziach daných predpismi. Riadi sa pritom dopravnými značkami pri ceste a nad vozovkou v kombinácii s informáciami z palubného navigačného systému.

Vďaka funkcii Stop & Go môže adaptívny tempomat v dopravnej zápche vozidlo úplne zastaviť, a ak zastavenie trvá kratšie než 3 sekundy, systém dokáže vozidlo zas uviesť do pohybu. Ak zastavenie trvá dlhšie než 3 sekundy, na rozbeh stačí stlačiť tlačidlo.

Medzi ďalšie technológie, ktoré vodičom pomáhajú predchádzať nehodám alebo zmierňovať ich následky, patrí systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu.  Je jedným z prvkov, ktoré modelu Explorer Plug-In Hybrid dopomohli k zisku najvyššieho 5-hviezdičkového ohodnotenia v bezpečnostných testoch Euro NCAP, nezávislej skúšobne zameriavajúcej sa na nárazové testy.

Nový Ford Explorer Plug-In Hybrid

Organizácia Euro NCAP mu udelila vysoké známky za ochranu dospelých aj detských cestujúcich. Ochranný rám priestoru pre cestujúcich tvoria rúrky z martenzitovej ocele s ultravysokou pevnosťou v A-stĺpikoch a nosníkoch strechy. Vyrábajú sa metódou, ktorá bola v automobilovom priemysle použitá prvýkrát.

7-miestna kabína

Explorer pod svojím sebavedomým zovňajškom ukrýva komfortný interiér s dostatkom miesta až pre siedmich dospelých cestujúcich. Vďaka viac ako metrovej výške nad sedákmi vo všetkých troch radoch sedadiel a viac ako 1,5-metrovej šírke vo výške pliec a bokov v prvom a druhom rade sedadiel si môže komfort cestovania  vychutnať každý cestujúci. Medzi praktické prvky patrí päť 12-voltových zásuviek, dvojité USB porty pre prvý a druhý rad sedadiel, 12 držiakov na nápoje a trojzónová klimatizácia.

Sedem miest na sedenie navyše ponúka maximálnu flexibilitu. V dvojmiestnej konfigurácii možno získať batožinový priestor s objemom až 2 274 litrov. Vďaka systému jednoduchého sklápania a elektrického vyklápania tretieho radu sedadiel možno v interiéri bez problémov vytvoriť akúkoľvek kombináciu miest na sedenie a batožinového priestoru. Len samotná kabína pritom obsahuje 123 litrov úložného priestoru.

Vysoký štandard výbavy zahŕňa vyhrievané a chladené predné sedadlá s masážnou funkciou nastaviteľné v 10 smeroch, vyhrievané sedadlá v druhom rade, bezdrôtovú nabíjaciu podložku pre kompatibilné zariadenia, vyhrievaný volant, roletky na oknách v druhom rade, zatmavené sklá okien v druhom a treťom rade a 14-reproduktorový, 980-wattový prémiový zvukový systém B&O.

Súčasťou štandardnej výbavy je aj modem s technológiou FordPass Connect, ktorý umožňuje na diaľku z akejkoľvek lokality s mobilným dátovým pripojením ovládať niekoľko funkcií vozidla prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass. Môžete tak na diaľku zamknúť alebo odomknúť vozidlo, naštartovať, lokalizovať vozidlo a zistiť stav vozidla vrátane zásoby paliva, stavu alarmu, tlaku v pneumatikách, životnosti oleja atď.

Ford Explorer Plug-In Hybrid -prístrojovka

Aplikácia FordPass tiež prináša nové funkcie, ktoré majiteľom modelu Explorer s elektrifikovaným pohonom ešte viac spríjemnia život. Ide napríklad o možnosť monitorovať úrovne nabitia batérie, vyhľadávať nabíjacie stanice a vytvárať záznamy o jazdách a nabíjaní. Ďalej sú to funkcie, ktoré vodičom pomôžu zaistiť maximálnu výhodnosť dobíjania, a to prednastavením časov nabíjania s najvýhodnejším tarifom za elektrinu, nastavením požadovanej úrovne nabitia a informovaním o dosiahnutých úrovniach nabitia.

Vertikálne orientovaná 10,1-palcová centrálna dotyková obrazovka, štandardná súčasť variantov Platinum aj ST-Line, umožňuje, aby navigačné mapy vypĺňali celú plochu obrazovky, alebo aby časť plochy zaberali informácie z audiosystému. Obrazovka využíva kapacitný dotykový panel, vlastnosťami porovnateľný s displejmi smartfónov a tabletov. Vďaka tomu rýchlejšie a citlivejšie reaguje na pokyny pri ovládaní komunikačno-zábavného systému SYNC 3.

                                                                                                                    Zdroj: Ford

Reklama