Hyundai predstavil svoj najnovší vysoko výkonný model i20 N – hatchback vhodný pre jazdu po pretekárskom okruhu a inšpirovaný súťažným špeciálom i20 WRC.
Výkonné malé autá sa zdajú byť druhom, ktorý už vymiera. Napríklad už nenájdete na trhu malých hot-hatchov modely Cupra Ibiza, Audi S1 a Renault Clio RS. Našťastie stále je na trhu ešte Ford Fiesta ST alebo VW Polo GTI. A práve týmto modelom prichádza ako konkurencia nový model Hyundai i20 N.
Exteriér
Dizajn nového modelu i20 N dostal úpravy zvýrazňujúce jeho športový charakter. Prednej časti dominuje výraznejšia predná maska a pozmenený nárazník s väčším otvormi na prívod vzduchu pre turbomotor a chladenie bŕzd a zadnej časti výrazný zadný spojler, ktorý zvyšuje aerodynamický výkon vozidla. Za pozornosť stoji aj červena línia lemujúca celé vozidlo od predného nárazníka cez vystupujúce nástavce prahov až po zadný nárazník.
Vozidlo má 18-palcové kolesá so sivou matnou povrchovou úpravou a brzdovými strmeňmi značky N, rovnako ako aj bočné prahy, ktoré podčiarkujú jeho športové charakteristiky. Model i20 N je navyše o 10 milimetrov nižší ako bežný model.
Športové DNA tiež podčiarkuje pre N modely charakteristická farba Performance Blue a strecha v čiernej farbe Phantom Black. V ponuke sú aj ďalšie farby:
Farby karosérie:
- Performance Blue (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Intense Blue (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Polar White (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Sleek Silver (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Brass (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Phantom Black
Interiér
V interiéri taktiež došlo k zmenám. Podľa očakávania sú k dispozícii športovo tvarované sedadlá, po novom nájdete aj nový športový volant s N tlacidlami, ciferníky či radiacu páku alebo kovové pedále. Digitálny združený prístroj má zobrazenie otáčkomera s variabilnou červenou zónou, ktorá sa mení podľa teploty motorového oleja, ako aj indikátor optimálneho preradenia z radu farebných svetiel na hornom okraji displeja.
Motor
Nový Hyundai i20 N poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra s priamym vstrekovaním paliva (1.6 T-GDi), ktorý je spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor je prvým agregátom novej generácie použitým v európskom modelovom rade značky Hyundai. Dosahuje maximálny výkon 150 kW (204 k). S pohotovostnou hmotnosťou 1 190 kg, rovnakou ako súťažný špeciál i20 Coupe WRC, má nový i20 N jednu z najlepších hodnôt výkonovej hmotnosti vo svojej triede. Hyundai i20 N dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.
Pretože motor 1.6 T-GDi poskytuje svoj maximálny krútiaci moment 275 Nm už pri nízkych otáčkach 1 750 min-1 a udržiava ho až do otáčok 4.500 min-1, je veľmi pružný. Táto priaznivá charakteristika zabezpečuje spontánnu reakciu a energickú akceleráciu, ktorá je predpokladom dynamickej jazdy po ceste alebo pretekárskej trati. Svoj maximálny výkon 150 kW (204 k) motor dosahuje pri otáčkach 5 500 až 6 000 min-1, čo zlepšuje akceleráciu v oblasti stredných a vysokých otáčok a prispieva k vysokej výkonnosti i20 N v širokom spektre jazdných situácií.
Za tieto vlastnosti motor 1.6 T-GDi vďačí inovatívnej konštrukcii. Ventilový rozvod využíva nový systém variabilného časovania značky Hyundai CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktorý reguluje dobu otvorenia ventilov podľa jazdnej situácie a prispieva tak k zvýšeniu výkonu a zníženiu spotreby paliva o 3 percentá.
Prepĺňanie zabezpečuje turbodúchadlo s kvapalinovým chladičom komprimovaného vzduchu. Na prípravu zmesi slúži vysokotlakové priame vstrekovanie s tlakom 350 barov, zaručujúce optimálne rozptýlenie paliva pre efektívne spaľovanie.
Pre Hyundai i20 N bola zosilnená a modifikovaná 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá znáša väčší krútiaci moment a vysoké otáčky. Rovnako ako v modeloch i30 N má prevodové ústrojenstvo špecifické funkcie pre zvlášť dynamickú jazdu. Funkcia automatického prispôsobenia otáčok pri preraďovaní (Rev Matching), ktorá sa aktivuje osobitným tlačidlom na multifunkčnom športovom volante N, synchronizujúca otáčky motora s otáčkami prevodovky.
To umožňuje mäkšie alebo športovejšie preradenie smerom nadol – podľa nastaveného jazdného režimu. Rozjazdová automatika Launch Control umožňuje maximálne efektívnu akceleráciu z miesta, akoby vozidlo riadil skúsený pretekár. Nový Hyundai i20 N môže byť na želanie vybavený aj samosvorným diferenciálom N Corner Carving Differential. Mechanický samosvorný diferenciál zlepšuje prenos krútiaceho momentu na predné kolesá pri rýchlom prejazde zákrut, pretože zabraňuje prešmykovaniu odľahčeného vnútorného kolesa, čím zlepšuje trakciu a zvyšuje dynamickú stabilitu.
Špeciálne prvky pre športovú jazdu
Nový Hyundai i20 N je vybavený rozličnými špeciálnymi funkciami pre zvýšenie pôžitku zo športovej jazdy. Systém N Grin Control umožňuje zákazníkom prispôsobiť si vozidlo nastavením jedného z piatich jazdných režimov: Normal, Eco, Sport, N a N Custom. Jazdné režimy nastavujú parametre motora, elektronického stabilizačného systému ESC, posilňovač riadenia a zvuk výfuku, tak aby boli optimalizované pre rozdielne jazdné podmienky.
V režime N Custom si vodič môže pre každý uvedený komponent vozidla individuálne nastaviť hodnoty režimov Normal, Eco, Sport a Sport+ podľa osobných preferencií a cestných podmienok pomocou pavučinového diagramu na displeji systému infotainmentu. Tlačidlo N na multifunkčnom športovom volante umožňuje rýchlo prepnúť do zvoleného režimu. Pre ešte športovejší zážitok z jazdy sa dá aj elektronický stabilizačný systém ESC nastaviť v troch stupňoch: zapnutý, športový režim a úplne vypnutý.
Ďalšie špecifické prvky inšpirované automobilovým športom sú elektrický zvukový generátor, klapky v koncovom tlmiči výfuku na modifikáciu zvuku a indikátor opotrebovania brzdového obloženia (PWI).
Podvozok
Konštruktéri Hyundai modifikovali a nanovo vyladili podvozok, brzdy a riadenie. Podvozok bol spevnený na 12 rozličných miestach, aby sa zlepšila a ovládateľnosť a jazdné vlastnosti za všetkých poveternostných podmienok. Konštrukčné zmeny zahŕňajú aj dodatočnú výstuhu.
Zosilnené horné úchyty tlmičových vzpier McPherson prednej nápravy a guľové čapy spolu s nanovo vyladenou geometriu so zväčšeným odklonom kolesa, nový priečny skrutný stabilizátor, ako aj nové vinuté pružiny a tlmiče pruženia zlepšujú jazdné vlastnosti pri športovej jazde.
Nová predná náprava (N Power Sense Axle) a modifikovaná zadná náprava s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou lepšie odolávajú pôsobeniu bočných síl, čím prispievajú k zlepšeniu ovládateľnosti pri rýchlej jazde. Nové vyladenie má aj hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, namontovaným na stĺpiku riadenia (C-MDPS), prevodový pomer riadenia je 12,0:1 oproti 12,4:1 pri ostatných verziách i20.
Vysoko výkonná brzdová sústava s kotúčovými brzdami vpredu i vzadu má na prednej náprave kotúče s priemetom zväčšeným o 40 mm oproti normálnym modelom i20 pre zvýšenie odolnosti voči fadingu. Disky kolies z ľahkej zliatiny, obuté do špeciálnych pneumatík Pirelli P-Zero rozmeru 215/40 R18 so značením „HN“ (pre „Hyundai N“), sú pripevnené piatimi skrutkami.
Výbava
Novy model i20 N je vybavený najmodernejšími asistenčnými a bezpečnostnými systémami Hyundai SmartSense a spĺňa najvyššie európske bezpečnostné štandardy. Medzi asistenčné a bezpečnostné systémy patria: Systém autonómneho núdzového brzdenia (FCA), Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu so sledovaním vozidla pred sebou (LFA), Systém monitorovania mŕtveho uhla (BCW), Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť (ISLA).
Asistenčné systémy Hyundai SmartSense:
- Systém varovania pred čelným nárazom (FCW)
- Systém autonómneho núdzového brzdenia s detekciou vozidiel, chodcov a cyklistov (FCA)
- Systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS)
- Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA)
- Systém monitorovania mŕtveho uhla (BCW)
- Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť (ISLA)
- Systém na sledovanie únavy vodiča (DAW)
- Automatické prepínanie diaľkových svetiel (HBA)
- Systém na nasledovanie jazdného pruhu (LFA)
- Asistent na upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní (RCCA)
- Zadná parkovacia kamera
Technológie a konektivita
Nový Hyundai i20 N je vybavený funkciou Performance Driving Data System na monitorovanie a zlepšovanie výkonnosti vodiča pri jazde po pretekárskom okruhu. Funkcia, integrovaná do systému infotainmentu, registruje a zobrazuje jazdné dáta, vrátane výkonu a krútiaceho momentu motora, prepĺňacieho tlaku, akcelerácie a merania času kola.
Vybavenie nového modelu i20 N si zákazník môže rozšíriť o príplatkový systém infotainmentu, vybavený veľkým displejom LCD s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a špecifickým obsahom pre modely N. Systém podporuje integráciu smartfónu cez Apple CarPlay a Android Auto.
Umožňuje aj využívanie najnovšej verzie online služieb Bluelink značky Hyundai. Patria k nim napríklad služby Hyundai LIVE Services, Connected Routing a Last Mile Navigation, ako aj funkcie diaľkovej kontroly a ovládania vozidla prostredníctvom aplikácie Bluelink pre smartfóny. Služby Bluelink sú výrobcom predplatené na obdobie 5 rokov.
Nový Hyundai i20 N sa začne na Slovensku predávať v druhom štvrťroku 2021.
Technické údaje Hyundai i20 N
Motor 1.6 T-GDi
Výkon 150 kW (204 k)
Maximálny krútiaci moment 275 Nm
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Rozmery 4.075 x 1.750 x 1.440 (rázvor: 2.580) mm
Text+foto: Hyundai