Moderný nový model Sorento je vlajkovou loďou oživenej globálnej ponuky modelov SUV značky Kia, do ktorej sa radia aj modely Stonic, Seltos a Sportage, ako aj Kia Telluride, určená len pre USA a Kóreu.

 

Nové Sorento je prvý model, ktorý je postavený na platforme Kia pre SUV strednej veľkosti novej generácie. Nový model tiež prichádza s prvým využitím hybridného pohonu v modelovom rade Sorento.

Exteriér

Po vizuálnej stránke  sa prezentuje ako veľmi atraktívne vozidlo. Nový model Kia Sorento predstavuje výsledok spoločného dizajnového úsilia všetkých troch štúdií z celosvetovej dizajnovej siete spoločnosti Kia v Kórei, Európe a Severnej Amerike. Prepracovaný vonkajší dizajn modelu Sorento – s ostrejšími líniami, modernými detailmi a predĺženými proporciami – mu dodáva na atraktivite. V prednej časti modelu Sorento vidno novú interpretáciu mriežky chladiča v tvare „tigrieho nosa“. Má širší tvar, ktorý sa po oboch stranách organicky vinie okolo integrovaných svetlometov. Nový model má šírku 1 900 mm a je o 10 mm širší ako Sorento tretej generácie. Z profilu sú proporcie modelu Sorento jemne upravené tak, aby vyzeral dlhší.

Nové Sorento sa prezentuje ako veľmi atraktívne vozidlo

Nový model je o 10 mm dlhší ako jeho predchodca (teraz 4 810 mm), má však kratšie predné a zadné previsy. Dodatočné predĺženie sa prejavilo v rázvore kolies (ako dôsledok novej platformy pre Sorento), ktorý narástol o 35 mm na 2 815 mm. Týmto spôsobom sa jemne prispôsobuje vizuálny charakter vozidla, vďaka čomu vyzerá byť Sorento dlhšie a „rýchlejšie“, napriek tomu, že je o 10 mm vyššie. Predĺžila sa aj kapota, takže predný stĺpik je posunutý o 30 mm ďalej dozadu od prednej nápravy.

Nové Sorento bude v Európe k dispozícii s 10 farbami karosérie. Na výber budú 17-, 18-, 19- a po prvýkrát pre tento modelový rad aj 20-palcové zliatinové disky kolies.

Interiér

Interiér štvrtej generácie modelu Sorento predstavuje podľa uvedenia v tlačovej správe  o stupeň vyššiu zmenu v kvalite a dizajne kabíny vozidiel značky Kia. Pracovisko vodiča je vybavené dvomi digitálnymi displejmi  umiestnené na prístrojovej doske. 12,3-palcový displej digitálneho prístrojového panela je prepojený s 10,25-palcovým dotykovým displejom informačno-navigačného systému v strede prístrojovej dosky.

Mnoho funkcií vozidla je možné ovládať aj pomocou nových tlačidiel s dotykovou odozvou po oboch stranách obrazovky, ktoré sa nachádzajú aj na spodnej strane palubnej dosky a ovládajú klimatizačný systém. Ústredným bodom palubnej dosky je nápadný vertikálny rad vetracích otvorov s chrómovým lemom, ktorý siaha až k stredovej konzole pod ňou.

Interiér nového modelu Sorento predstavuje o stupeň vyššiu zmenu v kvalite a dizajne

Do kabíny nového modelu Sorento je decentne integrovaných niekoľko ďalších technológií, vrátane voliteľného systému náladového osvetlenia, ktorý vyžaruje mäkké náladové osvetlenie pod palubnú dosku a obloženie dverí, čím sa vytvára pocit ako v salóniku a dojem väčšieho priestoru. Bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny sa nachádza v spodnej časti stredovej konzoly. K dispozícii je aj výkonný audiosystém BOSE s priestorovým zvukom, ktorý zaisťuje dokonalejší zážitok z prehrávania zvuku v aute.

Kvalita materiálov sa zvýšila. V kabíne sa mieša metalické obloženie, kožené čalúnenie a reliéfne povrchy so saténovým efektom. V celom interiéri a na palubnej doske preto vidno prepracovanejší vzhľad a atmosféru. V Európe je Sorento v ponuke s čiernou látkou, kožou (sivá alebo jednofarebná čierna) alebo s čiernou prešívanou kožou Nappa.

Nové Sorento je postavené na novej platforme „N3“

Nové Sorento je postavené na novej platforme „N3“ tretej generácie pre SUV strednej veľkosti. Nová platforma je postavená využitím konštrukcie kompaktného motorového priestoru a kratších predných a zadných previsov, pričom o 35 mm dlhší rázvor kolies sa postaral o väčší priestor v kabíne medzi nápravami. Umožní to využiť nielen štýlový, pretiahnutejší dizajn nového modelu – štruktúra a usporiadanie novej platformy majú zásluhu na tom, že do modelu Sorento je po prvýkrát možné umiestniť elektrifikované pohonné jednotky.

Akumulátor pre Sorento Hybrid sa nachádza pod podlahou kabíny, nie pod podlahou batožinového priestoru. Výsledkom je, že toto SUV ponúka priestor až pre sedem cestujúcich, a okrem toho aj jeden z najväčších batožinových priestorov vo svojej triede – až 821 litrov (pre sedemmiestne modely) alebo 910 litrov (pre päťmiestne modely), v závislosti od výbavy. To znamená, že v aute sa môže pohodlne usadiť päť osôb spolu s veľkým množstvom batožiny.

V sedemmiestnych modeloch s namontovanými všetkými siedmimi sedadlami sa batožinový priestor zvýšil v porovnaní s predchodcom o 32 % na 187 litrov (metodika VDA, vznetové modely, 179 litrov pre hybridné modely). Ovládacie prvky na bočnej strane batožinového priestoru umožňujú používateľom jediným stlačením tlačidla na diaľku sklopiť operadlá sedadiel v druhom rade.

Nová platforma maximalizuje priestor pre cestujúcich vo všetkých troch radoch a ponúka viac priestoru pre hlavu, nohy a plecia než mnoho konkurentov. Nová platforma sa postarala najmä o viac  priestoru pre nohy cestujúcich v prvom a druhom rade, ako aj o väčší priestor pre hlavy cestujúcich v treťom rade.

Nový model ešte viac uľahčuje život cestujúcim vzadu. Sedadlá v druhom rade sú teraz vďaka dlhšiemu rázvoru platformy posunuté až o 45 mm ďalej, takže bolo možné vytvoriť širší otvor pre nastupovanie do tretieho radu s väčším priestorom pre chodidlá a nohy.

Do vnútorného obloženia zadného stĺpika C je zabudovaná nová rukoväť, aby sa cestujúci v treťom rade mohli niečoho chytiť pri nastupovaní. Po usadení ocenia o 100 mm predĺženú lakťovú opierku v treťom rade, ktorá viac podopiera lakeť. Okrem toho obsahuje aj držiak na poháre a priehradku na smartfóny.

Pohonné jednotky

Sorento je prvýkrát elektrifikované novými hybridnými pohonnými jednotkami

Najnovšie SUV značky Kia bude po prvýkrát k dispozícii s hybridným pohonom a zákazníci si budú môcť vybrať z hybridných alebo plug-in hybridných variantov.

O pohon modelu Sorento Hybrid sa stará nová elektrifikovaná pohonná jednotka „Smartstream“, ktorá kombinuje 1,6-litrový motor T-GDi (zážihový motor s priamym vstrekovaním benzínu s prepĺňaním turbodúchadlom) s lítiovo-iónovo polymérovým akumulátorom s kapacitou 1,49 kWh a elektromotorom s výkonom 44,2 kW. Akumulátor je umiestnený pod podlahu predného spolujazdca s minimálnym vplyvom na priestor v kabíne alebo batožinový priestor.

Táto elektrifikovaná pohonná jednotka má výkon 230 koní a krútiaci moment 350 Nm. Kombinuje nízke emisie CO2 s vysokým výkonom. Nový 1,6-litrový motor T-GDi je vybavený novou technológiou CVVD (Continuously Variable Valve Duration) od spoločnosti Kia, ktorá reguluje čas otvorenia ventilov podľa jazdných podmienok, nie podľa pevne stanoveného času otvorenia. Tento spôsob zvyšuje výkon pri nízkych až stredných otáčkach motora o 2 až 3 %, pričom spotreba paliva sa znižuje až o 3 %.

Výkon sa prenáša cez šesťstupňovú automatickú prevodovku prostredníctvom elektrického zariadenia namontovaného na prevodovke, aby bol možný paralelný prenos celého výkonu motora a elektromotora s minimálnymi stratami energie. Výsledkom je bezprostrednejšia reakcia pri zrýchľovaní pri akejkoľvek rýchlosti a priamy prístup k energii dostupnej v akumulátore aj pri vyšších rýchlostiach.

Sorento Hybrid sa začne vo vybraných európskych krajinách predávať hneď od uvedenia na trh, ďalšie krajiny budú nasledovať neskôr v roku 2020. Nové Sorento bude od konca roka 2020 k dispozícii aj ako plug-in hybridný variant.

Pre európskych zákazníkov je tiež k dispozícii nový štvorvalcový 2,2-litrový vznetový motor „Smartstream“ s výkonom 202 koní a krútiacim momentom 440 Nm. Vďaka novému hliníkovému bloku motora, ktorý nahradil liatinový blok použitý v prípade predchodcu, je nový motor o 19,5 kg ľahší v porovnaní s motorom v tretej generácii modelu Sorento.

Okrem toho je spárovaný s novou osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Kia (8DCT) s mokrými spojkami. Prevodovka 8DCT bola navrhnutá tak, aby radila plynulo ako konvenčné automatické prevodovky. Oproti konvenčným osemstupňovým automatickým prevodovkám sa spotreba paliva znížila približne o 2 až 3 %, v závislosti od použitia.

Údaje o spotrebe paliva a emisiách nových pohonných jednotiek dostupných pre model Sorento budú známe bližšie k dátumu predaja v Európe neskôr v roku 2020.

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazda vo vozidle je teraz podľa tlačovej správy ešte istejšia  a pohodlnejšia vďaka značne prepracovanému nezávislému zaveseniu kolies. O 35 mm dlhší rázvor kolies taktiež prispieva k celkovému zlepšeniu jazdného komfortu. Nová karoséria – so 4 % priemerným zvýšením pevnosti v ťahu naprieč celou konštrukciou – rovnako prispieva k nižším vibráciám.

Jazda v novom modely Kia Sorento je teraz podľa tlačovej správy ešte istejšia a pohodlnejšia vďaka značne prepracovanému nezávislému zaveseniu kolies

Najnovší model Sorento ponúka oproti svojim predchodcom lepšie schopnosti v teréne vďaka novému terénnemu režimu, ktorý je novinkou pre štvrtú generáciu. V spojení s voliteľným systémom pohonu všetkých kolies má Sorento s terénnym režimom lepšie vlastnosti pri jazde cez blato, sneh a piesok. Jednotlivé režimy je možné voliť pomocou ovládača na stredovej konzole.

V terénnom režime vozidlo precízne reguluje štandardný elektronický stabilizačný systém vozidla (ESC) a rovnako aj rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi všetky štyri kolesá. Systém prispôsobuje aj časy radenia prevodových stupňov, aby sa zaistila a zachovala priľnavosť vozidla v rôznych jazdných prostrediach.

Technológia

Najmodernejšia Kia v histórii: nové funkcie pripojenia a informačno-zábavného systému

Sorento je najmodernejšie vozidlo značky Kia v histórii – vďaka balíku technológií, ktoré zdokonaľujú funkcie bezpečnosti, pripojenia a informačno-zábavného systému. Škála dostupných funkcií je navrhnutá tak, aby bola jazda bezpečnejšia, menej stresujúca a obsluha dokonale jednoduchá.

V závislosti od výbavy sa v kabíne nachádza najnovší informačno-zábavný systém s 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou s funkciami navigácie, a nový 12,3-palcový digitálny prístrojový panel s vysokým rozlíšením. Kombinácia týchto dvoch dvojitých digitálnych displejov zaisťuje bezproblémové zobrazovanie informácií pre vodiča.

Štandardný audiosystém s 8,0-palcovým displejom, novinka pre modely značky Kia v Európe, umožňuje vodičom po prvýkrát bezdrôtovo pripojiť svoj smartfón a prináša úplnú, bezproblémovú integráciu smartfónov prostredníctvom funkcií Apple CarPlay™ a Android Auto™. 

Nové Sorento má vo výbave aj inovatívny telematický systém Kia UVO Connect, ktorý spája vodičov s okolím. Prostredníctvom dotykovej obrazovky vo vozidle a na smartfóne poskytuje dôležité informácie. Vďaka službám Kia Live, ktoré sú dostupné prostredníctvom voliteľného 10,25-palcového širokouhlého LCD displeja, systém zobrazuje aktuálne dopravné informácie, predpoveď počasia, body záujmu a podrobnosti o dostupných parkovacích miestach na ulici aj mimo (vrátane ceny, polohy a dostupnosti parkovania). Systém UVO Connect okrem toho umožňuje vodičom odoslať pokyny navigácie do svojho vozidla ešte pred cestou a kedykoľvek skontrolovať polohu vozidla.

Informačno-zábavný systém poskytuje tiež možnosť súčasného spárovania dvoch telefónov s technológiou Bluetooth, čo umožňuje použitie samostatných telefónov napríklad na telefonovanie a prehrávanie hudby. Cestujúci vpredu si môžu okrem toho pripojiť svoje mobilné zariadenia do dvoch USB nabíjačiek. Cestujúci v druhom rade môžu používať dva nabíjacie USB konektory integrované do operadiel predných sedadiel.

Tretia sa nachádza v zadnej časti stredovej konzoly v prednom rade. Obaja cestujúci v treťom rade majú aj svoje vlastné nabíjacie konektory. Znamená to, že všetkých sedem cestujúcich si môže nabíjať svoje mobilné zariadenia – ideálna situácia na zachovanie porozumenia v plnom aute na dlhých cestách.

Štvrtá generácia Kia Sorento

Sorento je k dispozícii aj s head-up displejom, ktorý premieta informácie o jazde na spodnú časť čelného skla v zornom poli vodiča. Systém zobrazuje výstrahy z mnohých asistenčných systémoch vodiča, informácie o rýchlosti vozidla a podrobné pokyny navigácie.

K dispozícii je tiež výkonný audiosystém BOSE® s priestorovým zvukom a 12 reproduktormi, ktorý prináša podmanivejší zvuk do všetkých troch radov. V niektorých krajinách je dostupná nová funkcia prehrávania náladového zvuku. Funkcia „Zvuky prírody“ umožňuje cestujúcim vybrať si z množstva relaxačných prírodných zvukových motívov. Systém náladového osvetlenia v kabíne umožňuje používateľom ešte viac si prispôsobiť kabínu a osvetliť interiér jednou zo siedmich predvolených „základných“ farieb, ktoré sú vybrané konkrétne podľa interiéru daného modelu Kia, prípadne z celej škály 64 farieb.

Bezpečnosť

Zdokonalené asistenčné systémy vodiča s novým, na diaľku ovládaným inteligentným parkovacím asistentom

Sorento ponúka vďaka rozšírenej ponuke asistenčných systémov vodiča vyššiu úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti než mnohí konkurenti. Pokročilé asistenčné systémy vodiča (ADAS) od spoločnosti Kia pomáhajú znižovať množstvo základných nebezpečenstiev z jazdy a chránia cestujúcich a ostatných účastníkov cestnej premávky na každej ceste.

V závislosti od výbavy obsahuje balík ADAS v novom modeli Sorento najnovšiu technológiu asistenta na predchádzanie čelným zrážkam (FCA) s detekciou chodcov, cyklistov a vozidiel od spoločnosti Kia. Zaznamenáva aj protiidúcu premávku počas odbočovania na križovatke. Vo výbave môže byť systém monitorovania mŕtveho uhla (BVM), systém monitorovania okolia (SVM) a asistent na predchádzanie zrážke s vozidlom v mŕtvom uhle (BCA), inteligentný obmedzovač rýchlosti (ISLA), inteligentný tempomat so systémom Stop & Go (SCC) a systém SCC fungujúci podľa navigácie (NSCC), asistent sledovania vozidiel v jazdnom pruhu (LFA), systém sledovania pozornosti vodiča (DAW) a asistent pre jazdu po diaľnici (HDA).

Technológia autonómneho riadenia 2. úrovne – asistent sledovania vozidiel v jazdnom pruhu (LFA) – ovláda zrýchlenie, brzdenie a riadenie podľa vozidiel vpredu. Systém LFA funguje v rozmedzí od 0 do 180 km/h. Na udržiavanie bezpečnej vzdialenosti od vozidla vpredu používa kamery a radarové snímače, pričom monitoruje aj značenie na ceste, aby Sorento jazdilo v strede jazdného pruhu.

Nové Sorento má aj systém monitorovania priestoru za vozidlom (RVM) s asistentom na predchádzanie zrážkam pri parkovaní cúvaním (PCA) a asistentom na predchádzanie zrážkam s križujúcimi vozidlami vzadu (RCCA). Okrem toho je to tiež prvý model Kia, ktorý je v Európe k dispozícii s novým, na diaľku ovládaným inteligentným parkovacím asistentom (RSPA), ktorý umožňuje vodičom na diaľku pomocou kľúča ovládať svoje vozidlo pri výjazde z parkovacieho miesta.

Je navrhnutý tak, aby cestujúcim uľahčil nastupovanie a vystupovanie z vozidla na stiesnených parkovacích miestach, prípadne ak iný vodič zaparkoval príliš blízko a nie je možný prístup k niektorým dverám. Ak systém RSPA zaznamená iné vozidlo, cyklistu alebo chodca za vozidlom, prípadne križujúce vozidlo vzadu, Sorento automaticky zabrzdí. Asistent bezpečného vystupovania taktiež zabráni otvoreniu zadných dverí, ak vozidlo zistí nebezpečenstvo blížiace sa zozadu, napríklad cyklistu alebo iné vozidlo.

Sorento je vybavené až siedmimi airbagmi (dva predné airbagy, dva bočné airbagy namontované v predných sedadlách, bočné stropné airbagy so snímačom prevrátenia a stredný airbag vpredu). Stredný airbag v prednej časti je inovatívny prvok, ktorý poskytuje cestujúcim na predných sedadlách dodatočnú ochranu hlavy, pretože zabraňuje vzájomnému kontaktu hláv počas kolízie.

Všetky modely Sorento sú štandardne vybavené stabilizačným systémom vozidla (VSM) a elektronickým stabilizačným systémom, ktoré vodičovi pomáhajú udržiavať kontrolu nad vozidlom pri brzdením a zatáčaní.

Nové Sorento je vybavené aj prvým brzdovým systémom typu Multi-collision, vďaka ktorému Sorento dokáže zmierniť závažnosť sekundárnych zrážok. Po aktivácii airbagov po prvotnej zrážke systém automaticky zabrzdí vozidlo, aby ochránil cestujúcich pred sekundárnymi čelnými alebo bočnými nárazmi.

Karoséria modelu Sorento je vyrobená zo zmesi ocele a hliníka, čím sa maximalizuje torzná tuhosť pri zachovaní nízkej hmotnosti. Konštrukcia karosérie obsahuje v porovnaní s predchodcom vyšší podiel modernej, vysokopevnej ocele a oceľových komponentov lisovaných za tepla.

Zmes vysokopevnej ocele zvyšuje bezpečnosť cestujúcich. Torzná tuhosť je v porovnaní s „lídrom v oblasti bezpečnosti“ v segmente vyššia o 12,5 % – vďaka posilneniu konštrukcie karosérie je však Sorento o 5,6 % (54 kg) ľahšie ako predchodca. Pevnejšia karoséria navyše znižuje vibrácie prenášané z vozovky pri každodennom používaní.

Výroba a predaj

Rovnako ako jeho predchodca, aj nové Sorento sa bude pre Európu a mnoho ďalších krajín vyrábať v kórejskom výrobnom závode Hwasung spoločnosti Kia. Vozidlá pre Severnú Ameriku sa budú vyrábať vo výrobnom závode Kia West Point v štáte Georgia v USA.

Model Sorento tvorí hlavnú časť globálneho radu vozidiel značky Kia. Od uvedenia na trh v roku 2002 sa na celom svete predalo viac ako tri milióny kusov. V Európe pritom podiel tvoril asi 300 000 kusov. Nový model Kia Sorento sa dostane do predaja v Európe začne v treťom štvrťroku 2020 so štandardnou zárukou na 7 rokov, resp. 150 000 km.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Stiahnuť (PDF, 135KB)

Reklama