Škoda naplnila, tak ako napríklad pri Octavii, aj v prípade najmenšieho SUV Kamiq, resp. crossoveru, stratégiu značky vyjadrenú v hesle “kus auta naviac”. Ani nie tak, v tomto prípade veľkosťou exteriéru, aj keď aj ten patrí vo svojej triede k najväčším, ako veľkosťou interiéru.
Exteriér
Model Škoda Kamiq je postavený na spoločnom základe s koncernovým SEAT-om Arona a Volkswagenom T-Cross. Je však svojbytným modelom s vlastným charakterom prinášajúcim prvky z vyšších segmentov (vyššia kvalita interiéru, rozsah výbavy, komfort sedenia na zadných sedadlách). Z tohto hľadiskách má skôr viac spoločného so Scalou, s ktorou zdieľa taktiež rovnakú platformu, rovnaké motory či prístrojovú dosku. Nejde však o zdvihnutú Scalu, ale o odlišný model s inými rozmermi (viď. tabuľka porovnania) a dizajnom.
Po vizuálnej stránke sa však nájdu dizajnové prvky odkazujúce na Scalu, napríklad predný gril a zadná časť s úzkymi svetlometmi. Výrazne iné má však oddelené usporiadanie predných svetiel, niečo na spôsob Karoqa a Kodiaqa. V testovanom modeli, teda vo výbave Style, je Kamiq vybavený Bi-LED svetlometmi. V základe má LED iba pre denné svietenie.
Interiér
Pokiaľ ste sedeli v Scale tak interiér Kamiqa nepredstavuje pre vás nič nové. Kamiq používa rovnakú prístroju dosku, vrátená ukazovateľov, dotykového displeja a ovládačov. Kabína pôsobí hodnotnejším dojmom ako má napríklad koncernové crossovery T-Cross či SEAT Arona.
Prístrojový panel rovnaký ako v Scale
Prístrojový panel má hornú časť potiahnutú mäkčenými plastami ( čo obvykle nenájdete pri ostatných konkurentoch), strednú časť atraktívnym lešteným metalickým dekorom, zvyšok je už lacnejší tvrdý plast čo je však v tejto cenovej hladine normálne. Na vrchu stredového panela – v zornom uhle tróni 8“ dotykový displej ( základné prevedenie má 6,5“, za príplatok môže byť aj 9,2“- najväčší displej vo svojej triede).
Jeho grafika, prehľadné usporiadanie a promptnosť odozvy na dotykové ovládanie dostáva pochvalu. Plusom je aj možnosť manuálneho nastavenia klímy či vyhrievania sedadiel. Mínus – pre Škodu, ktorá je známa intuitívnym a jednoduchým ovládaním, až nepochopiteľne komplikované nastavenie výkonu intenzity vetrania a smer prúdenia vzduchu cez menu na dotykovom displeji (viď video).
Rovnako ako v Scale sa totiž časť ovládania klimatizácie presunulo do multimediálneho systému. Čo práve nie je najideálnejšie a najbezpečnejšie keď máte tento úkon urobiť počas jazdy. Stačilo pritom pridať dve tlačidlá navyše.
Za volantom si nájdu optimálnu pozíciu rôzne typy postav. K tomu prispieva výškové ovládanie sedadiel umožňujúce nižšie nastavenie, takmer na spôsob hatchbacku a rozmerné sedadla s nadpriemerne dlhými sedákmi 540mm ( obvykle 510mm) a pohodlné sedenie
Aj tu však chýba k úplnej spokojnosti posuvná, nastaviteľná lakťová opierka (v testovaných modeloch bola pevná lakťová opierka príliš dozadu umiestnená a tým sa strácal účel na optimálne, pohodlné opretie lakťa vodiča a spolujazdca). Inak kokpit vodiča dostáva od nás len pochvalu nielen za vizuálnu stránku, kvalitu spracovania, ale aj za ergonómiu pracoviska vodiča, praktické odkladacie priestory pre poháre, mobil a iné drobnosti a voľnosť vo všetkých smeroch.
Nadpriemerne veľa miesta
Poďme však k jeho najsilnejším stránkam a tou je nadpriemerný priestor pre kolená na zadných sedadlách a objem kufra. Tak ako sme v úvode napísali. Škoda naplnila aj v prípade najmenšieho SUV Kamiq stratégiu značky vyjadrenú v hesle “kus auta naviac”. Ani nie tak veľkosťou exteriéru, aj keď patrí vo svojej triede k najväčším, ako veľkosťou interiéru. Tento fakt si uvedomíte, tam kde obvykle tlači päta tento segment menších automobilov a tým je voľnosť na zadných sedadlách v pozdĺžnom smere.
V tomto prípade však prekvapujúco nejde o slabinu ale o jeho veľké plus. Škoda Kamiq ponúka šokujúco veľa voľnosti pre kolená, na úrovni o triedu väčších SUV. Pre 1,75 metra vysokú postavu, keď si sadne za rovnako vysokého spolujazdca, ostáva prekvapujúco veľká voľnosť pre kolená 112 mm ( SEAT Arona 70mm, Kona 47mm, C3 Aircorss 21mm) ). Takýto parameter umožňuje aj vyšším postavám sa v pohodlí usadiť na zadných sedadlách. Len pre porovnanie ponúka viac miesta v pozdĺžnom priestore nielen ako konkurencia ale aj ako väčší Karoq.
Tento fakt sme vyhodnotili nielen porovnaním nameraných rozmerov –ale pre istotu aj opätovným reálnym porovnaním oboch modelov u dílera značky Skoda. Samotní predajcovia pri konzultácii ohľadom veľkosti uvedených modelov boli z toho prekvapení. Pri otázke, ktorý model ponuka viac miesta pre kolená vzadu – automaticky odpovedali, že väčší Karoq 🙂
Pohodlný posed nielen vpredu, ale aj vzadu.
Vzadu pasažieri ocenia nielen nadpriemerne veľa miesta, ale aj rozmerné a pohodlné sedadlá. Komfort zabezpečuje mäkšie vystlanie a nadpriemerne dlhé zadné sedáky s pohodlnejším, nižším posedom ako majú obvykle vozidla typu crossover či SUV. Ku komfortu cestovania na zadných sedadlách prispieva aj veľmi dobrá opora pre stehná vďaka dlhším sedákom a možnosť zasunúť chodidlá pod predný sedák, aj keď je predný sedák v najnižšie polohe.
Inak, tu musíme povedať, že sme sa ešte nestretli v tomto segmente vozidiel s takým detailne prepracovaným sedením na zadných sedadlách, čoho dôkazom je aj taký, bohužiaľ pre viaceré modely, zanedbávaný „detail“, akým sú zadné opierky hlavy, ktoré v tomto prípade nie sú len na okrasu, ale aj na pohodlné opretie hlavy. Čo je, nielen v tomto segmente, skôr výnimka ako pravidlo. Buď sú opierky hlavy nepohodlne tvarované, alebo príliš tvrdé, čo znepríjemňuje cestovanie na dlhších trasách, keď si hlavu obvykle cestujúci oprú o hlavovú opierku.
Kufor
Pre batožinu je k dispozícii kufor s objemom 400 litrov. Pokiaľ vám to nestačí, tak je možné tento objem zväčšiť sklopením zadných operadiel v pomere 60:40. Po sklopení však neostáva rovná podlaha bez schodu. K dispozícii je dvojíte dno, ktoré skrýva dojazdové rezervné koleso.
Motor
Pod kapotou pracoval benzinový trojvalec 1.0 TSI vo výkonnejšej verzii s max výkonom 85kW spriahnutý so 6.s manuálom (v ponuke je aj 1.0 TSI 70kW výhradne len s 5.st manuálom).
Dostatočné jazdné výkony
Ten, kto stále s nedôverou pozerá na litrový trojvalec, nemusí mať z pohľadu jazdných výkonov v tomto prípade žiadne obavy –motorizácia 1.0 TSI 85kW je pre Kamiq viac ako postačujúca, auto ide ľahko do zrýchlenia, či už z pokoja alebo pri letmom zrýchlení pri predbiehaní. Výkonovú špičku však nečakajte – agregát sa najlepšie ukazuje v nižších a stredných otáčkach. Čo je však v praxi vhodnejšie – či už z pohľadu spotreby alebo prenosu hluku od agregátu.
Takto disponovaný Kamiq spĺňa v plnej miere nároky na dynamiku. Z 0-100km/h zrýchli za 10,2 s a podľa údajov výrobcu dokáže uháňať az 194 km/h. Počas testu spotreboval priemerne 7,0 litrov/100km, v meste 7,3 litrov/100km, na diaľnici 7,2litrov/100km a mimo mesta sa uskromní s 5,8 litrami na 100km. V porovnaní s crossovermi SEAT Arona a VW T- Cross poteší väčší dojazd vďaka objemnejšej palivovej nádrži 50 litrov ( SEAT Arona a VW T- Cross 40 litrov)
Jeho prejav z pohľadu kultúry chodu nie je síce najpresvedčivejší – trojvalcový, hrubší prejav je po naštartovaní, resp. pri akcelerácii počuť, čo však nemusí trápiť posádku, nakoľko jeho úroveň v kabíne nie je otravná a aj vďaka dobrému odhlučneniu je zatlačená výrazne do úzadia.
Jazdné vlastnosti
Celkový pozitívny dojem z testovacích jázd dotvára skutočnosť, že je Kamiq veľmi dobre ovládateľný a zároveň primerane pohodlný. Na daný typ auta sa jednoducho veľmi dobrá ovláda a aj napriek vyššej stavbe karosérie s ľahkosťou prechádza zákrutami bez toho aby bol podvozok zbytočne tuhý. Bez preháňania môžeme povedať, že sa ovláda takmer na spôsob 5-dverového hatchbacku Scala ( samozrejme v porovnaní so Scalou sú náklony karosérie v zákrutách o niečo väčšie).
Pritom toto hodnotenie, pokiaľ jazdíte na kvalitných a rovných vozovkách, neneguje ani zadná jednoduchá náprava (platforma MQB). Prenos hluku od zadnej nápravy je zanedbateľný a auto jazdí ako po koľajniciach. Ten, kto by očakával výjazd do terénu, bude však sklamaný – Kamiq nemá k dispozícii pohon 4×4, jeho dobrá trakcia a vyššia svetlosť podvozku 188 mm však umožňuje umožňuje väčšiu voľnosť jazdy mimo pevnú vozovku a všestrannejšie využitie ako napríklad so Scalou (165mm).
Text+foto: Michal Pospíšil