Škoda Scala je v ponuke výhradne s turbomotormi. Tromi  benzínovými – trojvalcom 1.0 TSI v dvoch výkonových verziách 70kW a 85kW a štvorvalcom 1.5 TSI 110KW a jedným dieslovým štvorvalcom 1.6 TDI 85kW.

Na porovnanie sme postavili rovnako výkonné vyhotovenia: benzínovú Škoda Scala 1.0 TSI 85kW Style a dieslovú verziu Škoda Scala 1.6TDI 85kW Ambition.

Exteriér

Obe verzie vyzerajú veľmi dobre. Na atraktivite im pridávajú metal. farby karosérie a 17” zliatinové disky kolies. Škoda Scala 1.0 TSI 85kW Style v modrej metalíze, s daným typom dizajnu diskov kolies a so striebornými lištami lemujúce bočné okná osloví skôr konzervatívnejšie založených vodičov, naopak Škoda Scala 1.6TDI 85kW Ambition v kombinácii striebornej metalízy, zliatinových diskov kolies v dvojfarebnom prevedení a presklených kufrových dverí skôr športovejšie založených vodičov. Toto hodnotenie platí aj pre interiér. Škoda Scala 1.6TDI 85kW Ambition s príplatkovým vyhotovením prístrojovej dosky Black Dots s červenou dekoračnou lištou a s balíkom Dynamik paket pozostávajúci so športových sedadiel, čierneho stropu a športového multifunkčného volantu v koži zarezonuje skôr na športovú dušu potencionálneho zákazníka.

Model                      Škoda Scala           Škoda Rapid SB              VW Golf

Dĺžka (mm)                   4362                         4304                            4258

Šírka (mm)                   1793                         1706                             1790

Výška (mm)                  1471                         1459                             1492

Rázvor (mm)                 2649                         2602                             2620

Rozchod vpredu (mm)    1531                         1463                            1533

Rozchod vzadu (mm)     1516                         1500                             1549

Kufor [l]                     467/1410                415/1381                    380/1270

Interiér

V pozícii vodiča za výškovo a pozdĺžne nastaviteľným volantom (inak veľmi dobre padnúcim do rúk) si nájdu optimálny posed rôzne vysoké postavy. Tu by sme však chceli povedať, že pohodlnejšie sa vodič usadí v Škode Scala 1.6TDI 85kW Ambition so športovými prednými sedadlami, ktoré poskytujú nielen lepšiu oporu v zákrutách, ale paradoxne hustejšou výplňou a tvarom sedadiel pohodlnejšie sedenie na dlhšie trasy. Aj tu však chýba k úplnej spokojnosti posuvná, nastaviteľná lakťová opierka (v testovaných modeloch bola pevná lakťová opierka príliš dozadu umiestnená a tým sa strácal účel na optimálne, pohodlné opretie lakťa vodiča a spolujazdca). Inak kokpit vodiča dostáva od nás len pochvalu nielen za vizuálnu stránku, kvalitu spracovania, ale aj za ergonómiu pracovisko vodiča, praktické odkladacie priestory pre poháre, mobil a iné drobnosti a voľnosť vo všetkých smeroch.

Prístrojový panel má v oboch verziách  hornú časť potiahnutú mäkčenými plastami, strednú časť atraktívnym lešteným metodickým dekorom, zvyšok je samý tvrdý plast – čo je však v tomto segmente normálne. Na vrchu stredového panela  – v zornom uhle tróni 8“ dotykový displej (  základné prevedenie Scaly má 6,5“, za príplatok môže byť aj 9,2“- najväčší displej vo svojej triede).  Jeho grafika, prehľadné usporiadanie a promptnosť odozvy na ovládanie dostáva pochvalu. Plusom je aj možnosť manuálneho nastavenia klímy či vyhrievania sedadiel, mínus – pre Škodu, ktorá je známa intuitívnym a jednoduchým ovládaním, až nepochopiteľne komplikované nastavenie výkonu intenzity vetrania a smer prúdenia vzduchu cez menu na dotykovom displeji (viď video). Čo práve nie je najideálnejšie a najbezpečnejšie keď máte tento úkon urobiť počas jazdy. Stačilo pritom pridať dve tlačidlá navyše.

Škoda Scala 1.6TDI 85kW Ambition
Škoda Scala 1.6TDI 85kW Ambition

Poďme však k jeho najsilnejším stránkam a tou je nadpriemerný priestor pre kolená na zadných sedadlách a objem kufra. Pre 1,75 metra vysokú postavu, keď si sadne za rovnako vysokého spolujazdca, ostáva voľnosť pre kolená 120 mm. Takýto parameter umožňuje aj vyšším postavám sa v pohodlí usadiť na zadných sedadlách. Tu by sme ešte chceli zdôrazniť, že komfort cestovania vzadu neznižuje väčší prenos hluku od zadnej nápravy a pri prejazde po nekvalitnej ceste citeľný doraz tlmičov, čo býva neraz achillova päta tejto triedy vozidiel.

Vzadu pasažieri ocenia nielen nadpriemerne veľa miesta, ale aj rozmerné a pohodlné sedadlá. Komfort zabezpečuje mäkšie vystlanie a nadpriemerne dlhé zadné sedáky s veľmi dobrou oporou pre stehná. Ku komfortu cestovania na zadných sedadlách prispieva aj možnosť zasunúť chodidlá pod predný sedák, aj keď je predný sedák v najnižšie polohe.

Inak, tu musíme povedať, že sme sa ešte nestretli v tomto segmente vozidiel s takým detailne prepracovaným sedením na zadných sedadlách, čoho dôkazom je aj taký, bohužiaľ pre viaceré modely, zanedbávaný „detail“, akým sú zadné opierky hlavy, ktoré v tomto prípade nie sú len na okrasu, ale aj na pohodlné opretie hlavy. Čo je, nielen v tomto segmente, skôr výnimka ako pravidlo. Buď sú opierky hlavy nepohodlne tvarované, alebo príliš tvrdé, čo znepríjemňuje cestovanie na dlhších trasách, keď si hlavu obvykle cestujúci oprú o hlavovú opierku.

Páči sa Vám nová Škoda Scala?

Motory

Tak ako sme v úvode napísali testované modely Škoda Scala Style poháňa benzínový trojvalec 1.0 TSI 85kW a Škoda Scalu Ambition dieslový štvorvalec 1.6TDI 85kW. Oba agregáty sú podporené turboduchadlom a spriahnuté so 6.st. manuálnou prevodovkou. V praxi sa obe ukázali v pozitívnejšom aj negatívnejšom svetle. Vcelku však obe pohonnej jednotky spĺňajú nároky na bežné užívanie. Rozdiely však sú.

Benzínový motor 1.0TSI 85kW je v porovnaní s dieslovým 1.6TDI menej počuť v kabíne a pre vodiča (vodičku) je ústretovejší plynulejším rozbehom s lepšou súhrou zaberú spojky a reakcie na stlačenie plynového pedála. Motor 1.0 TSI vám pri rozbehu „nezdochne“, resp. pri preraďovaní rýchlostných st. nedôjde k trhaniu čo sa úplne nedá povedať pre dieslovú motorizáciu 1.6 TDI. Navyše, ak sa rozhodnete pre benzínovú Scalu, tak vám v peňaženke ostane o 2700€ viac (pri rovnakej výbave, viď cenník www.skoda.sk ). Naopak však Škoda Scala 1.0 TSI má vyššie náklady na palivo ako Škoda Scala 1.6 TDI, resp. má vyššiu  spotrebu 5,9 litra/100 km (1.6 TDI 4,6 litra/100km) a menej pružný prejav. Z týchto údajov je jasné, že dieselový  motor sa oplatí až pri najazdení väčšieho počtu kilometrov, konkrétne cca po najazdení 122 000 kilometrov sa vám vráti uvedený rozdiel v cene 2700€.

Pritom pri akcelerácii z 0-100km/h je na tom lepšie 1.0 TSI s údajom 10,0s ( 1,6 TDI  10,4s), naopak pri letmom zrýchlení  čo je pre predbiehanie v praxi dôležitejší údaj je na tom lepšie dieselová motorizácia. Z rýchlosti 60-100km/h na 3. rýchlostný stupeň zrýchli 1.0TSI za 7,5 s a 1.6 TDI za 6,9 s,  ďalej na 4. rýchlostný stupeň zrýchli z 60-100km/h 1.0TSI za 9,5 s a 1.6 TDI za 8,8 s a na 5. rýchlostný stupeň zrýchli z 60-100km/h 1.0TSI za 12,6 s a 1.6 TDI za 11,2 s.

Škoda Scala 1.0 TSI 85kW Style
Škoda Scala 1.0 TSI 85kW Style

Jazdné vlastnosti 

Celkový pozitívny dojem z testovacích jázd dotvára skutočnosť, že sa s autami v oboch prípadoch veľmi dobre šoféruje, čo je ich veľké plus. K tomu prispieva na daný typ auta veľmi dobrá ovládateľnosť, stabilný a bezpečný jazdný prejav v zákrutách (Škoda Scala 1.0 TSI s ľahšou pohonnou jednotkou má menej zaťažený predok a tým o niečo menší sklon k nedotáčavému chovaniu) a slušný komfort pruženia.

Pritom toto hodnotenie neneguje relatívne komfortnejšie nastavenie posilňovača riadenia a zadná jednoduchá náprava (platforma MQB ako Audi A1, Seat Ibiza či VW Polo). Apropo jednoduchá zadná náprava – pokiaľ jazdíte na kvalitných a rovných vozovkách tak nemáte dôvod na najmenšiu kritiku. Prenos hluku od zadnej nápravy je zanedbateľný a auto jazdí ako po koľajniciach. Pri jazde po nekvalitnej vozovke, napríklad po panelovej ceste s priečnymi nerovnosťami však môže byť prenos hluku od zadnej nápravy väčší, resp. v zákrutách pri ostrejšej jazde môže dochádzať  akoby k vrteniu či odskakovaniu zadných kolies. To však platí naozaj len pri výrazných priečnych nerovnostiach alebo pri drsnej jazde. Pri bežných podmienkach však nebude jednoduchá zadná tuhá náprava s torznou priečkou dávať dôvod na kritiku.

Ešte poznámka k podvozkovej platforme. Škoda Scala síce stojí na platforme MQB podobne ako Audi A1, Seat Ibiza či VW Polo, ale rozmerovo je niekde inde. Napríklad v porovnaní s predchodcom – Škodou Rapid Spaceback – je dlhšia +87 mm a širšia +12 mm. Taktiež v rázvore (2649 mm) je dlhšia o 47 mm.

Ešte podrobnejšie informácie, viac foto z porovnania testovaných vozidiel Škoda Scala 1.0 TSI 85kW(6.st.manuál) Style a Škoda Scala 1.6TDI (6.st.manuál) Ambition prinesieme v októbrovom vydaní časopisu Autotest.

VIDEO

 

[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Technické info – Škoda Scala 1.0 TSI” tab_id=”1516014048712-3-9″] [/single_tab][single_tab title=”Technické info – Škoda Scala 1.6 TDI” tab_id=”1524944356680-2-7″] [/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1524944358121-3-4″] [/single_tab][/ult_tab_element]

 

Reklama