Importér vozidiel značky Mercedes–Benz, firma Mercedes-Benz Slovakia s. r. o., pripravil 8.júla pre motoristických novinárov dynamickú prezentáciu nového modelu Mercedes triedy A.

Dynamické zoznamovanie s novinkou – modelom Mercedes triedy A prebiehalo na cestách v okolí Bratislavy a na Záhorí. Trieda A, ktorá sa dá objednať už od marca 2018, dostala úplne nové štvorvalcové pohonné jednotky: dva benzínové a jeden dieselový.

Počas celodenných jázd sme mali možnosť vyskúšať  benzínovú verziu A200 a dieselovú A180d, ktoré boli spriahnuté s dvojspojkovou automatickou prevodovkou 7G-DCT.(Výkonnejšia benzínová verzia A250 165 kW/224 k nebola  v ponuke na testovacie jazdy).

Uvedené modely dokázali zvládať  rýchlu jazdu nielen na kvalitnej ceste ale aj na rozbitých okreskách s príkladne kopírujúcimi kolesami nerovný povrch vozovky. Pritom na prekvapenie to neplatilo len pre viacprvkovú zadnú nápravu ( A200) ale aj jednoduchú s vlečnými ramenami (A180d). Klobúk dole pred technikmi Mercedesu! (limitujúcim faktorom aký typ zadnej nápravy sa montuje do triedy A je motorizácia – nad 140kW a veľkosť diskov 18“, 19“)

Obe verzie nás presvedčili vysokou úrovňou jazdných vlastností. Hlavne s benzínovou verziou A200 sme si užívali  agresívny prejazd zákrutami nielen na Pezinskej Babe, ale aj na kľukatých, nie práve  kvalitných okresných cestách. S autom sa neskutočne dobre jazdí, človek je s autom cez sedadlo ako zrastený. Pri šoférovaní akobyste prejazd zákrutami „usmerňovali“ zadkom v sedaku –  inak sa sedí skvele, pozíciu za volantom si nájdu optimálnu rôzne typy postav, sedadla vpredu sú tvarovane tak, že aj v najprudkejších zákrutách poskytujú vodičovi a spolujazdcovi dostatočnú oporu. Na vyspelý dojem z jazdy má vplyv aj minimálny  prenos rázov od podvozku do kabíny pri prejazde po nerovnostiach a celková izolácia kabíny od odvaľujúcich sa kolies, motora a obtekajúceho vzduchu okolo karosérie.

Hlavne s benzínovou verziou A200 sme si užívali agresívny prejazd zákrutami nielen na Pezinskej Babe, ale aj na kľukatých, nie práve kvalitných okresných cestách. S autom sa neskutočne dobre jazdí, človek je s autom cez sedadlo ako zrastený. Pri šoférovaní akobyste prejazd zákrutami „usmerňovali“ zadkom v sedaku – inak sa sedí skvele, pozíciu za volantom si nájdu optimálnu rôzne typy postav, sedadla vpredu sú tvarovane tak, že aj v najprudkejších zákrutách poskytujú vodičovi a spolujazdcovi dostatočnú oporu.

Na vyspelý dojem z jazdy má vplyv aj minimálny prenos rázov od podvozku do kabíny pri prejazde po nerovnostiach a celková izolácia kabíny od odvaľujúcich sa kolies, motora a obtekajúceho vzduchu okolo karosérie.

Pod označením A 200 sa skrýva nový benzínový motor 1,4-litra (120 kW/163 k; 250 Nm), s povrchovou úpravou NANOSLIDE®, využívajúci odpájanie valcov, ktorých hlava ,má deltový tvar. Jeho chuť do zrýchľovania bola nanajvýš presvedčivá (z 0-100km/h zrýchli za 8,8s) – či už na mimomestkých cestách v prípade promptnej potreby rýchlo predbiehať pomalších účastníkov premávky, alebo vo vyšších rýchlostiach na diaľnici. Pritom spotrebou ostával na daný typ auta na ústretovej úrovni – po absolvovaní cca 150 km ukázal mix 6,9l/100km ( udávaná 5,3 litrov/100km) a pri ekonomickej jazde dokonca 5,1 litra/100km, na diaľnici cca 8,5 litrov/100km. Ešte chceme poznamenať, že oba benzinové motory sériovo disponujú filtrom pevných častíc.

Pod verziou s označením A180 d sa skrýva pohonná jednotka – dieselový motor 1,5 litra (85 kW/116 k; 260 Nm), so systémom čistenie spalín (s technológiou AdBlue®) a s turbodúchadlom s optimalizovanou odozvou a chladením plniaceho vzduchu vodou. Sériovo majú všetky modely nádrž s objemom 43 litrov, na želanie 51 litrov. Čo v tomto prípade s priemernou spotrebou na úrovni takmer 5 litrov/100km (udávaná 4,1 litra/100km) predstavuje dojazd cca 1000km.

Ako prvý model značky Mercedes-Benz získala nová Trieda A úplne nový multimediálny systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience, ktorý zároveň ohlasuje novú éru v oblasti služieb konektivity Mercedes me. Tento systém je jedinečný svojou schopnosťou učiť sa vďaka umelej inteligencii. MBUX je možné prispôsobiť vlastným potrebám a upraviť podľa používateľa. Vďaka tomu by mal vytvoriť emocionálne prepojenie medzi vozidlom, vodičom a cestujúcimi.

K prednostiam tohto systému patria v závislosti od výbavy širokouhlý kokpit, v našom prípade s dvomi 10,25“ displejmi, na stredovej konzole s dotykovým ovládaním, zobrazenie navigácie s technológiou rozšírenej reality, ako aj inteligentné ovládanie hlasom. Počas jazdy sme sa „zabávali“ na hlasovom ovládaní reagujúci na povel „Hey, Mercedes“ alebo „Muj Mercedesi“ (komunikuje v českom a anglickom jazyku). Na náš hlasový pokyn dokázal nastaviť klímu, vyhrievanie sedadiel, spustiť navigáciu, vybrať rozhlasovú stanicu či otvoriť strešné okno – samotné otváranie okien však na dverách ešte nedokáže. V auguste však dostane vylepšenú verziu. Taktiež sme ocenili nielen promptne a prehľadné ovládanie cez dotykový displej ale aj pre Mercedes „klasicky“ cez „Touchpad“ umiestnený na stredovom tuneli ( teraz už bez otočnej hlavice) pohybom prstami na dotykovej plôške. Pokiaľ si po usadnutí do vozidla chcete s niekým „pokecat“, resp. sa vám nechce alebo nemáte čas manuálne zadávať adresu do navigácie či rezervovať pobyt v hotely, tak je nad hlavou pri spätnom zrkadle na strope tlačidlo, ktoré vám umožňuje sa spojiť s operátorom a ten vám na základe vašich požiadaviek nastaví adresu v navigácii ci vyhľadá hotela a zarezervuje izbu.

Taktiež má nový Mercedes triedy A celý rad asistenčných systémov, ktoré boli donedávna výsadou modelov vyšších tried. Napríklad aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC ako súčasť balíka jazdných systémov dokáže v určitých situáciách prvýkrát jazdiť autonómne, resp. na základe vylepšených kamerových a radarových systémom (vidí až do vzdialenosti 500 m) a údajov o trase dokáže pomôcť vodičovi a predvídavo prispôsobiť rýchlosť jazdy napr. pred zákrutami, križovatkami alebo kruhovými objazdmi.

Nová trieda A vizuálne vypadá veľmi dobre – k tomu pomohol nielen modernejší dizajn ale aj zmena proporcií, resp. zmena rozmerov (dĺžka/šírka/výška/rázvor: 4 419/1 796/1 440/2 729 mm). V porovnaní s predchodcom je dlhší+32mm ( aj v rázvore +30mm), širší ( v karosérii bez spätných zrkadiel) a nižší -60mm. S hodnotou cw od 0,25 a čelnej ploche 2,19 m2 je nová Trieda A lídrom v oblasti aerodynamiky vo svojom segmente. Oproti predchodcovi tiež poskytuje (vďaka o 10 percent nižšiemu prekrytiu stĺpikov) lepší výhľad.
So zmenou rozmernou ťaží aj vnútorný a batožinový priostro. Kufor ma má objem 370 litrov – to je o 29 litrov viac ako u jeho predchodcu. Otvor na nakladanie batožiny je vďaka dvojdielnym zadným svietidlám o 200 mm širší než doposiaľ, podlaha batožinového priestoru je o 11,5 cm dlhšia.

Zadné operadlo možno v kombinácii s balíkom ložného priestoru nastaviť do vzpriamenejšej polohy, vďaka čomu možno uložiť napríklad aj neskladné kartóny. Viac sa dozviete v rámci redakčného testu v časopise AUTOTEST.

Reklama