PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Škoda vychádza už nejaký ten rok modelovou radou Octavia RS v ústrety tým, ktorí preferujú športové vozidlá s výraznou úžitkovou hodnou umožňujúcou nielen adrenalínový zážitok zo športovej jazdy, ale aj bežné užívanie pre viacčlennú posádku.

Škoda po facelifte Octavie rozšírila ponuku verzie RS o špeciálnu edíciu Octaviu RS 245, ktorá v porovnaní s predchádzajúcou najvýkonnejšou Octaviou RS 230, disponuje prepracovaným a o 11kW/15k výkonnejším agregátom a sedemstupňovou dvojspojkovou DSG prevodovkou (verzia RS 230 6-st. DSG) a širším rozchodom zadných kolies (+38 mm). Pozn.: aktuálne športovo ladená Octavia v ponuke pod označením RS (2,0 TSI 169kW, 2.0 TDI 135 kW) a RS 245 (2.0 TSI 180kW).

Testovaná Škoda Octavia RS 245 sa teda môže pochváliť najvýkonnejšou pohonnou jednotkou 2.0 TSI disponujúcou max. výkonom 180 kW/245k a max. krútiacim momentom 370 Nm. Aby ste však mohli využiť uvedené výkonové parametre štvorvalcového turbobenzínu 2.0 TSI, musíte agregát točiť do vyšších otáčok. Rád sa nechá vytočiť až takmer k 7000 otáčkam – konkrétne max. výkon vrcholí v pásme 5000-6700 otáčok, čo je o 200 otáčok, resp. 500 otáčok viac ako pri verzii RS (2.0TSI max. výkon 169kW/ 4700-6200 ot.min-1), a to isté platí aj pre max krútiaci moment, ktorý je posunutý o 100 otáčok na 1600 otáčok. Pocitovo dokáže agregát úžasne ťahať a dodávať vozidlu poriadnu dávku akcelerácie aj vďaka športovo nastavenému radeniu 7-st. DSG, ktoré aj v ekonomickom móde ECO nenechá padnúť motor do letargických otáčok. Samozrejme, pokiaľ chcete dostať z neho viac, resp. z vlka chcete tigra, tak je k dispozícii aj možnosť zvoliť si mód Sport s menej aktívnym posilňovačom riadenia, promptnejšou odozvou na plynový pedál a s potlačenou funkciou stabilizačného systému, ten však nie je možné úplne vypnúť. V tomto režime jazdy necháva motor točiť vo vyšších otáčkach a podraďuje promptne pri malom stlačení plynového pedálu. Čo sa však samozrejme odrazí na vyššej spotrebe. My sme počas testu spotrebovali priemerne 9,6 litra na 100 km (pri 130 km/h 8,9 l, mesto 10,2 l/100 km, pri 90 km/h 5,8 l/100 km) a v športovom móde 14,6 l/100 km.

Vzhľad verzie RS 245 vsádza, tak ako aj verzie RS, na decentnú športovosť a možno až príliš civilný vzhľad. Na športovej vizáži a atraktivite pridáva v testovanej verzii výrazná červená farba karosérie a hlavne efektné 19“ zliatinové disky – dodávané štandardne (v RS štandardne 17“ zliat. disky a 18“ za príplatok). Aj keď sme tiež zaznamenali od „čumilov“ rôzne reakcie “, t.j. nielen pozitívne, aj negatívne, na ich dizajn.

Od modelu RS sa ešte odlišuje niektorými detailmi, napríklad rámikom prednej masky, spätnými zrkadlami a koncovkami výfuku v tmavom, lesklom prevedení.V interiéri dominujú športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy – štandardne s poťahom Alcantara/koža/umelá koža a s el. ovládaním (v RS za príplatok), ďalej Maxi DOT – farebný plne grafický displej palubného počítača – v testovanej verzii za príplatok s 9,2“dotykovým displejom s navigáciou, USB, 2× SD slot za príplatok 893 €. Ďalej má športová verzia RS 245 vo výbave parkovacie senzory a tzv. Performance Mode Selection umožňujúci separátne nastavenie riadenia, pohonu, či športového zvuku.

Potenciálnych zákazníkov bude zaujímať ako je na tom RS 245 v porovnaní s RS (2.0 TSI 169 kW). My sme verziu RS nemali na test, takže nevieme porovnať, či je cítiť nárast výkonových parametrov – podľa slov kolegov novinárov v bežnej premávke určite nie – zrejme až niekde na okruhu by ukázala svoj športovejší potenciál. Jeho prednosťou nie je ani tak o niečo výkonnejšia pohonná jednotka (viď. tabuľka) ako skôr nápomocný „mechanický“ samosvorný diferenciál VAQ (v podstate ide o el. riadenú lamelu spojky imitujúcu mechan. samosvor, známy aj zo sesterských modelov VW GTI Performance a Seat Leon Cupra 280), ktorý umožňuje posunúť limity nedotáčavosti a zlepšuje trakciu pri výjazde zo zákruty v porovnaní s verziou RS vybavenou len pribrzďovaním kolies XDS+ o kus ďalej. Pokiaľ by ste to prehnali agresívnou jazdou, tak vám príde na pomoc stabilizačný systém, ktorý nie je možné úplne vypnúť ani v režime ESC Sport. Čo je na jednej strane pre bezpečnosť jazdy v poriadku, ale pre tých, ktorí by si radi s využitím ručnej brzdy užili jazdu bokom, škoda.

RS 245 s relatívne veľkým „zadkom“ a nie malou pohotovosťou hmotnosťou dokáže s chvályhodnou suverenitou vykrajovať zákruty. Celkový prejav je veľmi dobrý – mix rodinného auta, teda komfortu cestovania a športovej povahy, je zvládnutý na slušnej úrovni. Obava z kostitrasu nie je namieste. Toto konštatovanie však platí len pre kvalitné cesty, akonáhle narazíte už len na malú nerovnosť či nebodaj jamu, tak vám nepríjemne tvrdé rázy od kolies do kabíny pripomenú, že ide predovšetkým o auto so športovými ambíciami, a to aj v režime Comfort.

ModelOctavia RS 245Octavia RS
Motor 2.0 TSI2.0 TSI
Výkon (kW/ot.min-1) 180/5000 - 6200169/4700 - 6200
Krút. moment (Nm/ot.min-1) 370/1600 - 4300350/1500 - 4600
Max. rýchlosť (km/h) 250 249
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 6.66,8
Spotreba (l/100 km) 6.4 6.6
Prevodovka 7.st. DSG6.st. DSG
DiferenciálSamosvorný VAQ s XDS+Otvorený s XDS+
Hmotnosť (kg)1465 1440
Cena od s DSG (€ s DPH)32 330,-29 290,-

A ako je na tom so zvukom pohonnej jednotky? V kľudnom režime, napr. Normal alebo ECO, sa javí v utlmenej civilnej podobe ako bežná Octavia (zvuk do kabíny stále okoreňuje tzv. rezonátor). Pokiaľ si chcete vychutnať športový sound, musíte agregát prepnúť do športového režimu alebo vytočiť do otáčok – za to sa vám však odmení „strielaním“ do výfuku a prejavom pripomínajúcim 6-valce. Poznamenať treba, že RS 245 dostal prepracovaný výfukový systém s novými koncovými tlmičmi.

Pri pohľade do cenníka je jasné, že za viac výkonu a športovosti s diferenciálom VAQ zaplatíte v porovnaní s klasickou RS o 3040 € viac, čo na prvý pohľad nie je málo. K tomu však treba ešte zarátať prvky základnej výbavy, za ktoré si v RS musíte priplatiť: spomínané 19“ zliat. kolesá, el. ovládanie predných sedadiel, parkovacie senzory vpredu (možnosť nastavenia režimov jazdy (Sport, Normal, Individual, Eco), taktiež poťah sedadiel Alcantara/koža/umelá koža, parkovacie senzory vpredu a vzadu.

 

[ult_tab_element tab_style=”Style_3″ tab_animation=”Fade” tab_max=”on” tab_title_color=”#ffffff” tab_background_color=”#dd3333″ tab_hover_title_color=”#ffffff” tab_hover_background_color=”#333333″ acttab_title=”#ffffff” acttab_background=”#333333″ disp_icon=”Disables” tab_describe_color=”#333333″ enable_bg_color=”#ffffff” resp_style=”Title” title_font_style=”font-weight:bold;”][single_tab title=”Technické info, plusy & mínusy” tab_id=”1516014048712-3-9″] [/single_tab][single_tab title=”Cenník” tab_id=”1524944358121-3-4″]

viac na webe www.skoda-auto.sk

[/single_tab][/ult_tab_element]

 

Reklama